• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jarruissa onkelmaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mustapera
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mustapera

New member
Kylläpä oli läheltäpiti tilanne aamulla... 100 km/h vauhdista alkoi etujarru yht'äkkiä ottaa kiinni ja oli lukossa n. 60-70 vauhdissa, ei heittänyt kontilleen, lähellä kyllä oli. Mikähän helevettiläinen lie tullut jarruihin olin jo ajanut kilometrin verran viime jarrutuksesta ja ilman varoittamista imaisi servot kiinni, vinkkejä?
 
No joo, lämpöä kyllä tuntui olevan riittävästi... "makaan päälle"
confused_orig.gif
(ai tount äntöstänt vat tu ju höpiset...)
 
Oisko siis jäänyt laahaamaan(suomennos  
tounge.gif
) edellisen jarrutuksen jälkeen, sit kun tarpeeks lämpiää niin menee jumiin...
Kolme kertaa kylläkin kotilossa käynyt niin...
 
Nyt oli jo tutumpaa. hivenen arveluttaa nyt se, että lähistöllä oleva mutkapätkä on kuulunut ohjelmistoon harva se päivä, vauhtiakin välillä ollut vähän yli sen 80, jonkin verran kärsii luotto pyörään, piru jos siellä olisi tehnyt saman, niin kolottaisi aika paljon, tai sitten ei enää ollenkaan.
 
kannattaa tarkistaa jarrusatuloista männät,että ne liikkuu normaalisti
eivätkä ole jumittuneet.
 
sitten kun aikansa laahannut niin "hirttänyt" kiinni lämmetessään.
Vai olisiko sittenkään itse palat hirttäneet
wink.gif
Tod.näk. palat ovat laahanneet aikansa => lämmenneet => nesteet kiehahtaa = paine jarrujärjestelmässä kasvaa => palat puristuu levyyn kuin täysjarrutuksessa
omg.gif
Eli eikun systeemi purkaen ja jarrut herkistellen. Voi olla että sylintereiden gummitiivisteet ovat lämmöstä ottaneet nokkiinsa. Jarrunesteiden (ja em. gummiosien) vaihdon jälkeen homman pitäisi pelittää taas
thumbs-up.gif
 
Mites palojen kunto? Voisivatko olla niin kuluneet että pääsevät kiilautumaan levyn ja satulan väliin?

Jos pääsylinteri toimii niin kuin pitää, niin jarruruihin ei pääse painetta muodostumaan. Eli kannattaa stekata että pääsylinterissä on kanava(t) auki nestesäiliöön kun kahva ei ole painettuna. Ei pitäisi olla kovin todennäköinen vika, ellei kahvaan ole tehty mitään omia virityksiä ja se pääsee nousemaan täysin ylös.
 
Mites palojen kunto? Voisivatko olla niin kuluneet että pääsevät kiilautumaan levyn ja satulan väliin?
Paloissa olevat metallitaustat huolehtivat siitä että ne palat pysyvät tasan tarkkaan siellä paikoillaan, aivan loppuun ajettuinakin. Ainoa mahis voisi olla palan liimauksen pettäminen => pinta irtoaa, mutta tällöinkin tuo rakenne on niin avoin että sen pitäisi sieltä kyllä poistua. Rumpujarrussa asia onkin jo kokonaan toinen ja irtopinta lukittaa renkaan
crazy.gif


Pääsylinteri tosiaan on avoin kun kahvaa ei paineta lainkaan ja purkaa järjestelmästä paineet sinne nestesäiliöön. Vaan kun neste kiehahtaa, tuota painetta tulee jo aika nopsasti ja paljon enkä usko että umpinaiseen jarrunestesäiliöön tuota painetta ihan hirveitä mahtuu. Höyryn tilavuus kun on aika paljon reilumpi kuin nesteen
omg.gif


Ja tuo pelkkä (levyn) lämpölaajeneminenkaan ei ilmiötä selitä, ei se nyt sentään niin paljoa elä
tounge.gif
Ja muutenkin palat pikemminkin menettävät jarrutehonsa liikalämmössä kuin päinvastoin. Ilmiön huomaa jo hiukka tiukemmassa rata-ajossakin kun kuumilla (heikkolaatuisilla) paloilla jarruteho on ihan finito vaikka paloissa pintaa yhä reippaasti onkin jäljellä
lookaround_orig.gif
 
pariin kertaan, tosin autoissa törmännt ongelmaan ettei jarrut palauta. vaikei ensimmäisenä mieleen tule, mutta halvat jarruletkut eivät kestä jarrunestettä ja turpoavat umpeen ja jarrut jäävät päälle kuin poljin olisi pohjassa. avaa letkun satulan päästä, niis nestettä lentää paineella pihalle ja jarrut avautuvat. tiedä sitten mopoista mutta mahdollisuus tämäkin
crazy.gif
 
Mites kun mulla on ruvennut jarrut pitämään ääntä, eli kun liikutelet pyörää sen ollessa sammuksissa, niin kuuluu sellainen ääni ihan kuin jarrupalat laahaisivat. Vaihdoin sinterinpalat, mutta ongelma/ääni ei kadonnut. Miten toimitaan?
 
Yep, siinä hollilla niiden tosiaan pitää laahatakin = pientä rahinaa kuuluu. Mutta jos ajon jälkeen levyt on lämpöset ja et ole jarrutellut, niin jarrujen herkistely-operazioonia ompi sitten edessä. Mitään raketti-tiedettä tuokaan ei ole ja aiheesta löytyy jokunen topic täältäkin jo ennestään, haulla löytynee helposti
cool.gif
 
Mites palojen kunto? Voisivatko olla niin kuluneet että pääsevät kiilautumaan levyn ja satulan väliin?

Jos pääsylinteri toimii niin kuin pitää, niin jarruruihin ei pääse painetta muodostumaan. Eli kannattaa stekata että pääsylinterissä on kanava(t) auki nestesäiliöön kun kahva ei ole painettuna. Ei pitäisi olla kovin todennäköinen vika, ellei kahvaan ole tehty mitään omia virityksiä ja se pääsee nousemaan täysin ylös.
Palat ihan hyvässä kunnossa, satulat taas herkistelty, vielä ilmaus ja uusi koeajo. Mikäli vielä oireilee, niin menee koko systeemi vaihtoon, jonkin verran luottamuspulaa... Kahvan toiminta mielestäni ok, eilen vielä korostetusti avitin kahvan ylös jarrutuksen jälkeen, n. 2 km ajon jälkeen jarrut hirtti taas, onneksi osasin sitä odottaa tällä kertaa, eikä mitään äkkitilannetta päässyt syntymään.
 
Onko sinulla säiliössä liikaa jarrunestettä? Kun neste lämpiää, se kehittää painetta ja palat ottavat kiinni?
 
n. 2 km ajon jälkeen jarrut hirtti taas
Tuo on kyllä jo aika hätäseen
eek.gif
Nesteiden kiehahtamiseen kuitenkin tarvitaan aikalailla lämpöä = jarrujen pitäisi laahata todella voimakkaasti jotta moinen lämpö tuolla ajolla kerkeisi kertyä - toki olettaen että nesteet ovat kondiksessa eikä mitään 10v letkuissa kosteutta keränneet lirut
lookaround_orig.gif


Itse testaisin tuota ihan lyhkäsellä ajolla, pelkkää takajarrua käyttäen. Nyt käyttämättömän etulevyn pitäisi olla viileä, ellei suorastaan kylmä. Seuraava lyhkänen ajo, nyt kevyesti etustakin käyttäen ja taas etukiekon lämpöä kokeillen, jonka nyt pitäisi siis olla hitusen ed. lämpöisempi, mutta ei missään tapauksessa kuuma. Jos nuo molemmat testit on ok, menee juttu jo hiukka mystiikan puolelle - Veturissa kun pitäisi käsittääkseni olla ihan perinteiset, ei-kytketyt jarrut
cool.gif


Ihan ilmaan heittäen mitenkäs ne sintteri-palat toimivat ei-sinteri levyjen kanssa? Muistaakseni tuokaan ei ihan ongelmaton juttu meinaan ollut. Mutta tästä ei kai sinulla liene kyse
nixweiss.gif


Edit: Miksiköhän siinä jarrunestesäiliössä on myös se MAX raja
withstupid.gif
 
Mites palojen kunto? Voisivatko olla niin kuluneet että pääsevät kiilautumaan levyn ja satulan väliin?
Paloissa olevat metallitaustat huolehtivat siitä että ne palat pysyvät tasan tarkkaan siellä paikoillaan, aivan loppuun ajettuinakin. Ainoa mahis voisi olla palan liimauksen pettäminen => pinta irtoaa, mutta tällöinkin tuo rakenne on niin avoin että sen pitäisi sieltä kyllä poistua. Rumpujarrussa asia onkin jo kokonaan toinen ja irtopinta lukittaa renkaan
crazy.gif
Itseasiassa mun ekan piikin kohalla ajoin tietämättömyyttäni etujarrupalat niin loppuun, että kerran dösäpysäkillä tauolle pysähtyessä jarrupala tipahti tielle :P

Mut joo tähän vaadittiin se, että sitä laattaa oli jo hiottu kiilan muotoon melko tovi.
 
Nesteet uudet. Jotenkin arveluttaa letkut ja pääsylinteri, jos ei jostain syystä pääse paine purkautumaan tarpeeksi hyvin? Purkuun ja tarkistukseen vain.
Niinpä niin, huomasin kyllä max rajan säiliössä, mutta se erikoisen mallinen korkin tiiviste täyttää säiliötä yllättävän paljon, helposti menee liikaa nestettä.
Nopeasti tosiaan ottaa kiinni, risteykseen tullessa ei laahannut niin, että olisi huomannut (jarrutin takajarrulla), risteyksestä kiihdyttäessä alkoi vetää kiinni n. 200 m ajon jälkeen, ilman, että etujarrukahvaan olisin koskenut edelliseen 2 km matkalla, henkimaailman hommia?
 
Vaihda jarruletkut. Voipi olla letkussa ns. palkeenkieli joka päästää virtauksen työsylinteriin mutta ei toiseen suuntaan. Aika yleinen vika ainakin autopuolella. Taitaa jarruletkujenkin kumilaatu olla nykyään sitä sun tätä.
 
Back
Ylös