• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jos moottoripyörä kaatuu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hyenna
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hyenna

New member
Jos sattuu, että mopolla kopitetaan, mitkä ovat teidän vinkkinne ylösnostamiseksi?
smile_org.gif

Niinhän sitä sanotaan, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty - eli päteeköhän moottoripyörän kaatumisessa sanonta: Hyvät neuvot, parempi mahdollisuus saada ylös..
omg.gif

Tottahan toki se tekee tiukkaa useimmille nostaa se pyörä siitä maasta.. ja useinpa se jääkin siihen, mutta sattuisiko taskussa olemaan vinkkejä ja vihjeitä, jolla sen jopa saattaisi siitä saada ylös
nixweiss.gif

Asetu sille puolelle jolle pyörä kaatui, selkä pyörää päin, toisella kädellä stongasta kiinni ja toisella jostain takaa ja jaloilla nosto. Näin on isot pojat kertonu, itsellä ei kokemusta.

ihan ekax kannattaa lopettaa huutoitku
bawling.gif

sitte suunittelemaan nostoa yllämainitulla tavalla...

useimmat kaatumiset tapahtuvat paikaltaan...jos mopoti alkaa kallistumaan liikaa niin hyvis ajoin pitää heittää pyyhe kehään ja antaa kaatua ja alta pois...meinaan jää siinä suurempikin atleetti toisex ja pahimmas tapauksessa jalka välissä, revähtänyt pohje jne...

ihan ekax kannattaa lopettaa huutoitku
bawling.gif
Mitä se on..??  
omg.gif
Se on sitä spontaania raivonsekaista itkua / huutoa mikä lähtee ihmisestä kun tajuaa että jotakin kammottavaa on tapahtumassa. esim. mopo on menossa kupeellen eikä voi tehdä muuta kuin katsoa vierestä.
wink.gif

Huutoitkun aikana ei kykene tekemään mitään järkevää ja se saattaa jopa pahimmassa tapauksessa yltyä jo maassa olevan lisäpahoinpitelyyn
tounge.gif

Jos sattuu, että mopolla kopitetaan, mitkä ovat teidän vinkkinne ylösnostamiseksi?  
smile_org.gif

Niinhän sitä sanotaan, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty - eli päteeköhän moottoripyörän kaatumisessa sanonta: Hyvät neuvot, parempi mahdollisuus saada ylös..  
omg.gif

Tottahan toki se tekee tiukkaa useimmille nostaa se pyörä siitä maasta.. ja useinpa se jääkin siihen, mutta sattuisiko taskussa olemaan vinkkejä ja vihjeitä, jolla sen jopa saattaisi siitä saada ylös  
nixweiss.gif
Jos niin ikävästi sattuu että mopo kyljelleen lepäämään heittäytyy niin kattele vähän aikaa ympärillesi, tod.näk. et kuitenkaan aivan korvessa ole missä ei yhtäkään ronskimman sukupuolen "luomakunnan kruunua" ole lähistöllä, ja sitten vaan ihan pikkuisen hellität minä ite asennetta niin johan sujuu mopon nosto. Kyllä aina "heikkoa" naista autetaan, voit jopa joutua innokkaimpia hätistelemään.
biggrin.gif
062802moto_prv.gif

En vieläkään tiedä tarkkaan, mitä tapahtui kun pysäköin vauhdilla "unenpöppörössä"  Banditin aamulla klo 7 firman talliin...

Yhtäkkiä huomasin että olin sellälläni munia myöten Banditin alla  
omg.gif
(silloin vasta oikeesti heräsin)

Siinä tyhjässä tallissa 220 kg sylissä mietin, että kauanko tässä täytyy maata ennen kuin joku tulee auttamaan ?

No pääsin luikertelemaan alta pois (onneksi oli kunnon ajosaappaat, jäi jalat ehjäksi)

Siitä selvittiin etuvilkun vaihdolla ja viikon ontumisella  
cool.gif

Kannattaa keskittyä siihen mitä tekee.....
Reiska_SB

Kannattaa testata turvallisissa (lue: kaveri vieressä) olosuhteissa kaatamista ja nostamista.

Itse kaadoin oman pyöräni autokatokseen hitaasti tarkoituksena testata pystyyn nostamista. Hyvinhän tuo nousi, vaikkakin väärällä tekniikalla (kuivapaino 266kg - pyörällä)
crazy.gif

Eikä pyöräänkään mitään jälkiä, koska kaato oli tahallinen ja hidas.
tounge.gif

...päästetään ilmoille tilanteeseen sopiva, äänenvoimakkuudeltaan kohtuullinen ....TTU...tai muu harmitusta ilmaiseva lyhyehkö lausahdus ja valinnan mukaan vaikkapa herran siunaus siihen päälle, sitten vaan adrenaliinin voimalla mopo pystyyn...

Osa tuosta rituaalista konkretisoitui eilen kun ramppia pitkin varastosta mopoa peruuttelin sangen liukkaalle mutanurmikolle ja eikun  takapyörä altapois ja nätisti hiipien kohti kylkiasentoa...kele että möhkö painaa...

Itse onnistuin mopottimeni kaataa kaverin pihas sillee et hiekkaa, jäätä vähän pihal ja peruuttaes jalka lipes ja sit oli menoo
crazy.gif
En kyl hetkeekää miettiny et pitäiskö hyppää pois päält ku viel ehtis vaan tunnollisesti jäin ottaa iskut itse vastaan jotta ei omalle kullalle kävis pahemmin
idea3.gif
Vaikka mopo painaaki jossain 200 kilon paikkeil ni yllättävän helposti pienes vitutus puuskas alta pois ja mopo ylös muutaman naarmun rikkampana
veryangry.gif

smile_org.gif

Jos on kone käynnissä, tappokytkimestä tai avaimesta sammuksiin. Jos mopo on pahassa paikassa liikenteen seassa, varmistetaan ensin oma ja muiden turvallisuus, ettei jäädä pyörää ylös punnertaessa vielä itse rekan alle ja aiheuteta kuudentoista auton ketjukolaria. Jos kaatui oikealle kyljelle, voi varmaankin varulta laittaa jalan "alas" ennen nostamista.

Itse veivasin kaatuneen mopon pystyyn siten että asetuin kaadutulle puolelle stongan kohdalle kyykkyyn selkä suorana, otin molemmilla käsillä, kämmenet ikään kuin kuppina, stongan pään alta tukevan otteen ja punnersin jaloilla ylös. Stonga on varmaan useimpien kaatojen jälkeen luonnostaan siten että etupyörä osoittaa "ylös" ts. vastakkaiseen suuntaan mille on kaaduttu, jolloin tuo on tukeva asento sikäli ettei se stonga kääntyile nostaessa mihinkään. Sitten vain ihan rauhallisesti, ettei repeä omat paikat, eikä pyörä lennä yli toiselle puolelle, voisi tulla nimittäin tuplaharmi. Ja aina tietenkin kaveri tai ohikulkija apuun varmistamaan, jos vain mahdollista.

Omassa tapauksessani oli pyörä siinä kunnossa että se ei enää työntämälläkään liikkunut eteenpäin kovin halukkaasti, eli en tiedä kuinka halukkaasti etupyörä tuolla tekniikalla haluaisi pyöriä nostaessa alta ilman että puristaa kevyesti myös jarrua. Takapää pysyy varmaan muutenkin riittävästi paikoillaan, ainakin jos on vaihde päällä.

...päästetään ilmoille tilanteeseen sopiva, äänenvoimakkuudeltaan kohtuullinen ....TTU...tai muu harmitusta ilmaiseva lyhyehkö lausahdus ja valinnan mukaan vaikkapa herran siunaus siihen päälle, sitten vaan adrenaliinin voimalla mopo pystyyn...
Joo.. uskon että tuo ..TTU tulee aika nopeeta kuvioihin.

Eiköhän näillä eväillä johonkin pisteeseen asti päästä..
biggrin.gif

Kiitoksia toksia vihjeistä
idea3.gif

En tiedä miten se tapahtuu mut tapahtuu nopeesti ja ilman lisähuomion hakua, jos paikalla on yleisöä. Minä kaadoin BMW LT:n syntymäkotini pihalle, kun ylpeänä olin peliä esittelemässä köyhille sukulaisille. En tiedä miten sen tein, mut pyörä oli hetkessä pystyssä ja mulla kipee selkä viikon. Eli tekniikka oli väärä, mut nopeus ihailtava.  
tounge.gif

Mopo ylös ohjaustangosta nostamalla, pirusti tupakkia ja kirosanoja. Sitte ollaanki ajokunnossa. Ja illalla lääkkeekksi
033102beer_1_prv.gif

Jos sattuu konttaamaan paikassa missä reilusti yleisöä niin oikeastaan se pyörä nousee vajaassa nanosekunnissa kuin itestään
033102bebe_1_prv.gif
Eikä paina mitään
biggrin.gif

Back