Iskariöljyt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja artoodetoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
.
jämäkkyyden puolesta supermoto/asvaltti on maksimaalisin, koska pito on kova ja mennään kovaa. Iskut on lyhyitä mutta nopeita. Jäykimmät jouset, sisäänpäin vaimennusta eniten ja paluu jousen mukaan. Iskunpituutta voi lyhentää pyörän vakauttamiseksi, koska ei ole isoja patteja. Keulassa pitää aina olla joku sentti varaa vaikka jarrutetaan takarengas ilmassa.
Mä pysyn smotolla pelkästään asvaltilla niin keula saa kyllä käyttää koko joustomatkan. Elikkäs keula saa pohjata, mutta pohjaaminen ei saa häiritä rengasta. Muuten oli hyvä omaan makuun toi alusta viime kesän, mutta öljyn pinta on ehkä vähän turhan korkeella, kun kantaa jouston lopussa vähän liikakin eikä mene edes runttaamalla pohjaan. Lopputuloksena takanen alkaa nousta maasta vähän turhan aikasin.
 
auton iskariin öljynvaihtoa? :blink: jonkun vuoden välein nuo vaihtuu kokonaan, kun ajo alkaa tuntua hieman kummalliselta, en koskaan ole vaihtanut katsurin kehoituksesta, persetuntumalla on menty. jos iskari maksaa sen 60-80e, niin eikö tuo ole sama vaihtaa kokonaan uusi ku alkaa teettämään öljynvaihtoa, etenkin jos ite ei pysty..

pyöriin voisi kyllä jo harkita iskariöljynvaihtoa, alkuperäisillä mennään. ja ne kumiset jarruletkutkin on vaihtamatta uusiin vaikka kalustolla alkaakin jo ikää olla. eikä nekin pitänyt vaihtaa suht säännöllisesti.. :right:
 
Mutta se mitä olen monessa autossa kaivannut, on pintaherkkyys. Ehkä mukavuuden saavuttamiseksi tarvittaisiin reaaliajassa säätyvät (magneettinesteellä tms.) iskarit, joiden tiukkuutta säädettäisiin kiihtyvyysanturin perusteella.

Mulla on kesäautossa aataminaikainen semiaktiivijousitus ja kyllähän se on tosi hyvä jo sekin. Rauhakseen ajellessa menee aika leijuen, mutta jämäköityy ihan hitosti, kun ajaa vähän reippaammin. Esimerkiksi radalla ei iso lossi juurikaan kallistele.
 
auton iskariin öljynvaihtoa? :blink: jonkun vuoden välein nuo vaihtuu kokonaan, kun ajo alkaa tuntua hieman kummalliselta, en koskaan ole vaihtanut katsurin kehoituksesta, persetuntumalla on menty. jos iskari maksaa sen 60-80e, niin eikö tuo ole sama vaihtaa kokonaan uusi ku alkaa teettämään öljynvaihtoa, etenkin jos ite ei pysty..

pyöriin voisi kyllä jo harkita iskariöljynvaihtoa, alkuperäisillä mennään. ja ne kumiset jarruletkutkin on vaihtamatta uusiin vaikka kalustolla alkaakin jo ikää olla. eikä nekin pitänyt vaihtaa suht säännöllisesti.. :right:

Juurikin tuon iskarin hinnan perusteella tuumailin että mahtaako auton perusiskarin (toiminnallinen) laatu olla kovin kummoinen. Jos vertaa mopon pamppuihin niin ne on herkästi lähemmäs tontun kappale vaikkei parhainta hakiskaan. Toki auton iskareita tehdään paljon suurempia määriä, mutta tuskin vastaavaa pystyy silti tekemään 90% halvemmalla...
 
Juurikin tuon iskarin hinnan perusteella tuumailin että mahtaako auton perusiskarin (toiminnallinen) laatu olla kovin kummoinen. Jos vertaa mopon pamppuihin niin ne on herkästi lähemmäs tontun kappale vaikkei parhainta hakiskaan. Toki auton iskareita tehdään paljon suurempia määriä, mutta tuskin vastaavaa pystyy silti tekemään 90% halvemmalla...
Ja voihan se olla että noi halvat tehdään niin yksinkertaisen paskoiksi jo alunperinkin, että vaikka öljy kuoleentuu, niin vaimentiment ominaisuudet ei juurikaan heikkene.
 
Tulipa tuokin taas mieleen; jos joku haluaa tutustua iskareiden sielunelämään, niin raamattu, 432 sivua, aiheesta:
John C. Dixon - The Shock Absorber Handbook
 
"Iskari" Eli iskunvaimentaja? Ei oikeasti sellaista osaa ei ole olemassakaan, se on heilahduksenvaimentaja :) Mikä sen iskun sitten vastaanottaa??? Se on jousi.

Aikoinaan, olisko ollut autokoulussa, näyttivät videon, jossa jostain tipparenusta oli heilahduksenvaimentajat otettu pois. Oli ihan naurettavan näköistä etenemisen seuranta :)-
 
Noin olisi jos vaimentimessa ei olisi sisäänmenovaimennusta ollenkaan ja sellaisia ilmeisesti autopuolella tosiaan on.
Moottoripyörissä en ole moista vielä tavannut, ja näin ollen iskut ja kaikki muut vaimenninta kasaan painavat voimat jakautuvat osin jouselle joka varastoi kineettistä energiaa josta pääosa sitten paluuliikkeessä muutetaan paluuvaimennuksessa lämmöksi ja osin puristuvaimennuspiirille joka muuttaa jo sisäänmenon liike-energiaa lämmöksi.
 
Auton iskarit on paskat, jos katsastusmies ei anna leimaa ja edes rengaspaineiden lasku 1 bar tuntumaan ei auta (on toiminut aina).
Pyörän iskarit tarvii huomiota, kun häviät kaverille ja jotain tarvii tehdä, oli niissä iskareissa sitten vikaa tai ei.
 
Noin olisi jos vaimentimessa ei olisi sisäänmenovaimennusta ollenkaan ja sellaisia ilmeisesti autopuolella tosiaan on.
Moottoripyörissä en ole moista vielä tavannut, ja näin ollen iskut ja kaikki muut vaimenninta kasaan painavat voimat jakautuvat osin jouselle joka varastoi kineettistä energiaa josta pääosa sitten paluuliikkeessä muutetaan paluuvaimennuksessa lämmöksi ja osin puristuvaimennuspiirille joka muuttaa jo sisäänmenon liike-energiaa lämmöksi.
Tuohon sellainen korjaus, että paluuvaimennuksen aikana pääosa jousen kineettisestä energiasta muutetaan takaisin mopon massan potentiaalienergiaksi, ja pienempi osa muutetaan paluuvaimennuksen kautta lämpöenergiaksi.
 
Tuohon sellainen korjaus, että paluuvaimennuksen aikana pääosa jousen kineettisestä energiasta muutetaan takaisin mopon massan potentiaalienergiaksi, ja pienempi osa muutetaan paluuvaimennuksen kautta lämpöenergiaksi.

No tuo on kyllä ihan totta.
 
Ymmärrän huoltovälit ja kun ajetaan Teksasissa koko ajan helteessä, niin, mutta katupyörän iskareiden huolto 6000 mailia.
Jos ostan uuden Aprilian, niin iskareilla ei sitten vissiin ole takuuta, jos ne pitää huoltaa 6000 mailin välein.

Nyt pitää täsmentää pikkasen. Moss on eräänlainen "alusta-guru", joka tekee aika kätevän oloisesti hommiaan ja ohjevideoita. Sen suositukset siis voi ottaa niin tosissaan kuin parhaaksi katsoo. Eikä 10 tkm ole kovin pitkä huoltoväli, jos ajellaan paljon radalla tai muuten enitenkovaa.

Aprilian oma huolto-ohjelma puolestaan antaa alustan huoltoväliksi 20 tkm. Yleensä tietysti takuulla pyyhkästään pyllyä, jos laite tai sen osa menee rikki eikä ole huollettu ohjelman mukaisesti. Niin autoissa kuin mopoissakin.
 
Manuskan 40 tkm kuulostaa aika hurjalta kun 16 tkm jälkeenkin tulee pohjalta mustaa (väri ei toki kerro öljyn kunnosta mitään, vain siitä että on epäpuhtautta):

(7) Every 10000 Km (6213.71 mi) if the vehicle is used for racing
(9) Replace when reaching the first of the following two options: 40000 km (24854.85 mi) or 4 years

CByRmBo.png
 
Juu, haarukan öljynvaihtoväli onkin 40 tkm, tarkastus 20 tkm. On kyllä varmasti ihan liian pitkä väli tuo, jos haluaa pitää alustan kunnossa ja toimivana.
 
Back
Ylös