• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ilmajäähy pahasta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TinBa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TinBa

New member
Asia on siis näin:
Isompi pyörä tulevana kesänä alle ja tässä katselen eri vaihtoehtoja. Jokin -03-05 Ducati 749 himottaisi, siihen kun saattaisi juuri ja juuri riittää rahatkin.
smile_org.gif

Toisaalta 749:n ei taida löytyä mitään kuristussarjaa, joten sitten pitäisi ajella papereissakin täysitehoisena?

Kuitenkin, kun otin ruokapöydässä puheeksi Ducatin, isoveli heti älähti, ettei kannata Ducatia hankkia, niissä kun on ilmajäähy. Myönnän tietämättömyyteni, enkä löytänytkään nopealla haulla, onko juuri 749 ilmajäähyllä.
withstupid.gif


Onko se siis oikeasti huono, vai esson paarin juttu, että ilmajäähy on paska eikä sellaisella varustettu pyörä kulje ja hajoaa ensimmäisessä mutkassa?
 
Eikä se ilmajäähy sen huonompi ole, aluksi itse vähän epäilin mutta en mitään huonoa siinä ole huomannut ja pyöränä on moto guzzi. Eiköhän ne ducatin ilmajäähyt aja asiansa erittäin hyvin.
 
Kyllä ilmajäähdytys riittää jos kone ei ole liian kireä. Pitää muistaa että jossain eteläeuroopassa on kesäisin huomattavasti lämpimämpää kuin täällä suomessa.
 
Kiitoksia vastauksista.
smile_org.gif
Taas kerran täytyy kiitellä, että joidenkin mielestä tyhmälle kysymykselle sain fiksuja vastauksia.
bowdown.gif
 
Jotenki muistelisin että täällä pääkaupunkiseudulla on kuristettu 749. Ja miksi sitä ei saisi kuristettua kun saahan noita muitaki. Kannattaa tuolta Hailacista kysästä.

Itellä tuo 749 ja tykkään aivan pipona. Mutta sopivaan hintaan voin siitä kyllä luopua
wink.gif
Himottais nimittäin taas uutta kokeilla.
 
Tietysti sylinterien sijoitus myös vaikuttaa vähän asiaan, mutta jos pytyt molemmat ovat ilmavirrassa, kuten boxer bmw, ducatit ja guzzit, niin en näe mitään syytä ongelmille edes hellepäivinä. Mutta onhan noita V2 koneita hölmömmilläkin sylinterin sijoituksilla. Takimmainen pytty "piilossa" etummaisen takana. Silloin luulisi sen jäähdytys-ilman hukkaavan hieman tehoaan?
idea3.gif
 
Ajelin itse pari vuotta ilmajäähy Ducatilla (SS750FF) ja täytyy sanoa että ei sitä lämpimäksi saanut. Helteellä ehkä normaalilämpöiseksi. Kolealla kelillä piti laitella keulasuojia öljyjäähdyttimen eteen.

Sitten taas nykyinen nestejäähy 749 käy merkittävästi kuumempana, ei ole juuri ollut kiusausta farkuissa ajella. Onhan se myös puolet tehokkaampi ja päästönormit täyttävä katti kai kuumenee aika tavalla.

Remonttibudjetti sanoo että pitäisi taas alkaa myymään tuota 749:ä pois, viime vuonnakin piti mutten hennonut.

edit: niin, ducatimekaanikkokin sanoi että juuri ne matalaviritteiset ilmajäädytteiset ovat niitä kestäviä.
 
Jotenki muistelisin että täällä pääkaupunkiseudulla on kuristettu 749. Ja miksi sitä ei saisi kuristettua kun saahan noita muitaki. Kannattaa tuolta Hailacista kysästä.

Itellä tuo 749 ja tykkään aivan pipona. Mutta sopivaan hintaan voin siitä kyllä luopua
wink.gif
Himottais nimittäin taas uutta kokeilla.
Luulen, että olet ehtinyt myymään sen jo, ennenkuin tulee mun aika ostaa isompi prätkä. :/ Syyskuun kuudes nääs vasta synnyinpäivä.

Mutta jos silloin vielä sulla on tuo 749 alla, niin mikä ettei. ;)
 
Itellä tuo 749 ja tykkään aivan pipona. Mutta sopivaan hintaan voin siitä kyllä luopua  
wink.gif
Himottais nimittäin taas uutta kokeilla.
Vaiha 600 cccn... näin "messutarjouksena" aattelin et sun ei tarvis maksaa kuin pari tonnia väliä
tounge.gif


On se 749 vaan hauska pyörä  
062802moto_prv.gif
gikserii  
033102ass_1_prv.gif
älä  
crazy.gif
ees  
shaun.gif
unta  
kaboom.gif
nää.

Ja meilähän on jo yks, et ei kuulema vajaakuutioisia  
033102bebe_1_prv.gif
Oikeaa asennetta. Joku raja huumorillakin.
biggrin.gif
biggrin.gif
 
749 on hieno peli. Minullakin oli useamman vuoden sellainen. Harmittaa ihan pipona kun menin syksyllä vahingossa myymään sen pois.
smile_org.gif
Ei olis pitänyt...

Noh... eiköhän tilanne tule korjattua ja tallille ilmestynee lähitulevaisuudessa minulle uusi Ducati!
cool.gif
 
Ei mitään huolta, kunhan muistaa riittävän usein katsoa, että jäähdyttimessä on ilmaa.
smile_org.gif
 
Ei mitään huolta, kunhan muistaa riittävän usein katsoa, että jäähdyttimessä on ilmaa.  
smile_org.gif
..juu ja pakoputken kannatinlaakeri kandee tarkistaa ainakii joka talvi, samonku kusiluikkarin nesteitten pakkasenkestävyys ja sähkölukkojen rasvat... mut kaikki eniten tätä o huolettanu harrastuksen lähimaksajan pitäminen hymyilevänä ja hyvinvoivana, sillon voip harrastaa
smile_org.gif
 
Luulen, että olet ehtinyt myymään sen jo, ennenkuin tulee mun aika ostaa isompi prätkä. :/ Syyskuun kuudes nääs vasta synnyinpäivä.

Mutta jos silloin vielä sulla on tuo 749 alla, niin mikä ettei. ;)
Kyllä mä aattelin ajella sillä vielä ens kesän. On se vaan niin ihQ
inlove.gif

Että katellaan syksyllä
wink.gif


Niin ilmajäähystä vielä... mullaki ollu 750 sössö ja se kyllä kuumeni, kylläkin yhen ainoon kerran. Se oli Assenin mopoparkissa kun jonotettiin sieltä mateluvauhtii pois. Oli hieman kuuma ja ei ees tuullu yhtään. Sillon piti pitää pikku paussi tien laidassa, mut matka jatku sit taas. Ajettiin sit jotain 4000 km 5pv:n aikana, et kyl ne kestää. Ja kotosuomessa en saanu ikinä ylikuumenemaan sitä.
 
äähhh...

nuissa vanhoissa Z-kawoissa on ollut ilmajäähdytys alunperinkin ja pitkään. on ne kestäneet. australian aavikoilla niillä ajettiin ja näkihän sen mad max-elokuvistakin, että kuumuutta ne kestää. mullKIN on käynyt tuo vanha gpz1100 unitrak ruiskukawa vm. 1983 +38C helteessä tuntkikausia kun ajelin baltiassa ja saksassa sillä enkä uskaltanut sammuttaa vehjestä enää startin sanottua työsopparinsa irti, enkä kehannu silloista muijaa aina panna pökkimään vaikka alamäkeenkin tosa spruuttiota, el sbrutto, raakalainen se oli, siis ei se muija vaan se kawa, ilmajäähy ja ilman öljyä melkein.

kävin kusella ja postikonttorissa ja kawa käyä rouskutti koko ajan. kone oli lähinnä grilliä muistuttava. saunassakaan ei ole niin kuuma kuin tuolloin oli helteessä nahkabyysät päällä ja kiuas jalkojen välissä.

ilmakone kestää kuumaa siis. toki ilmakonetta ei voi virittää niin kireäksi kuin nestekonetta ja samalla kestämään kilometrejä yhtä paljon. ilmakoneessa pitää olla suuremmat toleranssit juurikin reilumman lämpiämisen takia. siis voi sirittää yli tuhat heppaiseksi ilmakawankin, mutta sillä ajetaankin vain eniten 402,33 metristä suoraa sitten.

http://videos.streetfire.net/video....0c0.htm

nopein pyörä planeetalla on juurikin tuollainen gpz1100 pohjainen ilmajäähykawa. siis tuollaisella lyhyellä matkalla. 5,7 sekuntia varttimaililla ja loppunopeus siellä 400 kmh korvilla. se on tuo punapukuinen hämähäkkimies eli larry mcbride spiderman tuossa lähempnä kameraa.
 
Ilmajäähdytteinen se on nestejäähdytteinenkin
biggrin.gif
Neste toimii vaan väliaineena, joka mahdollistaa tarkemman lämpötilan hallinnan. Moottori voidaan siis valmistaa pienemmin toleranssein ja välyksin, ja tasaisempi lämpötila on moottorin kestävyyttä parantava ominaisuus. Nestejäähdytteinen on siis pitkäikäisempi kuin pelkkää ilmaa jäähdytykseen käyttävä moottori. Nestejäähdytteinen on myös hiljaisempi mekaanisilta ääniltään, johtuen juuri tarkemmista toleransseista.
smile_org.gif
 
Ilmajäähdytteinen se on nestejäähdytteinenkin
biggrin.gif
Neste toimii vaan väliaineena, joka mahdollistaa tarkemman lämpötilan hallinnan. Moottori voidaan siis valmistaa pienemmin toleranssein ja välyksin, ja tasaisempi lämpötila on moottorin kestävyyttä parantava ominaisuus. Nestejäähdytteinen on siis pitkäikäisempi kuin pelkkää ilmaa jäähdytykseen käyttävä moottori. Nestejäähdytteinen on myös hiljaisempi mekaanisilta ääniltään, johtuen juuri tarkemmista toleransseista.
smile_org.gif
Ducatin tapauksessa ilmahäähdytteiset moottorit ovat todennäköisesti pitkäikäisempiä kuin vesijäähdytteiset siskonsa. Ilmajäähdytteisissä kun on kohtuullisen matala viritysaste --> 1000 cc ilmajäähdytteisessä twinissä on 95 heppaa kun esimerkiksi 748 vesikoneessa on likimain 105 heppaa.

On aivan turha pohtia moottorin jäähdytystapaa. Kyllä ne jäähdytyksen puolesta toimivat. Oli kyseessä sitten ilma- tai vesijäähdytteinen malli, molemmat jäähtyvät ihan tarpeeksi.

Jos pöristelee maantiellä enimmäkseen niin ei nuo laitteet siinä käyttöympäristössä kovin suurella rasituksella ole. Kunhan muistaa huoltaa tietyt jutut, mikä sekin Ducatin tapauksessa on selkeää ja helppoa. Etenkin jos kyseessä on ilmajäähdytteinen moottori.  
cool.gif



Ilmeisesti tämän viestiketjun aloittaja oli ihastunut 749-malliin. Kyllä se vaan hieno pyörä on. Mikäli ei itsellä ole välineitä huoltaa kyseistä pyörää niin käytetyn huoltokustannukset voivat olla kohtuu suuret. 10 tkm huolto maksanee luokkaa 700-800 €. 20 tkm huolto, jossa pitää vaihtaa hihnat, yli 1000 €.

Huolto-osat sinänsä eivät maksa kauheasti. 20 tkm huollon osat maksavat luokkaa 200 €? Öljynsuodatin, venttiilinsäätöpalat, hihnat jne...

Tämä ihan varotuksen sanana, jos tilanne on se, että "rahat riittävät pyörään juuri ja juuri". Omatoiminen huolto vaatii hiukan perehtymistä jos siihen linjalle lähtee.

Ongelmia Testastretta-moottorissa ei kauheasti ole. Sytytyspuolia ja ecuja on hajonnut, kytkin kuluu riippuen käytöstä joko nopeasti tai kestää pitkään, mittariston valot vilkkuvat hassusti kun jonkun liittimen kontakti on huono jne... Niin... ja jenkkifoorumeiden höttöä kannattaa lukea pieni suodatus päällä. Jenkit kun eivät aina ole ihan perillä näistä, niille tuntuu olevan tärkeintä vaihdettujen joulukuusen koristeiden kaltaisten osien listaaminen foorumin nimimerkin allekirjoitukseen, ja tietysti oikeusjutut.

749 on järjettömän hauska pyörä ajaa radalla.
 
Back
Ylös