• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kardaani? kolisee

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Herppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Herppa

New member
Pääsee 110tkm ajettu 1500Drifter ekaan remonttiinsa. Hiukan on amatöörille epäselvää että mitä menee vaihtoon, jeesinkiä kaivataan.

Ajellessa huomasin että pyörä tärähtää muutaman kerran sekunnissa, ajonopeudesta riippuen. Moottorijarrutuksessa kuuluu nyt helvetillinen kolina tai "rallatus", ei kuitenkan ole nokkaketju. Kiihdytyksessä en ääntä kuule mutta voi johtua äänekkäistä putkistakin.

Nostin mopon pukille ja takarengasta pyörittelemällä tulee selvä ahdistus/hidastus ja kolahdus 3krt/kierros. Sama kolahdus kumpaankin suuntaan pyöritettäessä.

Kolahdus tulee koneen päästä kardaania, jostain voimasiirrosta päin. Vaikea paikallistaa ruuvaria käyttäen.
 
Kulahtanut kardaanin ristinivel voisi olla syynä. Joskus kavereilla on vanhemmissakin keppikawoissa mennyt, itellä ne on kyllä kestäneet. Ristinivel on kestovoideltu, ne rikkoutuu jos vesi pääsee nivelen neulalaakereihin tai jos murrosliike on liian suuri (iskarit pettää tms)
Ristinivel on kyllä vaihdettavissa kepin päähän, koko keppiä ei tarvi vaihtaa. Joku löysi traktoriliikkeestä juuri saman nivelen aika sopuhintaan.
Purattaa takahaarukan pyörästä, keppi on kiinni kulmavaihteessa booreilla pinnilukituksella.
Ekana takapyörä ja perä pois haarukasta, jolloin pääsee kokeilemaan keppin löysäliikettä käsin.
 
Erittäin hyvä linkki! Kiitos.

Eilen aloittelin purkuhommia. Ensin raotin pikkuisen jarrupaloja ja sitten otin takalokarin pois. Samalla huomasin että taka-akselin mutteri ei ole ihan niin kireällä kuin se ehkä pitäisi olla.
Tempaisin mutterin momenttiavaimella kiinni, kiristyi ehkä puoli kierrosta.

Tässä kohtaa ajattelin maksimoida kurjuutta ja pyöräyttää takarengasta että kuulee kolahduksen.
No ei sitä kolahdusta tullutkaan!!
eek.gif


Pyörittelin sitä aikani, poljin jarrupalat kiinni ja jatkoin pyörittelemistä, kaikki ok.
Mopo tulille ja muutama kiihdytys ja moottorijarrutus, kaikki ok.

Takajarrulevyssä näkyy kirkkaampi, reilusti alle millin levyinen ura. Olisko ollut kivi ja se aiheutti kolahduksen kun osuu jarrulevyn reikiin. Taka-akseni inan löysällä ja kardaanin hammastukset kolahtaa pohjaan??
nixweiss.gif


Tarttee vielä mennä testaamaan..

Aika varma kuitenkin on että joku suutin tai räppänä on ottanut tästä kohtelusta nokkiinsa eli jos nyt hiukan vielä pääsis ajelemaan ja sitten talvella koko setti auki.
 
Pääsee 110tkm ajettu 1500Drifter ekaan remonttiinsa. Hiukan on amatöörille epäselvää että mitä menee vaihtoon, jeesinkiä kaivataan.

Ajellessa huomasin että pyörä tärähtää muutaman kerran sekunnissa, ajonopeudesta riippuen. Moottorijarrutuksessa kuuluu nyt helvetillinen kolina tai "rallatus", ei kuitenkan ole nokkaketju. Kiihdytyksessä en ääntä kuule mutta voi johtua äänekkäistä putkistakin.

Nostin mopon pukille ja takarengasta pyörittelemällä tulee selvä ahdistus/hidastus ja kolahdus 3krt/kierros. Sama kolahdus kumpaankin suuntaan pyöritettäessä.

Kolahdus tulee koneen päästä kardaania, jostain voimasiirrosta päin. Vaikea paikallistaa ruuvaria käyttäen.
Osta Motonetistä stetoskooppi.

"Tuote: 76-5035 Stetoskooppi Hinta9.80 €"

Hyvä ja halpa.
 
Kyllä se toi ristinivel lonksuu ja kumin päällä oli hiukan puruakin.

Nyt on ihmetyksen aiheena että miten ton ristinivelen saa pöydälle!?
Näyttää siltä ettei se mahdu tulemaan putkensa läpi taaksepäin
39158

ja eteenpäin ei saa tilaa kuin irrottamalla moottori, hiukan saa tilaa kun irrottaisi "kauluksen" ja mitä sieltä alta irti saakin41046

Hjelppivä!?
 
Kyllä se toi ristinivel lonksuu ja kumin päällä oli hiukan puruakin.

Nyt on ihmetyksen aiheena että miten ton ristinivelen saa pöydälle!?
Näyttää siltä ettei se mahdu tulemaan putkensa läpi taaksepäin
39158

ja eteenpäin ei saa tilaa kuin irrottamalla moottori, hiukan saa tilaa kun irrottaisi "kauluksen" ja mitä sieltä alta irti saakin41046

Hjelppivä!?
Mikäli selityksestä/kuvasta ymmärrän, niin toi "putki" on yhtä keinuhaarukan kanssa. Eli pyörä pois, keinuhaarukka pois ja kardaani käteen. Ketjut on paljon helpompia
smile_org.gif
 
Mikäli selityksestä/kuvasta ymmärrän, niin toi "putki" on yhtä keinuhaarukan kanssa. Eli pyörä pois, keinuhaarukka pois ja kardaani käteen. Ketjut on paljon helpompia  
smile_org.gif
No takasvingin irroittamalla se lähti, ei ollut edes paha homma. Jotenkin en edes ajatellut tota mahdollisuutta kun näytti takapää olevan niin "yhtä rautaa" että homma olisi kuitenkin liian suuri
omg.gif


On tämä netti hyvä kun tänne voi ajatella ääneen ja jotkut on vielä niin viitseliäitä että vastaavat, kiitoksia!
062802jumpie_prv.gif
 
Jaahans, päivitetään tämäkin.

Tilasin 11.9 ja tänään saapui:

Motor Master UNIVERSAL JOINT ATV702
Sold by: Powersport Superstore, Inc.
Condition: new
Quantity: 1
$19.58 each
Item subtotal: $19.58

---------------------------------------------------------------------
Item Subtotal : $19.58
Shipping & Handling : $24.54

Total : $44.12 (EUR 36,15)


Kiikutin suoraan Armachineen ja guru oli sitä mieltä että kyllä se on vastaava ja sopiva osa. Tiedä sitten mitä veloittavat mutta on vissiin aika monopoli täälläpäin eli ei kannata ihmetellä mihin vie.

Muita korjaustapoja/varaosia:
Kardaani Bikeworldistä 490€
Kardaani CMSNL 320€
ATV Ristinivel Molitor 140€
ATV Ristinivel Porilainen liike 160€

Kaikissa toimitusaika noin 2vk eli aikasäästöä ei mistään saa.

Keskiviikkona pitäisi kardaani olla "puserrettu" ja tasapainoitettu kuntoon. Sitten kasaamaan!!
 
Jaahans, päivitetään tämäkin.

Tilasin 11.9 ja tänään saapui:

Motor Master UNIVERSAL JOINT ATV702
Sold by: Powersport Superstore, Inc.
Condition: new
Quantity: 1
$19.58 each
Item subtotal: $19.58

---------------------------------------------------------------------
Item Subtotal                   :  $19.58
Shipping & Handling             :  $24.54

Total                           :  $44.12 (EUR 36,15)


Kiikutin suoraan Armachineen ja guru oli sitä mieltä että kyllä se on vastaava ja sopiva osa. Tiedä sitten mitä veloittavat mutta on vissiin aika monopoli täälläpäin eli ei kannata ihmetellä mihin vie.

Muita korjaustapoja/varaosia:
Kardaani Bikeworldistä 490€
Kardaani CMSNL 320€
ATV Ristinivel Molitor 140€
ATV Ristinivel Porilainen liike 160€

Kaikissa toimitusaika noin 2vk eli aikasäästöä ei mistään saa.

Keskiviikkona pitäisi kardaani olla "puserrettu" ja tasapainoitettu kuntoon. Sitten kasaamaan!!
Muista kasatessa käyttää High Temperature Grease - vaseliinia kepin liukuspoorin sisällä reippaasti (20 ml), se osa liikkuu perän spooreihin edestakaisin joustoliikkeen mukana.
Muutenkin kannattaa laittaa vaseliinia kulmavaihteen kepin spooreihin, sekä perän ja vanteen väliin.
Alunperin varsin luvattoman vähillä vaseliineilla kasattuja oli ainakin itsellä 18tkm kohdalla kun auki käytin renkaan vaihdon yhteydessä, kun vanteen spoorit olivat liki ruostekuivat.
 
Jep, jostain tosta luin ja hommasin 200ml 220C kestävää rasvaa.
Kait toi lämpö on jo sitä "high temperature" luokkaa tossa kohtaa.

Kait toi u-joint oli ainakin osittain rasvan puutteeseen kyrvähtänyt. Uudessa nivelessä on muuten rasvanippa valmiina!
 
Armachine veloitti hommasta 50€ eli kokonaisostot oli 86€.

Halpaa kuin saippua  
062802jumpie_prv.gif
Vois kuvitella mitä koko homman teettäminen oli tullu maksamaan jossain pyöräliikkeessä, purku - uusi keppi ja kasaus. Osat 500e ja työt ainakin 100 e.
Taas hyvä osoitus, miten itse tekemällä säästää melkoisen summan, kun vain viitseliäisyyttä löytyy. Hommana ei edes mikään paha, samalla tulee paikat kunnolla rasvattua, mitä ei välttämättä kaikissa liikkeissä tehdä
033102bebe_1_prv.gif
 
Back
Ylös