Minkähän vuotinen peli on kyseessä ja mikä malli? Satula madaltui jonkin verran vuodesta 1986 eteenpäin. Se matala satula käy vain näihin uudempiin versioihin eikä vanhemman mallin sivuposkien poistolla ole mitään vaikutusta. Ne vanhemmat ovat korkeita. Mulla on K100RS -84 ja se on sopiva kun pituutta on yli 190 cm.
Pystyy sitä alkuperäistäkin satulaa madaltamaan. Eikun satulasepälle jos itseltä ei onnistu.
Hagon valmistaa myös lyhyempää takaiskaria eivätkä ole hinnankiroissaan. Se alkuperäinen Bilstein-takaiskari on joka tapauksessa jo uudesta lähtien epäonnistunut.
Mallinumero: M32501
K100 Seat lowering 28mm Black painted sealed damper unit, 3 position preload adjustment. Black powder coated spring, complete with adjusting spanner and end fitting bushes. 2 year unlimited mileage guarantee.
Itsellä normaalipituinen malli M60009 myös vaimennuksen säädöllä. Olen erittäin tyytyväinen siihen. Öhlinsin hinnalla noita saisi kolme. Jos iskarin vaihdon jälkeen huomaat keulan veteläksi, vaihda keulaan jäykemmät progressiiviset jouset, jos ei joku ole jo vaihtanut. Öljyksi SAE 10 iskariöljy.
Oman pyöräni ostin 2008 projektikuntoisena. Oli seissyt taivasalla viisi vuotta ja kunto sen mukainen.
Muutamaan juttuun saat varautua. Kumiosat ei kestä missään vehkeessä 30 vuotta. Uusi ainakin kaikki polttoaineletkut. Tankin sisälläkin on letkunpätkä jonka uusimisen yhteydessä vaihda polttoainsesuodatin. Kaikki nesteet ja muutkin suodattimet vaihtoon. Huolto-osia saa ihan Motonetistä. Öljyn suodattimena älä käytä kuin alkuperäistä. Se alkuperäien on Mahle/Knecht OC 91. Ilmasuodatin on Mahle LX 75, jota Motonet myy myös BMW-alkuperäispaketissa kalliimmalla hinnalla.
Muista puhdistaa ja voidella kardaanin spoorit. Paras voide siihen on Molykote G-Rapid Plus. Maahantuojan tuotenro :12MO1687727. Saa ainakin Etralta tuotenumerolla 10340004334. Normaali rasva ei ole tarpeeksi sitkeää vaan tursuu pois muutaman tuhannen kilometrin ajolla.
Vanhempi K100:n on ronkeli renkaistaan. Bemarikuskien suosimat Metzelerit ei toimi jos haluat nauttia mutkateistä. Nyt alla Pirelli Sport Demonit ja niillä ajelee mutkapätkiä ilokseen.
Jos pyörä tuntuu jarruttomalle vaihda jarrupalat Ferodoihin (FDB 108P). Saa Motonetistä tai All Rightistä.
Liitteenä kuva omasta pyörästä itselle sopivaksi modattuna. Leveämpi ja korkeampi ohjaustanko sekä Parabellumin korkeampi pleksi. Ajelee ilokseen pitkiäkin matkoja ja palvelee puhtaasti käyttöpyöränä jokapäiväisessä ajossa. Niitä harrastevempelitä on sitten erikseen.
