Tuli tänään kytkinkoppaa irroiteltaessa ja kiinniteltäessä vastaan sellainen 6 mm pultinreikä, jonka kierteet oli jostain syystä ruostuneet/likaantuneet ja reiässä oli kaikenlaista moskaa, joka esti pultin vääntämisen kiinni ''käsivoimin''.
Totesin, ettei käsillä ole juuri nyt kierretappia, jolla kierteet voisi puhdistaa. Niinpä päätin tehdä sellaisen itse etsimällä ''miljoonapakista'' vastaavalla kierteellä olevan pultin, mihin sitten sahasin rautasahalla pitkittäisesti n. 2 mm syvän vaon. Tekemäni työkalun kiersin sitten likaisessa pultinreiässä kymmenisen kertaa auki ja kiinni aina välillä pultissa olevan raon puhdistaen (siihen oli siis tarttunut pultinreiässä oleva metallihile, ruoste, ym. moska).
Kierteiden putsauksen jälkeen kytkinkoppa oli helppo laittaa kiinni käyttäen hylsysarjan ruuvitalttakahvaa ja siinä olevaa hylsyä. Näin kiinnitysmomentti ei tullut liian suureksi. Pultin ollessa pohjassa, kiristin vielä himpun verran pultteja räikkävartta käyttäen. Silleen ihan sormenpäillä painaen. Hanska-arviolla tuli sellainen 12 Nm momentti, kuten huoltomanuaalissa mainittiin. *virn*. Yllättäen momenttiavainkin jäi hankkimatta ennen remontin aloittamista. Menee varmaankin hankintalistalle tuleviin remontteihin (riittävästi on pultteja tullut katkottua ylikiristämisen johdosta).
Johtopäätös: ei kannata vaivata päätänsä ruosteisilla kierteillä, vaan omatekoisen kierretapin tekemällä tai kaupasta kierretappisarjan ostamalla selviää työstä paljon helpommalla.
Totesin, ettei käsillä ole juuri nyt kierretappia, jolla kierteet voisi puhdistaa. Niinpä päätin tehdä sellaisen itse etsimällä ''miljoonapakista'' vastaavalla kierteellä olevan pultin, mihin sitten sahasin rautasahalla pitkittäisesti n. 2 mm syvän vaon. Tekemäni työkalun kiersin sitten likaisessa pultinreiässä kymmenisen kertaa auki ja kiinni aina välillä pultissa olevan raon puhdistaen (siihen oli siis tarttunut pultinreiässä oleva metallihile, ruoste, ym. moska).
Kierteiden putsauksen jälkeen kytkinkoppa oli helppo laittaa kiinni käyttäen hylsysarjan ruuvitalttakahvaa ja siinä olevaa hylsyä. Näin kiinnitysmomentti ei tullut liian suureksi. Pultin ollessa pohjassa, kiristin vielä himpun verran pultteja räikkävartta käyttäen. Silleen ihan sormenpäillä painaen. Hanska-arviolla tuli sellainen 12 Nm momentti, kuten huoltomanuaalissa mainittiin. *virn*. Yllättäen momenttiavainkin jäi hankkimatta ennen remontin aloittamista. Menee varmaankin hankintalistalle tuleviin remontteihin (riittävästi on pultteja tullut katkottua ylikiristämisen johdosta).
Johtopäätös: ei kannata vaivata päätänsä ruosteisilla kierteillä, vaan omatekoisen kierretapin tekemällä tai kaupasta kierretappisarjan ostamalla selviää työstä paljon helpommalla.