Itikat pois nahkatakista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maddog
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kypärän visiiristä lähtee ainakin kun laittaa visiirin päälle märän talouspaperin vähäksi aikaa

Itikoista 5:s, ja ja kuuma vesi. Tulee muuten hyvä.
062802moto_prv.gif

Tosin tuo aine kulkee piireissä myös nimellä "vahasta viis"

Otsikon mukaiseen kysymykseen: itikoiden raapimiseen nahkasta käy joku puhdistava nahkarasva. Ainakin Woly-merkkistä puhdistavaa väritöntä/valkoista tahnaa on semmosessa lasipurkissa. Oisko perfect gel nimeltään? Löytyy yleensä kaupasta kenkälankkihyllystä. Sit on varmaan erikoisliikkeissä nahkasaippuaa sun muuta samaan tarkoitukseen.

Tänks... Täytyy ens kerralla kun kävelee kenkäkaupan ohi niin yrittää etsiä tota Wolya...

Torilta ostin joskus Nahkis-merkkistä rasvaa. Hyvin putsaa ja voitelee. Käy myös teko- ja esinahalle...
tounge.gif

Itsellä, mitä nyt muutaman kerran olen päässyt raatoja nahkasta poistamaan, käyttänyt samaa mikrokuituliinaa, kuin olen ensin käyttänyt visiirin putsaukseen.

Toimii yllättävän hyvin nuo mikrokuituliinat molempiin.
Eli sama kaava kuin ylempänä kertovilla, ensin kastelen liinan, hetkeksi visiirin päälle sen tasaisesti painelen sitten vain pyyhkäisen kerralla möhnät ja sattumat pois. Sen jälkeen liinan puhtaalla puolella pystyy vielä pyyhkimään takista sattumat.

Toisen hyvän konstin huomasti viimeviikolla olevan, kun ajaa vaikka vain satakin kilometria kaatosateessa, niin ei ole raatoja paljoa perillä jäljellä nahan pinnassa.
biggrin.gif

Satakilometriä kaatosateessa ja puhdasta on, no ehkä tätä ei haettu. Eiköhän kaikki nahalle tarkoitetut öljyt tai rasvat pehmitä itikat hetken vaikutettuaan että lähtee pyyhkimällä. Mä olen ensin pyyhkinyt kostealla rievulla ja sen jälkeen levittänyt jotain Allrightin halpaa nahkaöljyä, ennen seuraavaa käyttöä olen pyyhkässyt kuivalla rätillä puvun ettei se olis niin öljytyn näkönen, on viimeisetkin itikat lähteneet.

Itse olen turvautunut valjassaippuaan ja valjasrasvaan. Pelkkä rasvakin varmaan riittää irroittamaan kököt, mutta jos ei, niin saippua viimeistään. Toimii erittäin hyvin, on hyvää nahalle ja on edullista.

Esim. Daineselta löytyvät nahalle tarkoitetut puhdistus- ja hoitoaineet. Satulasaippuakin käy. Rasvalla ei kannata puhdistaa. Tukkii nahan huokoset ja tekee siitä venyvää ja limaista.

Itse olen turvautunut valjassaippuaan ja valjasrasvaan. Pelkkä rasvakin varmaan riittää irroittamaan kököt, mutta jos ei, niin saippua viimeistään. Toimii erittäin hyvin, on hyvää nahalle ja on edullista.
Se rasva on valjasrasvaa, mutta saippua on nimellä satulasaippua. Löytyy hevostarvikkeita kauppaavista putiikeista, halpaa ja hyvää.

Esim. Daineselta löytyvät nahalle tarkoitetut puhdistus- ja hoitoaineet. Satulasaippuakin käy. Rasvalla ei kannata puhdistaa. Tukkii nahan huokoset ja tekee siitä venyvää ja limaista.
Ei kannata käyttää silikonia sisältävää rasvaa, joka myös liukastaa. Mister Minit-suutareilta saa sellaista Exellenlence-nimistä silikonivapaata nahan puhdistus- ja hoitorasvaa, joka imeytyy nopeasti ja on hyvää. 150ml pullo maksaa n. 8€ ja riittää meikäläisen varusteisiin kauden tai pari.

Tuo Dainesen nahanhoito setti on kyl hyvä ostos
thumbs-up.gif
sillä pesuaineella lähtee kaikki paska ja valkosesta nahastakin sai taas valkoisen vaikka oli aika lailla musta jo
smile_org.gif

Tänään käytin mietoa saippualiuosta ja tiskirättiä, toimii. Joskus sitten sitä valjasrasvaa niin pysyy nahka kunnossa ja pitää vettä.

Back