• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jarrujen ilmanipat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ruoste
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ruoste

New member
Vaihdoin kaikki jarru- ja kytkinnesteet bladeen, mutta nyt operaation jälkeen toisen etusatulan ja kytkimen ilmanipat tihkuvat nestettä kierrettä myöten ylös. Tihkuminen on vähäistä, mutta kierteen juuri on kuitenkin muutaman päivän jälkeen märkänä. Ei kai noita uskalla kovin kireälle vetää, etteivät katkea. Eikös noissa ole kartiot päässä, jonka pitäisi kyllä tiivistyä maltillisella momentilla? Mietin myös sitä, että voiko tuo olla nippaan jäänyttä nestettä, joka kapillarinousulla tulee ulos kierrettä myöten...
 
kyllä pitäis pitää ihan kevyesti kiristettynä. pese ja kuivaa nipan juuret ja paina voimakkaasti jarrua jos vuotaa niin vialliset/väärät nipat..
 
Eivät ne näkyvästi valu vaikka kahvaa puristaakin. Lähinnä sellaista tihkumista eli viikon kun on ollut putsauksen jälkeen niin taas on kierre märkä. Nipat on alkuperäiset Japsien vuonna 2006 kiinni ruuvaamat eikä niitä ole välillä avattu.
 
sit ei muuta kun kovaa ajoa
buttrock.gif

kyllä sen sitten kahvassa huomaa jos sinne ilmaa jostain menee tai alkaa nesteet vähenemään
tounge.gif
 
ei niitä kyllä hääviin momenttiin tarvi vetää mutta kiinni kuitenkin. Ettei se neste valuis vaan sen kumihatun alta kun nipan nokka ollu kostea kun oot tuupannu hatun paikalleen.. Ota hatut poikkee ja kuivaa nii viimeisen päälle niin eiköhän se siitä;-) ite en ruukaa ees seurailla että tihkuuko. Ne nipat kun pitää aivan hötyiselläkin momentilla pomminvarmasti
 
ei niitä kyllä hääviin momenttiin tarvi vetää mutta kiinni kuitenkin. Ettei se neste valuis vaan sen kumihatun alta kun nipan nokka ollu kostea kun oot tuupannu hatun paikalleen.. Ota hatut poikkee ja kuivaa nii viimeisen päälle niin eiköhän se siitä;-) ite en ruukaa ees seurailla että tihkuuko. Ne nipat kun pitää aivan hötyiselläkin momentilla pomminvarmasti
Nuo on kuivailtu jo useita kertoja ja kumihatut käytetty myös pois joka kerta. Pakkohan tuon kartion on se reikä tukkia, joten ei kai tuossa jää muuta vaihtoehtoa kun nipan sisällä olevan pienen nestemäärän nousu jostakin syystä kierrettä myöten. Luulisi tuon nesteen sieltäkin joskus loppuvan. Eipä ole tätäkään ennen tullut vastaan...
 
Jarruneste on notkeaa tavaraa, luultavasti mainitsemasi näkyvä kosteus on vanhoja jäänteitä.
Ja luulenpa että umas on oikeassa, jos siellä on vuoto niin kahvasta puristettaessa luulis nesteen tulevan paineella pihalle.
 
sit ei muuta kun kovaa ajoa
buttrock.gif

kyllä sen sitten kahvassa huomaa jos sinne ilmaa jostain menee tai alkaa nesteet vähenemään  
tounge.gif
Mahtavia neuvoja...jarruissa selvä ja näkyvä vika, ja ohjeena kovaa ajoa ??
juurikin näin!tuollainen lievä kostuma nipan juuressa on millilitroina paljonko? tai prosentteina jarrunesteen kokonais määrästä? veikkaisin että tuolla tahdilla jarruneste on ala rajalla n 100v kuluttua. jos jarrunestettä tulisi nipan juuresta paineistettuna niin silloin huolestuisin tai pitäisin sitä "selvänä" vikana.
033102ass_1_prv.gif
 
itse kiristän nipat aina niin että kun jarrua painaessa sieltä ei enää tule nestettä + n1/4 kierrosta.
 
Kyllä se vaan on suljettu järjestelmä, eli nesteen tulee pysyä sisällä. Jos näin ei tapahdu (vaikkakin pienessä määrin) on se minusta vika, jonka voi korjata. Se ei kummoista jyvää tarvitse sinne nipan väliin, kun ei tiivisty enää kunnolla.

Itse en suvaitse omassa mopossa edes tuollaista vikaa, mutta tokihan sitä voi vuotavia jarruja katsella, ja laskea millilitroja jos haluaa.
 
en lähtis pelleilee jarrujen kaa, eli se järjestelmä ei saa vuotaa _yhtään_ ei edes hikoilla... tässä olis taas yks syy miks prätkät vois pistää vuosikatsastukseen niinkun autotkin

työelämästä tiedän kun oon korjaillu hydrauli- sekä painejärjestelmiä niin pienestä vuodosta tulee jossain vaiheessa iso vuoto, se korjataan aina kunnolla ettei myöhemmin pääse tulemaan pahempia tuhoja..
 
Kyllä se vaan on suljettu järjestelmä, eli nesteen tulee pysyä sisällä. Jos näin ei tapahdu (vaikkakin pienessä määrin) on se minusta vika, jonka voi korjata. Se ei kummoista jyvää tarvitse sinne nipan väliin, kun ei tiivisty enää kunnolla.

Itse en suvaitse omassa mopossa edes tuollaista vikaa, mutta tokihan sitä voi vuotavia jarruja katsella, ja laskea millilitroja jos haluaa.
suljettu järjestelmä hyvinkin mutta rajansa pilkunkin viilaamisella...
jos nipan kartiossa joku jyvänen niin ei se vuoto siitä koskaan lisäänny tms.
tyystin eri asia jos vuoto olisi jossain letkussa tai muualla. tietenkin jos vuoto ei lopu kohtuullisella kiristämisellä niin sitten irti ja nesteet pois ja osien puhdistus ja takaisin kasaan jos häiritsee...
 
Kyllä nipatkin vois joskus vaihtaa uusiin.Välillä tulee nähtyä sellaisia nippoja joihin on kartion kohdalle kulunut/syöpynyt ihan selvä ura.
 
Back
Ylös