K5 1000 gixxerin eturattaan vaihto

Teemu Tanila

New member
Kertokaapa tietävät, että minkä kokoinen se gixxerin eturattaan mutteri on? Joudun käymään kaupassa nimittäin hakemassa sopivan hylsyn. Niin ja siinähän on se nopeussensori ensin otettava pois, mikäs sen koko mahtaa olla?

Ei kai siinä eturattaan vaihtamisessa sinänsä mitään erikoista ole? Sen tiedän, että se mutteri on perkeleen tiukassa. Tarkoitus yrittää sitä irti kaverin pulttipyssyllä, sellainen tupakansytyttimestä virtansa ottava malli

smile_org.gif

Tuossa service manuaalissa joka mulla on mainitaan lisäksi, että mutteria takaisin laitettaessa pitäisi siihen laittaa ruuvilukitetta, olettekos käyttäneet sellaista ja jos olette niin mitäs voimakkuutta?

ei se missään tiukassa ole noin uudessa pyörässä.

takajarrulla pidät kiinni ja väännät vain auki. apuhenkilö auttaa, että toinen painaa sitä jarrua.

JakeT.

Kertokaapa tietävät, että minkä kokoinen se gixxerin eturattaan mutteri on? Joudun käymään kaupassa nimittäin hakemassa sopivan hylsyn. Niin ja siinähän on se nopeussensori ensin otettava pois, mikäs sen koko mahtaa olla?

Ei kai siinä eturattaan vaihtamisessa sinänsä mitään erikoista ole? Sen tiedän, että se mutteri on perkeleen tiukassa. Tarkoitus yrittää sitä irti kaverin pulttipyssyllä, sellainen tupakansytyttimestä virtansa ottava malli

smile_org.gif

Tuossa service manuaalissa joka mulla on mainitaan lisäksi, että mutteria takaisin laitettaessa pitäisi siihen laittaa ruuvilukitetta, olettekos käyttäneet sellaista ja jos olette niin mitäs voimakkuutta?
En käyttäny lukitetta,siinähän on kuuskulmaruuvi varmistamassa..

Jees, nyt on 16-piikkinen JT-eturatas vaihdettu. Se mutteri on 32mm kokoinen, pulttipyssyllä aukesi nätisti. Itse laitoin ruuvilukitetta ohjeen mukaan kierteelle, se kuuskulmaruuvi ei ole varmistuksen takia siinä vaan se on nopeussensorin roottorin kiinnitysruuvi.

Mutta nyt pitää lähteä testaamaan pysyykö kaikki kamat kiinni paikallaan. Itse näen rattaan vaihdon varsinaisen edun vasta sitten kun palaan takaisin 50-profiilin renkaaseen. Nyt tuolla 60-profiililla tämä muutos palautti mun laskelmien mukaan välityksen takas normaalille tasolle.

Btw, se vasemman puolen katteen irroitus oli jotain aivan järjettömän hankalaa, se yksi hakanen siellä sisäpuolella oli kyllä perkeleellinen irrotettava. Ehkä en vaan osaa...

biggrin.gif

Edit: kyllä tätä muutosta voi tosiaan vilpittömästi suositella kenelle vaan. Tuo mun 60-profiilin takarengas on sen verran kulunut keskeltä, että taitaa olla aika lähellä uutta 55-profiilia jo. Nyt tällä 16-piikkisellä rattaalla ja kyseisellä renkaalla välitys muuttui kyllä jo hitusen sitä ihan vakio setuppia lyhyemmäksi. Kyllä muuttui herkemmäksi, etenkin liikkeelle lähdössä huomaa eron ihan selvästi, myös suuremmilla vaihteilla lähtee ärhäkämmin. Kierrokset nousi muutoksen myötä keskimäärin 400-500rpm.

Back