• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kaasutin ongelmia..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomppa85
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tomppa85

New member
Elikkä kuten otsikossa mainitsen, tuli pyörän talviunien jälkeen käynnistyksen yhteydessä ongelmia.

Piiiiitkän startin sahaamisen jälkeen vaihdoin tulpat koneeseen jonka jälkeen alkoi jo hieman lupailemaan. Tuolloinkin ilmeni pientä jälkikäyntiä pakoputkessa (noin puolenmetrin lieskaa vähän väliä).

Lopulta kun alkoi tuntumaan, et saatiin tyhjäkäynti kohilleen alkoi ongelmat. Kaasuun jos koskee, meinaa kone sammua saman tien.
Lisäksi pari kertaa kun koneen sammutti ja käynnisti uudelleen nousivat kierrokset 5t kohdille
sad_orig.gif

Tosiaan mitä ilmeisemmin nyt joutuu ottamaa kaasuttimet nöyrästi pöydälle tarkempaa tarkastelua varten.

Neuvoja tähän operaation nyt hieman kaipailisinkin, sillä ensimmäistä kertaa olen tämmöiseen ryhtymässä.

Pyörä on tosiaan Suzuki RF 600 R ja vuosimalli -96

Kiitokset neuvoista jo näin etukäteen
bowdown.gif

Lisäksi vielä edelliseen, onko monella kokemuksia Masinolin käyttämisestä kaasuttimien "puhdistamiseen"?

Eli onko ruvennu monella paremmin pelaamaan kun on laittanut masinolit tankkiin?

CRC:ltä löytyy ihan voimallinen kaasuttimen puhdistusaine, jota tosin suihkutetaan imuaukkoon tai sitten sillä voi putsata avatun kaasuttimen suuttimia ja kanavia, tällä tavalla itse olen sitä käyttänyt. Ja todellakin toimivaa myrkkyä oli.

Tosin sun tapauksessa tyhjentäisin ensin kaasarit kohokammion tyhjennysruuveista. Jos ei tämä auta niin varmaan vaihtaisin tankkiin uudet bensat, tai vähintäänkin koettaisin bensan tuoreistusainetta eli sitä mitä tankkiin piti laittaa jo ennen talviseisontaa. Masinolkin voi auttaa, jos bensatankin pohjalla on vettä, tosin sen saisi kyllä pois bensaletkun irrottamalla kun järjestää vähän alipainetta "bensahanaan". Muuten pitää viritellä joku lapposysteemi.

Ja kaasuttimen putsausta varten löytyy myös niitä bensan lisäaineita, halvimmat ajaa saman asian kuin kalliimmatkin. Teho vaan joskus vaikuttaa vähän uskonasialta!

CRC:ltä löytyy ihan voimallinen kaasuttimen puhdistusaine, jota tosin suihkutetaan imuaukkoon tai sitten sillä voi putsata avatun kaasuttimen suuttimia ja kanavia, tällä tavalla itse olen sitä käyttänyt. Ja todellakin toimivaa myrkkyä oli.
No joo, pitääpi käydä paikallisella autohuoltamolla kyselemässä moista ainetta.
thumbs-up.gif

Lisää vaan hyviä vinkkejä / neuvoja ko. ongelmaan
smile_org.gif

Juoksuta sieltä kaasareiden tyhjennysruuvveista ja jos on vanhaa bensaa niin laita uutta sekaan, toi nyky gaso tahtoo tehdä sellasta omopulveria kaasareiden pohjalle kun seisoskelee talven.
cool.gif

pyöritä konetta ilman tulppia hetki, sitten uudet/kuivat tulpat kiinni ja akkuun tietysti täysi lataus.

tuo oireilu kuulostaa hyvin tutulta. hangattu vähän vajaalla akulla ja sitten sitä bensaa onkin putket täynnä ja tulpat märkänä.

sanoi:
CRC:ltä löytyy ihan voimallinen kaasuttimen puhdistusaine

Tuohon mun viestiin vielä lisäystä, että ei kaasari yhdessä talvessa tukkoon mene! Mulla eka pyörä seisoi välillä kait 12...13 vuotta ja bensa ehti kuivua tankista ja kaasarista, ja silloin tarvittiin jo noin järeitä aineitakin kaasarin putsauksessa. Koko kaasari piti muutenkin purkaa ja kaikki suuttimet ja kanavat putsata yksitellen.

Eli ensiksi tosiaan kaasarin tyhjäys ja uutta bensaa tankkiin. Kyllä se niillä pitäisi lähteä!

Tuossahan jo hyviä vikkejä tulikin, suuret kiitokset
smile_org.gif

Pakko vielä kysyä tuon gason vanhenemisesta, menettääkö tosiaan nykyaijan 95 ja 98 ominaisuutensa 6kk aikana?

itse tankkasin ennen talviunia 98 pentsiiniä tankin täyteen ja laitoin masinolia joukkoon..

Taitaa muuten olla nuo Masinolit nykyisin turhia kun normibensassa on jo 5% etanolia seassa, ainakin Nesteellä.

Pienkonebensalla olisi paras täyttää tankki talveksi, ei vanhene eikä hartsaa.

Tuossahan jo hyviä vikkejä tulikin, suuret kiitokset
smile_org.gif

Pakko vielä kysyä tuon gason vanhenemisesta, menettääkö tosiaan nykyaijan 95 ja 98 ominaisuutensa 6kk aikana?
Ei jos sitä on säilytetty suljetussa astiassa valolta suojattuna. Kaasarin kohokammio ei tosin ole tälläinen, joten bensa vanhenee niissä nopeasti. Vanheneminen = haihtuminen + hapettuminen. Bensatankki voi sitten ollakin jo hyvä säilytysastia, tai sitten ei, riippuu rakenteesta.

Todennäköisesti kaasareihin jäänyt bensa on suurimmaksi osaksi haihtunut ja muodostanut karatessaan sellaista valkeaa töhnää joka on tukkinut suuttimet. Kaasarit pöydälle ja suuttimien puhdistus, niin pitäisi ongelmat ratketa.

Sama mopo mullakin ja samat ongelmat
sad_orig.gif

Ensinnäkin, kaasarit tyhjäksi, uudet bensat tankkiin, tulpat pois ja pyörittele jonkin verran, tulpat paikoilleen, kädet kyynerpäitä myöten ristiin -> onnistunut käynnistys
biggrin.gif

Mulla toimii noin, joka keväinen ilmiö
cool.gif

Ensinnäkin, kaasarit tyhjäksi, uudet bensat tankkiin, tulpat pois ja pyörittele jonkin verran, tulpat paikoilleen, kädet kyynerpäitä myöten ristiin -> onnistunut käynnistys
biggrin.gif
Pitääpi varmaan koittaa noin nyt vielä ennenkuin otan kaasarit kätöseen.. Pelkään et loppuu vaan itellä osaaminen kesken siinä vaiheessa kun pitää kaasarit purkaa
sad_orig.gif

Sama mopo mullakin ja samat ongelmat  
sad_orig.gif

biggrin.gif

Mulla toimii noin, joka keväinen ilmiö  
cool.gif
Yksinkertaisin ratkaisu tuohon ongelmaan taitaa oikeasti olla se, että ensi syksynä kippaatte sinne bensan sekaan  moiseen tarkoitukseen tarkoitettua bensiinin säilöntäainetta. (Maksaa mp-liikkeessä n. 10€/purkki...)
wink.gif

Itse olen säilöntäaineen laittanut GSX-F:n tankkiin yhtä kertaa lukuunottamatta joka syksy, ja pyörä on aina lähtenyt käyntiin ja käynyt hyvin (paitsi silloin yhdellä kertaa käynti ei ollut kovinkaan kehuttavaa, mutta ei onneksi vaatinut mitään kaasarien purkua/puhdistusta...).

Muistelisin ettei noi RF:n kaasarit ole kauhean hankalat irroittaa imuputkista, vaijerit ja letkut irti ja klemmarit auki...voi olla hieman lujassa jos ovat tehtaan jäljiltä paikollaan...mutta ei tosiaan ole mitään rocket scienceä
Kaasareita ei missään tapauksessa kannata repiä irti toisistaan ellei ole todellista syytä, perushuollot saa tehtyä kun aukoo kohokammoiden pohjat ja / tai luistit

Mulla on jossain RF:n korjaamomanuaali ( pdf) , laita kuso kulkemaan jos tarvit

Noni, nyt saatiin pyörä pelaamaan
062802jumpie_prv.gif
Tosiaan ensin tyhjäsin kohokammiot ja laitoin uudet pensat tankkiin. Lisäksi perään sumutin imukurkkuihin CRC:n kaasuttimien puhistusainetta.
En tiädä oliko noista mitään hyötyä mutta kone lähti ensilaakista käyntiin.
cool.gif
Oli kerrassaan huippupäivä saada pyörä pelaamaan kun kelikin oli täällä päin +5C
Kevättä odotellessa
062802moto_prv.gif

Back