• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kaliningrad - Königsberg?

puimurikuski

New member
Onkos kukaan käynyt "mopolla"? Mites viisumi- yms. paperipuoli?

Olishan tuo aika mielenkiintoinen kohde ja lähellä. Tallinnaan aamun ekalla laivalla ja illaksi jo perille.

Kertokaahan kokemuksista!

Kaliningrad on Kaliningrad vaikka sen voissa paistaisi!
crazy.gif

Mikäs sulle sitten on Pietari taikka Viipuri?
confused_orig.gif
Luulempa, että saat monen karjalaisen vihat päälles, jos väität, ettei Viipuri ole Viipuri ja sen vielä voissa paistat.

Se on kuule Kaliningrad ollu vasta kun sen Neuvostoliitto valloitti ja muutti nimen. Siihen saakka se oli saksalaisen Itä-Preussin pääkaupunki Königsberg ! Mulla on yks tuttu syntynyt siellä ja sen papereissa lukee, että syntymäpaikka on KÖNIGSBERG!

mad.gif

confused_orig.gif
Luulempa, että saat monen karjalaisen vihat päälles, jos väität, ettei Viipuri ole Viipuri ja sen vielä voissa paistat.

Se on kuule Kaliningrad ollu vasta kun sen Neuvostoliitto valloitti ja muutti nimen. Siihen saakka se oli saksalaisen Itä-Preussin pääkaupunki Königsberg ! Mulla on yks tuttu syntynyt siellä ja sen papereissa lukee, että syntymäpaikka on KÖNIGSBERG!

mad.gif
Minä en lähtisi Venäjälle mopolla tai ylipäänsä ollenkaan. Olen perinyt tietyn asenteen moisia Homo Sovieticus-hemmoja kohtaan. Isävainaa torjui Venäjän globalisaatio yritystä Maxim-konekiväärillä. Joo.. paha asennevamma.... ja nyt
033102beer_1_prv.gif

Juuri sama asennevamma on minullakin, siksi KÖNIGSBERG! Jo vuodesta 1255. Kauan siitä sovjetskista ei oo enää (onneksi) mitään nähtävissä, siksi....

Viisumin tarviit ja sinne meno on vielä helppoa, mutta pois saat odottaa vaikka paripäivää jonossa, basaalusta. Liettuan puolelta pääset kannakselle Klaipedasta maksamalla luonnonsuojelumaksun ja Puolan puolelta pääset ennen Danskia Kg:n toiselle puolelle. Näin tein itse viime suvena.
cool.gif

confused_orig.gif

Se on kuule Kaliningrad ollu vasta kun sen Neuvostoliitto valloitti ja muutti nimen.  Siihen saakka se oli saksalaisen Itä-Preussin pääkaupunki Königsberg !  Mulla on yks tuttu syntynyt siellä ja sen papereissa lukee, että syntymäpaikka on KÖNIGSBERG!

mad.gif
Tästähän hauska keskustelu syntyi  
biggrin.gif

Mitenkäs porukka sitten arpoisi nimeksi sille kaupungille, joka sijaitsee Bosporinsalmen länsirannan niemekkeellä?
Kahdeksankymmentä vuotta virallinen nimi on ollut Istanbul, vaikka turkkilaiset valloittivat kaupungin jo viisisataa vuotta sitten.
Kostantinopoli oli nimenä noin kuusitoista vuosisataa.
Ajanlaskun alussa kreikkalaiset kutsuivat kaupunkia nimellä Byzantion.
Sitä vanhemmista nimistä ei taida olla tietoakaan...

Back