vzv
New member
Törmäsin sellaiseen aiheeseen netissä kuin hapettuvat moottorin kiinnityspultit prätkässä. Syyksi arveltiin galvaanista korroosiota, eli veden läsnäollessa teräksen ja alumiinin liitospinnassa alumiini alkaa syöpyä sähköisessä reaktiossa. Siksi monet alumiinin kanssa tekemisissä olevat mp-pultit ovat jollain vihertävällä aineella (kadmium?) pintakäsiteltyjä. Sinkki ajaa saman asian, mutta molemmat ovat uhrimetalleja (sacrificial metal) jotka kuluvat prosessissa eli pinnoite ohenee ajan myötä.
Sitten jutussa varoitettiin erikseen kuparitahnan käytöstä tällaisissa paikoissa, koska kupari kuulemma kiihdyttää reippaasti alumiinin syöpymistä näissä oloissa.
Minkäslaisia juuttumisenestoaineita porukka käyttää pyöriensä pulteissa ja muissa osissa joissa sellaista kenties tarvitaan? Kuparitahna on kaupassa yleisintä, mutta saakohan sillä pahaakin vahinkoa aikaan, prätkäthän ovat enimmäkseen alumiinia? Kuulemma alumiinipohjaisia anti-seize-aineita on olemassa, mutta enpä ole koskaan törmännyt moisiin. Sinkkipohjaiset ovat jo yleisempiä.
Sitten jutussa varoitettiin erikseen kuparitahnan käytöstä tällaisissa paikoissa, koska kupari kuulemma kiihdyttää reippaasti alumiinin syöpymistä näissä oloissa.
Minkäslaisia juuttumisenestoaineita porukka käyttää pyöriensä pulteissa ja muissa osissa joissa sellaista kenties tarvitaan? Kuparitahna on kaupassa yleisintä, mutta saakohan sillä pahaakin vahinkoa aikaan, prätkäthän ovat enimmäkseen alumiinia? Kuulemma alumiinipohjaisia anti-seize-aineita on olemassa, mutta enpä ole koskaan törmännyt moisiin. Sinkkipohjaiset ovat jo yleisempiä.