• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kalevan tietoisku moottoripyöräilyonnettomuuksista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Perkele
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
esim kova kiihdytys, ja joo, auto tuli kolmion takaa tai vasemmalta tasa-arvoisessa risteyksessä
Kuinka moni todistajanlausunto onnettomuuksien jälkipyykeissä kertoo että esim: kiihdytti kovaa liikennevaloista ja plaaa plaaa plaaa.

Veikkaan että monelle kadun tallaajalle ja moottoripyöräilyyn vihkiytymättömllä on vaikea tajuta että mottoripyörällä ei tarvitse kiihdyttää kovaa kun se on jo mennyt menojaan.  Omallakin pyörällä riittää hyvin kun vaihtelee isompaa leppoisasti 4000rpm kierroksilla liikennevaloista lähtiessä kun autot ovat vielä lähtökuopissaan ja pyörä kaukana ja se sitten näyttää hurjalta kiihdytykseltä kun on tullut rakoa
Tuleeko isoimpia vaurioita jos pyörä kiihdyttää, ja törmätessään johonkin esineeseen vauhdin ollessa 60 km/h, kuin jos pyörä kulkee tasan 60 km/h, ja törmää samaan esineeseen?

Tuleeko isoimpia vaurioita jos pyörä kiihdyttää, ja törmätessään johonkin esineeseen vauhdin ollessa 60 km/h, kuin jos pyörä kulkee tasan 60 km/h, ja törmää samaan esineeseen?
Tuskin, mutta vaurioissa on eroja. Ensinmainitussa tapauksessa varmaan useimmiten enemmän vaurioita öljypohjassa
tounge.gif

esim kova kiihdytys, ja joo, auto tuli kolmion takaa tai vasemmalta tasa-arvoisessa risteyksessä
Kuinka moni todistajanlausunto onnettomuuksien jälkipyykeissä kertoo että esim: kiihdytti kovaa liikennevaloista ja plaaa plaaa plaaa.

Veikkaan että monelle kadun tallaajalle ja moottoripyöräilyyn vihkiytymättömllä on vaikea tajuta että mottoripyörällä ei tarvitse kiihdyttää kovaa kun se on jo mennyt menojaan.  Omallakin pyörällä riittää hyvin kun vaihtelee isompaa leppoisasti 4000rpm kierroksilla liikennevaloista lähtiessä kun autot ovat vielä lähtökuopissaan ja pyörä kaukana ja se sitten näyttää hurjalta kiihdytykseltä kun on tullut rakoa
Tuo olikin vain pointtina siihen kuinka noita juttuja uutisoidaan. Mummon mielestä pyörä kiihdytti rajusti kun syntyi kaulaa autoihin niin nopeasti ja tämä sitten päätyy lehtiin ja tutkimustuloksiin sekä aiheuttaa sen että sormella osoitetaan motoristi suoraan "syylliseksi" tapahtumaan ajotyylillään, vaikka todellisuus saattaa olla aivan toisin

Veikkaan että monelle kadun tallaajalle ja moottoripyöräilyyn vihkiytymättömllä on vaikea tajuta että mottoripyörällä ei tarvitse kiihdyttää kovaa kun se on jo mennyt menojaan. Omallakin pyörällä riittää hyvin kun vaihtelee isompaa leppoisasti 4000rpm kierroksilla liikennevaloista lähtiessä kun autot ovat vielä lähtökuopissaan ja pyörä kaukana ja se sitten näyttää hurjalta kiihdytykseltä kun on tullut rakoa
Tuo olikin vain pointtina siihen kuinka noita juttuja uutisoidaan. Mummon mielestä pyörä kiihdytti rajusti kun syntyi kaulaa autoihin niin nopeasti ja tämä sitten päätyy lehtiin ja tutkimustuloksiin sekä aiheuttaa sen että sormella osoitetaan motoristi suoraan "syylliseksi" tapahtumaan ajotyylillään, vaikka todellisuus saattaa olla aivan toisin
Sattui kolari, jossa kuorma-auto ajoi suoraan moottoripyörän eteen. Paikallinen sanomalehti otsikoi uutisen Moottoripyörä törmäsi kuorma-autoon, itse juttu oli jotakuinkin oikein. Jostain syystä minua raivostutti tuo otsikointi aivan hirveästi ja kirjoitinkin toimitukselle (huom.ystävällistä) palautetta siitä, kuinka harhaanjohtava ja leimaava otsikko mielestäni oli. Sen jälkeen otsikot olivat asiallisia kuten kuuluukin. Ehkäpä uutisen kirjoittaja ei vain tule ajatelleeksi, että palstan täytteeksi kirjoitetulla sanalla voi olla sijaansa suurempi merkitys.

Mun mielestä lähes jokainen onnettomuus joka johtaa motoristin kuolemaan on motoristin "oma vika". Moottoripyörällä ajaessa pitää oma haavoittuvuus olla niin hyvin mielessä, että kompensoi muidenkin tekemiä virheitä. Vaikka auto tulisi kolmion takaa eteen, pitäisi henkeään kunnioittavan motoristin osata varautua siihen ja kyetä pysäyttämään tai väistämään.

Minä tykkään olla oikeassa. Luulenpa silti, ettei mua paljon lohduttaisi, vaikka saisin viimeisiksi sanoikseni auton alta korahtaa, jotta: "Minä olin oikeassa, sinä tulit kolmion takaa!"

Mun mielestä lähes jokainen onnettomuus joka johtaa motoristin kuolemaan on motoristin "oma vika". Moottoripyörällä ajaessa pitää oma haavoittuvuus olla niin hyvin mielessä, että kompensoi muidenkin tekemiä virheitä. Vaikka auto tulisi kolmion takaa eteen, pitäisi henkeään kunnioittavan motoristin osata varautua siihen ja kyetä pysäyttämään tai väistämään.

Minä tykkään olla oikeassa. Luulenpa silti, ettei mua paljon lohduttaisi, vaikka saisin viimeisiksi sanoikseni auton alta korahtaa, jotta: "Minä olin oikeassa, sinä tulit kolmion takaa!"
Lehmät
biggrin.gif

<a href="http://www.moottori.fi/kolarit.asp?p=917&c=921#kolari" target="_blank">Moott
ori</a> Tuolta voi käydä lukemassa liikenneonnettomuus tutkijalautakunnan raportteja. Esim viime vuoden (2006) kesäkuun moottoripyörä onnettomuuksista. Niistä olisi saanut Kalevan juttua huomattavasti "paremman jutun". Koeajo, ylinopeus ilman korttia, ylinopeus humalassa , ylinopeus humalassa ja motoristi ohitti auton jarrutti, auto ajoi päälle. Huomioikaa myös tlk suositukset.

Back