• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kannattaako pistää rahansa vanhaan ZX-6R:ään?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja A.Hippo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

A.Hippo

New member
Olen pidemmän aikaa etsinyt ensimmäistä "kyykkypyörää" itselleni. Ostointoa on hillinnyt ainoastaan lompakon ohuus, joten odotteluaika on mennyt säästäessä. Olen tutkinut melko tarkasti hintoja ja sopivia mallejakin.

600cc luokan peleistä lähimmäksi budjettiani pääsisi "vanhalla" 2000-2002 vuoden ZX-6R:llä. Näistä löytyy vielä muutamia yksilöitä, joissa kilometrit ovat inhimillisissä raameissa. Hintaluokka näyttää asettuneen syksyllä sinne 5500-7500 euron tuntumaan. Kiikarissa olisi esimerkiksi '01 malli alle seitsemän tonnin.

Kaipailisin kommentteja sen suhteen, että kannattaako (vähät) rahansa laittaa tuon ikäkauden laitteeseen? Olisiko ajettavuuden / tekniikan osalta järkevämpää säästää vielä 2-3 tuhatta euroa ja panostaa kerralla '05--> malliin...?  
withstupid.gif

Lähinnä kaipaan kommentteja sen suhteen, että onko tuon ikäinen peli ns. "huono sijoitus" ajatellen jälleenmyyntiarvoa. Sinällään tuo vanhan mallinen pyörä kävisi itselle hyvin, koska se on reilumman kokoinen (kuskilla mittaa 190cm/100kg).

- Artturi -

Itsellä -02 9r ja mikäs sillä on ajella... Mittarissa nyt 27tkm. Riippuu niin yksilöstä mutta kyllä siisti pyörä yleensä on myös yleensä huollettu hyvin, kaveri aikanaan otti auki olisko ollu -98vm 6r:n koneen jolla oli ajettu lähemmäs 100tkm ja kone oli täysin kunnossa, eli ei ollut mitään poikkeavia kulumia koneessa. Kasasi uusilla laakereilla ja laittoi vaihtoon. Tiedä vaikka olis jollain täällä...

Itsellä vaan ottaa aina käytönjäljet silmään mutta pienellä hakemisella löytyy kyllä siistejäkin pyöriä.

Eli uskaltasin kyllä ostaa. Vaikka vanha on aina vanha ja uusi aina uusi, mutta kumpiakin joutuu huoltamaan/korjaamaan. Uudella ajelee muutaman vuoden (riippuu kilometreistä) tekemällä säännölliset huollot, vanhemmissa sit menee laakerit (ohjaus, svingi, takahaarukka, pyörien) mutta kun ne kerran vaihtaa niin sit taas ajaa sen 40-50tkm ilman että niistä tarvii välittää.

Ei vanhemmatkaan pyörät leviä käsiin...
tounge.gif

Niin ja muut selviää vaan kokeilemalla eri vaihtoehtoja.

Ja ei muuta kun kevättä odotellessa.....

No jos nimenomaan sijoitus mielessä meinaat, niin älä osta moottoripyörää.  
wink.gif

Mutta asiaan. Tuon ikäinen pyörä on hinta laatu suhteeltaan se paras! Ajelet sillä vuoden kaksi ja saat lähemmäs omasi takaisin, toki riippuu kuinka paljon ajat. Jos pyörä maksaa lähelle uudempaa kun kilsoja on vähän, muista että jokainen ajamasi kilsa sen hintaa tiputtaa. Jos taas ostat 05 sen hinta tippuu joka vuosi enemmän. Nyt kun vielä pyörien hinnat on lasku suunnassa ja loppua sille ei ole näkyvissä ei oikeastaan ole kovinkaan suurta järkeä ostaa uutukaista pyörää, onhan jo tällä hetkellä myynnissä kalliimpia käytettyja kuin uusia. Rahoitustahan saa kyllä jos uudempaa tekee mieli. Tosin ainahan sen joutuu maksamaan pois. Tosin epäilisin aina kun vähän kilsoja ja halpa hinta (halvempi kuin "normaalisti") sekä kaupat pitäisi tehdä ilman koeajoa (nyt talvella). Tosin nythän sinulla on mahdollisuus koeajoihin, suosittelenkin tekemään niitä reippaalla kädellä helvetisti kun liikkeissä on pyöriä vaikka muille jakaa.

Käytännössä tuollaisen alle kypädonan ajetun pitäisi näyttää kaikkialta muualta uudelta, paitsi renkailtaan. Ajaakin sen pitäisi olla hyvä, ei vispata ja vaspata kun se on uusi vaikkakin muutaman vuoden vanha. Tosin noissahan saattaa olla tullut vikoja siitä että ne on seisonut vuodesta toiseen käyttämättä. Tiivisteet kuivunut jne jne näistä kertokoon joku joka paremmin tietää.

Kiitokset kattavista vastauksista. Saattoi tosiaan tulla hieman väärä käsitys viestistäni, että tässä haetaan sijoituskohdetta... Ei sentään, oon jo kotilon osalta oppinut kantapään kautta, että kaikki ajoneuvot vaikuttaa olevan huonoja sijoituksia. (nimim. auton arvosta katosi 50% kahdessa vuodessa...).

Alunperin etsiskelin '02 mallista 636-koneella olevaa pyörää, mutta huomasin niiden hintapyyntöjen olevan hieman yliampuvia. Tiedä sitten onko tuo '01 mallin 599cc kone paljoakaan "huonompi"...?

Tuossa olikin puhetta siitä, että uusi pyöriä saa jo halvemmalla kuin käytettyjä. Tässä onkin yksi syy, että miksi suhtauduin varauksella vanhempaan pyörään. Tuli aina vaan ajatus, että "miksi ostaa vanha hintaan 7000 EUR, kun uuden saa laittamalla 3000 EUR lisää". Sitten pyörittelin vähän prosenttilaskua päissäni ja palasin maan pinnalle huomatessani, että 3 kEUR onkin aika monta prosenttia 7 kEUR:sta...
biggrin.gif

Täytyy lähteä ihmettelemään, että miltä nuo vanhemmat Kawat näyttää ja tuntuu. Eiköhän se siitä etene.

- A

Taas toisaalta jos ostat niin osta ainakin sellainen jota et heti ole vaihtamassa. Vaihdoissa palaa aina hilloo ja lopuksi palaa vielä enemmän kuin heti tuoreempaan "sijoittamisessa".

Tuo vaihdossa palaa enemmän ei aina pidä paikkaansa, mutta vaihtoajat saattaa venyä. No nyt on hyvä aika ostaa ja ajella, kokeilla sitä pyörää ja todeta liian pieneksi. Omansa on helpompi saada takaisin keväällä. Tosin itse olen täysin sitä mieltä että 6r riittää niin aloittelijalle kuin kokeneemmallekin. Toki niitä vääntöjä saa tonnisella, muttei se aivan tuulesta temmattua ole tuo hieman tehottomammalla harjoittelukaan, varsinkin kun tuo 6r ei ole niitä tehottomampia ja repii aloittelijan käsissä aivan riittävästi.

Tuo kolme donaa on kuitenkin mummoissa 18 donaa niin ja prossissa on minunkin helpompi tajuta paljon hinta nousee
blush.gif

Jep, jos vaan sopivasti sattuu niin vaihdossa voi jopa voittaa. Ja vaikka kuin ostais sellasen mitä ois pitämässä niin vaihtotarve voi yllättää. Ostaa sellasen mikä sopii rahatilenteeseen +miellyttää silmää ja tuntuu hyvältä
smile_org.gif

ite ajelen -97 zx-9r enkä koe sen olevan edes "vanha"
mopo...mut kaikki aatelkoon omalla laillaan!

Tosi on sijoitus tämä harrastus ei ole ennemkin pörssiromahdus
blush.gif

Pyyntihinta ei ole myyntihinta, ostat 02-03 vuoden 6r:n ja maksat 6500€ se ei voi olla huono valinta... Markkinoilla on lievä ylitarjonta 636:sta, vaihtokuumeessa oleva myyjä haluaa eroon vanhasta muttei kehtaa laittaa niin alhaista hintaa kuin oikeasti on valmis luopumaan saadakseen uuden...
(analysoin omaa taannoista käyttäytymistä)

Sinällään tuo vanhan mallinen pyörä kävisi itselle hyvin, koska se on reilumman kokoinen (kuskilla mittaa 190cm/100kg).
Noilla raameilla, montako kilometriä aioit ajaa suuntaan jos toiseen kyykällä ilman ettei tarvi nousta jalkoja oikomaan?

Lainaa hitossa joltain kaverilta ensin pyörä ja pärrää päivä kaupunkiliikenteessä ja toinen maantiellä. Jos tämän jälkeen ajatus lepää vielä kyykässä niin siitä vaan.

Ite tullut jonkin verran ajettua 9r:llä, nauttimaan pääsee vasta kun nopeus on siinä 160 - 170 km/h jolloin tuulen vastus hieman helpottaa käsille tulevaa painoa.

Juttu erikseen jos investointi tulee snakarilla käyntiä varten, sinnehän pääsee vaikka potkulaudalla.

Pyyntihinta ei ole myyntihinta, ostat 02-03 vuoden 6r:n ja maksat 6500€ se ei voi olla huono valinta... Markkinoilla on lievä ylitarjonta 636:sta, vaihtokuumeessa oleva myyjä haluaa eroon vanhasta muttei kehtaa laittaa niin alhaista hintaa kuin oikeasti on valmis luopumaan saadakseen uuden...
(analysoin omaa taannoista käyttäytymistä)
Tuohon sen verta, että elä puhu edes samassa lauseessa -02 ja -03 6R:stä.
biggrin.gif
Muuta samaa niissä ei oikein ole kun toi 636. -02:sta saa varmaan ehjänä tuohon 6500 hintaan, mutta -03:sta ei kyllä helposti.

Itselläni on ollut tuo eka 636, eli -02 kaasutin vehje. -01 verrattuna siinä on ainakin paremmat iskarit, jouset ja ne 36 lisäkuutiota, jotenka jonkinverran enemmän niistä kannattaa musta maksaa. Mun mielestäni oiva "sijoitus". Sopii vähän kaikenlaiseen ajoon. Radallekin jotenkin. Pituudelles varmaan sopivin ratkaisu 600-luokasta. Mä olen 175 pitkä ja joskus olo tuntui vähän lyhyeltä sen sarvissa.

sanoi:
Noilla raameilla, montako kilometriä aioit ajaa suuntaan jos toiseen kyykällä ilman ettei tarvi nousta jalkoja oikomaan?

Kieltämättä olen miettinyt tätä muutaman kerran ja pari pikaista kyykkärin koeajoa on pistänyt miettimään vielä enemmän. Tiedän isompienkien kavereiden ajavan kyykyllä, joten uskon sen olevan mahdollista (ainakin teoriassa)
biggrin.gif
, ei tosin kaikilla pyörillä. Ajatuksena oli vaihtaa säädettävät jalkatapit ja cliparit JOS olo alkaa tuntua todella pahalta pyörän päällä.

Kerran pällistelin kaupassa '03-mallista 6R:ää ja kauppias tuli siihen juttusille. Kertoi pyörän kuuluneen 195 cm pitkälle kaverille. Sillä oli tosin ajettu vain 3 tkm, jonka jälkeen kaveri oli vaihtanut sen isompaan pyörään...  
thumbs-up.gif

Omien kokemusten mukaan tuo '03-'04-malli on ahdas verrattuna edelliseen versioon.

sanoi:
-01 verrattuna siinä on ainakin paremmat iskarit, jouset ja ne 36 lisäkuutiota, jotenka jonkinverran enemmän niistä kannattaa musta maksaa

Tuota en ollutkaan huomioinut, että '02-mallissa on myös iskaripuolella parannuksia. Pistää vaihtoehdon uuteen valoon. '03/'04-malli on pelistä pois em. kokemusten perusteella, se tuntuu oikeasti niin "lyhyeltä" allani, että ajosta tuskin saa siedettävää. '05--> malli on kuulemma tilavampi, mutta valitettavasti en ole päässyt vielä kokeilemaan oikeassa käytössä. Eikä toisaalta ole kiirekään, koska niiden hinnat näyttää yleisesti soutavan siellä +9000 euroa hintaluokassa.

Nyt kun vielä pyörien hinnat on lasku suunnassa ja loppua sille ei ole näkyvissä ei oikeastaan ole kovinkaan suurta järkeä ostaa uutukaista pyörää, onhan jo tällä hetkellä myynnissä kalliimpia käytettyja kuin uusia.
Uutkukaisen ostossa kannattaa katse suunnata ylivuotisiin jos on pelimerkeistä tarkka/pulaa. Mitä vanhempi käytetty sitä enemmän tuntuu hintapyynneissä olevan tuota tunnearvolisää eli siinä mielessä uudempi on parempi ostos. Helpompi päästä myös eroon kun ei ole mikään miltei museopeli. Jokainen taaplaa toki tyylillään ja mikään mopohan ei voi olla huono "sijoituskohde"
tounge.gif

Nyt jos pitäs valita että -02 vai -03 tai -05-> ni ottasin -02:sen....
miksi, no siksi että toi oli ensimmäinen ja viimeinen kompromissiton allroundpyörä...! Soisin sen jopa tekevän toisen tulemisen ZZR- mallinimellä niinkuin muutama vuosi sitten kuulin huhuja, ei vain ole näkynyt.
....
Ja itseasiassa pikaisen googletuksen perusteella se on sittenkin julkaistu uudestaan se -02 ZX-6R ZZR:nä!
Ei vahingossakaan Suomeen ennenkuin vanhat myyty pois..
-06 zzr bikepics

Nyt sais vastauksen siihen vanhaan topiciin jossa joku kysyi että käykö zx-6r:n osat ZZR:ään...joo käy

Juu. Itellä alla tommone -02 636:nen ja ainakin mun mittaselle (186cm) sopii alle ihan hyvin. Ei se mikään matkapyörä ole, mutta meni silläkin heinäkuuhun saakka 9tkm ennekuin selkä prakas (ei pyörästä johtuen).

Parempi melkiin sokkona määritellä summa jonka on valmis maksamaan ja ostaa se mitä sillä saa kuin ruveta etsimään asenteella "mut jos mä laittasin vielä vähän lisää niin sit sais..". Sillä mentaliteetilla meittin autohankinnan budjetti nous 8k€ --> 15k€.

Alunperin etsiskelin '02 mallista 636-koneella olevaa pyörää, mutta huomasin niiden hintapyyntöjen olevan hieman yliampuvia.
Muista tämä ilmiö: kun netissä myynti (tai myynnissä pitäminen) ei maksa juuri mitään, niin juurikin ne ylihinnoitellut käytetyt roikkuvat siellä kuukaudesta toiseen, kun taas ne asiallisesti hinnoitellut (tai sitten riittävän tinkimisvaraiset) eivät käy myyntipalstoilla kuin kääntymässä.

Tästä seuraa helposti väärä käsitys ns. oikeasta markkinahinnasta...
smile_org.gif

Kyllä nyt on käytetyn ostajan markkinat, uusienkin hintataso tulee alas niin että kolisee...
sport05.gif

sanoi:
kun taas ne asiallisesti hinnoitellut (tai sitten riittävän tinkimisvaraiset) eivät käy myyntipalstoilla kuin kääntymässä.

Tämän ilmiön olen huomannut karvaasti pariin kertaan. Kaksi hyvältä vaikuttanutta kauppaa on mennyt sivu suun vain sen takia, ettei ole tullut toimittua tarpeeksi aikaisin.  
withstupid.gif

Toistaiseksi ei ole löytynyt pyörää, mutta olenkin suunnannut katseeni toiveikkaana Saksaan. Omat riskinsä on tuossakin tietysti, mutta ainakin valikoimaa käytetyissä on reilusti. Siitä en tiedä, että miten järkevää se nykypäivänä on, mutta pakko kaiketi hakata päätä puuhun ja kokeilla.

sanoi:
Parempi melkiin sokkona määritellä summa jonka on valmis maksamaan ja ostaa se mitä sillä saa kuin ruveta etsimään asenteella "mut jos mä laittasin vielä vähän lisää niin sit sais..".

Tässä olen täysin samaa mieltä ja siksi nyt mieleni syövereihin olen asettanut budjetiksi 6-7000 EUR. Tällä pitäisi löytyä '00-'02 mallista kyykkyä joko Suomesta suoraan tai Saksasta tuottamalla veroineen. Tosin jos Nettimotoa katsoo, niin tuolla hinnalla ei kovin montaa kiinnostavaa laitetta tällä hetkellä ole kaupan. Mutta kuten aikaisemmin on mainittu, niin ei ne siellä myynnissä kauaa makaa jos vaan hinta on kohdallaan...

Itse kun pyörää hankin, otan huomioon hankintahinnan lisäksi tulevat kustannukset. Mieluummin maksan hyvästä/vähän ajetusta pyörästä enemmän. Tulevaisuudessa kokonaiskustannukset menee kuitenkin samoihin "halvimman" kanssa.
Jäljellä olevat kilometrit renkailla, ketjuilla, jarruilla, tulpilla ja venttiilinsäädöillä filttereillä ym. eivät ole ihan mitättömiä kustannuksia.
Esim. 23tkm ajetussa (verrattuna esim. 10tkm vähemmän ajettuun) 636:ssa pääsee lähitulevaisuudessa venttiilin välykset tarkistamaan sadoilla euroilla (jos ei itse tee), ketjuilla ja rattailla on ajettu parhaat päivät jne.. Näin ollen joku 1000 euron lisäsijoitus voi oikeasti tuoda tuoreemmassa pyörässä jo ekana kesänä lähes kaiken takaisin puhumattakaan 10tkm lisäkilometreistä ennen koneremonttia tai jostain hamassa tulevaisuudessa tulevista iskarihuolloista paremman vaihtoarvon lisäksi...

Uusi (esim. ylivuotinen) on monesti pidempään omistettuna hyvä vaihtoehto. Ostohetkellä vain ei halua tunnustaa sitä tosi asiaa, että pyörällä ajo maksaa sen 2000e kesä vaikka körryyttelisi maantieajoa vain 5-6tkm kesässä(bensat,vakuutukset,kulutusosat,huollot). Kustannukset vain realisoituvat ryppäinä silloin tällöin...Eikä ajovarusteetkaan ole ikuisia.. mutta hauskaa se on
sport05.gif

Osta tosiaankin kerralla kunnollinen ja katso tarkasti kulutusosat ja renkaat. Niihin palaa äkkiä 500€:a. Itse ostin mielestäni todella halvalla tuon avataren pyörän, mutta loppujen lopuksi se ei tullut ollenkaan halvaksi. Siihen on mennyt yli 2000€:a ja loppua ei ole näkyvissä.
withstupid.gif

Toisaalta pyörä on mieluinen ja koko ajan se muuttuu mieluisemmaksi, joten sinänsä pidän tätä kuitenkin hyvänä ostoksena. Toki samalla rahalla olisi saanut vähemmän ajetun, mutta olisin kuitenkin laittanut siihen samoja viripalikoita mitä olen tähän laittanut.
062802moto_prv.gif

Back