G
Guest
Guest
Kävin viettämässä toissa talven Satujen Saarella eli Islannissa ja vaikka reissun teinkin a*tolla, niin soveltaenhan tuo sopii myös 2-pyörille. Käytännössä ainoa keino rahdata ajoneuvo Pohjolasta Islantiin on Bergenistä lähtevä Smyril-Linen Norröna-autolautta. Viime kesänä reitille tullut upouusi autolautta, joten entisenkaltaisesta vuoristorata-ajelusta ei tarvinne kärsiä (vanha Norröna oli 70-luvun alussa rakennettu kippo, joka syysmyrskyissä oli melkoinen kokemus - vieläkin huippaa kun ajattelee!...).
Reitti kulkee Norjan Bergenistä Shetlannin- ja Färsaarten kautta Itä-Islantiin Seydisfjörduriin, joka siis tasan ja tarkkaan vastakkaisella puolella, kuin Reykjavik. Paluumatkalla ohjelmassa n. kolmen päivän pysähdys Färsaarilla, kun lautta käy mutkan Tanskassa - suositeltavaa kuitenkin viettää tuo aika Färsaarilla; kokemus tuokin!
Ai niin... Takaisin Islantiin... Islannin tieverkko on aika heikoissa kantimissa itäpuolella saarta, joten kulkineeksi pitää suositella allroad-pyörää. Saarta kiertää kehätie (tie nro 1), joka pinnaltaan paranee mitä lännemmäksi päästään. Keski-Islanti suurelta osin ajokelvotonta suurimman osan vuotta (lokakuu - kesäkuun loppupuoli) ja moottoriajoneuvoilla ajo teiden / reittien ulkopuolella ehdottomasti kielletty! Mutta nähtävää ja koettavaa riittää kyllä laillisiakin uria pitkin matkatessa. Maisemat loksauttavat leuat auki tämän tästä - Kaunista ja eriskummallista! Kieliongelmiakaan tuolla ei tule, kun käytännössä kaikki teinistä vaariin puhuvat hyvää englantia.
Maa itse h*lv*t*in kallis; Norjankin hinnat vaikuttavat halpahallitasolta niihin verrattuna! Bensa tosin ei maksa enempää kuin Suomessakaan, mutta varsinkin ruoka arvossaan.
Satumainen paikka - pakko sinne on vielä pyörällä palata!
Smyrilin hintoja voi kysellä Saga Matkoilta
Lisäinfoa vaikkapa allekirjoittaneelta; kai sitä jotain jäi mieleen 10kk:n reissulta...
Reitti kulkee Norjan Bergenistä Shetlannin- ja Färsaarten kautta Itä-Islantiin Seydisfjörduriin, joka siis tasan ja tarkkaan vastakkaisella puolella, kuin Reykjavik. Paluumatkalla ohjelmassa n. kolmen päivän pysähdys Färsaarilla, kun lautta käy mutkan Tanskassa - suositeltavaa kuitenkin viettää tuo aika Färsaarilla; kokemus tuokin!
Ai niin... Takaisin Islantiin... Islannin tieverkko on aika heikoissa kantimissa itäpuolella saarta, joten kulkineeksi pitää suositella allroad-pyörää. Saarta kiertää kehätie (tie nro 1), joka pinnaltaan paranee mitä lännemmäksi päästään. Keski-Islanti suurelta osin ajokelvotonta suurimman osan vuotta (lokakuu - kesäkuun loppupuoli) ja moottoriajoneuvoilla ajo teiden / reittien ulkopuolella ehdottomasti kielletty! Mutta nähtävää ja koettavaa riittää kyllä laillisiakin uria pitkin matkatessa. Maisemat loksauttavat leuat auki tämän tästä - Kaunista ja eriskummallista! Kieliongelmiakaan tuolla ei tule, kun käytännössä kaikki teinistä vaariin puhuvat hyvää englantia.
Maa itse h*lv*t*in kallis; Norjankin hinnat vaikuttavat halpahallitasolta niihin verrattuna! Bensa tosin ei maksa enempää kuin Suomessakaan, mutta varsinkin ruoka arvossaan.
Satumainen paikka - pakko sinne on vielä pyörällä palata!
Smyrilin hintoja voi kysellä Saga Matkoilta
Lisäinfoa vaikkapa allekirjoittaneelta; kai sitä jotain jäi mieleen 10kk:n reissulta...