Käpy karboraattorissa?
Ohjeita ja neuvoja olisin hieman vailla. Tuon vanhan pyöräni tyhjäkäyntiä olin alkanut miettimään, että siinä ei ollut kaikki ihan kohdallaan. Se jäi herkästi korkealle eli laihalla se kai oli. Ruuvailin sitä rikkaammalle ja se paranikin selvästi mutta ei ihan tyydyttäväksi tullut. Ajattelin sitten sitä huolellisemmin ruuvailla ja irrotin tankin ja tein muovipullosta pienen huoltotankin, että pääsee paremmin ruuveihin käsiksi.
Aikani sitä ruuvailin seosruuveja edes takaisin eikä se oikein parantunut, joten ajattelin aloittaa alusta eli ruuvailin seosruuvit kokonaan kiinni ja siitä uudelleen 1,5 kierrosta auki ja siitä jatkamaan. Kiinni ruuvaillessani ruuvit tuntuivat hieman "takeltelevan" eikä oikein löytynyt selkeää kiinniolokohtaa. Ja sitten ei enää säädöt menneetkään edes lähelle. Sain ne johonkin alkuperäistä huonompaan tilaan mutta ihan viturallaan ne olivat. Sitten paukautti vielä kaasariinkin lopuksi. Otin ruuvit irti ja neulojen kartiothan olivat ihan rutulla. Vaikka olin yrittänyt varoa neuloja niin silti pilasin ne.
Jätin siihen ja laitoin tankin takaisin paikoilleen ja kun avasin bensahanan niin bensaa tuntui menevän vaikka kuinka ja lopulta ilmansuodattimen kotelosta lirahti. Jotain oli tapahtunut kaasarissa. Ei kun kaasarit irti ja purkamaan.
Olin huoltanut kaasarit pari vuotta sitten joten sisältä ei mitää ihmeellistä löytynyt, neulaventtiileitä en jostain syystä silloin vaihtanut vaikka korjaussarjaan nekin sisältyivät. Kaikki kunnossa kaasarin sisällä, en keksinyt mikä polttoainevuodon aiheutti.
Aloin sitten tutkimaan tarkemmin seosruuvin reikiä ja niiden pohjat (reiän ympäriltä) olivat melkoisessa rutussa. Ei ihme, ettei säätöä tuntunut saavan kohdalleen ja ettei tuntunut löytyvän selkeää kiinnimenokohtaa ja että kartiot tärvääntyivät niin helposti.
Ja nyt niitä neuvoja ja ohjeita eli onko kukaan korjannut seosruuvien reikiä/pohjia? Ja jos niin miten? Itsellä tuli mieleen pari mahdollista keinoa, jota voisi yrittää mutta en tiedä mitä siitä seuraa eli onnistuuko vai ei.
- Jos hioisi reiän pohjaa kunnes se olisi taas suora ja reiän reunat siistit. Tästä seuraisi se, että neula menisi syvemmälle kiinni ollessaan. Onkohan tästä haittaa? Jousta pitää ehkä lyhentää, ettei se pohjaa siitä.
- Jos poraisi reikää hieman isommaksi ja istuttaisi siihen ohuen messinkiputken pätkän. Minulla olisi messinkiputkea, jonka sisähalkaisija olisi 1,5 mm ja ulkohalkaisija n. 2,4 mm. Jos siitä n. 2-3 mm pätkän istuttaisi siihen reikään. Hieman hankala askarrella mutta saattaisi onnistua jos vaan saa sen holkin pysymään kiinni. Kestääkö loctite ruuvilukite bensaa, jos sillä varmistelisi?
Onko kellään mitään muuta tapaa mielessä?
Vai pitäisikö suosiolla alkaa etsimään uusia kaasareita? Mikuni BS34 on kyseessä eli jos jollain on ylimääräisenä ehjät edulliset (rungot) niin voin sitäkin harkita. Ja pyörähän siis on Yamaha XS400 vm. -82.
Ohjeita ja neuvoja olisin hieman vailla. Tuon vanhan pyöräni tyhjäkäyntiä olin alkanut miettimään, että siinä ei ollut kaikki ihan kohdallaan. Se jäi herkästi korkealle eli laihalla se kai oli. Ruuvailin sitä rikkaammalle ja se paranikin selvästi mutta ei ihan tyydyttäväksi tullut. Ajattelin sitten sitä huolellisemmin ruuvailla ja irrotin tankin ja tein muovipullosta pienen huoltotankin, että pääsee paremmin ruuveihin käsiksi.
Aikani sitä ruuvailin seosruuveja edes takaisin eikä se oikein parantunut, joten ajattelin aloittaa alusta eli ruuvailin seosruuvit kokonaan kiinni ja siitä uudelleen 1,5 kierrosta auki ja siitä jatkamaan. Kiinni ruuvaillessani ruuvit tuntuivat hieman "takeltelevan" eikä oikein löytynyt selkeää kiinniolokohtaa. Ja sitten ei enää säädöt menneetkään edes lähelle. Sain ne johonkin alkuperäistä huonompaan tilaan mutta ihan viturallaan ne olivat. Sitten paukautti vielä kaasariinkin lopuksi. Otin ruuvit irti ja neulojen kartiothan olivat ihan rutulla. Vaikka olin yrittänyt varoa neuloja niin silti pilasin ne.
Jätin siihen ja laitoin tankin takaisin paikoilleen ja kun avasin bensahanan niin bensaa tuntui menevän vaikka kuinka ja lopulta ilmansuodattimen kotelosta lirahti. Jotain oli tapahtunut kaasarissa. Ei kun kaasarit irti ja purkamaan.
Olin huoltanut kaasarit pari vuotta sitten joten sisältä ei mitää ihmeellistä löytynyt, neulaventtiileitä en jostain syystä silloin vaihtanut vaikka korjaussarjaan nekin sisältyivät. Kaikki kunnossa kaasarin sisällä, en keksinyt mikä polttoainevuodon aiheutti.
Aloin sitten tutkimaan tarkemmin seosruuvin reikiä ja niiden pohjat (reiän ympäriltä) olivat melkoisessa rutussa. Ei ihme, ettei säätöä tuntunut saavan kohdalleen ja ettei tuntunut löytyvän selkeää kiinnimenokohtaa ja että kartiot tärvääntyivät niin helposti.
Ja nyt niitä neuvoja ja ohjeita eli onko kukaan korjannut seosruuvien reikiä/pohjia? Ja jos niin miten? Itsellä tuli mieleen pari mahdollista keinoa, jota voisi yrittää mutta en tiedä mitä siitä seuraa eli onnistuuko vai ei.
- Jos hioisi reiän pohjaa kunnes se olisi taas suora ja reiän reunat siistit. Tästä seuraisi se, että neula menisi syvemmälle kiinni ollessaan. Onkohan tästä haittaa? Jousta pitää ehkä lyhentää, ettei se pohjaa siitä.
- Jos poraisi reikää hieman isommaksi ja istuttaisi siihen ohuen messinkiputken pätkän. Minulla olisi messinkiputkea, jonka sisähalkaisija olisi 1,5 mm ja ulkohalkaisija n. 2,4 mm. Jos siitä n. 2-3 mm pätkän istuttaisi siihen reikään. Hieman hankala askarrella mutta saattaisi onnistua jos vaan saa sen holkin pysymään kiinni. Kestääkö loctite ruuvilukite bensaa, jos sillä varmistelisi?
Onko kellään mitään muuta tapaa mielessä?
Vai pitäisikö suosiolla alkaa etsimään uusia kaasareita? Mikuni BS34 on kyseessä eli jos jollain on ylimääräisenä ehjät edulliset (rungot) niin voin sitäkin harkita. Ja pyörähän siis on Yamaha XS400 vm. -82.