Nitrous
New member
Nyt kun täällä on noista kaadoista puhetta niin tulipa mieleen, että voisi kirjoitella pienen muistilistan mitä jokaisen kaadon jälkeen olisi hyvä tarkistaa/tehdä:
1) Katteet pois
2) Yläkolmio ja kliparit irti -> näkee, että klipari ei ole lyönyt ulkoputkea lyttyyn ja tulee varmistettua, että ohjauskolmiot on linjassa *)
3) Tankki ylös ja ilmaboksi auki -> Yllättävän paljon kiviä ja hiekkaa sinnekin päätyy.
4) Kaasuvaijereiden ja jarruletkujen tarkistus, että ei ole kaadossa ottanut kipeää.
5) Jos mopo on yhtään pomppinu, kaikki moottorin kiinnityspultit auki ja uudestaan momenttiin. Monesti kone vähän hakee paikkaansa kaadossa, joten tuolla saa jännitykset rungosta pois.
6) Vanteet irti ja tasapainotus / tarkistus, ettei ole tullut ruttuja.
7) Tarkista, että jarrulevyt suorat.
8) Takarungon tarkistus, ettei ole murtumia
9) Jalkatappien pultit, kliparit, jarrukahvat yms., jotka ottanut osumaa lentää roskiin ja uutta tilalle.
10) Jos jarrukahvassa jälkeä niin myös pääsylkän huolellinen tarkistus/jarrujen ilmaus, lyö monesti pääsylkän tiivisteen rikki.
11) Swingin ja linkun tarkistus, että liikkuu jouhevasti, eikä ole ylimääräistä väljää.
12) Syylärin/öljynjäähdyttimen tarkistus, kiinnikkeet ottaa itseensä aika herkästi. Käytä vessa lämpimäksi ja tarkista ettei ole vuotoja, tarkista myös syylärin korkin paineen pitävyys.
13) Ohjausiskarin ja sen kiinnikkeiden tarkistus, herkästi hörppää ilmaa tai varsi/kiinnikkeet vääntyy, kun tulee kovempi isku.
14) Ohjauslaakerin tarkistus ja putsaus, yllättävän paljon sinnekin menee soraa, kun sopivasti kaatuu.
15) Jos käytössä koneenposken suojat, irroita ne ja tarkista, että koppa alla on ehjä ja pultit momentissa.
16) Lisäksi normaalit vuototarkistukset. Ilman katteita peli lämpimäksi ja varmistaa, että mistään ei tihku mitään.
*) Ei ole yhtään paha käyttää keulaputkia kokonaan irti ja testata, että liikkuu jouheasti koko joustomatkan. Käytännössä siis yläkorkki auki ja testaa pumppaamalla, ettei jumita missään kohtaan. Taipuvat/menevät ruttuun luvattoman helposti ja jää herkästi huomaamatta ja sitten ihmetellään loppukausi, kun ajaminen on hankalaa, kun keula ei toimi.
Jotain varmaan unohtu tästäkin listasta, lisäilkää oleellisia puuttuvia.
1) Katteet pois
2) Yläkolmio ja kliparit irti -> näkee, että klipari ei ole lyönyt ulkoputkea lyttyyn ja tulee varmistettua, että ohjauskolmiot on linjassa *)
3) Tankki ylös ja ilmaboksi auki -> Yllättävän paljon kiviä ja hiekkaa sinnekin päätyy.
4) Kaasuvaijereiden ja jarruletkujen tarkistus, että ei ole kaadossa ottanut kipeää.
5) Jos mopo on yhtään pomppinu, kaikki moottorin kiinnityspultit auki ja uudestaan momenttiin. Monesti kone vähän hakee paikkaansa kaadossa, joten tuolla saa jännitykset rungosta pois.
6) Vanteet irti ja tasapainotus / tarkistus, ettei ole tullut ruttuja.
7) Tarkista, että jarrulevyt suorat.
8) Takarungon tarkistus, ettei ole murtumia
9) Jalkatappien pultit, kliparit, jarrukahvat yms., jotka ottanut osumaa lentää roskiin ja uutta tilalle.
10) Jos jarrukahvassa jälkeä niin myös pääsylkän huolellinen tarkistus/jarrujen ilmaus, lyö monesti pääsylkän tiivisteen rikki.
11) Swingin ja linkun tarkistus, että liikkuu jouhevasti, eikä ole ylimääräistä väljää.
12) Syylärin/öljynjäähdyttimen tarkistus, kiinnikkeet ottaa itseensä aika herkästi. Käytä vessa lämpimäksi ja tarkista ettei ole vuotoja, tarkista myös syylärin korkin paineen pitävyys.
13) Ohjausiskarin ja sen kiinnikkeiden tarkistus, herkästi hörppää ilmaa tai varsi/kiinnikkeet vääntyy, kun tulee kovempi isku.
14) Ohjauslaakerin tarkistus ja putsaus, yllättävän paljon sinnekin menee soraa, kun sopivasti kaatuu.
15) Jos käytössä koneenposken suojat, irroita ne ja tarkista, että koppa alla on ehjä ja pultit momentissa.
16) Lisäksi normaalit vuototarkistukset. Ilman katteita peli lämpimäksi ja varmistaa, että mistään ei tihku mitään.
*) Ei ole yhtään paha käyttää keulaputkia kokonaan irti ja testata, että liikkuu jouheasti koko joustomatkan. Käytännössä siis yläkorkki auki ja testaa pumppaamalla, ettei jumita missään kohtaan. Taipuvat/menevät ruttuun luvattoman helposti ja jää herkästi huomaamatta ja sitten ihmetellään loppukausi, kun ajaminen on hankalaa, kun keula ei toimi.
Jotain varmaan unohtu tästäkin listasta, lisäilkää oleellisia puuttuvia.