jarrulevyt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jesse James
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jesse James

New member
Moro!

Alla uusi pyörä, 400km takana... Etujarrujen toinen levy ei lämpene läheskään yhtä helposti kuin toinen?? Missä voisi olla vika vai kuuluuko asiaan??
 
Onko siita ajossa ihan jotain haittaakin, vai ihan huvikseenko vaan koskettelet jarrulevyja ajon jalkeen?

Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn..
smile_org.gif
 
Taitaa ottaa toisella puolella hanakammin kiinni, kanataa tarkistaa muuten kuluu toispuolisest (tunne pohjalta tämä vastaus) Mutta kaiken järjen mukaan näin luulisi olevan.

Edit: Patrika kyllä sitä voi vastata viisastelessakin!  
confused_orig.gif
 
Heko heko!

Eikös se kuulu niinkuin asiaan hieman kosketella jokapaikasta kun on uusi tuttavuus??

Sentautta hiplailen levyjä nääs kun aluksi ne hieman rohisi (meinasin etteivät vaan laahaa päällä) -> sitä kun voi ajon jälkeen kokeilla että kuumeneeko ne jarruttamatta (näinkin on täällä neuvottu?)...

No ei kai siitä sitten mitään haittaa ole? Äkikseltään tuntuu vaan että meneekö jarrutehoa hukkaan jos vain toinen kuumenee jarrutuksissa?
 
Heko heko!

Eikös se kuulu niinkuin asiaan hieman kosketella jokapaikasta kun on uusi tuttavuus??

Sentautta hiplailen levyjä nääs kun aluksi ne hieman rohisi (meinasin etteivät vaan laahaa päällä) -> sitä kun voi ajon jälkeen kokeilla että kuumeneeko ne jarruttamatta (näinkin on täällä neuvottu?)...

No ei kai siitä sitten mitään haittaa ole? Äkikseltään tuntuu vaan että meneekö jarrutehoa hukkaan jos vain toinen kuumenee jarrutuksissa?
Kosketteluhan on aina hyvasta
inlove.gif


Mutta jos kerran rohinaa on (aina kai niissa kylla pikkasen) ja reaktiot ei ole symmetriset, ni helpoimmalla paaset kun uuden ja takuun alla olevan pyoran kaytat liikkeessa. Eivatpahan paase myohemmin sanomaan etta oma vika jos tulee tuon tiimoilta isompaa vaivaa, kuten kieroja jarrulevyja tms.

Ymmartaakseni kylla ajon jalkeen jarrulevyt kuumuu aina jos jarruja on kaytetty (kitkaa..) mutta kokeiles viela kerran ajelua mahdollisimman vahalla jarrujen kaytolla, ja sit taas hiplaamaan. Jos se toinen on edelleen kuuma, niin sillon mahtaa laahata.
 
Jos jarrun käyttö on kovin vähäistä, ei levyjen pitäisi lämmitä. Jos silti lämpenee (molemmat tai vain toinen), ne todennäköisesti laahaavat => pura-putsaa-kokoa = jarrujen herkistäminen edessä
cool.gif


Jos taasen jarruja on käytetty ja siten lämpiämistäkin pitäisi tapahtua, mutta vain toinen lämpenee tai lämpöero on merkittävä, on se viileämpi todennäköisesti jumissa => pura-putsaa-kokoa = jarrujen herkistäminen edessä
cool.gif


Sinänsä työnä jarrujen herkistäminen ei ole kummoinen operaatio - työkalut jarrukelkkojen ja -palojen irroittamiseksi, viila, CRC ja lämpöä kestävää (kupari)pastaa:
- irroitat jarrupalat ja myös -satulat
- painele VAROVASTI jarrua s.e. sylinterit tulevat hieman ulos
- sylinterin kumin välistä pikku tujaus CRC:tä sylinterin pinnalle
- painele sylinterit takaisin koloihinsa
- toista sylinterien liikutus tarpeen vaatiessa, mutta ei liikaa ulos, sillä ne voivat tippua koloistaan => v*mainen ilmaus edessä
- kun sylinterit on herkistelty ja painettu sisään, raaputtele viilalla jarrupalojen -satuloihin koskettavat pinnat puhtaiksi ja voitele ne pastalla KEVYESTI
- putsaa vastaavat pinnat myös jarrusatuloista
- kootessa pieni tujaus CRC:tä jarrusatuloiden liukukumien alle ja ees-taas nytkyttelyä
- palojen pitäisi liikkua herkästi paikoillaan, lähes kolista kuten kelkankin
- puristele jarruttamalla palat takaisin oikeille kohdilleen ja kokeile renkaan pyörivyys = operaation onnistuminen

Tee kuitenkin vain yksi puoli kerrallaan valmiiksi asti jotta jarrunestesäiliösi ei tulvisi yli äyräidensä
thumbs-up.gif
 
Back
Ylös