Kaasukahvassa klappia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rantaile
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

rantaile

Nomoney
Elikkä kaasukahvassa on aluks pikkasen klappia. On jo ollut sen aikaa kun olen tuon zx-6r:n omistanu, mutta nyt tullu mieleen, että jos sen sais korjattua pois. Onkohan kyseessä isokin urakka ja kummassahan päässä vaijeria vika todennäköisesti on?
 
Ei se ole vika vaan siinä kuuluu olla hiukan klappia.
Jos ei nyt mistään suuresta puhuta esmes 20 astetta tai yli

Huollossa sen uudestaan siihen laittavat jos sen pois säädät.
 
Kyseinen klappi vieläpä vaihtelee yleensä, kun ohjaustankoa kääntää ääriasennosta toiseen. Se pitää luonnollisesti säätää sen ääriasennon perusteella, jossa välys on pienin eli vaijeri kireimmillään.
 
Kaasukahvan ylenmääräisen välyksen saa kahvan vieressä olevasta säätömutterista säädetty pois. Pieni klappi siihen pitää jäädäkin, kuten tuossa jo aiemmin oli mainittu. Ainakin Hondassa säätöruuvi löytyy vaijerin ja kahvan liitoksesta. Mikäli oli juuri tästä kyse niin ei ole iso toimenpide, vie aikaa noin puoli minuuttia tjtn.
 
Kyllä sitä klappia on varmaan 10-20 astetta. Sentin pari liikkuu kahva ennen kuin alkaa ottaan. Kyllähän tuon kans pystyy elämään, mutta vähempikin riittäis.
 
Säädä pois vaan se klappi jos häiritsee. Yleensä vetovaijerissa on kahvan lähistöllä säätömutikka keskellä vaijeria kumisen suojuksen alla. Läppärunkojen päästä pääset säätämään myös yhtä hyvin ja tuolta päästä saa sulkuvaijerinkin klapin pienemmäksi/pois.

Periaatteessa pitäisi turvasyistä olla milli-pari tyhjää vetoa jos stongaa käännellessä vaijeri heiluu tai painelet kaasu kiinni jotain röykkyistä mukulakivikatua.

Omista pyöristä olen säädellyt nuo klapit pois kokonaan ja vielä ei ole tuon takia lähtenyt laitteet lapasesta. Paljon mukavampaa & tarkempaa kaasutella on-off-on tilanteissa kun ei ole tyhjää vetoa.

Edit. Toi 20 astetta on jo ihan hullu löysä. Onko joku vanhempi laite ja vaijeri menossa kohta poikki? Ei kai vaijeri normikulutuksessa noin paljoa veny.
 
Onhan tuolla ikää jo 12v ja ajettu vähän rapia 61000 km. Tuo asteluku on kyllä aika karkea arvio kun ei nyt käsillä ole sitä. Mutta on sitä klappia kuitenki aika lailla.
 
Joko siinä kaasukahvan läheisyydessä on vaijerissa säätömutterit tai sitten kaasarin vieressä vaijerissa. Simppeli homma.
 
Tottumiskysymys ja turvallisuus syistä on varmaankin hyvä olla pieni välys..

Itse kyllä olen aina säätänyt kaikki pois.. Jotenkin pyörä tuntuu paljon "napakammalta" kun löysiä ei ole lainkaan.. Raastavaa ajaa laitteella, jossa on tuntuvasti löysää "etuvetoa"..
 
Itse en tykkää tuosta väljästä kaasussa yhtään.

Eli seuraa kaasuvaijeria hieman eteenpäin niin törmäät joko kumitutilla peitettyyn säätö palikkaan tai sitten se on paljaana joissakin malleissa.

Säädä löysät pois ja tarkista vielä tangon ääriliikkeet ja ei muuta kun
062802moto_prv.gif
 
Tuo väljyys on riippuen pyörästä vakiona noin 5 mm ja
niinkuin tuossa aikaisemmin vastattiin niin kaasukahvan
päässä. Vaikka ei tykkäisi tuosta väljyydestä niin pari milliä on
hyvä olla, ettei kaasu hirtä kiinni jos stonga käännetään ääriasentoon. Siis riskin mahdollisuus kasvaa.

Itse pidän tuosta muutamasta millistä...
 
Lataa huoltomanuaali jostain, siellä kyllä neuvotaan. Itse ruuvasin välykset miltei pois, mutta kun pyörä kävi säädätettävä niin olivat jättäneet välyksen..
 
Back
Ylös