Jarrulevyt liikkuvat niiteissään, normaalia vai ei?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja josse100
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

josse100

YCC # 54
Jarrulevyt liikkuvat niiteissään, normaalia vai ei?

GSXR K6 750 orkkislevyt. Levyt ovat käsittääkseni kelluvat, joten niiden kuuluukiin heilua niiteissään. Mutta, kuinka paljon on vielä normaalia ja missä mennään kuolemanloukku osastolle?

Ostin juuri toiset vanteet levyineen ja näissä "uusissa" vanteissa levyt liikkuvat jopa 3-4mm. "Vanhoissa" vanteissa levyt liikkuvat 0-1mm.

Mulla helisee kans aika reippaasti, varmaan just tuon verran enkä o vielä kuollu :D

edit: lisätäänpä, että viimeset 2 vuotta on ollu niin löysällä että taluttaessa ja töyssyissä kalisee, eikä o kummemmaks muuttunu + radalla on jarrutettu niin kovaa että pääsi metsähallituksen juttusille eikä siltikään nää löysät niitit ollu moksiskaan.

Viimeksi muokattu:
Sama oli mun ex. kilogixerissä eipä tullut mittailtua, mutta aika rajusti helisivät. Kysäsin kun vein vanteen renkaanvaihtoon ja vastaus oli ei haittaa ei muuta kun kovaa ajoa.

Jarrulevyt ovat rautaa kun taas niiden runko usein alumiinia. Liitoksella estetään jarrutuksen aiheuttama nopean kuumenemisen aiheutuva metallin laajenemisen leviäminen kiinnityksiin. Eli kuuluukin olla ns. kelluva liitos.

Kyselenpä näistä niiteistä, eri mopo vain. Mulla tuossa kawasaki ZX6R 06 vuosimallissa nuo jarrulevyt ei kyllä liiku ja niititkin liikkuu nihkeästi pultin+mutterin kanssa, olen niitä koittanu puhistella brake cleanerin ja paineilman kanssa mutta ei ne kyllä liiku juurikaan sen paremmin, likaa kyllä lähti välistä. Liikuuko muilla ninjan omistajilla nuo levyt vai onko jämptisti paikallaan ? Alkoi itseä häiritsemään tuossa loppukesästä kun kattelin muita mopoja ja niissä ne liikku monessaki aika "vapaasti".

-maz

Liikuuko muilla ninjan omistajilla nuo levyt vai onko jämptisti paikallaan ?

^Kannattaisiko mennä kawa- osastolle kysymään kawan spesifisiä asioita? Saanet sieltä enemmän ja paljon tarkempia merkkikohtaisia vastauksia juuri tuon mallin ominaisuuksiin.

GSXR K6 750 orkkislevyt. Levyt ovat käsittääkseni kelluvat, joten niiden kuuluukiin heilua niiteissään. Mutta, kuinka paljon on vielä normaalia ja missä mennään kuolemanloukku osastolle?

Ostin juuri toiset vanteet levyineen ja näissä "uusissa" vanteissa levyt liikkuvat jopa 3-4mm. "Vanhoissa" vanteissa levyt liikkuvat 0-1mm.
vanhalla työkaverilla oli toi sama ongelma vaihto levyt ja kaikkee. niiden niittien sisällä on kuperat
prikat jotka puristavat sitä niittiä piukalle ja ne oli pullahtanut ns. koveriksi joten niitit oli löysällä.
niiteissä on joku pieni rako mistä hän sai painettua ne ruuvimeisselillä takaisinpäin jolloin ne taas kiristyivät ja hyvä tuli.
ei sitten ammuta jos meni ihan metsään mutta tällaista vaan muistelin hänen kohdalla

Kyselenpä näistä niiteistä, eri mopo vain. Mulla tuossa kawasaki ZX6R 06 vuosimallissa nuo jarrulevyt ei kyllä liiku ja niititkin liikkuu nihkeästi pultin+mutterin kanssa, olen niitä koittanu puhistella brake cleanerin ja paineilman kanssa mutta ei ne kyllä liiku juurikaan sen paremmin, likaa kyllä lähti välistä. Liikuuko muilla ninjan omistajilla nuo levyt vai onko jämptisti paikallaan ? Alkoi itseä häiritsemään tuossa loppukesästä kun kattelin muita mopoja ja niissä ne liikku monessaki aika "vapaasti".

-maz

olisko orkkislevyt semi-floating eli puolikelluvat? pultti-mutteri tekniikan sijasta itse totesin paremmaksi käyttää sopivaa tuurnaa tai muuta vastaavaa kalikkaa, jolla nitkutella niittejä pyörittelyn sijaan.

tarvike levyt on yleensä noita täysin kelluvia, jotka heiluu ja kolisee. joku varmaan osaa tuon semi-floating full-floating levyjen eron selittää tarkemmin.

Ei ainakaan noissa -05, -07 ja -09 levyissä oo liikkunu, mitä mulla tossa -05:ssa on ollu/on.

Mulla oli sama juttu n.20tkm ajetussa K6 600ssa, eli levy heilui ja kilisi kiinnikkeissään.
Huollossa (JV motorsport) kehoittivat vaihtamaan, kun kuulemma siinä on se riski että lopulta levy jää paikalleen ja
rengas jatkaa pyörimistään... ite en uskaltanu sitten tollasilla ajella ja tilailin uudet.

Niiden pitääkin liikkua, jos ovat kelluvat levyt. Jos ei liiku, huolestu sitten. Silloin tällöin puhdista "niittien" ympäristö ja niitit. Puhdistus onnistuu parhaiten ruiskuttamalla niittien juureen ihan oikeaa moottorinpesuainetta ja raakana (ei mitään ekoaineita). Moottorinpesuaine poistaa rasvan muut epäpuhtaudet. Puhdistus niin puhtaaksi että kuulet kun metallit (levy-niitti- sisäkehä) kilahtelevat toisiaan vasten. Tässä mm yksi konsti vähentää jarrujen tärinää.

Ajakaas joskus Trumpalla. TT600:sessa ainakin kolisi levyt aivan hemmetisti esim. mukulakivikadulla tai muuten vaan kuopissa uudesta saakka. Oli kyllä tosi hyvät jarrut ko. vehkeessä ainakin mun makuun. Orggis levyt oli muistaakseni Sunstarin valmisteet, eli laatu kamaa kaiketi.

Back