• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jousen esijännityksen säätö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Koris
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Koris

New member
Hei!

Teoriakysymys: jos eläisimme "ideaalimaailmassa" (jossa kaikilla olisi esim. rajaton määrä ilmaisia jousia eri jousivakioilla ja eri pituuksilla), niin tarvittaisiinko jousen esijännityksen säätöä?

Toisin kysyen: onko jousen esijännityksen säädön ainoa funktio hienosäätää jousivakion ja jousen pituuden sanelemia jousen ominaisuuksia vai onko sillä muutakin virkaa?

Näin tyhmänä ihmetellen Antti
 
Vastaus: ei tarvittais, mutta kukaan ei jaksa vaihdella niitä vietereitä niin pal....
Esijännitys säätää iskunvaimentajan ja jousen painuman oikeaan korkeuteen että jousi toimii niin että ei pohjaa ja ei lyö ylätoppariinkaan liikaa...siihen sitten säädellään sopivat vaimennukset...siinä se...
wink.gif
 
Kyllähän sitä säätöä tarvitaan. Painuman hienosäätö kuuluu osana alustan säätämiseen.
 
Kannattaa vaan olla varovainen tuon säädön kanssa, moni laittaa liian tiukalle ja siten ei keulaa saa toimimaan ei sitten millään. Mielummin lähtee liikkeelle hieman löysästä ja alkaa kirimään siitä kovemmalle jos on tarvetta.... Laain kovalla etupäällä aja renkaan vaan alta pois...
 
Vastaus: ei tarvittais, mutta kukaan ei jaksa vaihdella niitä vietereitä niin pal....
Esijännitys säätää iskunvaimentajan  ja jousen painuman oikeaan korkeuteen että jousi toimii niin että ei pohjaa ja ei lyö ylätoppariinkaan liikaa...siihen sitten säädellään sopivat vaimennukset...siinä se...
wink.gif
Olet ihan oikeilla jäljillä, mutta...

Eli esijännityksen säätöä ei tarvita (teoriassa), jos sulla on oikeanlaiset (arvoiset) jouset paikallaan. Eli sellaiset millä saat lastatun painuman ja staattisen painuman oikeihin arvoihin. Käytännössä sellaisia jousia ei taida oikein löytyä, eli esijännityksen säätöä kaivataan.

Jousi ei ole siellä sen takia että se varsinaisesti estäisi pohjaamisen / liian nopean palautuksen ja keula / perä jysähtäisi toppariin takaisin. Näin ei ole. Jousi on siellä sen takia että oikealla jousella saadaan laite kulkemaan tasapainoisesti ja jousen oikealla toiminta-alueella, eli käytännössä sillä keskimmäisellä kolmanneksella. Ääritilanteissa jousituksella on sitten varaa liikahdella myös näille "ulommaisille" kolmanneksille.

Ts. jousella ei säädellä pohjaamista, vaan vaimennuksilla säädellään pohjaaminen sekä palautusvoiman suuruus. Ts. jos sulla on tiukempi jousi niin tarvitaan myös enemmän vaimennuksia paluussa, menovaimennus on sitten kiinni siitä millainen on kuskin ajotyyli / tottumus.

Selvittiköhän tuo asiaa ollenkaan?
 
Kannattaa vaan olla varovainen tuon säädön kanssa, moni laittaa liian tiukalle ja siten ei keulaa saa toimimaan ei sitten millään. Mielummin lähtee liikkeelle hieman löysästä ja alkaa kirimään siitä kovemmalle jos on tarvetta.... Laain kovalla etupäällä aja renkaan vaan alta pois...
Tuo esijännitys säädetään käytännössä kerran kohdalleen ja sen jälkeen siihen ei kosketa, ellei kuskin paino oleellisesti mutu. Vaimennuksia sitten haetaan urakalla kohdalleen. Kun ne löytyy niin niitäkään ei juuri säädetä kuin kliksu tai kaksi suuntaan tai toiseen.

Tuolla on mun väsäämä pikkuinen opas alustan säätämiseen: http://www.janipartanen.com/niksinurkka.htm

Bajahillissäkin on sellainen, hiukan perusteellisempi (en löytänyt tähän hätään).
 
Kannattaa vaan olla varovainen tuon säädön kanssa, moni laittaa liian tiukalle ja siten ei keulaa saa toimimaan ei sitten millään. Mielummin lähtee liikkeelle hieman löysästä ja alkaa kirimään siitä kovemmalle jos on tarvetta.... Laain kovalla etupäällä aja renkaan vaan alta pois...
Tuo esijännitys säädetään käytännössä kerran kohdalleen ja sen jälkeen siihen ei kosketa, ellei kuskin paino oleellisesti mutu. Vaimennuksia sitten haetaan urakalla kohdalleen. Kun ne löytyy niin niitäkään ei juuri säädetä kuin kliksu tai kaksi suuntaan tai toiseen.

Tuolla on mun väsäämä pikkuinen opas alustan säätämiseen: http://www.janipartanen.com/niksinurkka.htm

Bajahillissäkin on sellainen, hiukan perusteellisempi (en löytänyt tähän hätään).
Jep jep, mutta monella tuntuu olevan ihan liian tiukalle laittettuna tuo esijännitys.
 
Kannattaa vaan olla varovainen tuon säädön kanssa, moni laittaa liian tiukalle ja siten ei keulaa saa toimimaan ei sitten millään. Mielummin lähtee liikkeelle hieman löysästä ja alkaa kirimään siitä kovemmalle jos on tarvetta.... Laain kovalla etupäällä aja renkaan vaan alta pois...
Tuo esijännitys säädetään käytännössä kerran kohdalleen ja sen jälkeen siihen ei kosketa, ellei kuskin paino oleellisesti mutu. Vaimennuksia sitten haetaan urakalla kohdalleen. Kun ne löytyy niin niitäkään ei juuri säädetä kuin kliksu tai kaksi suuntaan tai toiseen.

Tuolla on mun väsäämä pikkuinen opas alustan säätämiseen: http://www.janipartanen.com/niksinurkka.htm

Bajahillissäkin on sellainen, hiukan perusteellisempi (en löytänyt tähän hätään).
Jep jep, mutta monella tuntuu olevan ihan liian tiukalle laittettuna tuo esijännitys.
En halua viisastella, mutta oletkos käynyt mittaamassa kuskin päällä olessa sag:it? Se tiukkuus voi johtua myös ihan liian tiukasta menovaimennuksesta.
 
Kannattaa vaan olla varovainen tuon säädön kanssa, moni laittaa liian tiukalle ja siten ei keulaa saa toimimaan ei sitten millään. Mielummin lähtee liikkeelle hieman löysästä ja alkaa kirimään siitä kovemmalle jos on tarvetta.... Laain kovalla etupäällä aja renkaan vaan alta pois...
Tuo esijännitys säädetään käytännössä kerran kohdalleen ja sen jälkeen siihen ei kosketa, ellei kuskin paino oleellisesti mutu. Vaimennuksia sitten haetaan urakalla kohdalleen. Kun ne löytyy niin niitäkään ei juuri säädetä kuin kliksu tai kaksi suuntaan tai toiseen.

Tuolla on mun väsäämä pikkuinen opas alustan säätämiseen: http://www.janipartanen.com/niksinurkka.htm

Bajahillissäkin on sellainen, hiukan perusteellisempi (en löytänyt tähän hätään).
Jep jep, mutta monella tuntuu olevan ihan liian tiukalle laittettuna tuo esijännitys.
En halua viisastella, mutta oletkos käynyt mittaamassa kuskin päällä olessa sag:it? Se tiukkuus voi johtua myös ihan liian tiukasta menovaimennuksesta.
empä ole mittaillut, mutta jos lähes kaikki väännetty tappiin ja kuskin paino on jotain 80 kiloa niin ei voi olla kohdallaan...
 
Kannattaa vaan olla varovainen tuon säädön kanssa, moni laittaa liian tiukalle ja siten ei keulaa saa toimimaan ei sitten millään. Mielummin lähtee liikkeelle hieman löysästä ja alkaa kirimään siitä kovemmalle jos on tarvetta.... Laain kovalla etupäällä aja renkaan vaan alta pois...
Tuo esijännitys säädetään käytännössä kerran kohdalleen ja sen jälkeen siihen ei kosketa, ellei kuskin paino oleellisesti mutu. Vaimennuksia sitten haetaan urakalla kohdalleen. Kun ne löytyy niin niitäkään ei juuri säädetä kuin kliksu tai kaksi suuntaan tai toiseen.

Tuolla on mun väsäämä pikkuinen opas alustan säätämiseen: http://www.janipartanen.com/niksinurkka.htm

Bajahillissäkin on sellainen, hiukan perusteellisempi (en löytänyt tähän hätään).
Jep jep, mutta monella tuntuu olevan ihan liian tiukalle laittettuna tuo esijännitys.
En halua viisastella, mutta oletkos käynyt mittaamassa kuskin päällä olessa sag:it? Se tiukkuus voi johtua myös ihan liian tiukasta menovaimennuksesta.
empä ole mittaillut, mutta jos lähes kaikki väännetty tappiin ja kuskin paino on jotain 80 kiloa niin ei voi olla kohdallaan...
Lisäksi vaikuttaa tietysti se miten jousi yleensä toimii... Progressiivinen jousi on ihan eri kuin lineaarinen.
 
empä ole mittaillut, mutta jos lähes kaikki väännetty tappiin ja kuskin paino on jotain 80 kiloa niin ei voi olla kohdallaan...
No riippuu kauheasti siitä mikä mopo on kyseessä ja onko vakioalusta? Esim. Suzukin 600:nen on sellainen vakiona että 80 kg saa ruuvata esijännityksen tappiin ja ei vieläkään riitä.

Valitettavan useassa laitteessa on näin. Kawoissa on yleensä kyllä niin että niissä on jopa liian jäykkiä jousia vakiona, se mitä itse niihin olen törmännyt ja yrittänyt säädellä.

Vastaan tähän samaan kun en jaksa muutaman rivin takia erillistä kirjoitusta tehdä... Eli toki progressiivinen ja lineaarinen jousi toimii erilailla, mutta kannattaisiko kuitenkin aloittaa aina sillä mittaamisella? Ei sillä että katsoo kaverin säätöjä, pompauttaa pari kertaa mopoa paikoillaan ja tuumaa: "pielessä noi on".

Oikeasti. Mittaamalla noi sag:t pääsee jo lähemmäksi totuutta. Ja jokaisella meillä on erilainen ajotyyli sekä ajotottumus, ei siis ole olemassa mitään yhtä ja oikeaa säätötapaa kaikille. Hyviä ohjeita toki on olemassa.
 
Ei toki katsomalla ja pari kertaa pompottamalla voi sanoa onko pielessä vai ei. Tottumukset on se toinen asia sitten. Kuten myös se tarviiko kisakamppeeseen vaihtaa Öhlins / WP kampetta. Monesti vaan olen törmännyt tilanteeseen että esijännitys on väänetty niin tiukalle ettei vaimennuksella saada sitä ylimääräistä heilahtelua pois... ja lisäksi kuljettajan kommentti aiheeseen on ollut että kun tuntuu löysältä tuo keula (siis varmaan liian nopea liikkeinen)...
 
Ei toki katsomalla ja pari kertaa pompottamalla voi sanoa onko pielessä vai ei. Tottumukset on se toinen asia sitten. Kuten myös se tarviiko kisakamppeeseen vaihtaa Öhlins / WP kampetta. Monesti vaan olen törmännyt tilanteeseen että esijännitys on väänetty niin tiukalle ettei vaimennuksella saada sitä ylimääräistä heilahtelua pois... ja lisäksi kuljettajan kommentti aiheeseen on ollut että kun tuntuu löysältä tuo keula (siis varmaan liian nopea liikkeinen)...
Juu, noita löytyy. Sitä en kiellä.

Siksi itsekin tuon sepustuksen aikoinaan väänsin. On perin tärkeää oppia ymmärtämään noita syitä ja seurauksia kun alustaa säädetään. Samoin on tärkeää lähteä liikkeelle perusasioista ja sitten kokemuksen mukaan alkaa säätämään muitakin asioita sekä kokeilemaan ihan radikaaleja muutoksia.

Aina kannattaa tosin säätää vaan yhtä asiaa kerralla niin oppii paremmin sen mikä vaikuttaa mihinkin jne. Ja vaikka alusta tuntuisi jo hyvältä niin sitä kannattaa säätää hiukan vielä lisää, josko siitä saisi vielä paremman.
 
Back
Ylös