K1300 ja ABS valo palaa!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juaalton
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

juaalton

MotOrg ry
No sillä tavalla, eli talven jäljeltä sitten se ABS valokin saatiin syttymään ensi käynnistyksellä. RM heinolta vikakoodit :
005DAA pressure sensor, rear wheel circuit
005E21 pressure sensor, rear control circuit
Takajarruvalo palaa sitten koko ajan samalla, sillä antaa nyt ilmeisesti tiedon tämä pressure sensor sille. Jarrunesteet vaihdettu talvella ja kolmesti ilmattu mutta edelleen kahva tuntuu aavistuksen pehmeältä, vai eikö se BMW:ssä nyt tämän enempää kovettunutkaan? voiko olla tällä yhteys? Mutta toisaalta jos esim järjestelmän tyhjentää nesteistä, niin ei eikai tämä pressure sensor silloin aktivoituisi koska ei painettakaan, vái olenko ymmärtänyt väärin? Ollaanko tässä nyt uuden boksin äärellä sitten vai mistä lähtisi kokeilemaan vikaa? :no:
 
Toimiiko jarrut abs-toimintoa lukuunottamatta normaalisti? Jos systeemissä on ilmaa niin silloin ei toimi.
 
Toimiiko jarrut abs-toimintoa lukuunottamatta normaalisti? Jos systeemissä on ilmaa niin silloin ei toimi.

Toimii ilman ABS:ää ns.normaalisti. Paikallaan painaessa kahva tosin tuntuu aavistuksen pehmeältä ja sen saa paikallaan tankoon puristettua kiinni? Hitto kun en talven jäljiltä muista minkälainen tuntuma pitäisi olla. On ne nyt niin monesti ilmattu että miten tiukassa se ilmakin voi olla....?
 
Toimii ilman ABS:ää ns.normaalisti. Paikallaan painaessa kahva tosin tuntuu aavistuksen pehmeältä ja sen saa paikallaan tankoon puristettua kiinni? Hitto kun en talven jäljiltä muista minkälainen tuntuma pitäisi olla. On ne nyt niin monesti ilmattu että miten tiukassa se ilmakin voi olla....?

Minkäs tyypin ABS't tuossa on? Servot vaiko jo "jälkeen servojen"? Pehmeys kahvassa tietty Servollisessa on ihan eri asia kuin jälkimmäisessä...
 
Ei tuossa servojarruja pitäis olla. Varmistelisin vielä kyllä sen ilmauksen. Takajarrusta on oman kokemuksen perusteeella vaikeaa saada ilmat pois, jos vaikkapa jarruletkun joutuu vaihtaan. Jos ilmaa kirkkaan letkun avulla niin näkee melko hyvin tuleeko vielä kuplia. Normi nesteevaihdossahan ilmaa ei niinkään helposti sinne mene.
 
Ei tuossa servojarruja pitäis olla. Varmistelisin vielä kyllä sen ilmauksen. Takajarrusta on oman kokemuksen perusteeella vaikeaa saada ilmat pois, jos vaikkapa jarruletkun joutuu vaihtaan. Jos ilmaa kirkkaan letkun avulla niin näkee melko hyvin tuleeko vielä kuplia. Normi nesteevaihdossahan ilmaa ei niinkään helposti sinne mene.

Juuri näin, ei ole servoja tässä mallissa. Vielä kerran ilmattu ja lopputulos taas sama. Varmaan taas 1dl. tuli tuota nestettä pumpattua takajarrun kautta, ilman parempaa menestystä. Vinkkejä ja ilmaus kikkoja otetaan vastaan. Onko näitä uudempia bokseja muuten kukaan purkanut, mikä jumi siellä voisi painetta tai signaalin paineesta antaa.
 
...ja sen saa paikallaan tankoon puristettua kiinni? Hitto kun en talven jäljiltä muista minkälainen tuntuma pitäisi olla...

Kahva ei saa kyllä tulla tankoon asti ! Ilmaa on... ! Ja entäs takajarrusäiliö, varmasti riittävästi nestettä?
 
Taitaa kyllä liittyä tämä aikaa ennen känniväylää -oleviin vehkeisiin, eikös K1300 ole jo kännissä?

Joo ikävä kyllä cannissa on jo. Eli ei ole kahvoissa/polkimissa enää mikrokytkimiä vaan ottaa jarruvalolle (led) signaalin suoraan abs boksista, tiedolla että sinne tuli painetta. Nyt tämä "paine" on siis siellä päällä ja siksi jarruvalo palaa myös koko ajan. Mutta jos pumpussa ei olisi vikaa niin eikö jarruvalon pitäsi sammu jos koko järjestelmä tyhjenee nesteistä? On nämä kummia vehkeitä, ei kolvilla korjata :blink:

En ymmärrä miten en sitä ilmaa nyt tuolta pois saa, nesteiden kanssa löträtty useampaan kertaan. Pari kertaa kun paikoillaan vetää putkeen kovasti kahvaa, niin se tuntuu että menee pehmeästi varmaan syvemmälle mitä pitäisi. Takajarru "tuntuu" taas normaalilta vaikka eihän se nyt miltään muutenkaan tunnu. Pitäskö se abs pumppu repiä irti, mutta toisaalta ei se pelkällä katsomisella sekään parane.
 
Joo ikävä kyllä cannissa on jo. Eli ei ole kahvoissa/polkimissa enää mikrokytkimiä vaan ottaa jarruvalolle (led) signaalin suoraan abs boksista, tiedolla että sinne tuli painetta. Nyt tämä "paine" on siis siellä päällä ja siksi jarruvalo palaa myös koko ajan. Mutta jos pumpussa ei olisi vikaa niin eikö jarruvalon pitäsi sammu jos koko järjestelmä tyhjenee nesteistä? On nämä kummia vehkeitä, ei kolvilla korjata :blink:

Taitaa olla näitä samoja "turvaominaisuuksia" mitä Bimmerillä on autopuolellakin. Eli mikään fyysinen kontakti ei enää sytytä jarruvaloa, vaan keinoäly siellä jossain.
Mulla hajosi hirveä väistellessä jarruvalokatkaisin (se haistelee polkimen liikettä magneettisen anturin kanssa, myös sitä kuinka nopeasti poljinta survotaan). Ja "turvallisuuden takaamiseksi" jarruvalot pysyivät päällä, vaikka koko katkaisija oli revitty irti. Ainut tapa hoitaa auto pois tienpäältä ilman takana palavaa joulukuusta oli repiä polttimot irti.
Eli ilmeisesti joku noista antureista saa päättömiä arvoja, ja valot palaa. Saattaa johtua jopa tuosta ilmakuplasta (kahden anturin välillä suhteeton paine-ero).
 
Juuri näin, ei ole servoja tässä mallissa. Vielä kerran ilmattu ja lopputulos taas sama. Varmaan taas 1dl. tuli tuota nestettä pumpattua takajarrun kautta, ilman parempaa menestystä. Vinkkejä ja ilmaus kikkoja otetaan vastaan. Onko näitä uudempia bokseja muuten kukaan purkanut, mikä jumi siellä voisi painetta tai signaalin paineesta antaa.

Tuleeko sieltä vielä ilmakuplia ilmausnipan kautta edestä tai takaa? Näet parhaiten jos pistät kirkkaan letkunpätkän ilmausnippaan ja toisen pään kaljapulloon tai vastaavaan - varmaan oot jo tehnytkin näin.

Jos siellä on vielä ilmaa niin ilmahan puristuu ilmauksessa ja kuormituksen alla hiukan kasaan ja tavallaan paineistaa hiukan sitä nestettä (kuten jousi). Valo voi siksi palaa, vaikka kaikki anturit ois ehjiäkin.

EDIT: Luulis niiden liikkeessä saavan helposti ilmat pois systeemistä - varmaan pukkaavat paineistetun nesteen sisään jollain laitteella.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä MP bemarin ABSeista, mutta autopuolella pystyy testerillä pyörittämään ABS-pumppua.
Se auttaa joskus, jos ilmaus on mennyt hiukka pieleen.

Vika on siis koko ajan päällä?
Onko kokeiltu toisella anturilla / mitattu anturi? Tutkittu johtosarjat? Maadoitukset?
Millaiset ilmausohjeet korjausohje antaa? Joskus ABSipurkkeja pitää komentaa testerillä, mutta tämä yleensä silloin, kun asennetaan uusi purkki, jossa ei ole pisaraakaan jarrunestettä. Silloin ilmaaminen saattaa olla monivaiheisempi.
 
Varmaan olet jo kokeillutkin, mutta nämä "älysysteemit" joskus nollaa kun pitää akkua irti esim. 30min. Siis jos oikeeta vikaa ei ole. Tämä tepsi aikanaan Audiin..
 
Ok, Kiitos monille vinkeistä. Kyllä tulin nyt siihen tulokseen että en voi olla 100% varma useista ilmauksista huolimatta, että järjestelmässä ei ole ilmaa. Kahvan tuntuman pitäisi olla erillainen. Eli tämä on nyt saatava ilmattua 100% varmuudella ennen kuin lähden nyppimään/miettimään tota abs boksia osiin. Ilmeisesti tässä GS-911 työkalussa olisi "ABS bleed function" olemassa? Tällä saisi abs:än pumppaamaan sillä nyt vikamodessahan ne ei toimi. Olisiko seuraava steppi kokeilla sillä, olisikohan korvausta vastaan PK-seudulla jollain tätä lainata ilmaukseen avuksi?
 
Ok, Kiitos monille vinkeistä. Kyllä tulin nyt siihen tulokseen että en voi olla 100% varma useista ilmauksista huolimatta, että järjestelmässä ei ole ilmaa. Kahvan tuntuman pitäisi olla erillainen. Eli tämä on nyt saatava ilmattua 100% varmuudella ennen kuin lähden nyppimään/miettimään tota abs boksia osiin. Ilmeisesti tässä GS-911 työkalussa olisi "ABS bleed function" olemassa? Tällä saisi abs:än pumppaamaan sillä nyt vikamodessahan ne ei toimi. Olisiko seuraava steppi kokeilla sillä, olisikohan korvausta vastaan PK-seudulla jollain tätä lainata ilmaukseen avuksi?

Tuuppa käymään niin katsotaan.
 
Mitään asiasta tietämättä, muijan velimiehen bemarissa se abs valo sammuu kun lähtee ajaan ja painuttaa jarrua. :dunno:
 
Back
Ylös