• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jyrätty asfaltti..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja namo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

namo

New member
Tuli tossa tänään ajettua Kehä 1:llä keskimmäistä kaistaa kun oli merkkejä tietyöstä, no en siinä sitten sen kummemmin sitä aatellu ku ei mitään erikoista näkyny. No eikös sieltä edellä ajavan auton alta yhtäkkiä paljastunukki semmonen jyrätty asfaltti jossa on niitä pieniä uria(en tiiä mikskä sitä pitäis kutsua, ne jotka on semmosella ajanu varmaan tietää). Siinä sitten reilun 80kmh vauhissa rupes renkaat vähän vispaamaan niitten urien päällä, onneks ehin vauhtia hidastaa ja rauhallisesti ajamalla pysyin pystyssä mutta oli pirun pitkältä matkalta jyrätty eikä siitä uskaltanu poiskaan yrittää ku oli toiset kaistat 10cm korkeemmalla ja liikennettä pirusti. No selvittiinhän siitä, vähän vaan jonoa tais kertyä taakse. Onkos muilla kokemusta näistä, esim että pysyykö niissä pystyssä vaikka vähän enemmän kaarteliskin, tuntu nimittäin siltä et saattais heittää missä vaiheessa tahansa renkaat alta. Tommosesta ois kiva olla jonku näkönen merkki varottamassa.  
sad_orig.gif
 
Tuli tossa tänään ajettua Kehä 1:llä keskimmäistä kaistaa kun oli merkkejä tietyöstä

-klipsistä-

Tommosesta ois kiva olla jonku näkönen merkki varottamassa.  
sad_orig.gif
No eikös siellä ollutkin?...  
biggrin.gif
 
tounge.gif


Eli ei ne tietyön merkit siellä ihan tyhjänpanttina ole, joten varovaisuuteen aihetta!
 
Itekkin olen joskus kotilolla ajellessa miettinyt, että näillä booreilla ei varmaan oo mopolla mukava ajella...  
omg.gif


Sen verran tuore motoristi kuitenkin olen että kokemusta noista booreista ei mopolla ole, joten laittakaahan kokeneemmat vinkkejä miten homma toimii/miten niistä selvitään kaatumatta...  
withstupid.gif


Vai pitääkö vaan kääntää keula ja valita "sileä" reitti  
tounge.gif
 
Tuli tossa tänään ajettua Kehä 1:llä keskimmäistä kaistaa kun oli merkkejä tietyöstä

-klipsistä-

Tommosesta ois kiva olla jonku näkönen merkki varottamassa.  
sad_orig.gif
No eikös siellä ollutkin?...  
biggrin.gif
 
tounge.gif


Eli ei ne tietyön merkit siellä ihan tyhjänpanttina ole, joten varovaisuuteen aihetta!
Joo kyllä tästä lähin noita tietyömerkkejä seuraa vähän tarkemmin mutta sekin voi meinaa niin monta asiaa, ettei se ihan ekana tullu mieleen
smile_org.gif
 
No eikös sieltä edellä ajavan auton alta yhtäkkiä paljastunukki semmonen jyrätty asfaltti jossa on niitä pieniä uria(en tiiä mikskä sitä pitäis kutsua, ne jotka on semmosella ajanu varmaan tietää).

"Jyrsitty" taitaa olla oikea termi.

Siinä sitten reilun 80kmh vauhissa rupes renkaat vähän vispaamaan niitten urien päällä, onneks ehin vauhtia hidastaa ja rauhallisesti ajamalla pysyin pystyssä mutta oli pirun pitkältä matkalta jyrätty eikä siitä uskaltanu poiskaan yrittää ku oli toiset kaistat 10cm korkeemmalla ja liikennettä pirusti.

En halua edes ajatella millaista jälkeä siinä tulisi jos moiselle raastinraudalle sattuisi kaatumaan vauhdista... Voisi paremmatkin kevlarkyhäelmät kokea normaalia tehokkaampaa kulumista.
 
Tuommoista jyrsittyä asfalttipintaa "löytää" aina silloin tällöin, ja nuljuuhan se mopo ikävästi siinä ajaessa. Fiilis muistuttaa vähän pehmeällä sorapinnalla ajamista, katupyörällä siis. Semmoista pientä hakemista koko ajan. Eipä tuosta ole lippoja tullut vedettyä muttei kyllä syviä kanttauksiakaan voine suositella. Rauhassa vaan kunnes eheä pinta löytyy alle. Muistakaa muuten sitten että tuommoisen jyrsinnän jälkeen siihen yleensä ilmaantuu uusi asfaltti joka ON liukas... erityisesti sateella. Tuoreesta asfaltista kun pukkaa jonkinaikaa öljyä pintaan joka sitten vielä leviää sadeveden mukana. Todella petollinen pyörän alla.
 
Joskus matkoilla joutuu ajelemaan kymmeniä kilometrejä näitä jyrsittyjä tienpätkiä.Itse olen ajellut silloin niinkuin pystyn, jos taakse kertyy letkaa, ei sitä voi auttaa.Nopeamminkaan en uskalla mennä...
varsinaisen inhottavaa tuo on pimeänä kesäyönä...
 
Joskus matkoilla joutuu ajelemaan kymmeniä kilometrejä näitä jyrsittyjä tienpätkiä.Itse olen ajellut silloin niinkuin pystyn, jos taakse kertyy letkaa, ei sitä voi auttaa.Nopeamminkaan en uskalla mennä...
varsinaisen inhottavaa tuo on pimeänä kesäyönä...
Ei se jonon kertyminen itsessään muakaan pahemmin harmittanu, enemmän otti päähän se et jos lipat tulee ni se viiden metrin päässä oleva rekka tulee päälle.
confused_orig.gif
 
Itse kuljen samaa Kehä I:stä, mutta jo aamulla panin merkille jyrsinkoneet vastaantulevien puolella, lepikossa oottelemassa => osasi edes jotenkin varautua illalla
lookaround_orig.gif
Tosin sen verran
mad.gif
sitä uritettua pintaa on ajella, että suurin osa kotiloistakin siirtyy helposti muille kaistoille
confused_orig.gif
Mopetin kannalta lisähaittaa tuo vielä mahd. vajavainen harjaus => uritetun pinnan päällä vielä irtokamaakin menoa sotkemassa
confused_orig.gif


Tosin sen verran hyötyäkin tuosta on kun ovat vetäneet tilalle upouuden assun, on "keskikaistankin" halkioura umpeunut eikä uusia kaistaviivoja ole vielä keritty jyrsiä - huomattavasti rauhallisempi pyörän käytös
thumbs-up.gif
 
Joo oli suhteellisen haastava tehtävä nousta oikeenpuoleiselta kehä I:n jyrsityltä kaistalta vihdintiellelle vievälle rampille joka ei ollut jyrsitty  
veryangry.gif
Vauhtia sen 80 mutta pystyssä pysyttiin kun tarpeeksi jyrkästi sen terävän reunan ylitti  
lookaround_orig.gif
 
No niin .. ne tietyömerkit sai sitten ihan oikeaa merkitystä lopultakin.
On se elämä julmaa ... ,
että niin se pyörä muljaa ...
vaan on se aika kuljaa ...
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Sehän se on kikka sen,
kun varoo ihan pikkasen.

Vaan vakavasti ottaen:
ei kannata ajaa ihan h-vetin kovaa,
siinä voi kaatua ja satuttaa ja rikkoa mopon.
On meinaan kokemusta siitäkin - valitettavasti.
 
Varsin ikävä on tuollaisissa "urissa" ajella. Sen verran se pyörää vetelee, että nopeutta tulee väkisin laskettua. Vielä ikävämpiä ovat tietyöalueilla olevat kaivot ja reijät jotka välillä ovat todella syviä ja teräviä. Auton takana ajaessa ei ehdi tehdä mitään kun kohdalle sattuu. Kunnolla kun sellaiseen jyrää niin pyörä on varmasti jostain kohdasta p****na. Ja kukahan mahtaa korvata??  
veryangry.gif
 
Varsin ikävä on tuollaisissa "urissa" ajella. Sen verran se pyörää vetelee, että nopeutta tulee väkisin laskettua. Vielä ikävämpiä ovat tietyöalueilla olevat kaivot ja reijät jotka välillä ovat todella syviä ja teräviä. Auton takana ajaessa ei ehdi tehdä mitään kun kohdalle sattuu. Kunnolla kun sellaiseen jyrää niin pyörä on varmasti jostain kohdasta p****na. Ja kukahan mahtaa korvata??  
veryangry.gif
Eiköhän se mene ihan omasta pussista, jos ei kerkeä tiellä olevaa estettä väistää kun ajaa liian lähellä edellä menevää. Ja vielä sellaisessa kohtaa missä näistä kuopista yms. on ilmoitettu ihan erikseen liikennemerkillä.

(Se hassu setä joka kaivaa sitä kuoppaa kolmion sisällä)

Ei mutta ihan vakavissaan, ei noitten asfalttityömaiden kohdalla kannata kauheesti painaa menemään. Siellä on ne duunariäijät ihan kiinni siinä "ehjässä" kaistassa kun tekee toista puolta. Menee niidenkin homma vähän turhan jännittäväksi, jos mopot painaa miljoonaa metrin päästä ohi.
 
Kyllähän se kieltämättä hassulta tuntuu jyrsityllä asvaltilla ajella, mutta en usko että siinä kovin helpolla mopoansa nurin saa. 60-80 km/h vauhdissa varsinkin tuntuu että renkaat seilaavat alla ees taas vasemmalta oikealle, mutta sitten kun nopeus nousee sinne satasen korville niin kyllä se jo siitä tasoittuu. Varsinkin siinä 100 km/h jälkeen saa jo oikeasti tehdä töitä / jotain typerää jotta sen mopottimen pystyy kaatamaan.

Eli ei niistä kannata liikaa huolta kantaa, ajaa vaan.

Hmm.. tulipa mieleen että mitenkähän sen pidon kanssa ihan oikeasti on? Kun ajattelee että sellainen jyrsitty asvaltti on melkoisen karkeata, niin tuollaisen pehmoisen kumisen renkaanhan luulisi siihen purevan aika lujaakin kiinni, esim. jarruttaessa ? Toisaalta taas sitä pinta-alaa on renkaan alla hieman vähemmän kuin "normaalilla" asvaltilla ajaessa, joten taitavat kumota toisensa nuo kuvittelemani vaikutukset. Joku viisaampi kertokoon fysiikan laeista tarkemmin.
 
Pisin matka jonka olen noissa spooreissa ajanut on Pariisista Lyoniin, pikkasen jo tuli renkaiden kulutuspinnan kesto mieleen...
 
... en usko että siinä kovin helpolla mopoansa nurin saa. 60-80 km/h vauhdissa ...
crazy.gif


mutta sitten kun nopeus nousee sinne satasen korville ... varsinkin siinä 100 km/h jälkeen saa jo oikeasti tehdä töitä/jotain typerää jotta sen mopottimen pystyy kaatamaan.
crazy.gif
crazy.gif
(trillin trallin trollin)

Eli ei niistä kannata liikaa huolta kantaa, ajaa vaan.
crazy.gif
crazy.gif
crazy.gif
(tän täytyy olla trolli
smile_org.gif
)

Hmm.. tulipa mieleen että mitenkähän sen pidon kanssa ihan oikeasti on? Kun ajattelee että sellainen jyrsitty asvaltti on melkoisen karkeata, niin tuollaisen pehmoisen kumisen renkaanhan luulisi siihen purevan aika lujaakin kiinni, esim. jarruttaessa ?
crazy.gif

Teoreettisesti sitä pitoa on ehkä jonkin verran,
mutku
siinä tuppaa olemaan sitä 'kuulalaakeria' kamalan paljon, niin
että se vähäinenkin pito on tipo tiessään.
smile_org.gif
smile_org.gif
smile_org.gif
smile_org.gif

Se äijä siellä kolmiossa 'joka toiselle kuoppaa kaivaa' ..
biggrin.gif
 
Kyllähän tuo ikävää on toi jyrsitty päällyste, mutta tietyömaa alueella siitä sentään varotetaan. Toisin kuin silloin kun on tasoitettu pintaa keskialueelta. Eilen ajoin Jyväskylästa Vihtiin ja ajettelin että nyt kun paremmin aikaa kuin toissa aamuna -1 asteen pakkasessa lähtiessä puoli kuuden aikaan niin ajanpa vaihtoehtoista reittiä alespäin. Siitä kun käännytään Jyväskylän alapuolelta kohti Kärkistensalmen siltaa niin melkein koko matka jonnekin Sysmään asti oli tätä keskialueen rouhintaa. Jos olisi varoitettu alussa niin olisin ehkä valinnut toisen reitin varsinkin kun vielä rouahyppelöitä paikka paikoin aikasta paljon saati sitten railoja tien pinnassa. No menihän se kuitenkin ja ilmakin oli suosiollinen vasta Riihimäellä tien pinta kastui ja Lopella tuli vettä tuonne Läyliäisten toiselle puolelle asti.
 
Trolli tai ei, mä olen samaa mieltä. Ei se pyörä mihinkään kaadu, vaikka vaeltaakin hieman. Sen kun ajaa vaan ylimääräisiä hidastelematta.
Juu, ei tainnu olla trolli. Mä olen ainakin täysin samaa mieltä, mopoa on kovin vaikea saada kaatumaan moisissa urissa, ei sieltä renkaista pito kuitenkaan mihinkään häviä. Rennosti kun antaa mopon vaeltaa, eikä yritä pitää sitä väkisin paikallaan, ei urissa ajaminen tunnukaan enää kovin vaaralliselta tai vaikealta.
smile_org.gif
 
Siinä sitten reilun 80kmh vauhissa rupes renkaat vähän vispaamaan niitten urien päällä, onneks ehin vauhtia hidastaa ja rauhallisesti ajamalla pysyin pystyssä
Hyrrävoimat pitävät pyörän pystyssä, kunhan liikettä eli vauhtia on tarpeeksi olemassa. 80 km/h vauhdissa pyörä ei suoralla tiellä kaadu. Pyörän liikettä ei saa liikaa vastustaa, vaan ajo pitää säilyttää rentona ja myötäillä pyörän liikkeitä. Jarrutukset ja kääntäminen vaativat kuitenkin rauhallisuutta, joten turvallisin alusta tuo jyrsitty pinta ei ole.
 
Back
Ylös