Kahvojen tärinänvaimennus - apua kaivataan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TwinTenox

New member
Kahvojen tärinänvaimennus - apua kaivataan

Ongelmana siis se, että originaalitupet ovat kovaa materiaalia ja päästävät tärinää lävitseen siinä määrin, että molemmat kädet, tosin kaasu enemmän, puutuvat jo lyhyellä matkalla. Huomenna olisi tarkoitus lähteä pidemmälle reissulle pyörän kanssa ja sitä ennen olisi hyvä löytää jokin tilapäinen (eli pysyväksi jäävä) ratkaisu asiaan.

En halua vaihtaa noita tuppeja kokonaan, mutta tuleeko kellään mieleen mitään putkena myytävää pehmeää tuotetta, joka olisi riittävän jämäkkää (sisähalkaisija ehkä n. 20-22mm ettei se liikkuisi kaasukahvassa, mutta niin joustavaa että sen saisi vedettyä tuohon päälle. Etolaan menen katselemaan kunhan ehdin, mutta täytyy kysyä täältä jos joku osaisi heittää hyvän ratkaisun lonkalta.
 
no ei mikään pikaratkaisu mutta joskus ohjaustangon päät on tulpattu ja sisään on laitettu hienoa hiekkaa jonka väitetään syövän pois tärinän.
 
no ei mikään pikaratkaisu mutta joskus ohjaustangon päät on tulpattu ja sisään on laitettu hienoa hiekkaa jonka väitetään syövän pois tärinän.


Miula oli yhdessä rätkässä reilu 10cm metallitangot sarvikon päissä ja kun erehyin ottamaan ne pois, niin tärinä oli melkoinen.
 
Lisäpaino tangossa hidastaa värähtelytaajuutta ja auttaa tuohon paremmin kuin kahvojen vaihto.
 
Ei onnistu painojen asennus rikkomatta / vaihtamatta kahvakumeja. Ostin nyt jotain pehmikettä, että saa edes kokeiltua onko teoriassa edes mahdollista tuollaisten teko ja auttaako ne.
 
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M.../Kaasukaden-lepuuttaja-moottoripyoriin-82170/

Mulla oli alunperin ongelmana kaasukäden puutuminen, tuon käyttöönotto auttoi huomattavasti. Nyt kolmas kausi menossa, olen edelleen sitä mieltä että se on melkein yhtä hyvä keksintö kuin vakionopeudensäädin autossa :p

Tälle kaudelle lisämuutos on ollut rattaiden vaihto, takaratas vaihtui 37->44 ja tärinät vähenivät entisestään. Nyt ilkeää jo käyttää nelosvaihdetta 80 alueella ;) Vakio on 41 ja toi oli 37 edellisen omistajan jäljiltä.
 
Hiekkaa sisään, kaasupuolenhan saa irti rikkomatta kumia ? Jossei stongassa ole reikiä niin äkkiäkös sen irroittaa ja valuttaa hiekkaa kytkinkäden puolelle asti ?) Kaasupuolelle joku tulppa ettei valu kaasukahvan väliin.

Maalaisjärjellä ajateltuna noin ?

Itselläni käsien puutuminen johtuu hermokanavien ahtaudesta kaulalla/olkapäissä, puutuu nimetön ja pikkurilli. Jumppa ja venyttely auttaa tähän :)
 
laita semmoiset hanskat, joissa on kämmenpuolessa toppausta. Auttaa merkittävästi.
 
Ostin just syksyllä uudet hanskat ja vanhojakin on kolme paria vielä. Noi tupet on kaiken lisäksi halvemmat ja toimivat (jos toimivat) kaikkien hanskojen kanssa.

Motodealilta meinasin itsekin jo tilata - hintakaan ei päätä huimaa 19,90e - mutta postikulut onkin sitten melkein yhtä paljon. Eikä siellä oikein näytä muuta mielenkiintoista olevan.
 
No mullahan on 2kpl noita K100:a ja noista vain tuossa kovakahvaisessa tuo moottorin tärinä häiritsee. Ehkei kannata vaihtaa koko pyörää jos tuppeja pehmentämällä löytyy apu vaivaan?
 
Kokeilepa laittaa pelimailan grippinauhaa samaan tapaan kiertäen kuin mailan varteenkin.
Itse laitoin jotain sählymailaan tarkoitettua nauhaa omiin kahvoihini ja toimii,myös kahvanlämppärit jaksaa edelleen lämmittää grippinauhan läpikin. Tulee tuhtimpi ote kahvoista ja vaimentaa tärinän pois.
 
Vetäisin tämän triidin innoittaman Apriliaan cliparit täyteen hiekkaa muksujen hiekkalaatikosta. Yllätys oli suuri, sillä hitto, se oikeasti auttoi! Eipä tärise enää näpeissä 7000rpm, ainoastaan jalkatapeissa :)
 
Vetäisin tämän triidin innoittaman Apriliaan cliparit täyteen hiekkaa muksujen hiekkalaatikosta. Yllätys oli suuri, sillä hitto, se oikeasti auttoi! Eipä tärise enää näpeissä 7000rpm, ainoastaan jalkatapeissa :)

Lyijypaino voisi toimia tuossa parhaiten, romikselta kasa lyijyä jopnka sitten valaa sopivaksi pötkyläksi ja työstää nihkeästi tangon sisään sopivaksi, liimalla vaikka kiinni. Voi sen tangon tietysti valaa täyteen lyijyä jollei sisällä mene johtoja tms.
 
Back
Ylös