Kannen jälkikiristys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

suti

New member
Onkohan tuollaisen 2v ilmajäähyn sylinterinkantta tarvetta jälkikiristää? Eihän se alapään ohut alutiiviste voi paljon painua kasaan.

Kommentteja!

Kiristämistä aloin miettimään kun luin Haynesia ja tekstissä tuli vastaan... Note:Don't forget to re-torgue the cylinder head nuts

Ja aika hankala se takimmaisen kannen kiristys olisi, kun runko on paikoillaan moottorissa.

Vanhoissa korjaamokirjoissakin kehotetaan tarkistamaan muttereiden kireys määräajoin. Olen noita joskus tarkistellut, mutta ei ne mihinkään löysty. Kasausvaiheessa pitää vain muistaa laittaa vaseliinia pinnapulttien kierteisiin ja mutterin alapinnalle, jotta mutterit kiristyisivät oikeaan tiukkuuteen.

Minun kirjasessa sanotaan että ristiinkiristys, kolmessa vaiheessa 15, 25 ja 40 Nm mutterit ja kierteet rasvattuna. Ei jälkikiristystä.

Onko sulla se Haynesin uudempi painos? Minun kirja on se vanhempi 91 to 96. Momentit myös kolmessa vaiheessa , mutta 15, 30 ja 900 vanhan tyyppisillä pulteilla 41-43 nm, ja 600/750 ja 900 uuden tyypin pulteilla 38-40 nm. Eli pieniä vivahde eroja

Onko sulla se Haynesin uudempi painos? Minun kirja on se vanhempi  91 to 96. Momentit myös kolmessa vaiheessa , mutta 15, 30 ja 900 vanhan tyyppisillä pulteilla 41-43 nm, ja 600/750 ja 900 uuden tyypin pulteilla 38-40 nm. Eli pieniä vivahde eroja
Minulla on ihan kovalla rahalla ostettu Ducatin alkuperäinen Model Year 2003 620 Sport Workshop Manual. Momentit koskevat siis pikkukonetta. Kirjassa korostettiin vaiheittaista ristiinkiristystä ja muttereiden ja kierteiden rasvausta.
Toleranssit on 19 - 21, 23 - 27 ja 38 - 42.

Pinnapulteille annetaan vaiheittaiset momentit: 20 (19 - 21), 35 (33 - 37) ja 67 (66 - 73) ja kierteiden rasvaus.

Ei tarvi jälkikiristää.
Päteekö tämä myös koneisiin joissa on kannentiiviste kuten ss1000, mts1000, 748 jne

mime
Pätee uudemmantyyppisillä kannentiiveisteillä kasatuille koneille. '90-luvun puolen välin jälkeen Ducati alkoi käyttää muovipinnoitettuja peltitiivisteitä, jotka eivät painu kasaan. Näitä voi käyttää useampaan kertaan (kilpakäytössä voidaan kasata viisi kertaa samalla tiivisteellä).

Vanhemmat kannentiivisteet olivat massatiivisteitä, jotka piti jälkikiristää ensimmäisen kuumaksikäytön jälkeen.

Jos tuollaisen vanhemmilla tiivisteillä kasatun koneen remontoi, pitää huomioida että vanha massatiiviste on paksu ja sylinterin ja lohkon välinen tiiviste yleensä ohut (0,3mm).
Uusi kannentiiviste on taasen ohut, joten alatiivisteen pitää olla vastaavasti paksumpi.

Nuo ristiinkiristysasiat pitäisi olla itsestäänselvä asia kaikissa vastaavissa tasopintojen kiristyksissä (pl. pitkät tasopinnat). Nuo välimomentit eivät ole pilkuntarkka asia, kunhan kiristetään riittävän pienin portain.

Onko sulla se Haynesin uudempi painos? Minun kirja on se vanhempi  91 to 96. Momentit myös kolmessa vaiheessa , mutta 15, 30 ja 900 vanhan tyyppisillä pulteilla 41-43 nm, ja 600/750 ja 900 uuden tyypin pulteilla 38-40 nm. Eli pieniä vivahde eroja
Jos kyse siitä 750:stä, sanoo tehtaan korjaamokäsikirja ('80 luvun lopulta), jotta ensin 15Nm ja sitten 39-44Nm.

Sanoisin, että 15, 30 ja 45-50, niin kestää kasassa pitkään, eikä käy pakokaasut vuotamaan kannen ja sylinterin välistä pakoventtiilin kohdalta. 900-koneissa tuo vuoto voi vielä kovettaa öljykanavan O-renkaan ja öljyä rupeaa tihkumaan ulkomaailmaan. Lisäksi kasatessa kannattaa tutkia tarkkaan sylinterin yläreunat, sekä kannen kunto palotilan reunoilta. Jos pinnoissa on jälkiä, voi sylinterin reunukseen sipaista hienoa venttiilinhiomatahnaa ja pyöritellä sylinteriä ja kantta toisiaan vasten.

Jos '90-luvun 900-koneessa törmää kiiltäviin sylintereiden pinnapultteihin, ne kannattaa vaihtaa mustiin. Noilla kiiltävillä on taipumus napsahdella poikki omia aikojaan.

Back