Jarrusatulassa mäntä jumittaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eroz
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Eroz

New member
Vaihdoin tuossa Kawan (Ltd 750 twin '83) jarrupaloja ja ihmettelin muutenkin jarrujen toimintaa, kun toisen puolen palat eivät vaikuttanut millään purevan. Noh, ihmettelin aikani ja vähemmän fiksusti sitten havaitsin, että toisen puolen satulassa mäntä tulee ulos vasta kun toinen puoli on jo loppuun asti puraissut. Lisää ihmetellessäni ja pumppaillessani kävikin sitten niin, että mäntä tuli ulos satulasta varsin pitkälle eikä suostu menemään takaisin sisään.

Sain jarrumäntää painettua noin sentin verran takaisin, mutta perille saakka se ei halua mennä. Kaiken maailman sontaa tuossa männässä näyttää kyllä olevan. Kokeilinruntata sitä ruuvimeisselillä vääntäen satula viilapenkkiä vasten, jarruletku irti ja ilmausruuvi auki eli ymmärtääkseni ei pitäisi olla hydraulistakaan vastapainetta. Mikähän musta magia tuohon nyt auttaisi tuon männän takaisin saamiseksi, kun ainoa liike mitä saan aikaan on täysin ulos-asennosta sentin sisään, ja sitten taas letkut kiinni ja ilmattua täysin ulos takaisin.

Jarruthan tuossa laitteessa ovat vissiin samanlaiset kuten esimerkiksi Gpz 750 A1-A4:ssä.
 
Oiskohan kulunut pykälälle sylinteri? Ei muuta kuin satula kätöseen,mäntä pois ja sylinteriä hoonaamaan ja uudet kumit
nixweiss.gif
 
Kannattais puhdistaa nuo männät ja vaihtaa tiivisteet satulaan niin voipi taas luottaa jarruihin. Ei niitä sinne kannata puhdistamatta yrittää tunkea.
 
Kun kerran noinkin pitkälle olet jo systeemin purkanut, niin samointein nippeleiksi asti ja paikat putsaten. Ei ole rakettitiedettä ja jopa minä onnistuin Kawan etujarrut pura, putsaa ja kokoa
biggrin.gif
 
Ei muutakuin satula käteen putsausta.
Väkisten jos painaa männät paskoineen sisään niin varmasti rikkoo tiivisteet.
Eli männät peilikirkkaiksi. Satulan tiivisteiden urat puhtaiksi hapettumista (erinomainen työkalu tähän hommaan on vanha hammaslääkärin piikki sellainen jossa n. millin levyinen tasakärki sivullepäin).
Satulan sylintereistä vesihiomapaperilla hapettumat pois. Eli kun kokeilee ilman tiivisteitä mäntää satulaan niin se pitää mennä sinne ettei ahdista yhtään.

 
Back
Ylös