Kaasuttimet likoo....

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fzr1000
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

fzr1000

New member
Olen purkanna kaasuttimet,jätin kuiteskin yhteen nippuun kun en uskalla purkaa enempää..Mikä aine ois hyvä kaasuttimien puhdistuksessa,ajattalin laitaa astiaan likoammaan jotta liat (tukos) liukenis pois.Kun yks kaasutin on jostain tukossa, ainakin luulen niin ja paineilmalla puhdistamalla ei vaikutusta.Eli 2:s kaasari oireilee:kuuluu vihellystä kaasuttimen kurkun laidassa(sisäpuolella) olevasta suuttimesta (ilmasuutin?),muista kaasuttimista ei vihellystä kuulu ja seos ruuvin voi vääntää kiinni tai ottaa pois ei juuri vaikutusta käyntiin,mutt kun muita kaasuttimia ruuvailee huomaa käynnissä muutoksen.Eli tasaisessa hiljaisessa ajossa nykkii,joskus paukahtaa putkessa,mutta kun lisää kaasua nykiminen loppuu. (Näin muistelen viime kesän ruuvailujen jäljiltä.)
 
Odotan itsekin vastausta mielenkiinnolla. Olis tarkoitus purkaa ja putsata darran kaasari ennen ajokautta, mutta jos sen pystyisi liottamaan jossain sopivaisessa liemessä, niin pääsis kyllä huomattavasti helpommalla. Jotenkin on sellainen pelko persiissä, että purkuvaiheessa joku jousi tai pirun pieni nippeli lähtee kuin nato-ohjus ja katoaa sen sileän tien ja sit täytyy mennä nolona kaasari kourassa saloselle tms paikkaan ja pyytää niitä rakentamaan siitä toimiva kaasari. Hmmm... mitenköhän toi wd 40 mahtaisi toimia? Töistä löytyis sitä kanisteritavarana. Kertokaa viisaammat, että kestääkö tiivisteet?
lookaround_orig.gif
 
Bräkleenillä omat kaasarit puhdistin, hyvää kamaa. Muistakaahan sitten kaikki kumiset o-renkaat sun muut ottaa pois kun noilla aineilla pelaatte, menee pilalle.
 
bensassa kannattaa liotella, mutta puhdistetussa nimenomaan, jossa ei ole mitään "aromeja". Ja paineilmaa perään, toki harkitusti
buttrock.gif
 
Muistelisin, että joskus olisi Coca Colaakin kehuttu tuohon... Kokeilkaa ja kertokaa sitten miten kävi
smile_org.gif
 
Nykypäivää on ultraäänipesurit, niitä saa jo sopivaan hintaan jos tosissaan haluaa puhdistaa.
Mutta ei ne tietenkään ilmaisia ole, jossakin oli myynnissä sellainen pieni pesuri ~70€.
Tarviikin haeskella...
 
http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?paaryhma=&alaryhma=&ID=&hakukone=jep&haku=ultra%E4%E4ni&x=0&y=0
 
Itse otan kohokammion pois, rapsutan puukolla suurimmat hapettumat pois (normaali huolloilla sitä ei pitäisi tietysti sinne edes syntyä, mutta 15 vuotta ulkona olleesta yksilöstä sitä voi löytyä), varoen esim. tiivistepintoja ym. herkkiä kohtia.

Bensiiniin yön yli likoomaan, kaikki osat irti ja puhdistus.
Jos se  osien paljous hirvittää, ni piirrä kuva kaasuttimesta ja mikä osa minnekkin kuuluu, viellä varotoimena pistä eri osat eri paikkaan, vaikka pullonkorkkiin, ettei mee suuttimet ja jouset sekasi.

suuttimen hellävarainen puhdistus voi tapahtua vaikka ompelulangalla, pujoitat langan reijästä sisään ja vetelet ees taas, jos suutin on niin tukkeessa ettei lanka mene, voit ohuella kuparilangalla raivata varovasti tietä.

Rungon putsaukseen hammasharja on hyvä apu, kaikki pienet kolot voi rapsutella jollain pienellä puutikulla tms. Varo erityisesti reikää johon neulaventtiili menee, älä sorki sinne millään ruuvimesselillä, rupeaa muuten kaasutin herkästi uittamaan yli. Ja tietysti se paineilma on pirun kätevä, mutta ilmankin pärjää.

Ai niin, niitten ilmaruuvien/tyhjäkäyntiruuvien kierrokset kandee pistää muistiin, elikkäs: kierrät ruuvit pohjaan ja lasket kierrokset, sit ku kasaat kierrät pohjaan asti ja sieltä senverran takaisin ku olivatkin.

ei ny muuta tule mieleen.
 
Keinoja on monta, mutta jos viet sen asiantuntevaan paikkaan(Ehkä venehuolto yms.) jossa on ultraäänipesuri ja oikeat aineet, niin saat homman kerralla kuntoon.
 
asetoni vois olla asiaa, tai sitten ihan bensa liotus...
noita kun laitat saat takuuvarmasti purkaa kaikki+uudet setfat,
ja silti taittaa käydä niin että suuttimet edelleen tukossa.
(Ghostrider @ Helmikuu) sanoi:
Setfat = stefat? Missä kohti kaasareissa on stefoja? Itselläni ei ole vielä ikinä tullut vastaan.

Jos läppäakselit on laakereilla, niin sieltä löytyy!
cool.gif


Jos on alipainekaasarit, niin kalvo luultavasti kutistuu asetonilla, en nyt muista mistä ryssin just kumitiivisteet liian stydillä liottimella, mutta meni paskaksi ja taisi olla just asetonia.. Mutta tuskimpa oot jättämässä sitä edes kiinni
cool.gif
 
asetoni vois olla asiaa, tai sitten ihan bensa liotus...
noita kun laitat saat takuuvarmasti purkaa kaikki+uudet setfat,
ja silti taittaa käydä niin että suuttimet edelleen tukossa.
Setfat = stefat? Missä kohti kaasareissa on stefoja? Itselläni ei ole vielä ikinä tullut vastaan.
jäipä sanomatta tuo O-rengas ;) .
 
asetoni vois olla asiaa, tai sitten ihan bensa liotus...
noita kun laitat saat takuuvarmasti purkaa kaikki+uudet setfat,
ja silti taittaa käydä niin että suuttimet edelleen tukossa.
Tähän on vielä tyhmän pakko sotkee mukaan.
Eikös siellä kaasarissa normaalisti ole bensaa eli luulisi O-renkaiden, stefojen, kalvojen yms. kestävän sitä.

Tuo asetoni voi kyllä tehdä hallaa mutta miten olisi zippo bensa? Ei haisisi niin pahasti sen kanssa lotratessa.
 
Kentiltä löytyy ihan sellainen aine jolla on tarkoitus puhdistaa kaasareita. Spray pullo jonka nimi on One Shot. Sitä olen käyttänyt hyvällä kokemuksella. Ainoat haitat on se ettei sitä saa varaosaliikkeistä ja hinta korjaamo käyttöönkin on aika kova, mutta hyvää ja halpaa ei ole.
 
Ainakin Silkolenen Carb Cleaner... Kaasareiden puhdistukseen suunniteltua kamaa.... Tosin se on aerosoli, tiedä sitten miten saa liotettua...
 
Back
Ylös