Jarrujen toiminnasta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Le Motard
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Le Motard

New member
Kun pyörää liikuttelee käsipelillä edes takaisin, kuuluu kaikista jarruista selvä hankausääni. Näin on ollut asian laita jokaisen pyöräni kanssa, mutta jarrut eivät silti laahaa, levyt kuumene tai muutenkaan mitään ongelmia ole ollut. Tämä lienee aivan normaalia, mutta mistä tuo hankausääni johtuu? Eikös järjen mukaan kaiken pitäisi pyöriä vapaasti kun pyörä liikkuu?

Filosofinen pohdinta näin sunnuntai-iltapäivälle, kun vettä tulee ja ahdistaa
tounge.gif
 
Levyjarruissa jarrupalat "laahaa" kevyesti levyn pintaa...tästä ääni tulee....
Mikäänhän ei "vedä" paloja irti levystä vaan ainoastaan kun jarru vapautetaan niin sitten palat "hellittävät" otteen levystä.
 
Jep, olen tietoinen, mutta mielestäni silti kummallista. Varsinkin kun uusilla paloilla tuo ääni on todella voimakas.
 
Kun pyörää liikuttelee käsipelillä edes takaisin, kuuluu kaikista jarruista selvä hankausääni. Näin on ollut asian laita jokaisen pyöräni kanssa, mutta jarrut eivät silti laahaa, levyt kuumene tai muutenkaan mitään ongelmia ole ollut.
Kyllä ne laahaa, mut niin vähän ettei sillä oo käytännössä muuta vaikutusta kuin toi ääni.
 
Parempi vain että palat on silleen sopivasti hollillaan niin ei tartte kahvaa hirveemmin pumppailla kun jo on vaikutusta nopeuteen
biggrin.gif
 
Näin niiden pitääkin toimia. Jos männät palautuisivat sisäänpäin, niin silloin kahvaa pitäisi pumpata ennen kuin jarrut toimisivat. Levyjarruissa on siis automaattisäätö ja palat hankaavat aina kevyesti levyyn. Niin vähän kuitenkin, ettei sillä ole kulumisen ja lämpenemisen suhteen merkitystä.

Aikoinaan autoissa ja pyörissä oli rumpujarrut, jotka kaipasivat säätöä vähintäänkin joka huollossa, joskus useamminkin. Ja on rumpujarruja joissain vehkeissä vieläkin, vaan automaattisäätöisiä ne nykyään ovat. Ei taida missään nykyautossa olla enää säädettäviä rumpujarruja..?
 
Ja on rumpujarruja joissain vehkeissä vieläkin, vaan automaattisäätöisiä ne nykyään ovat
, joka kuitenkaan ei juuri koskaan vähänkään vanhemmassa autossa toimi, vaan tuppaa muuttumaan "manuaaliseksi" iän myötä..
Jaa kuinkas sitten luulet käsijarrun nykyautoissa toimivan - siis ilman minkäänmoista automaagisäätözydeemiä?
talktohand.gif
Esim. joissain vaikka onkin levyt takana käyttöjarrulla, on levyn sisäkehällä erikseen kässärille perinteiset kengät, automaattisäätöineen. Toisissa taasen on pyöritettävät männät, joita kässäri sitten mekaanisella voimalla painaa levyjä päin - ja kyllä, myös automaattisäätöisenä, jne.
cool.gif
 
Ja on rumpujarruja joissain vehkeissä vieläkin, vaan automaattisäätöisiä ne nykyään ovat
, joka kuitenkaan ei juuri koskaan vähänkään vanhemmassa autossa toimi, vaan tuppaa muuttumaan "manuaaliseksi" iän myötä..
Jaa kuinkas sitten luulet käsijarrun nykyautoissa toimivan - siis ilman minkäänmoista automaagisäätözydeemiä?
talktohand.gif
Esim. joissain vaikka onkin levyt takana käyttöjarrulla, on levyn sisäkehällä erikseen kässärille perinteiset kengät, automaattisäätöineen. Toisissa taasen on pyöritettävät männät, joita kässäri sitten mekaanisella voimalla painaa levyjä päin - ja kyllä, myös automaattisäätöisenä, jne.
cool.gif
Bemarin, mersun ja pösön kässäreissä ei ole automaattisäätöä jos on levyjarruperä ja kässäri erikseen rummussa... En tiedä 2000-luvun vehkeistä mutta esim. 406 pösö -99 ei ole kuin manuaalisäätö
tounge.gif
 
Ja on rumpujarruja joissain vehkeissä vieläkin, vaan automaattisäätöisiä ne nykyään ovat
, joka kuitenkaan ei juuri koskaan vähänkään vanhemmassa autossa toimi, vaan tuppaa muuttumaan "manuaaliseksi" iän myötä..
Jaa kuinkas sitten luulet käsijarrun nykyautoissa toimivan - siis ilman minkäänmoista automaagisäätözydeemiä?
talktohand.gif
Esim. joissain vaikka onkin levyt takana käyttöjarrulla, on levyn sisäkehällä erikseen kässärille perinteiset kengät, automaattisäätöineen. Toisissa taasen on pyöritettävät männät, joita kässäri sitten mekaanisella voimalla painaa levyjä päin - ja kyllä, myös automaattisäätöisenä, jne.
cool.gif
En oikein ymmärrä, mitä hait tuolla "miten luulet käsijarrujen nykyisissä autoissa toimivan.." -jutulla takaa? Kunhan vain totesin, että aika monessa (100% omistamissani) >15v vanhoissa autoissa käsijarrun automaattisydeemi on ollut jumissa jossain vaiheessa ja sitten "herkistelyn" jälkeen taas toiminu tuurilla sen seuraavan leimavälin ajan.
 
Näin niiden pitääkin toimia. Jos männät palautuisivat sisäänpäin, niin silloin kahvaa pitäisi pumpata ennen kuin jarrut toimisivat. Levyjarruissa on siis automaattisäätö ja palat hankaavat aina kevyesti levyyn. Niin vähän kuitenkin, ettei sillä ole kulumisen ja lämpenemisen suhteen merkitystä.

Aikoinaan autoissa ja pyörissä oli rumpujarrut, jotka kaipasivat säätöä vähintäänkin joka huollossa, joskus useamminkin. Ja on rumpujarruja joissain vehkeissä vieläkin, vaan automaattisäätöisiä ne nykyään ovat. Ei taida missään nykyautossa olla enää säädettäviä rumpujarruja..?
Ja melko harvassa on ne nykyautot mistä rumpujarruja ylipäänsä löytyy...
 
Back
Ylös