• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kaksi jarrulevylukkoa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jannep
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jannep

New member
Tuli hassu ajatus mieleen liittyen näihin jarrulevylukkoihin. Kun meinaan turvallisuuden kannaltahan nuo ovat vähän vaarallisia jos unohtuu lukko paikalleen ja lähtee se päällä liikkeelle silleen että keikahtaa nurin 0,5-1m päässä.

Entä jos ostaisi kaksi lukkoa ja laittaisi ne siten kummallekin puolelle jarrusylinteriä ja haarukkaa että pyörä ei pääse pyörimään juuri yhtään kun ne ovat paikoillaan.

Varoittaisiko tämä ajoissa, kun pyörä ei lähde edes liikkeelle jos lukot ovat paikoillaan?

Toimisiko käytännössä?

Entä lukko joka lukittuisi esimeriksi etuhaarukan ja levyn välille, jolloin saataisiin sama tulos?

Kuinka moni lähtisi ajamaan, jos heti alkuun huomaisi ettei etupyörä pyöri lainkaan? (Vaatisi varmaan aika paljon kaasua työntää pyörimätöntä eturengasta edellään ainakin asfaltilla?)
 
Oman Xenan kanssa oli ainakin täysin mahdotonta lähteä lukko kiinni ajelemaan, aloitti ulvonnan välittömästi kun pyörän päälle istahtaa yritti.
Ilman hälyä olevissa tietysti vaara on huonomuistiselle ilmeinen.
 
Kyllähän tuo toimisi, tosin muistelen, että itsellä ei lukko sopisi haarukan takapuolelle.

Onhan se jarrulevylukon aiheuttama pysäys ja kaatuminen niin sanotusti "seisauttava kokemus", itsellekin tuttu muutenkin kuin TV:stä ... Jotkut laittaa kaasukahvaan merkiksi kuminauhan tai muun lenkin, jota sitten väliaikoina roikotetaan jarrulevylukossa.
 
Mulla on Kryptoniten murkula mallinen jarrulevylukko, jossa tuli mukana sellainen kierrejoustonaru jonka toinen pää tulee lukkoon kiinni ja toinen jarrukahvaan. Helpottaa kummasti muistamista, jos ei kerta koko aikaa lukkoa käytä, että sen ottaisi pois jo rutiinilla..
 
Eikös jollain valmistajalla ollut jalkatappina toimiva levyjarrulukko? Eli siis ajossa jalkatappina ja parkissa lukkona. Jalkatapin puuttumisen varmasti huomaisi. Tiedä sitten kuinka hyvä tuollainen on jalkatapin virkaa toimittamassa.
 
Oman Xenan kanssa oli ainakin täysin mahdotonta lähteä lukko kiinni ajelemaan, aloitti ulvonnan välittömästi kun pyörän päälle istahtaa yritti.
Ilman hälyä olevissa tietysti vaara on huonomuistiselle ilmeinen.
Sama juttu. Se myös aina välillä ihan itekseen ilmoittaa pyörän omistajalle, että se on vielä olemassa!
tounge.gif
 
Oman Xenan kanssa oli ainakin täysin mahdotonta lähteä lukko kiinni ajelemaan, aloitti ulvonnan välittömästi kun pyörän päälle istahtaa yritti.
Ilman hälyä olevissa tietysti vaara on huonomuistiselle ilmeinen.
Sama juttu. Se myös aina välillä ihan itekseen ilmoittaa pyörän omistajalle, että se on vielä olemassa!
tounge.gif
Jaa.. Mun kokemukset (tosin jo vuosien takaa) Xenasta on aivan jotain muuta.

Hälytteli itsekseen, irrotus levystä aiheutti usein hälytyksen ja silti onnistuin pari kertaa liikuttamaan pyörää niin, että se kopsahti jarrusatulaan.
Laitteen pimennyttyä lopullisesti, sain kaksi kertaa sain takuuseen uuden - sen kolmannen myin kaverille.
En puuttuisi enää moiseen, mutta ehkä tuotekehitystä on tapahtunut..

Joustava vaijeri lukosta ohjaustankoon on halpa ja toimiva varosysteemi.
 
Kaikkein ikävintä olisi muistaa vasta moottoritienopeuteen päästyään, että se p..keleen jarrulevylukko unohtu irrottaa.
biggrin.gif
 
Säilytä levylukko pienessä kiristysnauhallisessa pussissa (kännypussi/silmälasipussi tmv). Kun pyörä on lukittu, säilytä pussi kaasukahvan päällä.

Ei ole tätä menetelmää käyttäen vielä päässyt unohtumaan, vaikka hajamielinen olenkin!

Voi myös niksipirkan hengessä tehdä säilytyspussi vanhasta sukkahoususta, niin ei kyllä taatusti unohdu
tounge.gif
 
Kannattaa laminoida itselleen sellainen kyltti jossa lukee:MUISTA OTTAA LUKKO POIS ja laittaa se mittariston päälle.
biggrin.gif
 
Ehkä tyhmä kysymys, kun en omista jarrulevylukkoa:
miksei sitä käytetä takajarrulevyssä?

Takapyörän lukittuminen ei aiheuttaisi niin varmaa kaatoa.
 
Kannattaa laminoida itselleen sellainen kyltti jossa lukee:MUISTA OTTAA LUKKO POIS ja laittaa se mittariston päälle.  
biggrin.gif
tounge.gif


Saa olla aika hajamieli jos ei muista ottaa lukkoa pois ensin.
Tehokas tapa on ajatella ettet luota keneenkään ja kuvittelet mielessäsi että kaikki yrittävät vahingoittaa pyörääsi lukosta/hälyttimestä riippumatta, tutkit pyörää aina vähän aikaa katselemalla näkyykö mitään epäilyttävää ennen ajamaan lähtöä. Ei kestä kuin max 1min jos sitäkään.

Hieman aiheesta sivuten itselläni on vain kerran kaarilukko jäänyt paikalleen takapyörään, ihmettelin että mitäs nyt kun pyörä ei liiku. Sitten tajusin syyn ja otin lukon pois.

Itse käytän mieluiten kaarilukkoa koska se on ainakin lujaa tekoa ja ei kovin helposti mene rikki. Olikohan se 1000nm mitä noitten pitäisi kestää vääntövoimaa? En nyt muista.

Minä aina katselen pyörää vähän ennen kuin lähden ajamaan, ehkä siinä syy miksei kaarilukko yleensä unohdu renkaaseen.
____

Joissakin hälyttävissä levyjarrulukoissa on se huono puoli että niiden vaimentaminen ei ole kovin vaikeaa.
 
Back
Ylös