• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jakoketjun vaihto (Thundercat)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MMu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MMu

New member
60tkm ajettu Thundercat alkoi viime kesänä ääntelemään siihen malliin, että jakoketjun uusiminen voisi olla aiheellista. Kannattaako tuota alkaa vaihtamaan itse vai viedä suosiolla liikkeeseen - eli minkälainen projekti vaihto on? Onko järkeä vaihtaa pelkkä kiristin vai meneekö ketju samalla vaivalla? Pyörä on menossa kuitenkin myyntiin, olisi helpompi saada myytyä jos ylimääräinen nakutus häviäisi - edes myyntihetken ajaksi... :) Tosin ihan satavarma ei voi olla lähteekö se ääni edes ketjusta. Oireina siis kylmänä kuuluva naputus, ei vaikutusta ryypyllä tai kierroksilla, onko vapaalla vai eri vaihteilla... Lämpimällä koneella ääntä ei kuulu.

Ketju näyttäisi Stormilla maksavat reilu 50e, kiristimiä en vielä ole löytänyt. Liikkeen arvio oli ketjun ja kiristimen vaihtotyölle+siinä samalla venttiilien tarkistus 360e. Meidän talouden kakspyöräisten huoltovastaava oli sitä mieltä, että ei uskalla ottaa riskiä että itse tehdyssä remontissa uuden ketjun liitos ei kestäkään ja laittaa koneen päreiksi katketessaan - onko aiheellinen pelko?

60tkm ajettu Thundercat alkoi viime kesänä ääntelemään siihen malliin, että jakoketjun uusiminen voisi olla aiheellista. Kannattaako tuota alkaa vaihtamaan itse vai viedä suosiolla liikkeeseen - eli minkälainen projekti vaihto on? Onko järkeä vaihtaa pelkkä kiristin vai meneekö ketju samalla vaivalla? Pyörä on menossa kuitenkin myyntiin, olisi helpompi saada myytyä jos ylimääräinen nakutus häviäisi - edes myyntihetken ajaksi... :) Tosin ihan satavarma ei voi olla lähteekö se ääni edes ketjusta. Oireina siis kylmänä kuuluva naputus, ei vaikutusta ryypyllä tai kierroksilla, onko vapaalla vai eri vaihteilla... Lämpimällä koneella ääntä ei kuulu.

Ketju näyttäisi Stormilla maksavat reilu 50e, kiristimiä en vielä ole löytänyt. Liikkeen arvio oli ketjun ja kiristimen vaihtotyölle+siinä samalla venttiilien tarkistus 360e. Meidän talouden kakspyöräisten huoltovastaava oli sitä mieltä, että ei uskalla ottaa riskiä että itse tehdyssä remontissa uuden ketjun liitos ei kestäkään ja laittaa koneen päreiksi katketessaan - onko aiheellinen pelko?

Itse vaihdatin jakoketjun nyt talvella kun luotto omiin taitoihin ei riittänyt (paljon muutakin tehtiin samalla).
Ei kyllä kuulosta venyneeltä ketjulta nuo oireet, itsellä kyllä äänteli myös lämpimänä ja kalkatus loppui kierroksilla (3500-4000).
Kiristin on kalliimpi tapa vaihtaa n.150€ osan hinta ja on melko ikävässä paikassakin, ketju kyllä pitää niittilukon kanssa kun laittaa huolella.
Meidän koneissa ei ole pahemmin eroa vaikka t-catista onkin otettu se 5 heppaa enempi, piti vielä mainita että minulla oli jo 102 tkm tullut mittariin ennen tuota isompaa huoltoa.

Se on hyvin tyypillistä kyseiselle pyörälle, että pientä ääntä pitää kylmemmällä moottorilla / tietyllä kierrosalueella.
Itselläni oli sama juttu. Jos siitä haluaa eroon, niin nokkaketju pitäisi vaihtaa. Jos olet myymässä, niin en lähtisi sitä operaatiota tekemään.

Tässä kuva, miten se kiristin toimii. Kiristin painaa toista pitkää liuskaa, joka on laahauspala ja jota pitkin ketju kulkee.
http://i.fixya.net/uploads/images/31a6412.gif

Sen ketjunkiristimen ei pitäisi olla missään pahassa paikassa (en nyt löytänyt kuvaa, josta olisin löytänyt sen paikan).
Sen voi ottaa irti, mitään öljyjä tai muita ei rupea valumaan pois. Tiiviste siitä löytyy, joten irroita varovasti, että tiiviste ei mene rikki.

Työnnä kiristimestä tuleva ulkoke kiristimen sisään ja asenna kirstin uudelleen moottoriin. Tässä vaiheessa kiristin kiristyy automaattisesti oikealle kireydelle. Sitten toivot sormet ristissä, että jotain hyötyä tulee. Voi meinaan olla, että kiristimesi on ennen irroitusta jäänyt jumiin ja sen takia se ei nyt pidä nokkaketjua kireällä.
http://i.fixya.net/uploads/images/f8c4d97.gif

Ja jos haluat uuden kiristimen, niin suosittelen manuaalista kiristintä (vakio on automaattinen).
Tällä saat säädettyä sen manuaalisesti niin kireälle kuin haluat.

Linkin kiristin on mielestäni melko suolaisen hintainen, voi olla että jostain saa halvemmalla. Lisäksi ko. kiristin on usasta, josta postitus kestää varmaan 3-4 viikkoa.

http://www.ebay.com/itm/95-07-YAMAHA-YZF600R-NEW-RACING-MANUAL-TIMING-CAM-CHAIN-TENSIONER-ADJUSTER-T10-/400411653781?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item5d3a64f695&vxp=mtr

Mä en oikein tajua miten tuolalinen automaattikiristin voi mennä rikki? Paitsi jos siinä vieteri jotenkin olisi väsyny tai räikkä jumissa. Mutta siis noi on ihan kai helposti korjattavissa olevia ongelmia. Sehän on maailman yksinkertaisin laite jossa jousi painaa tappia vasten ketjun laahainta ja tapissa oleva räikkä estää tappia menemästä löysempään suuntaan.

Mä en oikein tajua miten tuolalinen automaattikiristin voi mennä rikki? Paitsi jos siinä vieteri jotenkin olisi väsyny tai räikkä jumissa. Mutta siis noi on ihan kai helposti korjattavissa olevia ongelmia. Sehän on maailman yksinkertaisin laite jossa jousi painaa tappia vasten ketjun laahainta ja tapissa oleva räikkä estää tappia menemästä löysempään suuntaan.

En minäkään ymmärrä miten ne voi mennä rikki, mutta välillä silti menee.
Siellä ei pitäisi olla likaa, mikä tukkisi sitä. Ainut on varmaan tärinä, joka tekee tepposia. Osat ovat metallia, joten lämpötilanvaihteluidenkaan ei pitäisi hirveästi vaikuttaa.

Saattaa se räikkä systeemi mennä joskus rikki, niin ettei pidä enää ketjua kiirellä.
Helppo tarkistaa, irrottaa vaan kiristimen niin näkee onko kunnossa.

kiristimen pää auki ja painat meisselillä seuraavaan koloon, sit vaan myyntiin. jousi tuppaa kuoleentumaan eikä kiristä ennen kun ketju on pirun löysä

Sen ketjunkiristimen ei pitäisi olla missään pahassa paikassa (en nyt löytänyt kuvaa, josta olisin löytänyt sen paikan).
Sen voi ottaa irti, mitään öljyjä tai muita ei rupea valumaan pois. Tiiviste siitä löytyy, joten irroita varovasti, että tiiviste ei mene rikki.

Toi paikka ei ole kyllä ihan helppo jollei kaasareita irrota, kumikurkkujen alapuolella keskellä lohkoa.
Tonnisessa fasussahan tuo on helpossa paikassa.

Kiitos vastauksista. Pitää tässä miettiä mitä tuon kanssa rupee tekemään, melkein 400e remontti vähän yli 2000e arvoseen pyörään ei oikein nappaa, varsinkin kun myyntiin menossa. Jos jaksaa alkaa purkamaan niin vois kokeilla sitä kiristintä sorkkia. Jos nyt edes siinä ketjussa on vika, tosiaan voihan se olla ominaisuus eikä vika tän ikäsessä ;)

^ hiljaisesti itsekin tuota mietin… Voihan sen tietty vaihtaa, mutta noin vähän ajettuun koneeseen. :dunno: Eiks noita manuaalisesti kiristettäviä kiristimiä saa muutamalla kympillä, niin laittaa vaikka sellaisen.

^ hiljaisesti itsekin tuota mietin… Voihan sen tietty vaihtaa, mutta noin vähän ajettuun koneeseen. :dunno: Eiks noita manuaalisesti kiristettäviä kiristimiä saa muutamalla kympillä, niin laittaa vaikka sellaisen.

Mulla Diversionissa huoltokirjan mukaan vaihdettu 50:ssä.

Taitamattomasti käytettynä manuaalikiristimellä saa enempi tuhoa aikaiseksi kuin rallattavalla ketjulla konsanaan.

Ei ole kovinkaan tukevaa ketjua eli mikään mahdottomuus tuo ei ole, omassa 102 tkm ajetussa oli äänet kyllä erilaiset mitä kyseisessä tapauksessa.
Omassa pelissä oli ketju venynyt jo kiitettävästi eli pelkkä kiristimen vaihto ei olisi välttämättä ollut hyvä ratkaisu.

Tutkin vikaa vähän tarkemmin, kyllä se ääni kuuluu lämpimällä koneellakin mutta vaimeampana. Pyörän päällä istuessa ei niin selvästi, mutta kun korvan laittaa koneen lähelle niin kuuluu. Samoin jos kierroksia antaa, niin tihenee se naputus. Nyt aletaan purkuhommiin ja tarkastetaan kiristimen kunto.

Ekaksi, t-catin ketjunkiristin on helpossa paikassa, tankki pois ja se on siinä ihan näkyvissä ja vaikka pois otettavissa.
Naputtava ääni viittaa johonkin muuhun kuin ketjuun tai kiristimeen.
60 tkm ajetussa koneessa ei ketjun vaihtotarvetta pitäisi olla jos koneessa on ollut öljyt sisällä.
T-catin kiristimen jousi on käsitykseni mukaan alkujaan hieman alimitoitettu (löysä) joten noihin on asennettu tuplajousia (niinkuin minun yksilössä, näyttäisi vielä ihan tehdas-asennukselta)
En asentaisi manuaalisäätöistä kiristintä, riski laittaa liian tiukalle on suuri...

Oletko laittanut kytkinvaijerin liian kireälle? Jos kytkinkahvan vapaaliike on liian pieni, pitää pientä napinaa varsinkin kylmänä.

Hyvämaineisessa huoltoliikkeessä sanoivat että on ollut jakoketjuja vaihtokunnossa jo näillä kilometreillä. Mutta omassa pyörässä ei nyt ole vika ketjussa eikä kiristimessä, kiristin toimii ja ketju näyttäis olevan ihan kunnossa. Helposti sai tuon kiristimen tosiaan tarkistettua, tankki vaan pois. Nyt on venttiilikoppa auki ja metsästys jatkuu. Nakutus tuntuu kuuluvan enemmän pyörän vasemmalta puolelta.

Viime kesänä Euroopan reissulla, kun ajeltiin vuoristossa serpentiiniteillä, pyörä päästeli pari päivää vähän ylimääräistä savua aina moottorijarrutuksessa tai kovemmassa kiihdytyksessä, mutta sitten tuo savutus loppui. En tiedä onko tuolla tekemistä asian kanssa, mutta huomasin ylimääräisen äänen pian sen jälkeen... Silloin savutuksen aikaan epäiltiin jos venttiilivarren kumi olisi mennyt. Joku joskus ehdotti savutuksen syyksi karstan palamista, mutta pyörää oli jo ennen sitä sen verran "rääkätty" että luulisi karstojen palaneen jo. Tosiaan ylimääräinen savutus hävisi sitten ja tehot on pyörässä tallessa.

http://www.youtube.com/watch?v=82_AfUBMH9M <- tuossa video missä ääni kuuluu (kylmä kone).

Viimeksi muokattu:
Ei mulla näistä ole kokemusta, mutta ihmettelisin jos ei olis joku venttiili poikki tai kiertokangen (tai kampiakselin?) laakeri paska. Aika ilkeetä pajavasaranaputusta mun korvaan.

Back