• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jotain crossi hommia!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juti86
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Juti86

New member
Tarkoitus olis laittaa crossi/enska ja kun ei sellasta oo ennen ollu niin kertokaahan vinkkejä. Tällä hetkellä on kiikarissa tuollanen Suzukin RM 250 -06 :orgmp:

Mielipiteitä, vinkkejä jne.
 
Osta mahdollisimman hyvä pyörä ja hanki kunnon varusteet. Jostain syystä moni karttaa ex-kilpapyöriä. Niissä kuitenkin kuluvat osat vaihdetaan riittävän usein ja huollot on yleensä tehty laadukkailla tuotteilla (vrt peltokrossarin delvac pommi), joten katsele kisakauden jälkeen myitäviä ex-kisapyöriä tarkasti hankkiessasi pyörää.

06- mallia jos havittelet, pyörä voi olla ihan mitä tahansa miinan ja hyvän yksilön välillä. Älä hätäile hankinnassa, sillä markkinoilla on kyllä pyöriä tarjolla.

Miksi muuten rajoittaa merkkivalikoima vain yhteen? Tuolla tavalla kavennat omia mahdollisuuksia löytää hyvä yksilö. Itse lähtisin ostamaan nimen omaan hyvää pyörää, enkä tiettyä merkkiä.

Sitten vaan radalle ihmetelemään oman ajataidon ja -kunnon järkyttävän huonoa tasoa. Mahtava laji. Tsemppiä aloitukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Komppaan täysin vma:ta, pyri löytämään peli joka on ollut kisakuskilla koko sen eliniän. Saat selvästi parempikuntoisen vehkeen kuin perus montunkoluajalta. 250 on loistava konekoko sillä se tarjoaa jo vääntöä eikä edellytä hammasporamaista ulvottamista mennäkseen. Varaudu hankkimaan ilmanputsareita, renkaita, rengastamaan koneen sekä vaihtelemaan puslan tai pari. Pikujuttuja ja osat ei ihmeitä maksa. Kakstahtinen on alkuun ainakin parempi vaihtoehto tekniikan yksinkertaisuuden vuoksi.
 
Komppaan täysin vma:ta, pyri löytämään peli joka on ollut kisakuskilla koko sen eliniän. Saat selvästi parempikuntoisen vehkeen kuin perus montunkoluajalta. 250 on loistava konekoko sillä se tarjoaa jo vääntöä eikä edellytä hammasporamaista ulvottamista mennäkseen. Varaudu hankkimaan ilmanputsareita, renkaita, rengastamaan koneen sekä vaihtelemaan puslan tai pari. Pikujuttuja ja osat ei ihmeitä maksa. Kakstahtinen on alkuun ainakin parempi vaihtoehto tekniikan yksinkertaisuuden vuoksi.

Pitää nyt lainata tätäkin kun säkin oot vissiin joskus möyriny crossin selässä. Mites tommonen 450 nelari käyttäytyy alottelijan ajoon? Kokemusta siis ratapuolelta on jonkin verran, mutta kuraa olen siirtänyt viimeksi joskus kymmenisen vuotta sitten sellaisessa ujossa peltocrossikäytössä. Toiset sanoo, että tuo 450 väsyttää kuskin hetkessä ja toiset on sitä mieltä, että helppo peli aloittelijalle, kun ei tartte vaihteita renklata. Tuuttaa vaan kolmosen tupaan ja antaa palaa.

Edit. 2-tahtari on tietty yksinkertaisempaa tekniikkaa, mutta vastapainona mäntiä vaihdellaan useammin kuin nelariin?
 
Pitää nyt lainata tätäkin kun säkin oot vissiin joskus möyriny crossin selässä. Mites tommonen 450 nelari käyttäytyy alottelijan ajoon? Kokemusta siis ratapuolelta on jonkin verran, mutta kuraa olen siirtänyt viimeksi joskus kymmenisen vuotta sitten sellaisessa ujossa peltocrossikäytössä. Toiset sanoo, että tuo 450 väsyttää kuskin hetkessä ja toiset on sitä mieltä, että helppo peli aloittelijalle, kun ei tartte vaihteita renklata. Tuuttaa vaan kolmosen tupaan ja antaa palaa.

Edit. 2-tahtari on tietty yksinkertaisempaa tekniikkaa, mutta vastapainona mäntiä vaihdellaan useammin kuin nelariin?

Onhan ne ihan hemmetin hienoja toki nekin. Hinnat usein pomppaa pikkuisen ja kumma kyllä, tendenssi on sen suuntainen että nuo alkavat putoilla crossiradoilta pois ja tilalle on tulleet 250-300 cc kakstahtarit jälleen. Aloittelijan käsissä väittäisin että tehoreservistä jää esim yamahan 450 cc nelitahtisella käyttämättä huimia määriä eikä investointi välttämättä anna takaisin siihen laitettuja euroja. Joskaan ei se aloittelija ota irti kaikkea tuosta kakstahtaristakaan. Tehojen irrottamisen eroja crossissa vs. Rääräässä kuvaa hyvin ystäväni, kaksinkertaisen maailmanmestarin P.Vehkosen sanat, kun hän teki paluuta radoille pomppaamalla suoraan 500cc kakstahtarin puikkoihin. Todeten kuukauden ajon jälkeen että tehoa on niin paljon liikaa että se haittaa huomattavasti ajoa. Ja tässä on kuitenkin kyseessä suht kiistattomasti lajin salat hallinnut ja edelleenkin liki viiskymppisenä helevetin nopea ja huippukuntoinen ex ammattilainen.

250cc kaksariin ei tavisharrastaja joudu mäntiä kuitenkaan enää niin usein vaihtelemaan kuin vaikkapa piikkiin. Yhden kauden harrastaa hyvin yhdellä männällä ja kertaalleen jos rengastaa niin se on aikalailla siinä. Renkaita, ketjuja ja rattaita sen sijaan menee kyllä. Erityisesti takarenkaita, jos mielii nautiskella ajosta. Oleellisessa roolissa on jatkuva hyvin öljyttyjen putsareiden vaihto. Itselläni niitä oli pusseissa valmiiksi öljyttyinä kaksi yhtä ratapäivää kohden ja vaihdoin aina puolessa välissä putsarin. Erityisen tärkeää tämä on kuivalla radalla ajettaessa. Putsarin läpi kulkeutuva hiekka ja kivipöly syö männän nopeasti kuralle. Putsareiden pesu ja öljyäminen onkin homman tympein puoli. Hauskoja hetkiä kuralaariin!

kuten kuvasta ehkä näkyy, oma harrastukseni sijoittui tosin ajalle ennen digitaalikameroita
 

Liitetiedostot

  • image.jpg
    image.jpg
    574,7 KB · Katselut: 164
Viimeksi muokattu:
Tullut kans jonkun verran kuraa ajettua ja tässä omia huomioita: jos meinaat ajaa pelkkää crossia niin siihen kelpaa sekä enska että crossi. Mutta jos halajat puunkiertoo ajaa niin silloin on enska kyllä ehdoton. Alusta on erilainen, sekä moottorin luonne huomattavan leppoinen vs crossi.

Mulla on ollut kaikkia merkkejä, tällä hetkellä 2t 200cc ktm exc, ja täytyy sanoo että kyllä on kova vääntö jo tuossakin.

Yli vuoden vanhoissa nelareissa kannattaa olla tarkkana, venttiilijumppa voi olla lähellä. Kisakuskeja tuntuu myös olevan kahta maata: niitä jotka huoltaa ja pitää viimeisen päälle, toiset taas päättää että kun pyörällä ajetaa yksi kausi ja myydään pois niin huolto on olematonta.

Kaikkiin merkkeihin saa nykyään hyvin varaosia, mutta tuntuu että kotariin se on kaikista helpointa ja vaivattominta.

Mulla oli Esa ennen nykyistä pyörää 450 exc, mukava peli sekin. Tosin painoa oli kyllä aika reilusti nykyiseen verrattuna.


Mahtavaa touhua jokatapaukses ja hienoja ratoja/enskapätkiä löytyy paljon Suomen maalta!
 
Jos RM:ään päädyt, kannattaa varautua laittamaan kytkin uusiksi. Itse ostin juuri -00 vuoden 250CC 2T:n, eikä kytkin oikein irrota. Ja mitä tässä nyt olen googletellut, on kytkin heikko lenkki kaikissa RäMissä. Hinsonin kytkinkelloa (tai joku muu alkuperäistä laadukkaampi) ja uutta levy+jousisettiä sisään niin pitäisi taas pärjätä.
 
Melko kattavasti tuossa asiaa onkin. Oman kokemukseni mukaan 250cc 2t ha 450cc 4t painivat samassa liigassa tehojen suhteen. Ja niinhän ne kisaluokissa ovatkin samalla viivalla. Ite tykkään nelareista. 4t harrastelijalla männällä ajaa 100h crossia. Ja tämä tehollista ajoa. Tuntimittari antaa suunnan käyttötunneille, liikkeestä mittaavaan verrattuna se kerää kaikenlaisella lämmityskäytöllä jne 20% enemmän aikaa mittariin kuin tuntimittari joka ottaa ajan renkaan pyörimisestä. Ja 100h on aika paljon tehollista ajoa.

4t kaipaa uudet öljyt 5-8h välein ja puhtaan putsarin. Putsarinpesu on alkanut naurattamaan sen jälkeen kun ostin huuto.netistä pesukoneen talliin. Ensin vaan laittaa hetkeksi likoon liuotinpesuun ja sitten nakkaa koneeseen. Nostaa kuivamaan, kastaa suodatinöljyyn, rutistaa ja avot.

Pikkunelari on oman kokemukseni mukaan paras pyörä. Alavääntöä jo jonkin verran, kulkua niin pirusti. Sillä mä ajan parhaiten ja pisimpään. Puolikas tahtari taas koneen puolesta varmin ja vähiten huollettava kun ajaa hyvillä 2t öljyillä. Alustaa, linkun lakruja jne saa huoltaa kaikissa yhtä paljon tai vähän.

Kunhan muistaa että jokaista tehollista ajotuntia kohtaan on saman verran tiedossa huoltoa pyörän ja varusteiden pesusta itse huoltoon, niin ei pety. Harrastuksen aloittaneet ja pettyneet ovat poikkeuksetta aliarvioineet tuon oheistyön määrän, joka taas minusta on osa harrastusta.
 
Enskailu on kyllä hauskaa. Ei ole vielä kertaakaan tullut tunne, että nyt tämä homma on hanskassa. Joka ajokerralla tulee onnistumisentunteita ja pettymyksiä. Harjoittelua ja ajamista rajoittaa oikeastaan fyysinen kunto. Harmittavan nopeasti sitä joutuu huilitauon pitämään :p
 
Enska-aloittelija täällä.

Vaihdoin oman Kilogixxerin juuri 450 exc kottaraiseen. Yhtään ainutta päivää (johan tässä on viikko jo omistettu enska) en ole katunut vaihtoa. Tuo kun on vielä valkokilpinen niin pystyy mukavasti ajamaan kurapätkältä toiselle yleisiä teitä käyttäen.

Maailma on taas huomattavasti värikkäämpi ja vaihtoehtoja niiiiiiin paljon enemmän. Joskus noin 10 vuotta sitten viimeksi 2t krossilla kokeillut ajella ja onhan ne tosiaan ihan erilaisia käytökseltään kuin esimerkiksi tuo oma nykyinen. Voi niilläkin enduroa harrastaa, mutta ei siitä nauti samanlailla kuin tuomosella nelarilla, jotenkin se vain tuntuu niin kiireiseltä touhulta. :-)

Valkokilpisestä enskasta tietenkin joutuu maksamaan enemmän ja huollot on kutakuinkin samoilla intervalleilla, mutta kivaa on piisannut.

On tullut ääneen naurettua, kun on vain nähnyt jonkun polun haarautuvan asfalttitieltä ja tajunnut, että minähän voin puikkasta tuonne jos siltä tuntuu.

Suosittelen!

:thumbsup:
 
Kun asiaa harrastaa hiukankin enemmän on hyvä muistaa että enska ja crossi poikkeavat toisistaan melko tavalla, vaikka päällisin puolin mopot samoilta näyttävätkin. Motocross on selvästi agressiivisempaa ja saman radan kiertäminen sallii ajolinjojen muutoksia ja paremman etsimistä sitä mukaa kun rata kuluu. Hypyt ovat olennainen osa hommaa. Enskassa pyritään selvästi tasaisempaan etenemiseen alati muuttuvassa maastossa ja valitettavan usein suosituilla pätkillä ajaminen on pitkälti syvässä spoorissa vatkaamista, polvet stongassa.

Crossin etuja on myös sen turvallisuus yksin ajettaessa sillä radalla on lähes aina muitakin. Enskapolulle ei järjellä ajatellen tulisi lähteä laisinkaan ominpäin sillä katkenneen sääriluun kanssa metsästä pois pääsy on hitusen hankalampaa kuin voisi uskoa. Uskokaa huviksenne, on kokeiltu.

Molemmat superhienoja ja suunnattoman vaativia lajeja.
 
kuten kuvasta ehkä näkyy, oma harrastukseni sijoittui tosin ajalle ennen digitaalikameroita

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miltä aikakaudelta kuva on? Itsekin tuli koluttua kansallisia 80:llä ja 125:lla tuossa -90 luvun alkupuolella ja kuvamateriaali on samalla tavoin kellastunutta :)

Aiheeseen liittyen laitoin viimekesänä 15 vuoden tauon jälkeen 450 Kawan ja jälkeenpäin voin sanoa, että 250 olisi ollut harrasteajossa paljon helpompi vaihtoehto. Peruskuntopohjaa oli todellakin tehty jo vuosi tuota kokeilua silmälläpitäen tyyliin 3 x 10 km lenkki + 2 salitreeniä viikossa. Varsinkin kovilla saviradoilla tuo 450 oli liian tehokas ja agressiivinen pyörä. Pehmeällä hiekalla oli sitten paljon mukavampaa. Nuo koneet on kuitenkin tehty ajettavaksi kaasu pohjassa eli vanha sanonta "liian kanssa aina pärjää" ei oikein toimi crossipyörissä.
 
Pitää nyt lainata tätäkin kun säkin oot vissiin joskus möyriny crossin selässä. Mites tommonen 450 nelari käyttäytyy alottelijan ajoon? Kokemusta siis ratapuolelta on jonkin verran, mutta kuraa olen siirtänyt viimeksi joskus kymmenisen vuotta sitten sellaisessa ujossa peltocrossikäytössä. Toiset sanoo, että tuo 450 väsyttää kuskin hetkessä ja toiset on sitä mieltä, että helppo peli aloittelijalle, kun ei tartte vaihteita renklata. Tuuttaa vaan kolmosen tupaan ja antaa palaa.

Edit. 2-tahtari on tietty yksinkertaisempaa tekniikkaa, mutta vastapainona mäntiä vaihdellaan useammin kuin nelariin?

Tuo 450 vielä enskaan menee, mutta crossissa sanoisin, että voi olla turhan voimakas. Mie ainakin väsyin 2 kierroksen jälkeen ihan täysin kun Sodankylässä tuommoista pääsin kokeilemaan.

Tosin se oli muistaakseni Hondan CRF :D
 
,
kuten kuvasta ehkä näkyy, oma harrastukseni sijoittui tosin ajalle ennen digitaalikameroita

Ihmettelin muuten ihan jokusen hetken, että onpas netti hidas ennen kuin totesin, ettei tuo kuva sen kummemaksi tuosta muutu. :D

Tästä topicista tuli ajatus, että mistähän löytys se innokas, joka järkkäis jonkun ORG! -testaa crossia tyyppisen päivän.
 
Ihmettelin muuten ihan jokusen hetken, että onpas netti hidas ennen kuin totesin, ettei tuo kuva sen kummemaksi tuosta muutu. :D

Tästä topicista tuli ajatus, että mistähän löytys se innokas, joka järkkäis jonkun ORG! -testaa crossia tyyppisen päivän.

Maahantuoja? :D
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miltä aikakaudelta kuva on? Itsekin tuli koluttua kansallisia 80:llä ja 125:lla tuossa -90 luvun alkupuolella ja kuvamateriaali on samalla tavoin kellastunutta :)

1992 Kouvolan motocross radan lähtösuoran pään pöytähyppyri, Pyörä on Honda CR500 -90
Oi niitä aikoja :p
 
Itellä on 450 4t jolla tullu ajettua lähinnä crossia ja jonkin verran enskapolkuja. Pääasiassa toi on seisonu tallin täytteenä viimesen vuoden. Jos pelkkään crossiin ostasin, ois valinta varmaan 250cc 4t, kunhan ei ihan juoksuhiekassa ajele. Enskaan varmaan sama vekotin.
Tossa 450cc on taas se hyvä puoli, että jos sen innostuu laittamaan jääratakuntoon, niin ei lopu veto jäälle ihan heti jos vertaa pikku nelariin. Toki ei se teho ensimmäisenä ole menoa rajoittamassa, mutta onhan se kivvaa.
250 2t on aika huoleton pitää. Haluan nähdä sen harrastekuskin, joka vie sellasta oikeasti niin kovaa, että mäntä kestää sen kuuluisat 20h. siinä vaiheessa suosittelen pykältämään välillä isommalle. Eikä se männän vaihto nyt paha homma ole... suunnilleen samaa luokkaa kuin rengasjumppa asfalttipyörään. Kaikki muu pikku touhuaminen sitten viekin aika paljon aikaa, mutta kyllä se aina kotiolot voittaa :P

Yhteenvetona mun mielestä 250 2t tai jopa 125cc on hauskin ja tuoksuu oikeasti mopolle. Vaatii vaan kuskilta aika paljon aktiivisempaa käskemistä kuin laajalle venyvä nelitahtinen.

Rahaa uppoaa kaikkiin laitteisiin ja pyörä on vasta alkusijoitus, jolla sitä rahaa pääsee isosti käyttämään. Naurettavan halpaa lystiä se on kuitenkin verrattuna asfaltilla ajamiseen ja ratoja ja enskapolkuja on melkein joka kylällä ainakin täällä keskisuomessa.
 
Itellä on 450 4t jolla tullu ajettua lähinnä crossia ja jonkin verran enskapolkuja. Pääasiassa toi on seisonu tallin täytteenä viimesen vuoden. Jos pelkkään crossiin ostasin, ois valinta varmaan 250cc 4t, kunhan ei ihan juoksuhiekassa ajele. Enskaan varmaan sama vekotin.
Tossa 450cc on taas se hyvä puoli, että jos sen innostuu laittamaan jääratakuntoon, niin ei lopu veto jäälle ihan heti jos vertaa pikku nelariin. Toki ei se teho ensimmäisenä ole menoa rajoittamassa, mutta onhan se kivvaa.
250 2t on aika huoleton pitää. Haluan nähdä sen harrastekuskin, joka vie sellasta oikeasti niin kovaa, että mäntä kestää sen kuuluisat 20h. siinä vaiheessa suosittelen pykältämään välillä isommalle. Eikä se männän vaihto nyt paha homma ole... suunnilleen samaa luokkaa kuin rengasjumppa asfalttipyörään. Kaikki muu pikku touhuaminen sitten viekin aika paljon aikaa, mutta kyllä se aina kotiolot voittaa :P

Yhteenvetona mun mielestä 250 2t tai jopa 125cc on hauskin ja tuoksuu oikeasti mopolle. Vaatii vaan kuskilta aika paljon aktiivisempaa käskemistä kuin laajalle venyvä nelitahtinen.

Rahaa uppoaa kaikkiin laitteisiin ja pyörä on vasta alkusijoitus, jolla sitä rahaa pääsee isosti käyttämään. Naurettavan halpaa lystiä se on kuitenkin verrattuna asfaltilla ajamiseen ja ratoja ja enskapolkuja on melkein joka kylällä ainakin täällä keskisuomessa.

Hirveän moni tuntuu kehuneen tuota 350 EXC-F:ää sen takia juuri, että olisi vähän niin kuin 250 cc paino, mutta 450 cc teho. Tiedä sitten :)
 
Back
Ylös