Todellinen ongelma siinä sun langassa on se, ettei se saa olla johtavaa metallista ohjaustankoa vasten. Se pitää pystyä eristämään siitä sähköisesti, jottei se mene oikosulkuun. Tällainen eristemateriaali, joka kestää lämmön johtumisen sen lävitseen ja on mekaanisesti lujaa, on nimeltään capton-teippi.
Kun tuon ohjaustangon paksuus on noin (esim renthal 7/8" = 22 mm), tarvitsee 10 ohm/m lankaa kiertää sinne siten, että tuo 10 - 15 W teho saavutetaan moottoripyörän akkun jännitteellä 14,2 - 14,4 V.
=> P = U² / R
R = U² / P = 15 W / 14,4 ² = 13,8 ohm
= 13,8 ohm / 10 ohm/m =
1,38 m
Tämä taas vastaa 22 mm ohjaustangon päälle
=> 22 m = 0,022 m
ympärysmitta = pii * 0,022 m = 69 mm
=> kierrosmäärä lankaa = 1,38 m / 0,069 m/kierr =
20 kierrosta
Koska käden leveys on noin 10 cm, tarvitsee kierteen nousun olla noin 5 mm.
Kysymys kuuluukin, vaikka saisit sen teknisesti toteutettua, mahtuuko sinne sun tupen ja stongan väliin oikeasti 0,2 mm eristettä ja 2-kertaa langan paksuuden verran tavaraa?
Ainut kikka taitaa olla kuumentaa päälle vetästävä tuppi todella kuumaksi puhaltimella, muuten ei kyllä mahdu. Kannattaa kuitenkin kokeilla.
-M