• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jännitteen säätäjä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loppis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Loppis

New member
Onko säätäjä rikki vai onko toi CBR:n ominaisuus
wink.gif
 
Eiköhän tuo ole kaikkien häksättimien ominaisuus, mulla ainaski omassa kawassa käy noin.
 
Jännitteensäädin yleensä pitää jännitteen jollain tietyllä alueella, ei just tarkalleen jollain vakioarvolla. Jo 0.5V ero jännitetasossa näkyy mm. ajovalon kirkkaudessa, mutta silti jänniteensäädin toimii moitteetta. Jos nyt vielä haluat asian varmistaa, mittaa jännitemittarilla akun napajännite tyhjäkäynnillä ja kieppaamalla konetta. Mittaustulokset pitäisi olla 14V +/-1V sisällä - <13V akku ei enää lataudu ja 15V> akku keittää = rikkinäinen sähköjärjestelmä
cool.gif
 
No muita ongelmia en ole huomannut joten lienee omituisuus... Tuli vaan mieleen kun ajelin kaverin pyörällä (Kawa), niin siinä en huomannut ko asiaa...
 
Muista pyöristä en tiedä mut CBR ainakii tekee noin myös minulla joten eiköhän se ihan vakiona ole sellainen.
 
Jep, uus toimii kans just noin. Mitä niitä kierroksia muuten käynnistyksen jälkeen enää tarttis laskea
biggrin.gif
 
Jos ei oo jo kiehuttanu akkua pilalle, niin ei varmaankaan oo tasaaja menny, mut todellaki kannattaa mitata latausjännite, on nimittäin CBR:n ja muutenki Hondan  "ominaisuus" tuo tasaajan hyytyminen!
Nimim. kokemusta on...(ja käytetyt on pirun tiukassa!)
 
No muita ongelmia en ole huomannut joten lienee omituisuus... Tuli vaan mieleen kun ajelin kaverin pyörällä (Kawa), niin siinä en huomannut ko asiaa...
Ettei kawassa ollu rouheaa tyhjäkäyntiääntä kiertääkseen säädetty tyhjäkäynti hieman korkeammaksi?
Ei ollu käynti yhtään kovempi ku omassakaan... Reilun tonni pyöri paikallaan... Mutta kuten sanottu akku ei ole keitelly ja muuta ongelmaa ei ole esiintyny, niin lienee ominaisuus...
wink.gif
 
Säätäjä on harhaanjohtava nimitys, sehän on paremminkin rajoitin. Estää jännitteen nousun liian korkeaksi, mutta ei nosta matalaa jännitettä. Siispä pieniltä kierroksilta tuohon raja-arvoon nousussa on eroa joka näkyy valoissa.
 
HiPe: tarkoitatko siis että sulla alkaa akku purkautumaan ajon aikana kun käyttää valoja? ja minkä vuoden ja koon CBR sulla on? itselläni on juuri tuollainen ongelma että akku ei kestä kun valoja käyttää ja uuden jännitteensäätimen hinta oli aika suolainen varsinkaan kun ei saatavilla ollut kuin vakio-osia 255€ kun tarvike vastaava olisi ollut 115€. käytettyjä en ole edes etsinyt muuta kuin Sare Wheelsille soitellut ilmeisesti olevat siellä kesälomalla ku eivät vastaa...
confused_orig.gif
mutta turhaa kai se on etsiä jos ne kiven takana ovat.

sori pieni off-topic mutta tämä liippaa ihan hienon hienosti aihetta niin ajattelin laittaa tänne.
 
HiPe: tarkoitatko siis että sulla alkaa akku purkautumaan ajon aikana kun käyttää valoja? ja minkä vuoden ja koon CBR sulla on? itselläni on juuri tuollainen ongelma että akku ei kestä kun valoja käyttää ja uuden jännitteensäätimen hinta oli aika suolainen varsinkaan kun ei saatavilla ollut kuin vakio-osia 255€ kun tarvike vastaava olisi ollut 115€. käytettyjä en ole edes etsinyt muuta kuin Sare Wheelsille soitellut ilmeisesti olevat siellä kesälomalla ku eivät vastaa...
confused_orig.gif
mutta turhaa kai se on etsiä jos ne kiven takana ovat.

sori pieni off-topic mutta tämä liippaa ihan hienon hienosti aihetta niin ajattelin laittaa tänne.
Mä voisin neuvoa tarvia tohon ongelmaan kans..
Mulla meinaan ihan sama juttu, valot ku laittaa päälle tippuu latausjännite tonne 12 voltin tuntumaan. Ilman valoja tulee semmonen 14.
Johtuuko toi sitte siitä latausjännitteen säätimestä vai mistä?
 
Mulla meinaan ihan sama juttu, valot ku laittaa päälle tippuu latausjännite tonne 12 voltin tuntumaan. Ilman valoja tulee semmonen 14.
Tyhjäkäynnillä jännite voi hieman notkahtaakin jos/kun laturissa ei matalilla kiekoilla riitä potku - riippuu fillarista. Mutta ei sen silti kovin paljoa alle 13V pitäisi tippua, sillä jos laturista puhti loppuu, tulee akku avuksi ja täyden akun napajännite on lähempänä 13V kuin 12V. Konetta kiepatessa tietty laturin puhti pitää riittää ja jännitteet eivät saisikaan enää notkahdella, oli valot päällä tai ei
cool.gif


Itsellä kun keväällä oli purkautuvan akun kanssa ongelmia, mittasi Tokimoton jannu akun napajännitteet tyhjäkäynnillä ja eri kiekoilla, valojen kanssa ja ilman. Ihmetteli oikein ääneen että on erikoinen fillari kun ei jännitteet notku eikä hytky juuri mihinkään suuntaan => itse pyörän sähköjärjestelmä on 100% kunnossa => akku vaihtoon. No akun takuu oli yhä voimassa ja siitä lähtien onkin taas pelittänyt OK
sport05.gif
 
Mistäs tuon jännitteensäätäjän sais tilailtua.
Siis tarvikeosana.
Aika suolasen hintasia nää hondan alkuperäisosat..
 
Mistäs tuon jännitteensäätäjän sais tilailtua.
Siis tarvikeosana.
Aika suolasen hintasia nää hondan alkuperäisosat..
EuroMotorCenterin kuvastossa oli siihen 115 euron hintaan. Se on parempi kuin orkkis, kun siinä on jäähdytysrivat joita ei alkuperäisessä. Ja jos vielä halvemmalla haluaa niin voi kokeilla tilata esim. Saksasta. Etsit vaan Googlesta hakusanalla regulator/rectifier. Käytettyä on todellakin vaikea löytää ja vaikka löytäisikin, niin niistä nyt ei tiedä kuinka kauan ne kestää
mad.gif
 
Back
Ylös