K1200S ja akkulaturi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tommy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tommy

New member
Viisaammat valaiskaa tietämätöntä: bmw:llä on kai vieläkin olemassa oma akkulaturi, jolla voi latailla akkua virran ulosoton kautta. Toimiiko zydeemi myös K1200S:ssä?
 
Ei ole tuota laturia, mutta KS:lle on kuulemma oma laturi. Tuo virran ulosotto ei ole suoraan kytketty akkuun sulakkeella. Se tarvitsee oman laturin, joka kertoo latauksesta CAN-väylälle, jotta se pitäisi kytkennän auki akulle.
 
Se tarvitsee oman laturin, joka kertoo latauksesta CAN-väylälle, jotta se pitäisi kytkennän auki akulle.
Kuulostaa kalliille, merkkikohtaiselle tuotteelle
omg.gif
Olisiko esim. Ctek 3600 toimiva vaihtoehto? Tuossa tulee mukana omat narut, jolla saa myös näpsäkästi liitynnän akkuun, ei tartte ottaa akkua irti moposta latauksen ajaksi ja fiksu ylläpitomode huolehtii akusta Set-And-Forget-It -tyyppisesti, eli syksyllä narut kiinni ja keväällä irti
thumbs-up.gif
 
Samaa myös olen kuullut. Toisaalta olen ajatellut verifioida homman mittaamalla. Jos töpselistä on jatkuva galvaaninen yhteys (jännite löytyy töpselistä) akkuun, niin voi sen kautta ladata vekottimella kuin vekottimella.

Oma tieto on, että pyörässä on tasan yksi sulake - juuri tuolle ulosotolle.

Toisaalta jos tuo mahdollinen "erikoislaturi" alkaa maksaa älyttömiä, hoidan homman kytkemällä laturin perinteisesti suoraan akkuun.

Ei pidä antautua ryöstettäväksi - ainakaan vapaaehtoisesti.
 
Todella hintansa väärti laite jonka teho riittää autonkin akkuun.
Tämän takia sitä uskalsinkin ehdottaa - jopa Bemaristille
tounge.gif
Itse olen onnistuneesti (ylläpito)lataillut akkuja pienistä UPS:n 5Ah aina auton 75Ah saakka eikä nuo läheskään aina ole olleet enää sieltä tuoreimmasta päästä, niin kummasti on Ctek kyennyt ihan oikeasti virkistämään akun. Eli myös se heidän lupauksensa jo hieman sulfidoituneen akun freesaamisesta tuntuu pitävän paikkansa
thumbs-up.gif
Lisäksi laturista löytyy myös pakkas-mode, jolla voidaan ladata noita suurempia akkuja esim. autossa tolppasähköstä = akun lämpötila pakkasen puolella. Laite on myös vesitiiviisti koteloitu ja varustettu ruuvikiinnikekorvakkeilla ilmeisesti juuri tätä käyttöä silmälläpitäen. Myös käyttöturvallisuutta ajatellen laitteen saa pois päältä ilman kipinöintipelkoa ennen kuin rupeaa piuhoja irrottelemaan
smile_org.gif


multi_XS_3600.jpg

tuossa näkyy irrallisena se akkuun pysyväksi tarkoitettu johdon pätkä
 
Vaikuttaa perin asialliselta. Varsinkin kun mun puimurissa ei ole kuin se perinteinen cancan-väylä eli ei mitään kompuuttereita. Virran ulosottoon vaan laturi kiinni. Mistä näitä saa ja onko hinta tiedossa?
 
Jos töpselistä on jatkuva galvaaninen yhteys (jännite löytyy töpselistä) akkuun, niin voi sen kautta ladata vekottimella kuin vekottimella.
Tietääkseni pitää tuon ulostulojännitteen muutaman minuutin päällä sähkön katkaisemisen jälkeen, joten joten mittaile vasta jonkun ajan kuluttua. Itse laitoin ylimääräisen pistokkeen suoraan akulta omalla sulakkeella. Tosin tuossa KS:ssä on akkukotelokin tankin päällä tosi helposti avattavissa kahdella ruuvilla.

Akku vaan on jotain uutta ihme tyyppiä, joten voikohan sitä millä laturilla vaan edes latailla.
 
Jos töpselistä on jatkuva galvaaninen yhteys (jännite löytyy töpselistä) akkuun, niin voi sen kautta ladata vekottimella kuin vekottimella.
Tietääkseni pitää tuon ulostulojännitteen muutaman minuutin päällä sähkön katkaisemisen jälkeen, joten joten mittaile vasta jonkun ajan kuluttua. Itse laitoin ylimääräisen pistokkeen suoraan akulta omalla sulakkeella. Tosin tuossa KS:ssä on akkukotelokin tankin päällä tosi helposti avattavissa kahdella ruuvilla.

Akku vaan on jotain uutta ihme tyyppiä, joten voikohan sitä millä laturilla vaan edes latailla.
k1200 s tosiaan katkaisee kaikki sähköt pyörästä kotvasen kuluttua siitä , kun virrat käännetään pois. Näin akun lataukseen jää kaksi vaihtoehtoa. Joko ostat S:ään sopivan laturin joka kertoo pyörän aivoille notta akkua pitäisi ladata tai otat akun pois (irroitat virtakaapelit) ja lataat akkua millä tahansa sopivalla laturilla (joka antaa sopivan latausvirran akun kokoon ja kapasiteettiin nähden. KS:n ideahan on toimia sulakkeettomana pyöränä eli elektroniikka hoitaa tämän homman sulakkeiden puolesta. Näin myös lisälaite, joka unohtuu virran ulosottoon, ei saa imettyä akkua kuivaksi virrasta, olipa se siinä kuinka kauan hyvänsä. Tottahan sellainen laturi, joka on tehty ks:n lataukseen maksaa hitusen enempi, koska tuotantomäärät ovat vastaavasti pienempiä ja onhan siinä se potkurilogo...
 
Näin akun lataukseen jää kaksi vaihtoehtoa. Joko ostat S:ään sopivan laturin joka kertoo pyörän aivoille notta akkua pitäisi ladata tai otat akun pois (irroitat virtakaapelit) ja lataat akkua millä tahansa sopivalla laturilla (joka antaa sopivan latausvirran akun kokoon ja kapasiteettiin nähden.
Tai vaihtoehto 3 esim. juuri tuo Ctek, omalla piuhallaan. Tuo laturi kun on suunniteltu nimenomaan live-lataukseen, eli ajoneuvon elektroniikka ei ole moksiskaan latauksen aikana
thumbs-up.gif
Ja tosiaan akkukoon ja -tyypin suhteen nimenomaan tuo 3600 on aika universaali peli - niin kauan kun akku ylipäätään on ns. lyijyakku
wink.gif
 
Joo, en taida jaksaa taas säätää. jos laitos maksaa reilut 23 000 euroa, niin viiden kympin lisäkustannus (CTEK vs. puimurin laturi) ei maksa vaivaa. Ja toisekseen säästin eilen reilut pari sataa ostaessani puoliskolle halvalla Sport Integralin, joten se siitä...
 
Ei tule ostettua tuota Bemarin omaa laturia, koska Ctek on jo olemassa.

Ei se 2 torx-ruuvin avaaminen niin kovin työlästä ole, jotta saa akun-navat näkyviin.
 
No jos nyt sitten kuitenkin porukkaan eksyy t o s i nuuka kaveri, joka menisi bilteemaan laturikaupoille
sad_orig.gif

Kävisikö niin, että tämä visukinttu menisi keväällä akkukaupoille?

Niinettä onko tällainen ehkä n. 25€ laturi käyttökelpoinen prätkän akulle? Se kunon se akku irti näin talviaikaan, ei tarvitse tätä pistoketta olla.

Siis, mistä tunnistan kelvollisen mp.laturin, muusta ku toistasadan hintalapusta?
Tuo sähkö ei ole juuri niitä elämäni vahvimpia osa-alueita....eikö sitä kanneta jostain koskesta ämpäreillä....
nixweiss.gif
 
Käykö tuo CTEK, kun akku on tyyppiä AGM (absorptive glass mat)?
Kyllä käyp.
"Lataa kaikentyyppiset 12V lyijyakut, tavalliset avoimet (WET), MF, GEL ja AMG- mallit. Kaikki akkukoot 1,0-120Ah. Pieni latausvirta perinteisille mp-akuille. Suurempi latausteho auto ja veneakuille. Erityinen pakkastila talvilataukseen ja AGM-akuille."jne.
Lainaus suoraan pakkauksesta. oli siinä paljon muutakin, mm. luvataan herättää jopa kuolleetkin henkiin. Siis tyhjentyneet akut.
 
Back
Ylös