Jokohan onnettomuudet kääntyisi laskuun?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jamppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jamppa

New member
Kun tuntuu että kaikenlaiset onnettomuudet vaan lisääntyy kokoajan. Tutkiskelin vähän tilastoja ja tältä se nyt kuitenkin näyttää:
Koska moottoriajoneuvojen rekisteröinti kasvaa kokoajan on tilastokeskuksen tilastoilla vaikea tehdä mitään yhteenvetoa moottoripyöristä, siispä puhutaan yleisesti moottoriajoneuvoista.
mkan_2007_2008-02-15_tie_001_001.gif

AJONEUVOJEN REKISTERÖINTI


Kun taas vastaavasti onnettomuudet näyttäisivät olevan laskussa.

ton_2008_08_2008-09-18_tie_001_001.gif

ONNETTOMUUDET 1985 - 2007


Ja laitetaan vielä mp maailman sivuilta tilastoa jossa on lajiteltuna kulkuneuvot.

1450_tilasto_tammi-touko2007.jpg

AJONEUVOLAJIN MUKAAN JÄRJESTETTY


10kuollutta-2.gif

Bajahillin sivuilta löysin hieman vanhempaa tietoa.


Sitten on tietysti tämä ikävä osasto, ylinopeus, alkoholi ja kokemattomuus joka nostaa turhan paljon prosentteja.

onnettomuudet.gif

NUORTEN KUOLEMAN TAPAUKSET


Mutta jos tilastoihin on uskominen niin hyvään suuntaan mennään kokoajan. Mikä tämän muutoksen sitten on aiheuttanu? Onko moottoripyörien tekniikka kehittynyt niin paljon että se pelastaa henkiä, vai onko kyse kuljettajasta ja sen omasta kehittyneestä asenteesta ja ajotaidosta? Mistä on nämä onnettomuudet sitten johtuu?

punaiset_kaupungit_2006.gif

Onnettomuusgraafi_30743a.jpg


Lopputulos kuitenkin on se että onnettomuuksia tapahtuu kokoajan vähemmän ja vähemmän. hyvä.
Jospa jatkossa nämä luvut olisivat kaikki nollia.
Pidetään silmät ja korvat auki siellä millä ikinä nyt sitte liikuttekin!
 
Eihän noita tilastoja kannata ihan pokkana ottaa sellasenaan ku ne esitetään. Niit on vähän liian helppo manipuloida!!

Mut kyllä noi varmaan ihan suuntaa antavat on!!
smile_org.gif
 
Kyllähän ne onnettomuudet aina talven tullen laskuun kääntyvät. Toivottavasti löydetään jotain muuta kauhisteltavaa.
 
Tällä palstalla on ilmeisesti tarkoitus puhua moottoripyöräilyn turvallisuudesta. Miksi siis odottaa tänne jotain muuta "kauhisteltavaa". Aistin NIMIMERKKI "vetomiestä"
tounge.gif
ärsyttävän moottoripyöräonnettomuuksien esilläpito. Olisiko rakentavampaa jotenkin hyssytellä niitä?
Kyllä meillä kauhisteltavaa tässä maailmassa riittää, ole huoleti. Ne vaan omilla foorumeillaan.
 
Olisiko rakentavampaa jotenkin hyssytellä niitä?
Kyllä meillä kauhisteltavaa tässä maailmassa riittää, ole huoleti.
Ei. Järkevämpää olisi kauhistella niitä siinä suhteessa, missä ne kuolemia aiheuttavat verrattuna muihin kuolinsyihin. Tällä hetkellä on useita kokonaisia ammattikuntia, jotka saavat kaiken rahansa pelkästä liikenteen kauhistelusta ja kauhukuvien luomisesta, täysin kauhistelun kohteena olevan asian vaarallisuudesta riippumatta. Tällaisia ovat esimerkiksi lp, liikenneturva, roskalehdistö yms. Näiden haaskalintujen ruokkimisen sijasta voitaisiin tilastoida onnettomuudet neutraalisti ja jokainen voisi sitä tilastoa katsoessaan miettiä, mikä olisi voinut kohdalle sattua ja mikä ei. Tämän jälkeen voi sitten verrata riskiä muihin elämän riskeihin ja tehdä omat johtopäätöksensä.
 
Itsekään en ihan ymmärrä sitä, miksei mp-foorumilla saisi keskustella mp-onnettomuuksista. Aivan kuin aiheessa olisi jotain hyssyttelemistä.

Faktahan on, ettei meillä tapahdu mitenkään hirmu paljon mp-onnettomuuksia, ja suhteessa kannan kasvuun ei moottoripyöräilystä ole tullut sen turvattomampaa kuin ennenkään. Ehkä ´uusien´ turvajärjestelmien, kuten absien, sekä yhä kehittyneempien ajovarusteiden myötä siitä on saattanut tulla ehkä jopa pikkuisen turvallisempaa. Moisiin ei kylläkään auta luottaa turhan paljon, koska silloin ulosmittaa mahdollisen turvatason paranemisen aika äkkiä.

Tosin tänäkin vuonna on kuollut/kuolee sellaiset luokkaa 10-12, sekä loukkaantuu tietenkin moninverroin enemmän motoristeja onnettomuuksissa, jotka olisivat täysin vältettävissä, jos ei kuvitellun osaamisen ja oikean osaamisen välissä olisi ollut vinoutumaa. Väärässä paikassa ylikovaa ja tieltä ulos, tai vaihtoehtoisesti törmäys johonkin äkisti eteen tulleeseen.

Nämä ovat sellaisia onnettomuuksia, jotka lähtevät vain ja ainoastaan sieltä kuljettajan korvien välistä, joko tietoista riskinottoa, tai sitten ei vain ymmärretä riskejä. Joidenkin kohdalla nuo päättyy ikävästi.

On toki kyseenalaista, voiko tällaisten tyyppien asenteeseen vaikuttaa jossain nettifoorumeilla (vähän epäilen) mutta tuskin asian esille tuomisesta ainakaan haittaa on. Ja löytyyhän täältä vastapainoksi sellaisiakin, jotka kannustavat riskinottoon, muuten olet kuulemma ihan vässykkä ja epäkelpo motoristi. Prosentuaalisesti omien virheratkaisuidensa kautta itsensä EMPY:stä poistaneiden osuus kaikista menehtyneistä on kuitenkin melko suuri.
 
Ja löytyyhän täältä vastapainoksi sellaisiakin, jotka kannustavat riskinottoon, muuten olet kuulemma ihan vässykkä ja epäkelpo motoristi.
Eli porukan painostuksessa tulee hölmöiltyä - vaikka tuota painostusta edes oikeasti ei olisi, sitä silti syntyy kummasti sinne omien korvien väliin ja "näytetään" toisille. No seuraukset sitten välillä on aika radikaaleja
sad_orig.gif
Omalla kohdalla tämä maksoi jo kertaalleen kalsaripyykin kun vedettiin yli omien, olemattomien taitojen tyylillä "kun tuokin niin kyllähän sitten minäkin, per..." Ja tälläkin kertaa tuo ajatus oli vain ja ainoastaan siellä omien korvien välissä - paitsi tietty seurauksia kauhisteli takanani tullut kun piennar pölisee
crazy.gif
Ja sama meinasi toistua tänä syksynä, mutta ed. oppineena tilanne oli silti huomattavasti paremmin handussa ja himmattiin ajoissa. Ai että kun vain pystyisikin keskittymään pelkästään siihen omaan ajoonsa - vaikka sitten kuinka pitkässä letkassa ajaisikin
lookaround_orig.gif
 
Ja löytyyhän täältä vastapainoksi sellaisiakin, jotka kannustavat riskinottoon, muuten olet kuulemma ihan vässykkä ja epäkelpo motoristi.
Eli porukan painostuksessa tulee hölmöiltyä - vaikka tuota painostusta edes oikeasti ei olisi, sitä silti syntyy kummasti sinne omien korvien väliin ja "näytetään" toisille. No seuraukset sitten välillä on aika radikaaleja
sad_orig.gif
Omalla kohdalla tämä maksoi jo kertaalleen kalsaripyykin kun vedettiin yli omien, olemattomien taitojen tyylillä "kun tuokin niin kyllähän sitten minäkin, per..." Ja tälläkin kertaa tuo ajatus oli vain ja ainoastaan siellä omien korvien välissä - paitsi tietty seurauksia kauhisteli takanani tullut kun piennar pölisee
crazy.gif
Ja sama meinasi toistua tänä syksynä, mutta ed. oppineena tilanne oli silti huomattavasti paremmin handussa ja himmattiin ajoissa. Ai että kun vain pystyisikin keskittymään pelkästään siihen omaan ajoonsa - vaikka sitten kuinka pitkässä letkassa ajaisikin
lookaround_orig.gif
Joo enhän minäkään, mutta kun kaverit käskivät.. Selitys on hyvä rehtorin kansliassa, mutta vanhemmiten sen arvo laskee
tounge.gif
 
Mitä tuohon nollaan kuolemaan liikenteessä tulee, pidän sitä järjettömänä lähtö kohtana. Varsinkin kun tiestöä ei edes koiteta pitää siina kunnossa, että se olisi mahdollista ja kun vieläpä tiestölle pitäisi tehdä hyvin paljon maksavia remontteja, ettei se olisi nykyisen kaltainen vaan paikka jossa olisi suuremmat mahdollisuudet selvitä ilman onnettomuuksia.

Mitä tuohon äkkinäiseen esteeseen tiellä tulee, niin olet jo näillä nopeuksilla riskialttiissa tilassa loukkaantua tai kuolla siihen, että liikenteessä sinut yllättää joku täysin yllättävä este. On se sitten eläin tai ihmisen aikaan saannosta.
Monista mm hirvi ja peurakolareista kun ei ole selvitty ilman kolaria vaikka on ajettu aivan liikenne sääntöjen mukaan.

Pitäisikö kenties vieläkin laskea nopeuksia? Ja tyytyvätkö ihmiset sitten ajamaan niitä laskettuja nopeuksia?
Ja kuinka paljon nopeuksia pitää laskea, että kuolemia ei tule. (eräässä radiosta kuulemassani keskustelussa nopeudeksi väitettiin 40 km/h ja silloinkaan ei voi olla varma. Tuo nopeushan on jo monissa keskustoissa ja silti mm ihmisiä jää auton alle "jatkuvasti".
Olisitko itse valmis ajamaan tuota vauhtia?
Miten sairaus kohtaukset saadaan liikenteestä pois?
Varsinkin kun tunnettu tosiasia on, että liikenteessä olevat vanhenevat ja vanhenevat, sekä heillä olevaa ajovarmuutta ei olla valmiita rehellisesti tutkimaan. Eräässä tutkimuksessa nimittäin väitetään, että liikenteessämme on vuosi vuodelta enemmän sellaisia ikääntyneitä jotka sinne eivät kuskin muodossa enää kuuluisi.
Sakotuksen lisääminen tuntuu valtiovallan ja hyvin monen mielestä olevan ratkaisu, mutta onko se sitä?
Omasta mielestäni ei.
Jatkettakoon keskustelua.
 
Joo enhän minäkään, mutta kun kaverit käskivät.. Selitys on hyvä rehtorin kansliassa, mutta vanhemmiten sen arvo laskee
tounge.gif
Ihminen on sosiaalinen eläin noin psykologisessa mielessä ja tarvitsee hyväksyntää myös vanhemmiten. Miten sen saa tai hakee on sitten aivan eri juttu. Jokaisella on siihen omat tapansa, ne tavat jotka ovat häneen juurtuneet kasvetussa nuoruudessa ja elämässä.
Toiset muuttavat tapojaa ja toiset vain voimistavat tapojaan. Mikä on hyvä tapa? Siihen en osaa vastata, väitän vain noin 95% (mutu) ihmisistä olevan muiden vaikutuksille alainen, loput ovat jollain tapaa sairaita.
Ihmiset ovat sosiaalisen paineen alaisia ja tekevät päätöksiä myös muita miettien. Ovatko ratkaisut aina hyviä siitä jokainen voi olla omaa mieltään.
 
Joo enhän minäkään, mutta kun kaverit käskivät.. Selitys on hyvä rehtorin kansliassa, mutta vanhemmiten sen arvo laskee
tounge.gif
No ei se rehtoriinkaan uponnut, kokemusta on - ihan yhtä pätevä kuin "toi alotti"
wink.gif


Mutta noista onnettomuuksista niin toissapänä oli viimeisin läheltä-piti kun meinasin Kehä I työmatkallani tulla mersun mankeloimaksi. Muista nyt mitä mittaristoa tuijotin tms. vain sen sekunnin kun ajoin huomaamattani ko. auton pimeään kulmaan ja niinhän se meinasi kaistaa vaihtaa kylkeeni. No minä väistin ja hän nykäisi takaisin, mutta tuokin tilanne olisi ollut ihan 100-varmasti itsekin ennakoitavissani ja huomioon otettavissa => ko. tilannetta ei koskaan olisi syntynytkään
lookaround_orig.gif
 
Mutta noista onnettomuuksista niin toissapänä oli viimeisin läheltä-piti kun meinasin Kehä I työmatkallani tulla mersun mankeloimaksi. Muista nyt mitä mittaristoa tuijotin tms. vain sen sekunnin kun ajoin huomaamattani ko. auton pimeään kulmaan ja niinhän se meinasi kaistaa vaihtaa kylkeeni. No minä väistin ja hän nykäisi takaisin, mutta tuokin tilanne olisi ollut ihan 100-varmasti itsekin ennakoitavissani ja huomioon otettavissa => ko. tilannetta ei koskaan olisi syntynytkään
lookaround_orig.gif
Loistavasti purettu mielestäni.
Kertoo hyvin paljon maltillisuudesta, pelisilmästä ja ajotaidosta
wink.gif

Siitä, että pystyy sulkemaan liikenteesstä aiheutuvan stressin itsestään pois, näkee myös muut ihmisinä jotka eivät ole virheettömiä. Kylmän looginen päätelmä miten tuo tilanne olisi voitu välttää!

Jollekkin toisellehan tuo tilanne olisi ollut; vatun puusilmä tahalleen yritti kiilata. Olisin vetänyt turpaan, mutta en saanut kilpeä ylös tai en päässyt perään.

Suurimmaksi osaksi kun nuo oikeasti johtuvat siitä, että toinen ei ole nähnyt ja sitten kun näkee jopa kauhistuu siitä mitä juuri tuli tehtyä. Niitä ei tehdä tahallaan, vaan koska ihminen on erehtyväinen, niitä sattuu liikenteessä jatkuvasti. Kaikille
Tapasi ajaa kun on jollekin muulle aivan väärä vaikka kuinka tuntisit itsesi täydelliseksi.
Erilaisuuden hyväksyminen liikenteessä, maltillisuus (hermojen pitäminen)ja hyvä pelisilmä saattavat taata sen, että kuolet vanhuuteen. Tuurillakin monet menee ja jossain elämänsä vaiheessa varmaan kaikki tai päivästä riippuen, mutta suurimmaksi osaksi selvityminen liikenteestä asiallisesti on omasta itsestä kiinni.
 
Ei liikennekuolemia saada nollaan, niin kauan kuin on liikennettä niin aina siellä joku kuolee. "Nollavisio"-termihän jo kertoo mitä se on, pelkkä visio.

Mielestäni kuitenkin näistä noin kymmenestä vuosittaisesta yliyrittämisestä poikivasta kuolemantapauksesta kannattaa puhua, koska ne olisivat hyvinkin vältettävissä.

Kaveriporukassa ajelut on tosiaankin eräs sellainen paikka, missä se tyhmyys tiivistyy erityisen hyvin. Itsellänikin on muutama tuttu, joiden kanssa ei nykyisin huvita ajaa mp:llä oikeastaan minnekään, koska se muuttuu aina jossain vaiheessa kilvan ajamiseksi. Ovatkin myyneet vuosien varrella pyöriä vakuutusyhtiöille aika kiitettävän määrän.

Eräskin sankareista ajoi peräkkäisinä vuosina samana päivänä ulos melkeinpä samalla tienpätkällä, ja päätyi molemmilla kerroilla samaan huoneeseen Töölön sairaalassa. Siinä oli jo naurussa pidättelemistä (itse selvisi parilla luunmurtumalla, mutta jälkimmäisellä kerralla pyörä meni lunastukseen).

Noissa touhuissa se voi olla hyvin pienestä kiinni, ettei paljon enää nauratakaan.
 
Sillä visiolla meille kuitenkin tuputetaan kovenevia sakko rangaistuksia, nämä kaksi asiaa kun löytyvät aika usein samasta lauseesta. Vaikkeivät välttämättä ole missään tekemisissä toistensa kanssa.
Moniin toki uppoaa suoraan jo se, että lain rikkojalle pitää antaa rangaistus, olipa se kuinka järjetön tahansa ja sen lopullinen kohdentuminen ei ole välttämättä siinä, että yksilö ajelisi kuuliaisemmin sekä turvallisemmin, vaan puhtaasti rahan keruu. Olisi oikeasti ilo lueskella jossain päin suomea tehtävästä tutkimuksesta jossa tutkittaisiin sakkojen vaikutusta ihmisten liikenne käyttäytymiseen, jossa tutkiva osapuoli ei ole valtio tai poliisi, joilta kummaltakin, minun kohdallani etukäteen sovittujen tutkimus tulosten järjestely on vienyt uskottavuuden.
Minusta tuon nollatoleranssin käyttäminen yhtään missään todellisessa on järjetöntä jonka takia oikeat asiat saattavat jopa jäädä tekemättä.
Tutkittua todellisuutta on, että ihminen tekee mielummin asiat jos se näkee syy-yhteyden miksi tehdä. Miksi nämä syy-yhteydet eivät kohdennu kuin muutamaan prosenttiin kansasta mm liikenne nopeuksien noudattaminen.
 
Tilastot ovat mukavia.

Tilastoista nähdään esim. että tässä maassa sairastuu tuberkuloosiin enemmän ihmisiä vuodessa, kuin mitä ihmisiä kuolee liikenneonnettomuuksissa.

Tilastoista nähdään, että tässä maassa kuolee lääkärien hoitovirheisiin tuhansia ihmisiä vuodessa.

Tilastoista nähdään, että Hevonen aiheuttaa huomattavasti enemmän onnettomuuksia ihmisille vuodessa, kuin esim. hirvi, tai koira.

Itse asiassa ja pikanttina yksityiskohtana voin mainita, että hevonen puree ihmistä, tilastojen mukaan, useammin vuodessa kuin koira, tässä maassa.

Ja nimenomaan tilastojen mukaan.

Kyseiset tilastothan muodostuvat mm. lääkärikäynnin vaatimasta puremasta.

Hevosrotuja koskevia purematilastoja on taasen toisaalta yhtä vaikea löytää, kuin rotukohtaisia koirapurematilastoja, mutta tilastoja tarkastellessa hevonen tosiaan puree ihmistä tässä maassa useammin vuodessa kuin esim. koira. Kissojen, lampaiden, jyrsijöiden, alpakoiden, hirvien ym. purematilastoista en taasen tiedä..
smile_org.gif


Kaikki siis riippuu tilastoista ja etenkin siitä miten tilastoja tulkitaan..

Itse tilasto kertoo omaa faktaansa, mutta tilaston tulkinta on taasen oma hommansa.

Elikkäs tilastoista voisi tulkita, notta moottoripyörällä liikenteessä ajaminen on huomattavasti turvallisempaa, kuin lääkärillä käynti, vaikkei asia nyt ihan näin varmaankaan ole?

Oli miten oli, niin rohkenisin kumminkin väittää ihan perstuntumalta, notta moottoripyöräilevät autoilijat ovat turvallisempia liikenteessä, kuin pelkät autoilijat.

Jospa tuo moottoripyörien lisääntyminen liikenteessä on syy siihen, miksi liikenneonnettomuuksien määrä on vähentynyt suhteessa koko liikennekantaan?

En tosiaan tiedä, mutta rohkenen itse veikata, notta mitä enemmän saamme tähän maahan moottoripyöräilijöitä, niin sitä turvallisempaa tulee liikenne olemaan, suhteutettuna kokonaisliikennemäärään.

Matti.
 
Back
Ylös