Imusysteemi jarrujen ilmaukseen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SeaMonster
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aiemmista työhommista muistan, että ainakin hydrauliöljylle suunnitellut tiivisteet ei kestä jarrunestettä ja/tai toisinpäin.
 
Onkohan olemassa jokin hyvä syy, miksi tällaista öljynvaihtoon tarkoitettua pönttöä ei voisi käyttää myös jarrujen ilmaukseen:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/765180/Oljynvaihto-alipainepumppu-65l


jussi

Juurikin tuolla laitteella olen vaihtanut jarrunesteet autoista sekä moottoripyöristä, ja tietenkin myös öljyn vaihdot olen tuolla hoitanut (autoista), yli viisi vuotta palvellut melko säännöllisessä käytössä eikä ongelmia tiivisteiden kanssa.
 
Itselläni on kompurakäyttöinenkin vehje, mutta parhaiten on toiminut apteekin isoin ruisku, johon vähän nestettä ja sitten letkun kanssa nippusiteellä tiukasti nippaan. Juuri tiiviys nippaan on ollut aikaisemmin ongelma, jolloin en ole osannut erottaa, tulevatko kuplat systeemistä, vai vuotona letkun ja nipan välistä.
 
Ei kai tuosta ammuta ja sitäpaitsi tuo vehje on varsin hyvä, jos vaan on se kompura. Mahtaiskohan auton renkaasta löytyä tarpeeksi puhtia jarrujen ilmaamiseen tuolla vehkeellä?

Ei riitä. Tommonen isohko (en muista litroja, ehkä 200 litranen) lähtee käyntiin melko nopeesti.
 
Mulla ainakin ongelmana on aina se, että ilmaa tulee nipan kierteiden välistä. Letku kyllä yleensä tiivistyy ihan kivasti nippaan. Tuosta kierteiden välistä vuotamisesta selviää kun jaksaa laittaa putkimiehen kierreteippiä (teflonnauha) nipan kierteisiin. Mainittu vaseliini saattaisi toimia myös, pitääpä kokeilla seuraavalla kerralla.

Mutta lähemmäs alkuperäistä aihetta palatakseni. Olen tähän mennessä tehnyt ilmailua 20ml injektioruiskulla, toimii monesti aika hyvin, mutta hankalimpiin tapauksiin ei tuokaan tehoa helpolla. Onko kokemusta mahtaako tuollainen imusysteemi olla tehokkaampi? Olen vähän epäillyt, että tuo 20ml saattaa olla liian vähän kuplien ulos saamiseksi kerralla ja sitten seuraavaan ruiskulliseen mennessä kuplat on jo nousseet takaisin alkuperäiseen paikkaansa. Eli siinä tapauksessa tuo imusysteemi voisi toimia paremmin, kun saisi pidemmän yhtäjaksoisen liikkeen nesteeseen.
 
Mulla ainakin ongelmana on aina se, että ilmaa tulee nipan kierteiden välistä. Letku kyllä yleensä tiivistyy ihan kivasti nippaan. Tuosta kierteiden välistä vuotamisesta selviää kun jaksaa laittaa putkimiehen kierreteippiä (teflonnauha) nipan kierteisiin. Mainittu vaseliini saattaisi toimia myös, pitääpä kokeilla seuraavalla kerralla.

Mutta lähemmäs alkuperäistä aihetta palatakseni. Olen tähän mennessä tehnyt ilmailua 20ml injektioruiskulla, toimii monesti aika hyvin, mutta hankalimpiin tapauksiin ei tuokaan tehoa helpolla. Onko kokemusta mahtaako tuollainen imusysteemi olla tehokkaampi? Olen vähän epäillyt, että tuo 20ml saattaa olla liian vähän kuplien ulos saamiseksi kerralla ja sitten seuraavaan ruiskulliseen mennessä kuplat on jo nousseet takaisin alkuperäiseen paikkaansa. Eli siinä tapauksessa tuo imusysteemi voisi toimia paremmin, kun saisi pidemmän yhtäjaksoisen liikkeen nesteeseen.

Samaa mullakin että nipan jengoista luule tulevan kuplaa. Itte olen vaan antanut kompuran hurista ja laitteen imeä ja lisäillyt nestettä säiliöön sillä mentaliteetilla että mitään ei säästetä. Autossa. Mopossa sitten ehkä vähän säästeliäämmin kun on helpompi kurkkia imuletkua ja säiliötä. Toi imulaite on kätevä kun sen liipasimen saa lukittua pohjaan, niin ei tarvi muuta kun pyöritellä peukaloita ja lisäillä säiliöön nestettä, ja vääntää nippa kiinni kun alkaa tuntua siltä.
 
Mutta lähemmäs alkuperäistä aihetta palatakseni. Olen tähän mennessä tehnyt ilmailua 20ml injektioruiskulla, toimii monesti aika hyvin, mutta hankalimpiin tapauksiin ei tuokaan tehoa helpolla. Onko kokemusta mahtaako tuollainen imusysteemi olla tehokkaampi? Olen vähän epäillyt, että tuo 20ml saattaa olla liian vähän kuplien ulos saamiseksi kerralla ja sitten seuraavaan ruiskulliseen mennessä kuplat on jo nousseet takaisin alkuperäiseen paikkaansa. Eli siinä tapauksessa tuo imusysteemi voisi toimia paremmin, kun saisi pidemmän yhtäjaksoisen liikkeen nesteeseen.
En tiä, mutta maailman vammasimman ilmattavan, suzukin nestekykän saa kyllä ruiskulla parhaiten kun imee ja työntää jonku kerran edes takas. Joku reilu puolimetriä letkua nipan ja ruiskun välissä niin näkee ilmatouhujen kehityksen siitä hyvin.
 
Tuo öljynimuvaihtaja voi toimia jarrunesteelläkin ihan hyvin koska tiivisteet ei kosketa nesteeseen. Neste imeytyy letkusta suoraan säiliöön. Pumpussa on ilmaa. Haittapuoli on se että mikäli imee välillä jarrunestettä ja sittten öljyä ei niitä saisi sotkea kierrätyksessä.
 
Samaa mullakin että nipan jengoista luule tulevan kuplaa. Itte olen vaan antanut kompuran hurista ja laitteen imeä ja lisäillyt nestettä säiliöön sillä mentaliteetilla että mitään ei säästetä. Autossa. Mopossa sitten ehkä vähän säästeliäämmin kun on helpompi kurkkia imuletkua ja säiliötä. Toi imulaite on kätevä kun sen liipasimen saa lukittua pohjaan, niin ei tarvi muuta kun pyöritellä peukaloita ja lisäillä säiliöön nestettä, ja vääntää nippa kiinni kun alkaa tuntua siltä.

Oottako aatellu/ kokeillu tuommmosia imausventiilillä varustettuja nippeleitä?

Joissain tapauksissa saattaa lisääntyvä korkeus olla haittona mut ajatuksena kovinkin houkutteleva, joskin hintava.
 
Back
Ylös