Jyväskylä-Laukaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja timon
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

timon

New member
:kieltäteillekaikille: Jyväskylästa vanhaa saarijärventeitä ja siitä Puupolantielle (630) Uuraisten suuntaan. Oiken mukava kapea tie ajella Nopeudet 60-80km/h. Uuraisilta käännytään oikealle Häkintielle (kyltissä lukee Äänekoski) Tämä tie johtaa Hirvaskankaan essolle, Tie on kapea ja nopeutta voipitää reilusti kunhan varoo railoja ja sinivuokkoja. Hirpparilla voi/kannattaa hörpätä kuppi kuraa.  :tosihauskaa:
Siitä kannattaakin jatkaa Suolahden suuntaan, valitettavasti en muista/löydä teiden numeroita. Tie on hyvässä kunnossa ja nopeutta voi pitää reilusti. Rajoitukset 60-80km/h. Tältä tieltä käännytäänkin Laukaan suuntaan oikealle, tielle 637 reitti on mutkaista maalaismaisemaa ja nopeuttakin voi pitää jos kantti riittää. Tosin traktorien pikku jätöksiä kannattaa varoa, samoi railoja. Tätä tietä pääsee Kuusan kanavan sululle, jossa on hyvät maisemat. Samaa tietä jatkettaessa pääsee Laukaaseen ja siitä onkin helppo jo löytää takaisin Jyväskylään.

Reitti sopii nii kyykylle kuin customille, itse kun olen custom miehiä nii oma mielipiteeni on se että reitti passaa parhaiten customilla nautiskeluun. Reitti ei nyt ole pituudella pilattu mutta maisemat ovat todellakin näkemisen arvoiset.
biggrin.gif
 
Laukaasta estottomasti sitä vanhaa tietä takas Jyväskylään; ko. tie tulee Vaajakosken liikenneympyrään. Muoviluodit saattaa tosin viuhua..
cool.gif
 
Jos haluaa vielä lisää pituutta pätkälle, voi Hirvaskankaalta pyyhkiä etiäpäin kohti Suonenjokea, ja muutaman kymmenen kilsan päästä kääntyä oikealle kohti Hankasalmea. Hankasalmelle vievä tie on harvakseltaan asuttu, ja siellä on pitkiä suoriakin välillä joilla voi tavoitella poimunopeutta. Välillä on sitten taas ihan mukavaa vauhdikasta mutkaakin. Hankasalmelta sitten voi paahtaa takaisin kohti Jyväskylää, ja jos vielä haluaa varioida, niin kääntyy Saviolta kohti Laukaata legendaariselle Vuonteen tielle ja ennen Laukaata Hiekkapohjan vuoristoradalle...

Hirvaskankaalta pääsee Laukaaseen myös toista tietä, joka menee Äijälän kautta Kuusaaseen. Tälle tielle pääsee kääntymällä Suonenjoen tieltä Laukaan suuntaan vasta myöhemmästä risteyksestä.
 
Laukaasta estottomasti sitä vanhaa tietä takas Jyväskylään; ko. tie tulee Vaajakosken liikenneympyrään. Muoviluodit saattaa tosin viuhua..  
cool.gif
Ja se paras pätkä oli kun käännytään vanhalta tieltä leppävedelle joka johtaa siihen uudelta laukaantieltä vaajakoskelle menevälle tielle. Sillä pätkällä se pellon keskellä oleva mutka, jossa näkee, ettei liikennettä ole. Aijai, että on hyvä pätkä. Rajoitus 60.
033102ass_1_prv.gif
Ja polliiseja riittää.
withstupid.gif


Jake
 
Kannattaa ajaa myös siitä Kanavalta--Äijälän suuntaan,siellä erittäin hyväkuntoinen mutkapätkä Konnevedelle päin kanavalta.Oisko 15km tai jotain,sieltä taas pääsee takaisin Hirvaskankaalle ja 4-tielle.Vaihtoehtona ajelee Konneveden suuntaan 69-tietä ja kääntyy 5km ennen Konnevettä oikealle Hankasalmelle menevälle reitille.Ajele Hankasalmen läpi ja käänny Nälkämäen-tielle ja taas on kahvipaussin paikka Jari-Pekassa.
 
toinen suht mukava tie on jyväskylästä muurameen. ei kuitenkaan moottoritietä, vaan pikkuteitä seuraillen keljonkankaan liikenneympyrästä lähtien. rajoitukset 60-80, mutta kovempaa voi ajaa... sinivuokkoja ei ole ikinä näkynyt. siellä on myös jyrkempää mutkaa, ja eräs todella pitkä suora kiihdyttelyyn.
 
tien numero joka jatkuu hirvskankaalta suolahteen ja konnevedelle on niinkin legendaarinen kuin 69-tie
sport05.gif
 
sanoi:
Tältä tieltä käännytäänkin Laukaan suuntaan vasemmalle tielle 637 reitti on mutkaista maalaismaisemaa

Kun lähtee hipalta Suolahteen päin niin käännytään OIKEALLE Laukaaseen.
 
toinen suht mukava tie on jyväskylästä muurameen. ei kuitenkaan moottoritietä, vaan pikkuteitä seuraillen keljonkankaan liikenneympyrästä lähtien. rajoitukset 60-80, mutta kovempaa voi ajaa... sinivuokkoja ei ole ikinä näkynyt. siellä on myös jyrkempää mutkaa, ja eräs todella pitkä suora kiihdyttelyyn.
Ja tällä kyseisellä pitkällä suoralla sain sakot... tosin kylläkin autolla!
 
Itse asunkin juuri tämän parhaan pätkän varrella. Ei muuten auttanut viime ja toissa kesänä riehuneeseen pyörättömän miehen pyöräkuumeeseen...

sanoi:
Ja se paras pätkä oli kun käännytään vanhalta tieltä leppävedelle joka johtaa siihen uudelta laukaantieltä vaajakoskelle menevälle tielle. Sillä pätkällä se pellon keskellä oleva mutka, jossa näkee, ettei liikennettä ole. Aijai, että on hyvä pätkä. Rajoitus 60.
033102ass_1_prv.gif
Ja polliiseja riittää.
withstupid.gif


Jake
 
Tuntsa hoi! Nythän sun tilanne on korjaantunut oleellisesti joten sahannet asfaltit poimuille siellä kotinurkilla  
biggrin.gif
 
Höh, meitsin reitit töihin ja vapaa-aikaan. No nyt ei sitten tarvikaan muuta kuin odotella että sohjot sulaa pois ja mopo saadaan ajokuntoon. Olenkin tässä talven autolla kiroillut noita kapeita kiemuraisia ja välillä pirunliukkaita teitä, mutta kesäkelillä motskarin sarvissa mutkilla on puolensa
cool.gif
.
 
Tässä yhteydessä haluan muistuttaa että keski-suomen liikkuvan poliisin päällikkö asustelee Laukaassa ja on ilmeisen hyvin informoinut alaisiaan ns. "vanhan tien" suosiosta motoristien keskuudessa. Muistan viime keväältä esim. yhden viikon jonka aikana tutka-auto tuli kolmesti vastaan ko. tiellä. Joten olkaahan sitten varovaisia siellä ulkona...(kunhan nuo lumet sulaa...).

Ja ettei tulisi väärinkäsityksiä niin minulla oli HELVETINMOINEN tuuri niillä kerroilla kun se tutka vastaan tuli...
 
Toinen suuri suosikki virkavallalle tarkkailla on tuo vanha Saarijärventie joka mukavana mutkapätkänä toimii myös. Viime kesänä siellä piti partoita sellainen tummanvihreä Octavia. Nämä tämän kylän mutkaiset taitaa olla kaikki tiukassa syynissä taas kun kevät tulee ja me hirmuiset kaahaavat kriminaalit työnnämme pyörät esiin tallista ja lähdemme liikkeelle  
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
 
Nämä tämän kylän mutkaiset taitaa olla kaikki tiukassa syynissä taas kun kevät tulee ja me hirmuiset kaahaavat kriminaalit työnnämme pyörät esiin tallista ja lähdemme liikkeelle
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
Menkää soralle! Harvemmin olen soratien varsilla tutkia nähnyt, mutta toisaalta mutkan takana mahdollisesti odotteleva hirvi / traktori / sortunut tierumpu / mikämilloinkin pitää nopeudet kohtuullisen maltillisina. Monesti tuo 80km/h yleisrajoitus on enemmän, kuin riittävä noilla GT-kartan "mustaviiksiteillä".
 
Back
Ylös