Jarruhuolto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja E-tana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

E-tana

MotOrg ry
Lähinnä etujarrujen huoltotoimenpiteteitä työstämässä, 2007 R6 Yamahaan...

On hommattu punosletkut, uudet palat ja nesteet. Jarrusatulat pitäisi putsata ja tarkoitus oli vaihtaa samalla tiivisteet, mutta näyttää siltä, ettei tiivisteitä ole järkevästi saatavilla., suomalaisista verkkokaupoista näyttää löytyvän melko huonosti. Stormin kautta olisi saanut alkuperäiset tiivisteet jollain aikataululla ja hintaa tuli muistaakseni kahteen jarrusatulaan yli 100€ (ei ihan heti houkuta muutamasta kumin palasesta maksaa tuollaista summaa...:rant:)

1. Millä aineella satulat tulisi pestä? Männät pihalle, tiivisteet irti ja fairia pesuvatiin, liotus ja harjapesu vai miten?
2. Onnistuuko vanhojen tiivisteiden irroittaminen ehjänä ja samalla niiden putsaus ja takaisin samat tiivisteet paikoilleen?
3. Tiivisteet tulisi ilmeisesti voidella, jotta männän saa takaisin ja tiivisteet uppoavat koloihisa? Jostain muistan kuulleeni, että vasesliinia tiivisteisiin (jos näin, käykö huulirasvanakin käytetty "Klover-vaseliini" joka on keltaisessa purkissa ja lienee kaikille tuttu? Väittävät, että se on puhdasta vaselinia ilman mitään lisäaineita?). Jossain taas neuvotaan "voitelemaan" tiivisteet jarrunesteellä...
4. Jos vanhoja tiivisteitä ei saa ehjänä pois ja takaisin, niin mielelläni otan vinkkiä vastaan mistä uudet tiiviseet saa hommattua järkevään hintaan? Ensisijaisesti suomesta ja toissijaisesti ulkomailta... Tiivistesarjan ei luulisi maksavan paria kymppiä enempää / satula?

Lähinnä etujarrujen huoltotoimenpiteteitä työstämässä, 2007 R6 Yamahaan...

On hommattu punosletkut, uudet palat ja nesteet. Jarrusatulat pitäisi putsata ja tarkoitus oli vaihtaa samalla tiivisteet, mutta näyttää siltä, ettei tiivisteitä ole järkevästi saatavilla., suomalaisista verkkokaupoista näyttää löytyvän melko huonosti. Stormin kautta olisi saanut alkuperäiset tiivisteet jollain aikataululla ja hintaa tuli muistaakseni kahteen jarrusatulaan yli 100€ (ei ihan heti houkuta muutamasta kumin palasesta maksaa tuollaista summaa...:rant:)

1. Millä aineella satulat tulisi pestä? Männät pihalle, tiivisteet irti ja fairia pesuvatiin, liotus ja harjapesu vai miten?
2. Onnistuuko vanhojen tiivisteiden irroittaminen ehjänä ja samalla niiden putsaus ja takaisin samat tiivisteet paikoilleen?
3. Tiivisteet tulisi ilmeisesti voidella, jotta männän saa takaisin ja tiivisteet uppoavat koloihisa? Jostain muistan kuulleeni, että vasesliinia tiivisteisiin (jos näin, käykö huulirasvanakin käytetty "Klover-vaseliini" joka on keltaisessa purkissa ja lienee kaikille tuttu? Väittävät, että se on puhdasta vaselinia ilman mitään lisäaineita?). Jossain taas neuvotaan "voitelemaan" tiivisteet jarrunesteellä...
4. Jos vanhoja tiivisteitä ei saa ehjänä pois ja takaisin, niin mielelläni otan vinkkiä vastaan mistä uudet tiiviseet saa hommattua järkevään hintaan? Ensisijaisesti suomesta ja toissijaisesti ulkomailta... Tiivistesarjan ei luulisi maksavan paria kymppiä enempää / satula?

Osta ihan jarru vaseliinia maksaa 5-10 e. Ei mene pahaksi ja riittää loppu iäksi. Tiiviste sarjoissa saattaa myös tulla rasva mukana.

Minä olen muutaman kerran laittanut 2 vuotta vanhat tiivisteet takaisin putsauksen jälkeen mutta on ne jo vähän semmoiset että pitää olla kokoajan rasvaamassa ja herkistelemassa.

Kotariin laitoin justiinsa uudet ja 40 euroa oli etupään tiivisteet.

Tuolta Powerhouselta saa järkihintaan tiivistesarja ja ehdottomasti vaihtaisin uudet kun on satulat levällään. Itse olen aina ihan jarrunesteellä voidellut männät mutta varmasti ihan pätevää tuo jarruvaseliini. Mäntien vaihtoakin kannattaa harkita jos on pahasti naarmua ja rokamaa. Omat satulat pesin purettuna kaikkine hiluineen ultraäänipesurilla fairyn kanssa viime talvena. Nitriilihanskoja suosittelisin kanssa ostamaan paketin kun kuitenkin joutuu jarrunesteessä olevia osia räpläämään. Ja nuo jarrut osaa olla melko pirulliset ilmata kun järjestelmä on kerran tyhjänä käytetty. Itse en saanut perinteisellä menetelmällä jarruja ilmattua vaan piti hommata tämmönen: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---...aamovarustus/Jarrujen-ilmauslaite-2000031634/

Osta ihan jarru vaseliinia maksaa 5-10 e. Ei mene pahaksi ja riittää loppu iäksi. Tiiviste sarjoissa saattaa myös tulla rasva mukana.

Minä olen muutaman kerran laittanut 2 vuotta vanhat tiivisteet takaisin putsauksen jälkeen mutta on ne jo vähän semmoiset että pitää olla kokoajan rasvaamassa ja herkistelemassa.

Kotariin laitoin justiinsa uudet ja 40 euroa oli etupään tiivisteet.

Näytti Powerhouselta euroiksi käännettynä etupään tiivisteet rahteineen noin 70€. Eli ei se näytä tämäkään ihan halpaa lystiä olevan:) Tiedä vaikka nuo nykyiset tiivisteet olisi alkuperäiset vuodelta 2007, eli taitaa olla parempi laittaa suosiolla uudet...

Näytti Powerhouselta euroiksi käännettynä etupään tiivisteet rahteineen noin 70€. Eli ei se näytä tämäkään ihan halpaa lystiä olevan:) Tiedä vaikka nuo nykyiset tiivisteet olisi alkuperäiset vuodelta 2007, eli taitaa olla parempi laittaa suosiolla uudet...

Mulla oli aikaisemmin R6R satulat ja tilasin Jenkeistä orkkis tiivisteet. Sai noin puoleen hintaan Suomen hintoihin verrattuna. Voi olla, että Suomen hinnat on tippunut niistä ajoista. Muita kuin orkkiksia ei löytynyt silloin.

Hyvä periaate. Melkein tiiviste kuin tiiviste kun kerran auki repäisee, niin uutta tilalle.

1. Fairi toimii. Samoin jarrunestekkin.
2. Todennäkösesti kyllä. Käytä mieluiten muovitikkua kun kaivat irti niitä, niin tiiviste/satuloiden tiivistepinnat ei kärsi niin helposti. Samoin kun putsaat tiivistepintoja, niin muovi/puutikku mieluimmin kuin meisseli.
3. Jarrunesteellä.
4. Jarrusatuloiden tiivisteitä ei halvalla saa. Ja oman kokemuksen mukaan ne on laatutavaraa/ kestää vuosia. 10 vuodessa ollu kahdet eri satulat ja tiivisteitä en ole vaihtanut. Molemmilla satuloilla ikää se 10 vuotta. Ja ratakilometrejä yht joku 30k.

Dremeli ja huopalaikka on myöskin kätevä jarrumäntien pintojen kiillottamiseen.

partzilla.com näyttäis myyvän OEMia halvalla 4 * 2 kpl tiiviste&pölyhuuli = 23,20 taalaa, pk 7,99, yht 31,19 taalaa. Ei tosta paljoo mee ees tulleja.

Dremelillä ja messinkiharjalla saat puretuista satuloista nuo tiivisteiden urat puhdistettua.
Mikään ei estä käyttämästä pientä meisseliä vaihdettavien tiivisteiden poistamiseen, sillä satulassa ei ole tiivistepintoja vaan tiivistävä pintahan on männissä.
Tein jutun aiheesta Bomber lehteen muutama numero sitten.

Kiitos hyvistä vinkeistä! Täytyy koittaa huomenna tutkia mitä nuo satulat ovat oikeen syöneet.

Dremelillä ja messinkiharjalla saat puretuista satuloista nuo tiivisteiden urat puhdistettua.
Mikään ei estä käyttämästä pientä meisseliä vaihdettavien tiivisteiden poistamiseen, sillä satulassa ei ole tiivistepintoja vaan tiivistävä pintahan on männissä.
Tein jutun aiheesta Bomber lehteen muutama numero sitten.

En ole iknä dremelöinyt, mutta en kyllä alkais alumiinista (vai hetkone, eiks ne ny ole alumiinia vai mitä?) jarrusatulaa skraapimaan.. :dunno: mitä olen noita 20+ -vee suzukista ja golfista vaihtanu, niin en niitä ole tiivisteen uria kummemmin putsannut. Pyyhkässy rätillä+tikulla pois jos jotain ollu. Tiivisteet olen vaan uittanu jarrunesteessä.

En ole iknä dremelöinyt, mutta en kyllä alkais alumiinista (vai hetkone, eiks ne ny ole alumiinia vai mitä?) jarrusatulaa skraapimaan.. :dunno: mitä olen noita 20+ -vee suzukista ja golfista vaihtanu, niin en niitä ole tiivisteen uria kummemmin putsannut. Pyyhkässy rätillä+tikulla pois jos jotain ollu. Tiivisteet olen vaan uittanu jarrunesteessä.

Hammasharja lienee aika paljon messinkiharjaa hellävaraisempi vaihtoehto. Laiska tietty käyttää sähköhammasharjaa. Tosin eipä noi tiivisteurat yleensä kovin paljon putsausta vaadi ellei ole jotkut vuosikymmeniä huoltamatta muhineet jarrut kyseessä.

Hammasharja lienee aika paljon messinkiharjaa hellävaraisempi vaihtoehto. Laiska tietty käyttää sähköhammasharjaa. Tosin eipä noi tiivisteurat yleensä kovin paljon putsausta vaadi ellei ole jotkut vuosikymmeniä huoltamatta muhineet jarrut kyseessä.

Sähköhammasharja on ihan yliveto työkalu nysväykseen kallellaan olevalle, kuten minulle:thumbup:

Tuli purettua nuo satulat. Eipä siellä tiivisteiden alla käytännössä mitää kakkaa ollut. Hammasharjalla (manuaalimalli) tiivisteiden kolot fairivedellä harjasin. Ei tuonne R6 jammun satuloiden tiivistekoloihin kyllä mielestäni oikein Dremelillä olisi päässytkään, eikä kyllä siihen tarvettakaan. Oikein siistissä kunnossa oli paikat, männät ja tiivisteetkin. Melkein tekisi mieli laittaa takaisin samat tiivisteet, mutta lienee parempi ne tässä kohtaa vaihtaa:dunno:

Melkein tekisi mieli laittaa takaisin samat tiivisteet, mutta lienee parempi ne tässä kohtaa vaihtaa:dunno:

Vanhat tiivisteet olen pessyt ja sormella käynnyt läpi, että sileät ja virheettömät. Upotus jarrunesteeseen ja paikoilleen. Tiivisteitä ei tule uittaa jarrunesteessä, turpomisen vuoksi. Asettuvat kyllä kuivuttuaan määrämittaisiksi. Tiivisteen olen uusinut vain tarvittaessa.

Jarrusatuloiden urat puhtaaksi ja sitten mäntien puhdistus ja kiillotus.

Jarruissa tulee käyttä vain alkuperäisiä o-renkaita ja tiivisteitä!

Kun huoltaa jarrusatulat, niin ei tarvitse hankkia "kiina" jarrulevyjä. Kolmessa bladessani edelleen alkuperäiset jarrulevyt, mutta huollankin satulat vähintään joka toinen vuosi.

Kun huoltaa jarrusatulat, niin ei tarvitse hankkia "kiina" jarrulevyjä. Kolmessa bladessani edelleen alkuperäiset jarrulevyt, mutta huollankin satulat vähintään joka toinen vuosi.
Paljonko noilla jarrulevyilläsi on tullut kilometrejä?

Paljonko noilla jarrulevyilläsi on tullut kilometrejä?

85tkm, 45tkm ja 40tkm. Suurin osa eurooppaa mutkateitä ja suomessa rata-ajoa. Kaikki levyt edelleen melkein oletusmitoissaan. Olen käyttänyt Lucas:en TRW sintteripaloja tai SQR jarrupaloja.

Matka-ajoa en juuri harrasta. Mopo kärryllä mökille ja sieltä mutkateille.

Back