Ikänäkö ja ratailu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jardu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toiseen silmään jätettiin miinusnäköä -0.5 muistaakseni ajatuksena, että ikänäkö muuttaa tuota. Näin ainakin ymmärsin asian.

Sama mulle, vasuriin jätettiin miinusta. Lääkärisetä sanoi, että about kymmenen vuotta saa tuolla lisää aikaa ilman lukulaseja. Puoli vuotta otti aikaa aivojen tottua tuohon, sen jälkeen menty nyt 9 vuotta ilman laseja ja korjaustarpeita.

Paras investointi mitä olen ikinä tehnyt, jopa parempi kuin blipperi ärkutoseen :D

Eikös tässä nyt lähinäöstä puhuta? Tartteeko sitä ajaessa? Kuulareissuissa yks britti ei näe lukea tankin päältä tiekirjaa vauhdissa, mut kyl se luukuttaa näkee :D

Moi,

Kokemusta sekä ikänäöstä että lasien kanssa ratailusta omaksi huviksi. Itselläni on sen verran allergiaa että piilolasien käyttö ei onnistu ja toisaalta niissähän ei monitehoisuutta olekkaan.

Ikänäöstä todettakoon se että siinä vaiheessa kun se alkaa enempi oireilla (45-50 v. välillä) niin tyypillistä on se että alussa näkö muuttuu usean vuoden ajan mutta sitten tilanne tasoittuu. Siinä kohtaa saattaa joutua käymään optikolla 1-2 vuoden välein. Mutta sen jälkeen usein tilanne vakiintuu ainakin siihen saakka kun kaihi iskee :D

Optikoilla tuntuu olevan tapana koettaa saada näön tarkkuus maksimoitua linssejä määritettäessä ja jos silmät on eripariset (niin kuin itsellä), tämä johtaa helposti siihen että stereonäkö alkaa heiketä. Eli näet kyllä tarkasti mutta etäisyyksien hahmottaminen heikkenee. Itse olen nyt jo 5-6 vuotta optikkoa ohjeistanut että nyt optimoidaan stereonäköä eikä sitä että kummallakin silmällä on maksimaalinen terävyys. Ihmisillähän on jompi kumpi silmä ns. ampumasilmä ja kunnon optikko osaa stereonäön kyllä tarkistaa.

Moniteholinsseissä ajohommiin kannattaa pyytää optikkoa pudottamaan sitä lähinäköaluetta pari naksua alemmas jolloin kauas katsottaessa ei käy niin että lähialue häilyy siinä näkökentässä jos kypärä vaikka vähän nostaa laseja painaessaan sankoja. Tässä samaisesta syystä ne sangat kannattaa olla sellaiset että menevät ohimoilta koko lailla päässä kiinni eikä väliin jää sormenmentävää rakoa. Silloin kypärä ei pääse painamaan sangoista laseja mihinkään suuntaan.

Ja monitehoissa ne paremman hionnan omaavat linssit ei ole pelkkä mainoskikka. Eli kun valitsee vähän korkeamman taitekertoimen materiaalin ja kunnon hionnan jossa huomioidaan myös se millaisiin sankoihin linssit tulee niin näkökentän alareunoihin ei tule mitään vääristymiä. Ja lähialue on leveä eikä tarkka alue ole vain kapea kaistale keskellä.

Itsellläni on hieman kaarevat lasit joissa linssitkin on siten kaarevat. Vaatii vähän enemmän hionnalta mutta näkökenttä on parempi ja sangat eivät näy niin paljon reuna-alueilla. Lisäksi tykkään noista suorista sangoista jotka on helpot käyttää kypärän kanssa. Tässä kuva nykyisistä : https://v2tre.wordpress.com/2021/01/30/ajolasit/ Titaani on kevyt ja kestävä materiaali.

Eli kyllä laseilla pärjää mutta kannattaa optikolle mainita että millaista käyttöä niille tulee. Osaava optikko pystyy aika hyvin hakemaan optimia ajohommaankin. Jos hän ei kuitenkaan sitä käyttöä tiedä tulee peruslasit joissa stereonäkö voi olla haastava ja lähialue alkaa varsin korkealta. Silloin vähänkin kun lasit liikkuu kypärän painaessa menee homma pipariksi.

Itsekin tutkiskelin sitä leikkausta pitkään mutta ikänäköön totesin sen aika riskialttiiksi ensinnäkin siksi että näkö muuttuu monen vuoden ajan ja toiseksi siksi että jos toinen silmä leikataan näkemään lähelle ja toinen kauas niin epäilen että se stereonäkö ja etäisyyksien hahmotus kärsii. Mieluummin arvioin tarkemmin sitä mutkan etäisyyttä kuin että näen mittariston tai vaikka sen mutkankin aivan viimoisen päälle terävästi.

T: JuhaV

PS: Näyttöpäätelasit mulla on muuten yksitehot, koska kun katselen sitä ruutua riittää että se on terävä. Monitehoja aina tuohonkin suositellaan mutta silloin näyttöä pitää katsella pää takakenossa ja niskahan siinä kipeytyy.

Minulla on ollut jo vuosia night-day piilarit, vasemmassa silmässä pystyy pitämään vaikka kolme kk yötä päivää yhteen menoon, ei huomaa ollenkaan käytössä ja pysyy paikallaan.
Oikeassa silmässä vastaava linssiä voi pitää vain muutaman päivän ennen kuin silmä ärtyy punaiseksi. Onneksi oikeassa on miinusta vain -0,5, joten se kompensoi hyvin ikänäköä.
Piilari on Air Optix Night & Day Aqua. Bausch and Lombin vastaava Purevision ei toiminut minulla yhtä hyvin saattoivat irrota sumentaa näön.

Ikänäköä mulla ei vielä ole, mutta tarviiko siihen lähelle edes nähdä? Vaihtovalo käyttöön, jos kuulo on mennyt.
Toisessa silmässä on miinusta -7 ja toisessa -6,5. Tähän vielä hajataitto ja syvyysnäön jonkin asteinen puute.

Yhdessä sbk lähdössä irtosi toinen piilari joskus ihan alussa. Ihan ok tulos sieltä vielä tuli, vaikka tarkkuus toki hitusen kärsii yhdellä silmällä.

Ikänäköä mulla ei vielä ole, mutta tarviiko siihen lähelle edes nähdä? Vaihtovalo käyttöön, jos kuulo on mennyt.
Toisessa silmässä on miinusta -7 ja toisessa -6,5. Tähän vielä hajataitto ja syvyysnäön jonkin asteinen puute.

Yhdessä sbk lähdössä irtosi toinen piilari joskus ihan alussa. Ihan ok tulos sieltä vielä tuli, vaikka tarkkuus toki hitusen kärsii yhdellä silmällä.

Jummi jammi noilla miinuksilla jotain optiikkaa jo tarvii :D mulla vaan -2 jotain. Pärjään ilman. Viime syyskuun lopun alastaron kisan harkat illalla oli pikkasen haasteelliset :grin: matalalta paistava aurinko, naarmuinen mopon pleksi ja kypärän tumma pleksi (ois pitäny kirkas vaihtaa) ja viileähkö ilma ja puuskutin sen huuruun :kääk: meni vähän kruisailuksi. Lemminkäisen jarruun piti vähän kurkkia, että koskas pitikään jarrutella :grin:

Nyt oon miettinyt et tilais tommoset raksamiehen turvalasit vahvuuksilla, mutta mahtaako sangat painaa? Monesti työnantaja tommoset myös maksaa...

Kattelin myös tämmösiä optikolla tällä viikolla. Näytti olevan varsin kapealla sanagallakin, ei juuri normi rillejä paksummilla.

Meinasin ottaa testiin kesällä enska hommiin jos ei huurtumisenestot riitä laseihin.

Kysykää optikolta osaako hän tehdä syväterävän hionnan laseihin ja käykö se mopohommiin. Ne on tarkoitettu yleislaseiksi lähinnä lähialueen katseluun lukualueelta eteenpäin mutta miksei sitä vois käyttää myös kauemmaksikin katseluun.
Se ei ole moniteho vaan ottaa huomioon silmä huonontuneen tarkennusalueen.

...syvyysnäön jonkin asteinen puute.

Mulla on myös syvyysnäössä jotain häikkää, erityisesti hämärässä. Tosi vittumaista, kävin oikein silmälääkärilläkin ihmettelemässä sitä, mutta se sanoi että sen kanssa pitäis vaan osata elää. Hankalaa, kun ei oikein osaa nähdä, kuinka jyrkkää mutkaa sieltä olisi tulossa ja kuinka pian.

Mulla on ollu lasit yläasteelta asti. Monitehotkin vähän vajaa 20 vuotta. Laseista en luovu. Pakko pitää ihan jo ulkonäkösyistä. Kaikki mikä peittää on hyväksi. Siksi myös parta saa kasvaa...

Radalle voi hyvin vaihtaa yksitehoihin, joilla näkee kauas ja linssit tarpeeksi korkeat, jotta näkee yläviistoon leuka tankissa. Moniteho pilaritkin menettelee.

Monitehopiilarit ei hyvä idis, ovat eri paksuutta jotta toimisivat oletetusti sekä lähelle että kauas.. silmälekuri sano mulle, et joka kerta ku räpäytät silmää ni se piilari heilahtaa vähän.. eli jos yxtehot et huomaa mitää, mut jos monisellaiset niin näkökenttä keinahtaa kuin juopuneella joka räpäytyxellä .. itelle en sit ottanu niitä :grin:

Mä vedän radalla lasit päässä.
Piilareilla oli aina parin setin jälkeen silmät kuin kaksi tomaattia. Jos koko viikonlopun veti niin silmätippoja sai hakea litran pullossa että pärjäs alkuviikon.

Kurapaskapyöräilyssä sitten piilareilla kun ne harvemmin mennyt huuruun.
Leikkauksesta haaveillut jo vuosia, mutta aina aina tullut joku este kun prosessi aloitettu.

Monitehopiilarit ei hyvä idis, ovat eri paksuutta jotta toimisivat oletetusti sekä lähelle että kauas.. silmälekuri sano mulle, et joka kerta ku räpäytät silmää ni se piilari heilahtaa vähän.. eli jos yxtehot et huomaa mitää, mut jos monisellaiset niin näkökenttä keinahtaa kuin juopuneella joka räpäytyxellä .. itelle en sit ottanu niitä :grin:

Eksä sanoi, että optikko oli hänelle ehdottanut monitehoja silleen, että toisessa silmässä on kaukolinssi ja toisessa se lähiversio. En kyllä muista, että ottiko. Eikä nyt ollut kyseessä rata-ajo. Ihan autolla ajaaammatikseen. Hänellä on kaukonäkö plussaa ja lähinäkö vielä enemmän plussaa.

Paljon hyvää keskustelua aiheesta, onnex vasta laseista eikä tenoista.
Käväisen optikolla ja sovittelen kehyksettömät lasit.

No itse menin kyllä idistä pidemmälle, eli oikeasti ostin monitehopiilarit ja ajoin radalla useamman kerran. Lähinnä se entuudestaan tuttu silmien kuivumiselta vaikuttava ilmiö oli häiritsevin. Lähelle en niillä kummoisesti näe, paremmin kuitenkin kuin yksitehoilla. Aika pieni on kustannus kokeilla ihan itse. Dailies Total 1 maksoi jotain 2€/pari 30kpl lootassa. Optikon sovitus oli ilmainen. Vahvuus -4.5 luokkaa.

Silmien kuivuminen on aika yksilökohtaista. Itsellä en kerttiksillä suurta ongelmaa. Aina on varapari kuitenkin mukana ratapäivillä, enskailemassa tai muuten vain ajelulla.

Kuukauspiilareiden käyttö loppui siihen, kun osumisprosentti kuppiin muodostui 50% kosteampien iltojen jälkeen :D

Rilleillähän tässä enimmäkseen mennään.

Siviilissä käytän aina laseja, mutta radalla ja enskaa meen ilman laseja. Ei se haittaa, jos kaikkea ei näe!

Mulla kaukonäkö on vähän huono. Siitä 3 m jälkeen rupee sumenemaan :bisseä:

Muutaman vuoden käyttänyt monitehopiilareita kiekkoa ja futista pelatessa sekä lasketellessa. Ei ole vielä näkökenttä keikahtanut ja näkee sentään rinneravintolassa ruokalistan. Ja pelatessa kiekon ja pallon.

Ikää on tulevana aprillipäivänä on taas vuosi lisää eli 65 silloin plakkarissa. "Siviilissä" käytän kaksiteholaseja, samoin autolla ajaessa, mutta radalla vain yksitehoisia. Tarve on nähdä vain eteenpäin. Mittaristoa en ajaessa tarvitse, mutta vaihtamisen merkkivalon olen aina halunnut nähdä ja kawassani se on sellaisessa paikassa, että katsetta joutuu kääntämäään kohti mittaria. Moto-Villessä koko mittariston päälle asennettiin "hervoton" valosetti vaihtamista varten ja sitä en voi olla huomaamatta ja katsetta ei tarvitse siirtää kohti mittaristoa.

Sangat valitsen niin, että ne ovat ohuet ja taipuisat. Helppo ujuttaa tiukkaankin kypärään ja liensseihin tietysti hyvä hionta, joka ohentaa niitä ja myös suojaa.

Olen ottanut myös samanlaiset kaksi- ja yksitehoversiot aurinkolaseina ja yleensä RayBanin G15-linsseinä. En ole varman muistanko tuon numeron oikein, mutta se on Raybanin klassisin linssi. Mutta niitäkään en käytä enää rata-ajossa, vaan näen parhaiten niin, että aurinkoisina ja kirkkaina päivinä käytän tummaa visiiriä. "Siviilissä" voin sitten ajella myös kirkkaalla visiirillä ja aurinkolaseilla.

Niin ja vielä loppuun, että näkö aikoi heiketä 42-44 -vuotiaana ja on siitä lähtien koko ajan hitaasti, mutta varmasti heikentynyt.

Back