Katodikorroosio alumiinissa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vzv
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

vzv

New member
Törmäsin sellaiseen aiheeseen netissä kuin hapettuvat moottorin kiinnityspultit prätkässä. Syyksi arveltiin galvaanista korroosiota, eli veden läsnäollessa teräksen ja alumiinin liitospinnassa alumiini alkaa syöpyä sähköisessä reaktiossa. Siksi monet alumiinin kanssa tekemisissä olevat mp-pultit ovat jollain vihertävällä aineella (kadmium?) pintakäsiteltyjä. Sinkki ajaa saman asian, mutta molemmat ovat uhrimetalleja (sacrificial metal) jotka kuluvat prosessissa eli pinnoite ohenee ajan myötä.

Sitten jutussa varoitettiin erikseen kuparitahnan käytöstä tällaisissa paikoissa, koska kupari kuulemma kiihdyttää reippaasti alumiinin syöpymistä näissä oloissa.

Minkäslaisia juuttumisenestoaineita porukka käyttää pyöriensä pulteissa ja muissa osissa joissa sellaista kenties tarvitaan? Kuparitahna on kaupassa yleisintä, mutta saakohan sillä pahaakin vahinkoa aikaan, prätkäthän ovat enimmäkseen alumiinia? Kuulemma alumiinipohjaisia anti-seize-aineita on olemassa, mutta enpä ole koskaan törmännyt moisiin. Sinkkipohjaiset ovat jo yleisempiä.
 
Tavallinen vaseliini on aina toiminut hyvin. Luulisin,että nuo on enemmän brittien ja keskieurooppalaisten ongelmia. Siellä monet ajaa ympäri vuoden (talvisin)suolatuilla teillä,joka altistaa enemmän tuollaiselle korroosiolle. Pyörän puhtaana pitäminen helpottaa myös...
 
summa summarum: KOSKAAN ei pitäisi yhdistää kahta ERI metallia toisiinsa, koska silloin syntyy sähköpari, virtaa rupeaa kulkemaan ja "huonompi metalli" rupeaa syöpymään..... Kaikki "eristävä" materiaali näiden kahden metallin välissä katkaisee virtapiirin ja syöpyminen loppuu.... Helppoa, kun heinän teko!  
biggrin.gif
 

Ps, mitä kauempana nuo metallit ovat toisistaan niinsanotulla "metallien jaloustaulukolla", sitä rajumpi on korroosia ja jokin sähköä johtava neste(vaikka suolavesi) auttaa tässä todella paljon.... Harmi, että katodisuojaus on vaikeata rakentaa mopottimeen....  
mad.gif
 
Eikös tuo syöpymisreaktio synny vasta sitten kun on johdin välissä (vesi,tms) sekä tarpeeksi suuri pinta-alasuhde metallien välillä ? Myrsky vesilasissa mun mielestä.
 
Täältä juttu alunperin sattui silmiini:
http://www.cartestsoftware.com/fz1/retorquemountbolts.html

Kyseessä ei ole englantilainen prätkä eikä mitenkään erityisen vetinen paikka, eli täytyy kyllä omasta fillarista tsekata tuo varmuuden vuoksi.

Uskon kyllä että vaseliini riittää aika pitkälle pitämään tuon aisoissa koska reaktio vaatii kuitenkin vettä. Asia vaan herätti mielenkiintoni, kun en ole aikaisemmin törmännyt katodikorroosioon mp:ssä. Sitäpaitsi tuo varoitus kuparitahnan käytöstä teräs-alumiinikontaktissa oli minulle ihan uutta.
 
Rosteri pärjää parhaiten alumiinin kanssa,alumiini veneessä ei saa runkoa käytää virtapiirin osana juuri tästä syystä
 
sanoi:
Syyksi arveltiin katodikorroosiota

Katodikorroosiota? Liukeneminen ts. korroosio tapahtuu aina anodilla.

sanoi:
koska kupari kuulemma kiihdyttää reippaasti alumiinin syöpymistä

Totta, sinkkitahnaa suosittelevat, itse käytän ihan vaan vaseliinia.



sanoi:
"metallien jaloustaulukolla"

Ei oikeastaan voi soveltaa käytäntöön. Galvaaninen sarja sopii paremmin käytäntöön, tosin vaikea mitata esim. mopon rungossa.
 
summa summarum: KOSKAAN ei pitäisi yhdistää kahta ERI metallia toisiinsa, koska silloin syntyy sähköpari, virtaa rupeaa kulkemaan ja "huonompi metalli" rupeaa syöpymään..... Kaikki "eristävä" materiaali näiden kahden metallin välissä katkaisee virtapiirin ja syöpyminen loppuu.... Helppoa, kun heinän teko!
biggrin.gif


Ps, mitä kauempana nuo metallit ovat toisistaan niinsanotulla "metallien jaloustaulukolla", sitä rajumpi on korroosia ja jokin sähköä johtava neste(vaikka suolavesi) auttaa tässä todella paljon.... Harmi, että katodisuojaus on vaikeata rakentaa mopottimeen....
mad.gif
Ai jaa. Aika vahvasti sanottu ja yleistetty. Mitenkäs noita metallisia pinnoitteita sitten käytetään ja vieläpä korroosionestotarkoituksessa?

Korroosiota tapahtuu aina ja korroosioreaktion ajavana voimana on luonnon pyrkimys energiaminimiin ja entropiamaksimiin. Jalostettaessa malmia metalliksi, siihen sitoutuu energiaa ja korroosiossa energiaa vapautuu, entropia kasvaa ja metalli muuttuu takaisin kohti malmin kaltaista olomuotoa. Korroosiota voi kuitenkin estää tai ainakin hidastaa keinoin ja kun se on tarpeeksi hidasta, ei sillä enää ole käytännön merkitystä.

Korroosionestokeinoja on monia. Tuo eristäminen eli sähköisen yhteyden poistaminen kahden eri metallin välillä esim. pinnoitetta käyttäen on yksi keino. Toinen on hapen poisto systeemistä ja kolmas elektrolyytin (veden) pitäminen poissa systeemistä. Sitten voi käyttää perusmetalliin nähden katodisia pinnoitteita kuten kromi teräksen päällä tai anodisia pinnoitteita kuten sinkki teräksen päällä. Katodisten pinnoitteiden ongelmana on se, että jos pinnoitteeseen tulee vaurio, on korroosio vaurion alla olevassa perusaineessa hyvin nopeaa. Vastaavasti anodinen sinkki suojaa terästä "uhrautumalla" sen puolesta.


Tuolta voi kartuttaa hieman perustietojaan korroosioon ja korroosionestoon liittyen:

Korroosiosta
 
Back
Ylös