• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Käpy karboraattorissa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TA
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TA

New member
Käpy karboraattorissa?

Ohjeita ja neuvoja olisin hieman vailla. Tuon vanhan pyöräni tyhjäkäyntiä olin alkanut miettimään, että siinä ei ollut kaikki ihan kohdallaan. Se jäi herkästi korkealle eli laihalla se kai oli. Ruuvailin sitä rikkaammalle ja se paranikin selvästi mutta ei ihan tyydyttäväksi tullut. Ajattelin sitten sitä huolellisemmin ruuvailla ja irrotin tankin ja tein muovipullosta pienen huoltotankin, että pääsee paremmin ruuveihin käsiksi.

Aikani sitä ruuvailin seosruuveja edes takaisin eikä se oikein parantunut, joten ajattelin aloittaa alusta eli ruuvailin seosruuvit kokonaan kiinni ja siitä uudelleen 1,5 kierrosta auki ja siitä jatkamaan. Kiinni ruuvaillessani ruuvit tuntuivat hieman "takeltelevan" eikä oikein löytynyt selkeää kiinniolokohtaa. Ja sitten ei enää säädöt menneetkään edes lähelle. Sain ne johonkin alkuperäistä huonompaan tilaan mutta ihan viturallaan ne olivat. Sitten paukautti vielä kaasariinkin lopuksi. Otin ruuvit irti ja neulojen kartiothan olivat ihan rutulla. Vaikka olin yrittänyt varoa neuloja niin silti pilasin ne.

Jätin siihen ja laitoin tankin takaisin paikoilleen ja kun avasin bensahanan niin bensaa tuntui menevän vaikka kuinka ja lopulta ilmansuodattimen kotelosta lirahti. Jotain oli tapahtunut kaasarissa. Ei kun kaasarit irti ja purkamaan.

Olin huoltanut kaasarit pari vuotta sitten joten sisältä ei mitää ihmeellistä löytynyt, neulaventtiileitä en jostain syystä silloin vaihtanut vaikka korjaussarjaan nekin sisältyivät. Kaikki kunnossa kaasarin sisällä, en keksinyt mikä polttoainevuodon aiheutti.

Aloin sitten tutkimaan tarkemmin seosruuvin reikiä ja niiden pohjat (reiän ympäriltä) olivat melkoisessa rutussa. Ei ihme, ettei säätöä tuntunut saavan kohdalleen ja ettei tuntunut löytyvän selkeää kiinnimenokohtaa ja että kartiot tärvääntyivät niin helposti.

Ja nyt niitä neuvoja ja ohjeita eli onko kukaan korjannut seosruuvien reikiä/pohjia? Ja jos niin miten? Itsellä tuli mieleen pari mahdollista keinoa, jota voisi yrittää mutta en tiedä mitä siitä seuraa eli onnistuuko vai ei.

- Jos hioisi reiän pohjaa kunnes se olisi taas suora ja reiän reunat siistit. Tästä seuraisi se, että neula menisi syvemmälle kiinni ollessaan. Onkohan tästä haittaa? Jousta pitää ehkä lyhentää, ettei se pohjaa siitä.
- Jos poraisi reikää hieman isommaksi ja istuttaisi siihen ohuen messinkiputken pätkän. Minulla olisi messinkiputkea, jonka sisähalkaisija olisi 1,5 mm ja ulkohalkaisija n. 2,4 mm. Jos siitä n. 2-3 mm pätkän istuttaisi siihen reikään. Hieman hankala askarrella mutta saattaisi onnistua jos vaan saa sen holkin pysymään kiinni. Kestääkö loctite ruuvilukite bensaa, jos sillä varmistelisi?

Onko kellään mitään muuta tapaa mielessä?

Vai pitäisikö suosiolla alkaa etsimään uusia kaasareita? Mikuni BS34 on kyseessä eli jos jollain on ylimääräisenä ehjät edulliset (rungot) niin voin sitäkin harkita. Ja pyörähän siis on Yamaha XS400 vm. -82.
 
Kysy suoraan tehtaalta varaosia: Mikuni

BDST-kaasareihin tilasin joskus sähköpostitse varaosia tuolta, löytyi aika hyvin vanhoihinkin kaasareihin osia.
 
Onko noissakin irrallinen neulapesä, on kai? Neulapesän vedät pois paikoiltaan se on o-renkaalla tiivistetty sinne runkoon ja ne rinkulat menee kyllä vanhemmiten ihan puruksi ja alkaa fuskaamaan bensaa sieltä välistä.
Eli on ihan sama, vaikka neulan välissä ei olis roskaa ja sulkee hyvin, kun vuotaa ohi neulan.
Soodapuhalla puhtaaksi seosruuvin potero, sen soodanhan luulis saavan sieltä kanavasta paineella pois? En o kyllä koskaan kokeillu, sitten uusit ne ruuvit.
 
Joo siis neulaventtiiliä varten mulla on osat olemassa kun ne jäi huoltosarjan asennuksen yhteydessä viimeksi asentamatta. Kyse on siis siitä tyhjäkäyntipiirin seosruuvista, jonka pohja/reikä on syöpynyt ruvelle. En nähnyt siinä mitää irrotettavaa neulapesää. Suoraan kaasarin valuun se on porattu. Mutta tuo toinen ajattelemani korjausmenetelmä olisi askel siihen suuntaan että tekisi siihen erillisen neulapesän. Siitä ajattelinkin, että jos joku olisi joskus sellaisen tehnyt niin vinkit/kokemukset olisi toivottavia.
 
Meinasin sitä bensavuotoa, että tulee ohi sieltä neulapesästä. Seosruuvin pohjallehan pitäis vastata se pienenpieni o-rengas, mikä jousikuormitettuna kyllä pitäis likistyä melkosen tiiviiks röpelöisempäänkin pintaan. Sitä seosruuvin poteroa just aattelin soodalla puhallettavaks, että mahdolliset hapettumat sais eliminoitua sillä.
 
Tässä mallissa ei ole o-rengasta seosruuvissa vaan se on ihan tasainen kartioneula ja pohjaa teräväreunaiseen reikään.

Päädyin tekemään messinkiputkesta pienet holkit ja porasin reikien pohjalle pienet upotukset niille. Hieman tarkkaa hommaa kun putken sisähalkaisija on 1,5 mm ja ulkohalkaisija 2,4 mm ja holkin pituus n. 2,7 mm. Reiän syvyys n. 2,5 mm ja holkki paikoilleen ja kierrelukitteella kiinni.

Sain hiottua neulojen kartiot melko siistiksi ja laitoin ne nyt paikoilleen. Sitten kaasarit kasaan ja säätämään. Synkkasin kaasarit ja säätelin seokset ja tyhjäkäynnin. Ei vielä ihan täydellinen mutta paljon parempi kuin ennen. Nyt käy tasaisesti tyhjäkäyntiä ja kierrokset ei enää jää leijumaan vaan tippuu heti tyhjäkäynnille. Kävi niin hyvin tyhjäkäyntiä että tuli säädettyä liian matalaksi ja sitten joskus risteyksessä saattoi sammua. Piti hieman nostaa mutta vieläkin joskus tyhjäkäynnillä kaasua avatessa saattaa sanoa pöts ennenkuin kierrokset nousee. Lieneekö hieman laihalla vielä.?
 
Kai ne insinöörit on sitten suunnitelleet sen niin, ettei vedä ilmaa sieltä kierteistä, muttei varmaan olis pahasta, vaikka siellä olis o-renkaat.
 
Back
Ylös