• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Inssi ja pyörän kunto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aplaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Aplaja

New member
Inssi ja pyörän kunto

Morjes,

Oletteko käyneet omalla pyörällä ajamassa/korottamassa korttia? Itsellä olisi A1-kortin korotus A2-korttiin edessä ja meinasin ajaa sen omalla pyörällä, mutta alkoi mietityttämään, että kuinka tarkasti inssisedät ovat syynänneet pyörät läpi. Pyöränä supermoto Yoshin kokoputkistolla (db-killerillä) ja tangonpääpeileillä, jotka eivät ole e-hyväksytyt. Muuten taitaa kaikki olla e-hyväksyttyä ja kunnossa, jos ei "pieniä" koneen virityksiä lasketa. Tarviiko tässä alkaa vaihtamaan putkea ja lähteä ostamaan e-hyväksytyt peilit, että saa kortin ajettua?
 
Re: Inssi ja pyörän kunto

Tästä nyt on 15 vuotta aikaa mutta a1 inssin ajoin omalla pyörällä jossa 154cc sylinteri tehoputki ja hilppeet kiinni. Ei silloin ainakaan vilkaistukaan muuta kuin rekisteriotetta.
 
Ah, muistot 35 vuoden takaa! Inssi saatettiin hylätä mm. puuttuvan takaroiskeläpän tai -heijastimen takia. Siinä oli asiakaspalvelun henki voimallisesti läsnä.
 
Ah, muistot 35 vuoden takaa! Inssi saatettiin hylätä mm. puuttuvan takaroiskeläpän tai -heijastimen takia. Siinä oli asiakaspalvelun henki voimallisesti läsnä.

Mä niin näen ton. En tiedä miten oli 35 vuotta sitten, mutta kymmenen vuotta aikaisemmin läppä piti olla myös taka-akselin tasolle asti, toki niin että silloin kun kuljettaja istuu pyörän päällä :). Erään muovitehtaan omistajan pojalla oli (muistaakseni tuutissa) läppä läpinäkyvää muovipleksiä ja sehän virkavaltaa harmitti.
 
Rekisteriote katsotaan, että varmistuu pyörän kelpoisuus A2 luokkaan. Varsinaisesti ei pyörää tarkasteta, mutta kun liikkeellelähtötarkastus pitää tehdä tehdä, niin siinä tulee selville, että löytyy vilkut, valot ja peilit. Jos molemmilla puolilla on järkevän kokoinen peili ja niistä näkee liikenteen, niin tuskin valitetaan. Pojan kaverille opetin kortin ja hyväksymättömillä peileillä meni ongelmitta, kun edellä mainittu täyttyi.

Putkiston osalta tuskin tulee ongelmia, jos se on ehjä ja jonkinlainen vaimennin on mukana järjestelmässä. Poika ajoi inssin HD Sportsterilla, jossa oli vaimentimet täysin tyhjät ja mökä sen mukainen. Päällepäin kun näytti hyvältä niin mitään ei sanottu.

Käsittelykokeen ymmärtääkseni saa suorittaa vaikka olisi puutteita pyörässä. Ainakin minulle yhdellä kerralla mopon käsittelykokeessa tuli valitusta oppilaan mopon kunnosta ja silloin sanottiin, että jos olisi inssi ollut lisänä, niin olisi jäänyt ajamatta kunnes puutteet on korjattu. Silloin moposta puuttui sekä vilkut että peilit.
 
Mitenkäs muuten automaattivaihteiset pyörät ja inssiajo. Jos inssin suorittaa automaattivaihteisella pyörällä niin tuleeko korttiin merkintä, että saa ajaa vain automaatilla? B-kortin kanssa käy näin.
 
Kevarilla katsoi ainakin että vaatteet on ajamiseen sopivat eikä mitkään sandaalit jalassa. Samoin junnua pyysi näyttämään mitä tsekkaisi liikkeelle lähdössä pyörän kunnosta. Mopolla ainakaan väli vaihteilla, skoballa kai helpoinkin hidasajon kanssa. Kai ne keskimääräistä paremmin tuntis halutessaan kaluston jos menis miettimiseks.
 
A2 menee uusiksi jos pyörä ei olekaan tarkemmin silmin otteenkaan mukaan A2, mut siitä tässä ei tainnut olla kyse. 35kwn lisäksi joku tehopaino lasku ei kai ihan riittänyt yhdessä kuu!emassani casessa.
 
Kyseessähän ei ole ajoneuvon katsastus vaan kuljettajan ajotaidon testaaminen.
Toki ajoneuvon pitää olla todistettavasti ko. ajoneuvoluokan mukainen.
 
Kevarilla katsoi ainakin että vaatteet on ajamiseen sopivat eikä mitkään sandaalit jalassa.

Tuohan on nykyään virallisissa määräyksissä ja puutteellisilla varusteilla ei homma enää etene.

traficom sanoi:
A1-, A2- ja A -luokkien ajo- ja käsittelykokeessa kuljettajalla on oltava seuraavat pakolliset varusteet:
- tieliikennekäyttöön hyväksytty suojakypärä asianmukaisesti kiinnitettynä, sekä ajolasit silloin, kun kypärässä ei ole visiiriä;
- tieliikennekäyttöön tarkoitetut polvisuojilla varustetut moottoripyöräilijän ajohousut;
- tieliikennekäyttöön tarkoitettu kyynärpää- ja olkapääsuojilla varustettu moottoripyöräilijän ajotakki;
- tieliikennekäyttöön tarkoitetut suojilla varustetut moottoripyöräilijän ajokäsineet; sekä
- moottoripyöräkäyttöön tarkoitetut ajojalkineet
Ajohaalari hyväksytään ajokokeessa, jos se täyttää ajotakille ja ajohousuille määrätyt vaati- mukset. Varusteiden mahdolliset puutteet (esim. hankaumat, ratkeamat) eivät saa vaikuttaa varusteiden turvallisuuteen. Vaadittujen suojien on oltava ajokokeen aikana varusteissa paikallaan. Asianmukaisten varusteiden käyttäminen on edellytys kokeeseen pääsemiselle.

Viimeisin muutos oli, että nahkapuvussakin on pakko olla suojat, kengät pitää olla moottoripyöräkäyttöön tarkoitetut ja hanskoissakin suojat. Tyttärellä kelpasi Sievin maiharimallin turvakengät eikä niistä katsottu mitään hyväksyntöjä. Matalat tennarit tuskin kelpaa.
 
Muistoja vuodelta 92,oma pyörä jolla käsittelykoe konttorin pihalla. Olin ainoa joka omalla pyörällä,muut autokoulun pyörillä. Aloitin ja suoritin kerralla,osalla autokoululaisia tarvittiin useita yrityksiä. Tämän jälkeen inssi toteaa mulle et odottele tuolla kun laitan muille paperit. Lopulta kun tuli mun luo totesi et koe meni läpi mut pyörä ei,kirjoitteli rekisteriotteen takasivun lähes täyteen.
 
Tuohan on nykyään virallisissa määräyksissä ja puutteellisilla varusteilla ei homma enää etene.



Viimeisin muutos oli, että nahkapuvussakin on pakko olla suojat, kengät pitää olla moottoripyöräkäyttöön tarkoitetut ja hanskoissakin suojat. Tyttärellä kelpasi Sievin maiharimallin turvakengät eikä niistä katsottu mitään hyväksyntöjä. Matalat tennarit tuskin kelpaa.

Poika ajoi prätkäkortin muistaakseni 2011 ja silloin jo vaadittiin jonkinlainen ajoasu, kundi veti päälleen mun vanhan Sinisalon nahkapuvun v.-83. Inssi totesi; "faijaltako lainasit".
 
Mitenkäs muuten automaattivaihteiset pyörät ja inssiajo. Jos inssin suorittaa automaattivaihteisella pyörällä niin tuleeko korttiin merkintä, että saa ajaa vain automaatilla? B-kortin kanssa käy näin.

Ainoa poikkeus on mopoilla. Kaikilla muilla tulee merkintä korttiin.
 
Tokkopa palstalla lainsäätäjä lukemassa, mutta poikkeusten rajusti yleistyessä olisi kaikille helpompaa miettiä uudestaan sääntöhimmeleitä.
 
Jaahans, scoba onkin sitten kelju laite piikki-inssin suoritukseen, kun korttiin jää merkintä automaattivaihteisesta.
 
Tokkopa palstalla lainsäätäjä lukemassa, mutta poikkeusten rajusti yleistyessä olisi kaikille helpompaa miettiä uudestaan sääntöhimmeleitä.

Nimenomaan juuri toisinpäin. Kymmenen vuoden päästä manuaalilaatikko on niin harvinainen että se nimenomaan edellyttää että on siihen koulutus ja eri kortti. Hauskaa oli katsella kun siinä Amazing Race kisassa jenkit yritti ajaa manuaaliautoilla.
 
Jos automaattipykälää ei laissa olisi, niin voisi autokoulukalusto olla hyvin sähköistä sorttia...
 
Back
Ylös