• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jarrulevyn lämpeneminen

KapteeniValpas

New member
Voi voi. Hevosetkin varmaan nauraa tälle kysymykselle mutta pakko silti kysyä kun alko tänään ajelulla askarruttaa mieltä.

Takajarrulevy kuumeni "päästellessäni" tänään ajelulla. Mietin siinä sitten tauolla tupakkaa poltellessani että onko rengas vinossa vai onko se ihan normaalia tuollaisessa reippaammassa ajossa vaikka jarrua ei käyttäisikään.

Koskaan aiemmin kun ei ole tullut mieleen kokeilla levyn lämpöä tauoilla/ajon jälkeen. Säätömerkkien mukaan kaikki on niinkuin pitääkin. Pyörä kulki suoraan ja ravistelematta.

Vastauksista olisin kiitollinen, KV
 
Jos oikein lujaa ajaa niin ilmanvastus lämmittää jarrulevyä
baaa.gif
biggrin.gif
 
Kyllä ne lämpöiset kuuluu olla, mutta jos on kuumat ilman että on jarrutellut => veikkaan että hieman on jarrut "päällä". Pitäisi hieman puhdistaa tapit, männät ja liukutapit.
 
Jarrut laahaa "kevyesti" eli rengas pyörii vapaasti mutta pitää pientä laahausääntä. Kauhukseni(?) huomasin että takajarru ottaa hiukan kiinni yhdessä kohtaa levyä. Kumma ettei se ravista ajossa ollenkaan. Missään nopeuksissa. Tais mennä levy silti vaihtoon...

Voiko ton tappien, mäntien ja liukutappien puhdistuksen suorittaa niin ettei tarte ilmata?
 
Tähän astisen ymmärtämykseni perusteella jarrun kevyt laahaaminen ja jarrulevyn lämpeneminen ajossa on normaalia.

Ongelmana mulla on siis se, että jarrulevy meni kuumaksi (mikäli suht jäässä olleiden sormien lämpöaistimukseen voi luottaa). Ja uutena ilmentymänä tuo renkaan vapaan pyörimisen huomattava hidastuminen tietyssä kohtaa.

Missäköhän pk-seudulla voisi mittauttaa edullisesti ton jarrulevyn. Vaikka kierohan se taitaa olla ilman mittauksiakin
bawling.gif
 
Jarrukengäthän koskettaa aina juuri ja juuri siihen jarrulevyyn mutta ei ne saa niin paljoa kitkaa aiheuttaa, että levy kuumenee. Jos ongelmaa on, herkistäminen lienee helpoin kokeiltava konsti eli painetaan männät sisään. Ehkä kannattaa vaihtaa nesteetkin. Noilla konsteilla itsellä aikoinaan korjaantui tuo laahaaminen.
 
Tähän astisen ymmärtämykseni perusteella jarrun kevyt laahaaminen ja jarrulevyn lämpeneminen ajossa on normaalia.

Ongelmana mulla on siis se, että jarrulevy meni kuumaksi (mikäli suht jäässä olleiden sormien lämpöaistimukseen voi luottaa). Ja uutena ilmentymänä tuo renkaan vapaan pyörimisen huomattava hidastuminen tietyssä kohtaa.

Missäköhän pk-seudulla voisi mittauttaa edullisesti ton jarrulevyn. Vaikka kierohan se taitaa olla ilman mittauksiakin  
bawling.gif
homma heittokello. sillähän voi kattoa itekkin sen levyn onko se kiero. tai tuskin tuo nyt mansikoita maksaa jos ohikulkiissa käyttää liikkeellä. veikkaisin ehkä BW:tä missä ois hyvä käydä(näin pohjoisen poikana ainuita liikkeitä mitä tiedän etelässä)
 
Kun jarrutat melko vaikka 80:n vauhdista takajarrulla, etkä tunne että pyörän perä tärisisi/vipottaisi, niin ei siellä sellaista kieroutuneisuutta ole joka vaatisi levyn uusinnan..
Heittokellolla mittaus toki antaa varmuuden siitä ja tuota arvoa toki sitten verrataan valmistajan antamaan ohjearvoon...

Ennen heittokellolla mittaamista tai ainakin ennen lopullisen tuomion antoa olisi hyvä puhdistaa levyn vastinpinnat vanteesta, että levy on ihan varmasti suorassa myös vanteella
 
Voiko ton tappien, mäntien ja liukutappien puhdistuksen suorittaa niin ettei tarte ilmata?
Ei voi ja samalla sinne pitää vaihtaa tiivisteet.
Ei tartte vaihtaa tiivisteitä, jos niissä ei ole mitään vikaa. Ite tein viimekesänä jarrujen putsausoperaation, enkä vaihtanut muuta ku nesteet ja palat. Tonnisella santapaperilla pyykäsin männät ja sylinterit puhtaaksi, ja hyvä tuli.
 
Jos se ei jarruttaessa täristä, on levy suora. Toki pientä heittoa siinä saattaa olla, mutta sillä mitään merkitystä ole jos kerran ei ravista. Ja jarrujen jumiutumiseltahan tuo lämpeneminen tosiaan kuulostaa = herkistely olisi syytä suorittaa. Ihan ekana perus-juttuna voisit painella männät takaisin sylintereihinsä, puristella palat takaisin levyyn kiiinni ja uusiksi. Pari-kolme kertaa kun tuon olet tehnyt, ne pienimmät jumit ovat jo auenneet. Ja jos tuokaa ei auttanut, niin sitten liukutappien yms. kimppuun, joka sekään ei nyt monimutkainen operaatio ole, mutta siihen tarttee jo työkalujakin. Ja ei, jarrujen herkistelyn yhteydessä ei tartte ilmauksia tms. suorittaa - ellet sitten mokaa sitä esim. pumppaamalla mäntiä liian ulos = ulos sylintereistään => jarrunesteet pihalle
lookaround_orig.gif


Itse tuossa tänä keväänä ennen ajoa panin Kawan etujarrut ihan palikoiksi, putsasin männät, vaihdoin nesteet jne. ja ei sekään todellakaan mitään rakettitiedettä ollut. Nyt on jarrutuntuma taas napakka, ei laahaa, ei jumita
cool.gif
 
Senverran tuosta herkistelystä sanoisin että mitä olen noita jarrujen huolto-ohjeita lukenut niin niitä mäntiä ei sitten painella vain takaisin likaisina ellei halua lisää ongelmia jatkossa. Ensiksi putsaus fairyllä tjsp että saadaan suurimmat paskat pois. Sitten puristetaan hieman mäntiä ulospäin että saadaan se männän "juuri" myös puhtaaksi. Vasta sitten aletaan puristelemaan niitä takaisin sinne calibeeriin ja tekemään tuota edestakaisin liikettä. Lisäksi sen jarrunesteen pintaa tulee kyllä tarkkailla kun mäntien takaisin työntäminen ja ulos puristaminen kyllä vaikuttaa siihen pintaan.
 
Voiko ton tappien, mäntien ja liukutappien puhdistuksen suorittaa niin ettei tarte ilmata?
Ei voi ja samalla sinne pitää vaihtaa tiivisteet.
Ei tartte vaihtaa tiivisteitä, jos niissä ei ole mitään vikaa. Ite tein viimekesänä jarrujen putsausoperaation, enkä vaihtanut muuta ku nesteet ja palat. Tonnisella santapaperilla pyykäsin männät ja sylinterit puhtaaksi, ja hyvä tuli.
No, kuitenkin perusteellisen huollon yhteydessä yleensä jarrukumit vaihdetaan. Kun noita nelipyöräisiä joskus enemmänkin värkkäilin, niin kyllä uusien kumien hankinta kuului jo ennakkotoimenpiteisiin.
Pölysuojan kunnon toki näkee, mutta miten siitä sylinterin urassa olevasta tiivisteestä edes näkisi viallisuutta..?
 
Pölysuojan kunnon toki näkee, mutta miten siitä sylinterin urassa olevasta tiivisteestä edes näkisi viallisuutta..?
Kävisikö kosteus
nixweiss.gif
Meinaan viallinen tiiviste yleensä vuotaa ja jarruneste on öljyä joka ei kuivu kuten esim. vesi => jos jarrupaketti on kuiva hommaa aloittaessasi (siis kaikki se harmaa likakin on kuivaa), lienee silloin tiivisteetkin kondiksessa = niiden vaihtaminen on turhaa
lookaround_orig.gif
 
Jokainen tietysti tekee valintansa, mutta Stormilta takajarrusatulan tiivistesarjan saa yleensä alle kolmella kympillä, joten jos sen vaivan näkee että kunnolla putsaa männät ja satulan niin kyllä vaihtaisin samalla tiivisteetkin.

Se tiivisteen ura satulassa kannattaa putsata tarkkaan (ilman että naarmuttaa metallia) ettei ole uudet tiivisteet liian ahtaat. Siellä voi olla sellasta tiukassa olevaa kalkkimaista töhnää. Dremelillä ja siihen kiinnitetyllä sellasella pienellä kiekkomaisella messinkiharjalla olen noita putsaillut (varovasti).
 
Mikä pyörä kyseessä? Jos Honda, niin onko dual-jarrut? Jos on, niin takajarrun kuuluukin kuumeta, kovaa päästellessä.
 
Herkistystä kehiin. Jos levy on kierot niin kyllä se puskee palat irti levystä ajon aikana.
 
Back
Ylös