• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jarrusuoja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lauri_S
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sattuuhan näitä ihan kotikulmillakin.

Toissa kaudella Alastaron YCC:n B-lähdössä..

Onneksi kuski taisi selvitä pienillä ja pyörä kohtuullisilla vaurioilla..
73 puntaa maksaisi Rizoman suoja enklannissa..
Kuulostaa aika kovalta hinnalta. Millainen tuo suoja on? Äkkiseltään tulee mieleen tuollainen crossityyppinen kahvasuoja eikä sellainen ihan tolkuttomasti voi maksaa.
 
Kuulostaa aika kovalta hinnalta. Millainen tuo suoja on? Äkkiseltään tulee mieleen tuollainen crossityyppinen kahvasuoja eikä sellainen ihan tolkuttomasti voi maksaa.
Tuommoinen jarrusuoja. Jos on tiedossa halvempia ratkaisuja, niin toki nekin kiinnostavat.
Lähinnä kävi mielessä tuon tyylinen tee-se-itse ratkaisu. Tosin kiinnityksen ajattelin kahvapainon ja tangon väliin, jolloin kaatuessa tuo suoja pyörähtää pienin vahingoin alta pois. Mutta mun osalta ei tän enempää enää off-topicia.
 
Kuulostaa aika kovalta hinnalta. Millainen tuo suoja on? Äkkiseltään tulee mieleen tuollainen crossityyppinen kahvasuoja eikä sellainen ihan tolkuttomasti voi maksaa.
Tuommoinen jarrusuoja. Jos on tiedossa halvempia ratkaisuja, niin toki nekin kiinnostavat.
Lähinnä kävi mielessä tuon tyylinen tee-se-itse ratkaisu. Tosin kiinnityksen ajattelin kahvapainon ja tangon väliin, jolloin kaatuessa tuo suoja pyörähtää pienin vahingoin alta pois. Mutta mun osalta ei tän enempää enää off-topicia.
Noista jarrusuojista vois toki perustaa ihan oman aiheenkin, jos joku osaa siirtää nämä viestit sinne.

Saako ihan paikallisissa kisoissa tehdä oman virityksen, joka tekee tuommoisen? Ei saa olla teräviä reunoja ainakaan, mutta eiköhän tuommoisen askartelisi tosiaan aika helpolla. Etuna varmaan se jarruvivun suojaus ja lisäksi pikkusormen suojaus, kun ei pääse tangon ja asfaltin väliin niin helpolla. Siksi noita kaiketi tehdään myös vasemmalle puolelle.

007-2-p-555x416.jpg

ZoomPhotorealisticGuard1306340765.JPG

LP011A-Rizoma-ProGuard-System.jpg
 
Saako ihan paikallisissa kisoissa tehdä oman virityksen, joka tekee tuommoisen? Ei saa olla teräviä reunoja ainakaan, mutta eiköhän tuommoisen askartelisi tosiaan aika helpolla. Etuna varmaan se jarruvivun suojaus ja lisäksi pikkusormen suojaus, kun ei pääse tangon ja asfaltin väliin niin helpolla. Siksi noita kaiketi tehdään myös vasemmalle puolelle.
Biltema: Kädensuojat, yleismalli moottoripyöriin, alumiinia, 2 kpl, hinta 24,90.

Tuotenro 82-575

Tai vähän muovisempi 82-405, 13.99?
 
Saako ihan paikallisissa kisoissa tehdä oman virityksen, joka tekee tuommoisen? Ei saa olla teräviä reunoja ainakaan, mutta eiköhän tuommoisen askartelisi tosiaan aika helpolla. Etuna varmaan se jarruvivun suojaus ja lisäksi pikkusormen suojaus, kun ei pääse tangon ja asfaltin väliin niin helpolla. Siksi noita kaiketi tehdään myös vasemmalle puolelle.
Biltema: Kädensuojat, yleismalli moottoripyöriin, alumiinia, 2 kpl, hinta 24,90.

Tuotenro 82-575

Tai vähän muovisempi 82-405, 13.99?
Saattaapi olla, että nuo enska / crossi - käyttöön tarkoitetut käsisuojat ei ihan sovellu suoriltaan RR - käyttöön.

Ongelmia, mitä itse noissa näen:

- liian isot, ilmanvastus ja katteen sekä suojan sopivuus keskenään kun tankoa käännetään. Etukatetta joutuisi muokkaamaan aika paljon. Kokonaan umpinaiseen "kaukaloon" / suojaan käsi jää helpolla kiinni, kaatumisen yhteydessä.
- hiirenkorva -mallit ei varsinaisesti edes suojaisi mitään muuta kuin rystysiä, taipuvat kuitenkin tankoon asti kiinni kun painetta siihen suojaan tulee.

Eli ei oikein tekisi sitä tehtävää nuo mitä niiden olisi tarkoitus.

Nuo aikaisemmin linkitetyt suojat näyttää jo aika siroilta sekä toimivilta keksinnöiltä.
 
Biltema: Kädensuojat, yleismalli moottoripyöriin, alumiinia, 2 kpl, hinta 24,90.

Tuotenro 82-575

Tai vähän muovisempi 82-405, 13.99?
Saattaapi olla, että nuo enska / crossi - käyttöön tarkoitetut käsisuojat ei ihan sovellu suoriltaan RR - käyttöön.

Ongelmia, mitä itse noissa näen:

- liian isot, ilmanvastus ja katteen sekä suojan sopivuus keskenään kun tankoa käännetään. Etukatetta joutuisi muokkaamaan aika paljon. Kokonaan umpinaiseen "kaukaloon" / suojaan käsi jää helpolla kiinni, kaatumisen yhteydessä.
- hiirenkorva -mallit ei varsinaisesti edes suojaisi mitään muuta kuin rystysiä, taipuvat kuitenkin tankoon asti kiinni kun painetta siihen suojaan tulee.

Eli ei oikein tekisi sitä tehtävää nuo mitä niiden olisi tarkoitus.

Nuo aikaisemmin linkitetyt suojat näyttää jo aika siroilta sekä toimivilta keksinnöiltä.
Kaikki muuta ongelmat voivat olla todellisiakin, mutta ilmanvastusta en allekirjoita: RR-kuskin kädellä voi olla suurempi ilmanvastus kuin purjelentokoneen siivellä ja pelkällä hanskallakin suurempi, kuin isollakin oikein muotoillulla katteella.
Tankopainon tilalle ruuvattava suoja joka ei ole muualla kiinni, vääntäisi kyllä stongan kieroon melko pienessäkin kolhussa, kun tanko vääntyy helposti ilman lisävarttakin. Noiden tarkoituksena lienee vain suojata pienissä kosketuksissa jarrukahvaa siten, ettei pyörä heitä volttia, eikä toimia varsinaisena törmäyssuojana sormile?
 
Biltema: Kädensuojat, yleismalli moottoripyöriin, alumiinia, 2 kpl, hinta 24,90.

Tuotenro 82-575

Tai vähän muovisempi 82-405, 13.99?
Saattaapi olla, että nuo enska / crossi - käyttöön tarkoitetut käsisuojat ei ihan sovellu suoriltaan RR - käyttöön.

Ongelmia, mitä itse noissa näen:

- liian isot, ilmanvastus ja katteen sekä suojan sopivuus keskenään kun tankoa käännetään. Etukatetta joutuisi muokkaamaan aika paljon. Kokonaan umpinaiseen "kaukaloon" / suojaan käsi jää helpolla kiinni, kaatumisen yhteydessä.
- hiirenkorva -mallit ei varsinaisesti edes suojaisi mitään muuta kuin rystysiä, taipuvat kuitenkin tankoon asti kiinni kun painetta siihen suojaan tulee.

Eli ei oikein tekisi sitä tehtävää nuo mitä niiden olisi tarkoitus.

Nuo aikaisemmin linkitetyt suojat näyttää jo aika siroilta sekä toimivilta keksinnöiltä.
Kaikki muuta ongelmat voivat olla todellisiakin, mutta ilmanvastusta en allekirjoita: RR-kuskin kädellä voi olla suurempi ilmanvastus kuin purjelentokoneen siivellä ja pelkällä hanskallakin suurempi, kuin isollakin oikein muotoillulla katteella.
Tankopainon tilalle ruuvattava suoja joka ei ole muualla kiinni, vääntäisi kyllä stongan kieroon melko pienessäkin kolhussa, kun tanko vääntyy helposti ilman lisävarttakin. Noiden tarkoituksena lienee vain suojata pienissä kosketuksissa jarrukahvaa siten, ettei pyörä heitä volttia, eikä toimia varsinaisena törmäyssuojana sormile?
Noh, turha kai siitä on sen kummemmin kinailla kun ollaan mutu - pohjalla, mutta aikamoiset murkulat nuo kuitenkin on, kun vertaa tuollaiseen pelkkään tankoon. Vaikka endurossa ja crossissa niistä ei ilmanvastullista haittaa ole, niin väittäisin että +300 vauhdissa alkaa olemaan, kun pienemmilläkin asioilla on.

Tuohon +300 km/h ilmanvastukseen elävän elämän esimerkki Camel Yamahan touhuista 2006 kaudelta. Kyseisenä kautena ihmettelivät miksi Colin Edwardsin huiput jäi monilla radoilla pienemmäksi kuin muilla kuljettajilla, jopa tiimikaverilla. Tiedonkeruusta olivat sitten havainneet että etujarru alkaa laahaamaan päälle 300 km/h vauhdeissa. Noh, näppärät sankarit "hahloittivat" umpinaisen jarrukahvan pään ja ongelma poistui. En tätä muuten tähän kirjoittaisi, mutta kyseisen kuskin datavastaavalta asian kuulin 2006 Estorilissä ja olettaisin ettei hänellä ole tarvetta satuja kertoilla aiheesta.


Se mitä sääntöjä olen tulkannut, niin tuo olisi juuri se tarkoitus, eli suojata jarrukahvaa painumasta törmäystilanteessa niin että kaveri ei pääse tahattomasti heittämään volttia tai kaatumaan etujarrun lukkiutumisen johdosta.
 
Se mitä sääntöjä olen tulkannut, niin tuo olisi juuri se tarkoitus, eli suojata jarrukahvaa painumasta törmäystilanteessa niin että kaveri ei pääse tahattomasti heittämään volttia tai kaatumaan etujarrun lukkiutumisen johdosta.
Joo tuo jarrun pohjaanpainumisen suojaus on ehdottomasti se päätarkoitus. Sitä MotoGP-organisaatiokin ajoi takaa kun tuon pakotti kaikille, mutta siinä sivussa siitä on se etu että sormi ei lipsahda niin helposti tangon alle. Kyseessä ei siis ole mikään suoja osumalta, vaan suoja siltä, että pikkusormi ei pääse vahingossa lipsahtamaan liian reunalle, jolloin se jää stongan ja asfaltin väliin kaatuessa. Auttaako se siihen, vai ei, lienee tuurista kiinni.

Omaan mopooni ei sovi tuommoinen biltema-tyyppinen kahdesta pisteestä kiinnitettävä laisinkaan.
 
Tuohon +300 km/h ilmanvastukseen elävän elämän esimerkki Camel Yamahan touhuista 2006 kaudelta. Kyseisenä kautena ihmettelivät miksi Colin Edwardsin huiput jäi monilla radoilla pienemmäksi kuin muilla kuljettajilla, jopa tiimikaverilla. Tiedonkeruusta olivat sitten havainneet että etujarru alkaa laahaamaan päälle 300 km/h vauhdeissa. Noh, näppärät sankarit "hahloittivat" umpinaisen jarrukahvan pään ja ongelma poistui. En tätä muuten tähän kirjoittaisi, mutta kyseisen kuskin datavastaavalta asian kuulin 2006 Estorilissä ja olettaisin ettei hänellä ole tarvetta satuja kertoilla aiheesta.
Niillä on myös hiilikuitujarrut, jotka toimivat hieman erilailla. Lienevätköhän vähän herkempiä pienellekin painamiselle, kuin perinteiset jarrut? Muistaakseni alkuaikoina kuskit lämmittivät suorilla jarruja pienellä paineella, jotta mutkassa purisivat paremmin. Periaatteessa lämmetessään (+300 km/h vauhdissa) ne alkaisivat puremaan silloin jo aika pienellä (ilmanvirtauksen) paineella.. Mene ja tiedä..
 
Tuohon +300 km/h ilmanvastukseen elävän elämän esimerkki Camel Yamahan touhuista 2006 kaudelta. Kyseisenä kautena ihmettelivät miksi Colin Edwardsin huiput jäi monilla radoilla pienemmäksi kuin muilla kuljettajilla, jopa tiimikaverilla. Tiedonkeruusta olivat sitten havainneet että etujarru alkaa laahaamaan päälle 300 km/h vauhdeissa. Noh, näppärät sankarit "hahloittivat" umpinaisen jarrukahvan pään ja ongelma poistui. En tätä muuten tähän kirjoittaisi, mutta kyseisen kuskin datavastaavalta asian kuulin 2006 Estorilissä ja olettaisin ettei hänellä ole tarvetta satuja kertoilla aiheesta.
Niillä on myös hiilikuitujarrut, jotka toimivat hieman erilailla. Lienevätköhän vähän herkempiä pienellekin painamiselle, kuin perinteiset jarrut? Muistaakseni alkuaikoina kuskit lämmittivät suorilla jarruja pienellä paineella, jotta mutkassa purisivat paremmin. Periaatteessa lämmetessään (+300 km/h vauhdissa) ne alkaisivat puremaan silloin jo aika pienellä (ilmanvirtauksen) paineella.. Mene ja tiedä..
Jep, tuo vois kuulostaa aika loogiselta selitykseltä, näin maalaisjärjellä ajateltuna.
 
Vaikka endurossa ja crossissa niistä ei ilmanvastullista haittaa ole, niin väittäisin että +300 vauhdissa alkaa olemaan, kun pienemmilläkin asioilla on.

Tuohon +300 km/h ilmanvastukseen elävän elämän esimerkki Camel Yamahan touhuista 2006 kaudelta. Kyseisenä kautena ihmettelivät miksi Colin Edwardsin huiput jäi monilla radoilla pienemmäksi kuin muilla kuljettajilla, jopa tiimikaverilla. Tiedonkeruusta olivat sitten havainneet että etujarru alkaa laahaamaan päälle 300 km/h vauhdeissa. Noh, näppärät sankarit "hahloittivat" umpinaisen jarrukahvan pään ja ongelma poistui. En tätä muuten tähän kirjoittaisi, mutta kyseisen kuskin datavastaavalta asian kuulin 2006 Estorilissä ja olettaisin ettei hänellä ole tarvetta satuja kertoilla aiheesta.


Se mitä sääntöjä olen tulkannut, niin tuo olisi juuri se tarkoitus, eli suojata jarrukahvaa painumasta törmäystilanteessa niin että kaveri ei pääse tahattomasti heittämään volttia tai kaatumaan etujarrun lukkiutumisen johdosta.
Juuri tuon vuoksi ne tangot ja kuskin kädet kannattaisi peittää. Tumpeloinkaan suunnittelija ei onnistu tekemään järkevän näköistä hökötystä, jonka ilmanvastus olisi samaa suuruusluokkaa kuin hanskoilla/tangolla/jarrukahvoilla. Siihen miksi näin ei ole tehty on todennäköisin syy nuo mainitsemasi liikevaravaatimukset ja mahdollisesti myös jotkut aero/näkyvyysvaatimukset joiden mukaan kuskia ei saa peittää tiettyä määrää enempää. Toki jo nyt yritetään kääntää etukatteella ilmavirtausta pois kuskin käsistä, mutta aivan jarrukahvaan asti tuo vaikutus ei ylety. Etukatteen virtausta kääntävä vaikutus tuntuu erityisen selvästi silloin jos morjestaa vastaantulevalle motoristille tilanteessa, jossa ilmanopeus on yli 250 km/h (maanopeus on toki edelleen alempi, kuin suurin sallittu).
 
Vaikka endurossa ja crossissa niistä ei ilmanvastullista haittaa ole, niin väittäisin että +300 vauhdissa alkaa olemaan, kun pienemmilläkin asioilla on.

Tuohon +300 km/h ilmanvastukseen elävän elämän esimerkki Camel Yamahan touhuista 2006 kaudelta. Kyseisenä kautena ihmettelivät miksi Colin Edwardsin huiput jäi monilla radoilla pienemmäksi kuin muilla kuljettajilla, jopa tiimikaverilla. Tiedonkeruusta olivat sitten havainneet että etujarru alkaa laahaamaan päälle 300 km/h vauhdeissa. Noh, näppärät sankarit "hahloittivat" umpinaisen jarrukahvan pään ja ongelma poistui. En tätä muuten tähän kirjoittaisi, mutta kyseisen kuskin datavastaavalta asian kuulin 2006 Estorilissä ja olettaisin ettei hänellä ole tarvetta satuja kertoilla aiheesta.


Se mitä sääntöjä olen tulkannut, niin tuo olisi juuri se tarkoitus, eli suojata jarrukahvaa painumasta törmäystilanteessa niin että kaveri ei pääse tahattomasti heittämään volttia tai kaatumaan etujarrun lukkiutumisen johdosta.
Juuri tuon vuoksi ne tangot ja kuskin kädet kannattaisi peittää. Tumpeloinkaan suunnittelija ei onnistu tekemään järkevän näköistä hökötystä, jonka ilmanvastus olisi samaa suuruusluokkaa kuin hanskoilla/tangolla/jarrukahvoilla. Siihen miksi näin ei ole tehty on todennäköisin syy nuo mainitsemasi liikevaravaatimukset ja mahdollisesti myös jotkut aero/näkyvyysvaatimukset joiden mukaan kuskia ei saa peittää tiettyä määrää enempää. Toki jo nyt yritetään kääntää etukatteella ilmavirtausta pois kuskin käsistä, mutta aivan jarrukahvaan asti tuo vaikutus ei ylety. Etukatteen virtausta kääntävä vaikutus tuntuu erityisen selvästi silloin jos morjestaa vastaantulevalle motoristille tilanteessa, jossa ilmanopeus on yli 250 km/h (maanopeus on toki edelleen alempi, kuin suurin sallittu).
Vaikka ne enskan kahvasuojat olis kuinka hyvät niin ne on aika paskat.

nim. ranteen semmosten takia murtanut. (käsi jumissa ja sen jälkeen ylitaittuminen)
 
Back
Ylös