• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

kahvanlämppärit vastuslangasta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makke71
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

makke71

New member
Tuli ajatus kehitellä mopopojille pientä kolvaustyötä. Löytyisikö foorumilta tietotoimistoa, joka kertoo ohjeet kahvanlämppärien tekoon vaikkapa vastuslangasta. Step systemsiltä löytyy mm. lankaa 10ohm/m ja 34ohm/m.  Eli minkä tehosta lankaa ja kuinka pitkästi per kahva. Ja miten mahdollinen tehonsäädin kannattaisi tehdä? Työstä pitäisi tehdä edullinen!
 
Kannattaako edes yrittää, eihän valmis paketti katkaisijoineen ja etuvastuksineen maksa kuin 50,- luokkaa..
 
Ei oikein onnistu noilla tarvikkeilla...omien pikaisten laskujen mukaan tuota 10 ohm/m vastuslankaakin tarvitsisi pujotella n. metrin verran sinne tuppien alle että saataisiin riittävä teho (14,4 W) aikaiseksi.
Vähän pienemmän ominaisvastuksen omaava lanka ja tehonkestoltaan tarpeeksi suuri säätövastus siihen eteen niin voisi onnistuakkin...Itse kuvittelisin ongelmaksi lähinnä sen langan sovittelemisen sinne tupen alle  
nixweiss.gif
 
Kyllähän kaupasta saa valmiina vaikka mitä, mutta se tekemisen ilo jää kokematta. Joten en aio hankkia valmiina, vaikka ilman tarjoaisivat! Keskenkasvusille mopopojille, joilla on tuliterät Derbit ja joille puurokin suuhun valmiiksi syötetään, haluan tarjota kokemuksia itse tekemisestä. Joten edelleen tekniikan taitajilta kyselen ideoita nimenomaan yksinkertaisesta toteutuksesta. Jotain jo löysinkin, alla linkkiä:

http://www.urheilukuvat.net/main.ph....d=22490

http://www.bajahill.net//mpuutiset0804.html#1300

http://www.urheilukuvat.net/main.ph....d=22425
 
Todellinen ongelma siinä sun langassa on se, ettei se saa olla johtavaa metallista ohjaustankoa vasten. Se pitää pystyä eristämään siitä sähköisesti, jottei se mene oikosulkuun. Tällainen eristemateriaali, joka kestää lämmön johtumisen sen lävitseen ja on mekaanisesti lujaa, on nimeltään capton-teippi.

Kun tuon ohjaustangon paksuus on noin (esim renthal 7/8" = 22 mm), tarvitsee 10 ohm/m lankaa kiertää sinne siten, että tuo 10 - 15 W teho saavutetaan moottoripyörän akkun jännitteellä 14,2 - 14,4 V.

=> P = U² / R

R = U² / P = 15 W / 14,4 ² = 13,8 ohm

= 13,8 ohm / 10 ohm/m = 1,38 m

Tämä taas vastaa 22 mm ohjaustangon päälle

=> 22 m = 0,022 m

ympärysmitta = pii * 0,022 m = 69 mm

=> kierrosmäärä lankaa = 1,38 m / 0,069 m/kierr = 20 kierrosta

Koska käden leveys on noin 10 cm, tarvitsee kierteen nousun olla noin 5 mm.


Kysymys kuuluukin, vaikka saisit sen teknisesti toteutettua, mahtuuko sinne sun tupen ja stongan väliin oikeasti 0,2 mm eristettä ja 2-kertaa langan paksuuden verran tavaraa?

Ainut kikka taitaa olla kuumentaa päälle vetästävä tuppi todella kuumaksi puhaltimella, muuten ei kyllä mahdu. Kannattaa kuitenkin kokeilla.

wink.gif
tounge.gif


-M
 
Masalle antaisin pointsit hyvästä vastauksesta!

Itse tosin ostan oolraitilta, mutta esitettyyn kysymykseen...
thumbs-up.gif
 
Back
Ylös