Iridium-tulpat vanhaan F:ään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samzon
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Samzon

New member
Onko olemassa sopivia iridium tulppia -89 750F Sussuun?? Yritin googlettaa ja etsiä vaikka mistä, mutta ei tullut ainakaan vastaan. Eli vakio tulppa on NGK:n koodilla JR9C.

DR9EIX. Tieto löytyy NGK:n sivuilta.  
wink.gif

Heh
biggrin.gif
No niimpä löytykin. Kiitos tästä. Aiemmin kattelin lontoon kielisiltä NGK:n sivuilta, jossa olevan taulukon mukaan tähän vehkeeseen sopivia ei olisi NGK:lla olemassa. Löysin tosin myös Densolta sopivan, IX 27, mallisen iridiumin. Ja eikun ehtimään halpoja. Joutunee tilailemaan jostain toiselta puolelta maapalloa, jolloin saa ne edullisimmin.
nixweiss.gif

Käytin tossa pyörää säädettävänä ja soitti se dynottaja mulle kesken säätämisen et ei kai vaan sulla ole iridium tulppia kiinni
oli nääs ollu palamattomien kaasujen määrä iha helvetin suuri
no se vaihto normi NGK takas ja alko arvot oleemaan hyvät
Noi iridium tulpat toimii kuulema ihan hyvin pyörissä missä on lambda anturit ja kat pömpelit  
062802moto_prv.gif

Käytin tossa pyörää säädettävänä ja soitti se dynottaja mulle kesken säätämisen et ei kai vaan sulla ole iridium tulppia kiinni
Noi iridium tulpat toimii kuulema ihan hyvin pyörissä missä on lambda anturit ja kat pömpelit   
062802moto_prv.gif
Mihinkäs tuo perustuu?
omg.gif

Ei jummarra. Vois kuvitella että kipinä on ehkä "kapeempi" iridiumissa
nixweiss.gif
, mutta ei se voi mitenkään vaikuttaa ite palamiseen noin paljon.

062802moto_prv.gif
Huomasiko tätä itse ajossa millään tavalla? Luulisi kyllä että polttoaine palaa hyvin noilakin. Eikös iridiumissa kipinä ole kuumempi kuin normitulpassa, jolloin syttyvyys pitäisi parantua?

No toi Ansavuori on aika kovan luokan dynottaja ja jos sen mittarit niin sanoo että ei polta kunnolla iridiumit kynttilät niin kyllä se varmaan sit silleen on.
062802moto_prv.gif

Ei ehkä silti kannata yleistää, että syy on nimenomaan iridium. Voihan olla, että kyseisessä myllyssä juuri ne tulpat ei toimi, tai peräti ne tulppayksilöt olivat kipeät.

Pitää kokeilla mitä Sussu noista sanoo. Neljä tulppaa näyttää saavan reilulla kolmella kympillä
omg.gif
(halpoja mielestäni), ni ei tuosta konkurssiin mene, jos ei toimikkaan...

Löysin tosin myös Densolta sopivan, IX 27, mallisen iridiumin. Ja eikun ehtimään halpoja. Joutunee tilailemaan jostain toiselta puolelta maapalloa, jolloin saa ne edullisimmin.
Ihan Euroopastakin löytyy. Vaikka täältä sparkplugs.co.uk. Taitaa myös Punnan kurssi olla nykyään meille Euromaiden kansalaisille edullinen. Minä kyllä suosittelen mieluummin Densoa kuin NGK:ta. Mulla on nimittäin yksi NGK iridium mennyt rikki uutena. Tosin tiedän kyllä kavereita, jotka ovat ajaneet paljon NGK:n iridiumeilla. Minusta ainakin käynnistyminen on parempaa iridiumeilla ja pitäisi niiden kestää paljon pidempään.

Denson iridiumissa on ohuempi kärki kuin NGK:ssa (Denso 0.4mm ja NGK 0.6mm, jos oikein muistan). Mitä hyötyä tai haittaa siitä sitten on
nixweiss.gif

Ainoa tilanne, johon tiedän Suzukin suosittelevan iridium-tulppia, on uusien ruiskumönkkärien talviajokuntoon laitto. Ja sillä taas on kovin vähän yhteistä normi katupyörän käytössä kesäkaudella.

Kukaties siihen tosiaankin on syynsä, miksei niitä pitäisi ihan joka kamppeeseen tunkea.

No miks niitä sitten ylipäätään valmistetaan? Ngk:n ja Nippodenson luulis jotain tulpistaan ymmärtävän kun lähes joka kamppeeseen löytyy idriumit. Itsellä nuo olleet kesän iö koneessa ja ei oikeestaan mitään eroa. Luultavasti kestävät pidempään, siinä taitaa olla ainoa hyöty.

Silloin, kun käyttää suosituksen mukaista kekälettä, lienee varmaankin kaikista pienin mahdollisuus, että menee jotain pieleen. Ei tule minullekaan mieleen, mitä niin merkityksellistä siinä kohti olisi saavutettavissa.

Silloin, kun käyttää suosituksen mukaista kekälettä, lienee varmaankin kaikista pienin mahdollisuus, että menee jotain pieleen. Ei tule minullekaan mieleen, mitä niin merkityksellistä siinä kohti olisi saavutettavissa.
Eikös joskus esitetty sellaistakin, että pyörissä saisi käyttää vain niitä kumeja, joilla se on alunperin toimitettu. Varmaan F-Suizakin olisi paljon parempi, kun laittaisi 20 vuotiaan rengasmallin alle.

Kehitys kehittyy ja iridiumit on mulla toimineet parhaiten kaikessa, minimotosta autoon.

Kehitys kehittyy

Itse samaa mieltä. Tuo suositus tulppa on tosiaan valittu tuohon pyörään vuonna -89 ja sen jälkeen on moottoritekniikassa tapahtunut kehitystä melkoisesti kaikilla osa-alueilla. Siitä onko iridiumista nyt kauheasti hyötyä arkipäiväisessä käytössä en tiedä vielä, mutta kohta sekin selviää. Se on ainakin hyöty, että ulkomailta tilatessa ovat halvempia kuin normitulpat suomesta eikä tartte heti vaihdella.

Itellä ei kestäny NGK iridiumit kuin 5-600km ja sen jälkeen sano ittensä irti. Nyt on normitulpilla menty reilusti yli 5tkm ilman mitään ongelmaa...

Ainoa tilanne, johon tiedän Suzukin suosittelevan iridium-tulppia, on uusien ruiskumönkkärien talviajokuntoon laitto. Ja sillä taas on kovin vähän yhteistä normi katupyörän käytössä kesäkaudella.

Kukaties siihen tosiaankin on syynsä, miksei niitä pitäisi ihan joka kamppeeseen tunkea.
Onhan noita ollu suzukeissa jo iän ja mielen alkuperäsenäkin kiinni,esim.ngk CR9EIA-9 tulppina. I=iridium.

Back