• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

JetKit Thundercattiin...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja collikka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

collikka

New member
Pöydän kulmalla odottelee suutinsarja paikalleenasennusta ja muuten homma tuntuisi selvältä mutta mikä tarkoitus on "main air correctorilla"?
 
Miltäs ne näyttää? Onko ne pronssisia suuttimia, silloin epäilisin että ne on ilmasuuttimia (air jet) jotka on kaasarin ilmanottopuolella vetämässä ilmanputsarista ilmaa kanavaa pitkin neulaputkeen. Tuo ymmärtääkseni liittyy siihen, että bensa pääsuuttimelta mennessään neulaputkeen "atomisoituu" eli ettäkö mitä hemmettiä, mutta ajattelisin että "sumuuntuminen" olis hyvä termi suomeksi? Noita on usein erikseen pääsuuttimelle ja esim. startti/tyhjäkäyntisuuttimelle, riippuen kai jotenkin vähän jostain, kaasarin tyypistä tai jotain. :dunno:
 
Ei vaan yksinkertaisesti tulpat joilla tukitaan mikä-se-nyt-on-nimeltään muovitötterön alla oleva (ilma)reikä...
 
Jaa no kai se liittyy jotenkin siihen Thundercatin ram-air systeemiin, eli mopon liikkuessa lujaa se patoaa "paineella" ilmaa kaasareille.
 
Dodiin, laitetaapas paremmin nyt kun on aikaa...

Siis, alkuperäinen kysymys koski noita "main air correctoreita" ja niiden tarkoitusta, itse asiassa kun tuota selvitin, oikeampi nimitys olisi "main air plug" (stage seiskassa on sama tulppa, sama osanumero ja nimella "plug") koska kyseessä on yksinkertaisesti tulppa jolla tukitaan "main air jet" joka antaa ilmaa neulaputkeen tarkoituksena ilmeisestikin tasoittaa/loiventaa bensa/ilma -seoksen vaihteluita.

Dynojet taas haluaa että näin ei tapahdu (Thundercatin kaasareissa), vaan "main air jet" tukitaan jolloin neulaputken kautta virtaa raakaa bensaa ja koneeseen syötettävää polttoainetta kontrolloidaan pelkästään neulan korkeudella/muodolla ja myöhemmin pääsuuttimella jonka rei`än muoto ja koko (tuntui hurjalle vaihtaa pääsuutin koosta 155 kokoon 120 tai 124) on erilainen kuin originaalissa.

Se pöydän kulmalla ollut kitti on nyt paikalleen asennettuna ohjeen mukaan ja testilenkin jälkeen persdynolla sanoisin että kannatti.

Hyvä tasainen ja sanoisinko tanakampi veto alkaa hieman alempaa kuin orkkiksena ja jatkuu tasaisesti korkeille kierroksille (en ole vielä kokeillut ihan tappiin saakka). Pienenä miinuksena pitää mainita että korkeahkoilla kierroksilla tasakaasulta nopeasti kaasua avatessa on silmänräpäyksen kestävä "miettimistauko", en tiedä olisiko tuota ollut originaalina, en ole kokeillut. Rauhallisemmin kaasua avatessa vetää kyllä miettimättä missään kohdassa. Orkkiksenakin jossain 7000 kierroksen kohdilla tuntuva pieni tehopiikki on nyt selvempi, josta (kilokuskeja nyt naurattaa) alkaen kiihtyvyys on ihan tautinen...:grin:

Sivumennen mainittakoon että (ei varmaankaan liity jetkittiin mitenkään) tappelin aikaisemmin epätasaisen tyhjäkäynnin kanssa, orkkisputken kanssa, nyt sliparin kanssa avasin seosruuvit noin kierroksen isommalle oletusasetuksesta ja hetko, käynti on tasainen, jopa niin että saatoin pudottaa tyhjäkäyntikierroksia n. 1300 > n. 1100...:)
 
Viimeksi muokattu:
XJR/FJ1200 sai kahta erilaista suutinsarjaa Dynojetilta. Stage 1 ja 3. Ykkönen oli tarkoitettu käytettäväksi orkkis airboxin kanssa ja kolmonen erillisputsareiden tai torvien kanssa. Kolmosessa tuli mukana main air correctorit. Ne eivät olleet tulpat vaan niissä oli vain pienempi reikä. Tarkoitus on kompensoida putsarikotelon poistamisesta johtuvaa kasvavaa imuilman virtausta.
 
Jep, tuo nyt paikallaan oleva kitti on stage 1, european model only, ja jos tulpissa on rei`ät ne on niin pienet ettei erota...
 
Meinaatko ettei olisi oikea setti?

E4145.001
European Models Only
96-03 Yamaha YZF600R Thundercat
Stage 1

(Et löydä Dynojetin sivuilta valaistusta asiaan koska siellä on ainoastaan us-modelit luetteloituna ja ne on erilaisia ja on 4145 olemassa mutta se on us-model ja siten erilainen.)
 
Viimeksi muokattu:
En epäile, etteikö olisi oikea. Kiinnostaa vaan ihan teoreettisesti asia. Jos olenkin turhan yksisilmäisesti tarkastellut asiaa aikaisemmin.
 
Minäkin epäilin aluksi tuota tulppa-hommaa ja siksi otinkin sen verran kuin oli saatavissa tietoa ko. asiasta ja tulppaamiselle on ilmeisestikin ihan järkiperusteet.

En kuitenkaan halua tehdä mitään sellaista mitä ei voi peruuttaa joten nyt aluksi napautin tulpat vain silleen malliksi paikalleen, saa pois tarvittaessa...
 
Laitan vielä jatkoa tähän (ehkä on jollekin vielä hyötyä)...

Nyt jo useampia satoja kilometrejä ajaneena vaihtelevissa olosuhteissa jetkitin asennuksen jälkeen hyvä kokemus pätee edelleen, mylly toimii hyvin kaikilla kierrosalueilla, vetää tasaisesti kaasukahvan/läppien asennosta riippumatta...:jpstyle:

Seosruuvit auki 2,5 kierrosta oli hieman liikaa, tyhjäkäynti kyllä oli tasainen mutta käynnistäessä piti hieman sahata, 2,25 kierrosta auki on sopiva, lähtee käyntiin lähes "nappia hipaisemalla" ja pyörii tyhjäkäyntiäkin suht tasaisesti. Kaasareita vois vielä yrittää synkata, tosin en usko että silläkään saa parannusta aikaan, tässä rakkineessa tyhjäkäynnillä on näköjään taipumus hieman vaellella ja aikaisemmin kaasarit on synkattu noin 80 mm öljypatsaaseen, kone myös pyörii tasaisesti tyhjäkäyntiä kuumana/ajon jälkeen, jäähtyneenä tyhjäkäynti on epätasaisempi...:blink:
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös