Jousituksen säätö matkaa varten

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja chainese
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

chainese

New member
Kertokaas miten kannattaa säätää separin alusta, kun vaimon kanssa Norjaan lähdetään. Painoa tulee varmasti mukaan eli 3 laukkua ja tankkilaukku pakkaillaan messiin.

Ilmeisesti ainakin esijännityksen ja palautuksen säätö löytyy swingistä. Voinko huoletta kiristellä esijännitystä pelkästään, jottei pyörä "keulisi" jo lähdössä. Ja tosiaan pitääkö palautukseen koskea kompensoidakseen tätä. Ei oo tarvinnu ennen säätöihin koskea.
 
En ole tuota nimenomaista mallia säädellyt, mutta jos puhe on 2 henk+laukut, niin yleensä ainakin takapään esijännitysta lienee paikallaan kiristää. Kannattaa käydä koeajolla koko reissuun lähtevän kuorman kanssa. Jos pyörä tuntuu hieman huojuvan epätasaisuuksien yli ajaessa, niin paluuvaimennusta kiristämällä se voi rauhoittua.

Mutta noita vaimennuksia, sisään taikka ulospäin, ei kannata ihan summanmutikassa alkaa kiristelemään, ja ainakin on hyvä olla tiedossa, miten perusasetukset palautetaan.

Jos on kovin raskas lasti päällä, niin rengaspainettakin voi aavistuksen lisätä suosituksesta.
 
Minulla vaihtelee tuo paino aika paljon.
Välillä yksin ja välillä vaimo mukana ja pirusti kamaa.
Olen säädellyt jousitusta niin että jousen kireys painon mukaan ja iskarit tien ja/tai vauhdin mukaan. Jos pyörän paino muuttuu esim. lähemmäksi sadalla kilolla niin on pakko muuttaa jousitusta.
 
Mites tuo jousen esijännityksen säätö oikein pelaa? Eli onko näin, että sitä säätämällä saa ikäänkuin nostettua perää? Kun tosiaan nykyisellään testattiin käymällä isosti ruokakaupassa. Oli kolme laukkua aivan täynnä. Tuntui olevan keula melkoisen korkealla.
 
Jos kiristät jousta perä ei laske niin paljon painon vaikutuksesta ja pyörä pysyy jotakuinkin tarkoitetussa asennossa. Vakauttaa kulkua suurella painolla.
 
Mites tuo jousen esijännityksen säätö oikein pelaa? Eli onko näin, että sitä säätämällä saa ikäänkuin nostettua perää?
Kyllä se ikään kuin näin on. Muijan ER kutosessa säätö on löysimmillään ja jalat yltää hyvin maahan. Ei tartte kiristää kuin pari pykälää, niin yltää enää varpaat - jos nekään.

Karkeasti jotenkin näin:
- yksin ja ilman kuormaa ajellessa esijännityksen säätö siellä löysimmässä päässä, riippuu myös kuskin painosta
- yksin ja tavarat / kaksin ilman tavaroita, niin säätö ~puolivälissä.. Vähän taas painon mukaan.
- kaksi päällä ja matkatavarat, niin säätö sinne tiukimpaan päähän

Jos noin paljon tulee kuormaa, niin väännä jousi suosiolla kaikkein tiukimmille ja löysää tarvittaessa. Vaimentimen säätö on lähinnä mukavuuskysymys ja tosiaan vähän teiden mukaan. Eipä sitä käytännössä varmaan tule tien päällä ruuvattua.
Mun ajokissa se tosin säätyy nappia painamalla - kuten jousen esijännityskin. On muuten parhaita varusteita, mitä pyöriin on viime aikoina ilmestynyt.
 
Missä pyörässä tommonen herkku on?
Mikäs muu kuin BMW
062802moto_prv.gif


Jousituksen säädössä kolme asentoa. Yksinajo / yksin + tavarat / kaksi päällä + tavaraa

Paluuvaimennuksessa myös kolme asentoa. Pehmeä, normaali ja sporttinen
 
Mutta juu kiitokset tähänastisista, vedetään näillänäkymin Perjantaina jouset kireelle ja lähetään reissuun. Ensin tosin Helsinkiin tekee vielä viikonloppuna yks keikka ja tämän jälkeen todennäköisesti lauttaan. Harmittaa vaan ku menee näin päin, ni joutus Norjan koluumaan etelästä pohjoseen... Tai sit mennään juutinraumaa pitkin tanskaan, saas nähä.
 
No no pojat
biggrin.gif


Kyllä myös Pannarista löytyy!
Jousen esijännitys mallia "pika" ja myös
paluuvaimennus kaasulta.
Mukavat molemmat, varsinkin tuo jousenjännitys,
voi tehdä vaikka ajossa jos huomaa löysyyttä.
 
Entäs onks siin Fjrssä kanssa jotain vastaavaa, ku sitä oon miettiny mahdolliseksi cebarin seuraajaksi, ehkä sit tuplaäxän ja parin muun jälkeen...
 
Back
Ylös