• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jäähdytinneste

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomppa#74
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tomppa#74

New member
Huomasin että zetoriin tarttis lisätä jäähdytinnestettä säiliöön ja painuin Shellille sellaista hakemaan. Tarjolla ei ollut kuin yhtä sorttia - käyttövalmiina tai tiivisteenä. Ostin käyttövalmista Shellin omaa eli 50/50 sekoitussuhteella olevaa. Pakkaskestävyyttä 37 astetta.

Tyhmä(kö?) kysymykseni onkin, että passaako tällainen ihan "tavallinen autoille tarkoitettu" jäähdytinneste myös prätkälle?
Ainakaan Haynesin oppaassa ei ollut kummoistakaan speksiä jäähdytinnesteelle.

nimim. eipä ole ennen tarvinnut lisäillä
biggrin.gif
 
oon jo 27 kesää käyttänyt auto nesteitä eli toimii en tosin ole ikuna mitannut pal kestäs olen vain laittanut jotain et väri muuttuu ja ei ikuna oo jäätynyt ain on kyl ollut asteen pari plussaa
 
Purkissa näyttää lukevan GlycoShell ja itse asiassa siinä lukee "jäädytinneste" ilman h-kirjainta. Takana kuitenkin puhutaan jäähdyttimen nesteistä...
 
Se on ihan hyvä aine sinne syylariin, jos on vaan saman väristä..!
Senverran kannattaa noita nesteitä käyttää, että korroosion suojaa on, ei pääse syöpymään.
smile_org.gif
 
Kyllä nuo pääsääntöisesti toimii.. Silikaatit taitaa olla sellainen ainesosa jota ei suositella olevan joukossa.
 
Jos sopii autoon niin sopii kyllä myös prätkäänkin. Jos käytät "tiivistettä" niin lantraa se akkuvedellä tai ihan vaan kraanavedellä 50/50 suhteessa. Pelkkää "tiivistettä" ei kannata missään nimessä laittaa.
 
Jos sopii autoon niin sopii kyllä myös prätkäänkin. Jos käytät "tiivistettä" niin lantraa se akkuvedellä tai ihan vaan kraanavedellä 50/50 suhteessa. Pelkkää "tiivistettä" ei kannata missään nimessä laittaa.
Yes. Ostin siis avausviestissäkin mainitun "käyttövalmiin" version eli se on sekoitettu valmiiksi 50/50 -suhteessa.

Nesteet on lisätty ja kwaakku on taasen menovalmiina =). Kiitokset kaikille neuvoista!

p.s. Flunssa alkaa VIHDOIN hellittää, joten kohta pääsee toivottavasti taas ajelemaan!
tounge.gif
 
Tarkkaile kuitenkin jäähdytysnesteen määrää, kun sen ei pitäisi kulua ajossa...! Joten jos vajenee, se yleensä vuotaa jostain, tai pahimmassa tapauksessa on moottorissa jotain vikaa (kansi, kannentiiviste, yms).
 
Tarkkaile kuitenkin jäähdytysnesteen määrää, kun sen ei pitäisi kulua ajossa...! Joten jos vajenee, se yleensä vuotaa jostain, tai pahimmassa tapauksessa on moottorissa jotain vikaa (kansi, kannentiiviste, yms).
Ajatus olikin hieman seurata tuota.

En itse asiassa ole talvisäilytyksestä hakemisen jälkeen koko hommaa edes katsellut, mutta yllättäen tänään huomasin vajetta säiliössä olevan. Täytyy yrittää vähän kurkkia että kaikki letkut on kiinni, sillä zetori oli tuossa joku aika sitten levällään kun asennettiin suutinsarjaa ja alkuperäinen putkistokin meni vaihtoon.
 
Kevät "katselmuksessa" kun vähän huoltaa, niin kannattaa kokeilla letkujen liittimien kireys, saattavat ruveta tihkumaan ajankanssa..!
biggrin.gif
 
Kevät "katselmuksessa" kun vähän huoltaa, niin kannattaa kokeilla letkujen liittimien kireys, saattavat ruveta tihkumaan ajankanssa..!
biggrin.gif
Jeps, ongelma vähän tuppaa olemaan että kämpillä ei ole oikein mitään paikkaa missä pyörän kanssa puuhailisi. Sepelikivinen parkkipaikka ei ole noita parhaita alustoja
sad_orig.gif
.

Lisäksi allekirjoittanut "tuupelo" tässä vasta tutustuu tähän zetorin kanssa säätämiseen, joten kummoisia hommia ei itse muutenkaan tule vielä tehtyä...
 
Noissa nesteissä on muuten ainakin autopuolella eroja koskien uusia ja uudehkoja autoja. Tuskin on merkitystä tässä tapauksessa, mutta kuitenkin. Tarkkaan en muista mitä eroja noissa oli, mut tais uudemmissa olla jotain paremmin alumiinille sopivaa tai jotain. Ne erottaa usein väristä ja ilmeisesti eivät ole sekoituskelpoisia. Eroavaisuuksien olemassaolon lisäksi täysin mutua.
 
Noissa nesteissä on muuten ainakin autopuolella eroja koskien uusia ja uudehkoja autoja. Tuskin on merkitystä tässä tapauksessa, mutta kuitenkin. Tarkkaan en muista mitä eroja noissa oli, mut tais uudemmissa olla jotain paremmin alumiinille sopivaa tai jotain. Ne erottaa usein väristä ja ilmeisesti eivät ole sekoituskelpoisia. Eroavaisuuksien olemassaolon lisäksi täysin mutua.
No onhan jaappanilaisissa autoissa ollut alumiini kansia jo -60 luvulta saakka!!!
 
Nyt tulee vahvaa MuTua: Autotarvikeliikkeissä on tavallisen glykoli-jäähdytinnesteen lisäksi myös propyleeniglykolia ja Volkkarikonsernin vehkeissä käytettyä punasta mömmöä ja muistaakkeni näitä ei sais sekotella toisiinsa. Tavan nestettä kun ottaa niin tuskin menee mettään.

e:panovihre holopainen
 
Hejssan.
Tuli kateltua hornetin jäähdytinnestettä, ja huomasin säiliön pohjalla sakkaa. Kuinka vaarallista mahtaa olla jos tuolla ajelee, ennen kuin pääsee vaihtamaan? Vihreet nesteet ja tummaa sakkaa
 
Hejssan.
Tuli kateltua hornetin jäähdytinnestettä, ja huomasin säiliön pohjalla sakkaa. Kuinka vaarallista mahtaa olla jos tuolla ajelee, ennen kuin pääsee vaihtamaan? Vihreet nesteet ja tummaa sakkaa

Tuskin se sakka on sinne sekunnissa tullut, eli on pitkän ajan tulos.
Joten jatka ajamista ihan normaalisti.

Toki jossain vaiheessa kannattaa tehdä jäähdytysjärjestelmän huuhtelu.
 
Back
Ylös