Katteisiin piilotetut vilkut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

vetomies

New member
Onko joku koeponnistanut viritystä, jossa etukatteen vilkut ovat kokonaan katteen sisällä näkymättömissä eli eivät näy silloin kun eivät ole päällä?

Ajattelin laittaa (e-hyväksytyt) vilkut katteen pinnan muotoisen kalvon alle niin, etteivät hidasta vastatuulessa. Jos nopeus on 80 m/s ja vilkkujen yhteenlaskettu vastusvoima 50N, niiden kuljettamiseen hukkaantuu kallista bensaa jo hyvinkin paljon. Näkyvyysvaatimukset ovat 80 astetta sille sivulle, jonne kääntymistä vilkku ilmaisee sekä 20 astetta sisäsivulle - nuo siis täyttyvät.

Etuvalojahan ei saa "peittää" vaikka monessa autossa näin on tehtykin jo tehtaalla (muotoiltu pleksi umpion päällä). Eli tuo on yksi, johon voisivat yrittää puuttua. Toinen on se, ettei e-merkintää voi lukea vilkusta katteita irrottamatta. Sehän ei tosin ole minun ongelmani, kun kerran merkintä löytyy.

Tuleeko palautetta varikkopysähdyksissä?
 
Ajeletko monestikki 80m/s ja kuinka helvetinmoiset murkulat sulla nytten ne vilkut on jos täytyy olla huolissaan niiden bensankulutusta lisäävästä vaikutuksesta :D
 
Mites kissansilmät, ei semmoset pienet mollikat juuri vastusta. Multa saat parin ilmatteeks.
 
Pysähtyykö vetomies muka varikolle?

Kyllä se pysähtyy, ellei siitä koidu aivan kohtuuttomia seurauksia.

Etuvilkkuihin (ja peileihin) hukkuu useampi hevosvoima isommissa nopeuksissa. Tavallisen vilkkusmurgulan pinta-ala varsineen on noin 0.1 x 0.05 m2 ja niitä on kaksi kappaletta. Siis yhteensä 0.01 neliömetriä. Ilmanvastuskerroin on sama kuin Turun Tuomiokirkolla, eli 1.0. Vastusvoima 0.5 x 1.25 x 80^2 x 0.01 = 40N.

Teho = nopeus x voima = 80 x 40 = 3200W

Jos tuollaisen 4-5 hevosvoiman tehonlisäyksen saisi vaikka konetta virittämällä, siitä oltaisiin valmiita maksamaan paljon. Uudet vilkut eivät maksa kuin pari kymppiä. Kysymys vain edelleen leijuu ilmassa: ovatko ne lailliset? Laitan kyllä siitä huolimatta, mutta vain sanktioita mietin.
 
Aihetta sivuten harmitellut, että tässä on eletty halpojen kamera plus näyttöjen aikaa jo useita vuosia, mutta mikään automerkki ei ole saanut laittaa peilien tilalle kamerakorvikkeita.

Mennee jähmeältä maailmalta parikymmentä vuotta, vähintään, että sallivat... Ja peilit nyt ihan oikeasti hukkaavat energiaa maailman mittakaavassa paljon.
 
Niin joo, miksi tehdä flush asennus, kun todennäköisesti jonkun tyyppinen eväksi tehty vilkku voisi toimia jopa paremmin?

Mahtaskohan tuollasia olla valmiina tuotteina?
 
Aihetta sivuten harmitellut, että tässä on eletty halpojen kamera plus näyttöjen aikaa jo useita vuosia, mutta mikään automerkki ei ole saanut laittaa peilien tilalle kamerakorvikkeita.

Mennee jähmeältä maailmalta parikymmentä vuotta, vähintään, että sallivat... Ja peilit nyt ihan oikeasti hukkaavat energiaa maailman mittakaavassa paljon.

Joku prisma/periskooppiviritys toimisi ja koska se on peili eikä kamera, se voisi olla jopa laillinen. Peilithän vievät myös pysäköintitilaa, jolloin kaikki infra on rakennettava suuremmaksi. Mielestäni Pariisin ilmastosopimuksen saavuttaminen vaatisi, että tuollaiset muutokset sallittaisiin suoraan ilman katsastusta tai muuta venkoilua.
 
Kyllä se pysähtyy, ellei siitä koidu aivan kohtuuttomia seurauksia.
Yli 250 kun ajaa, on seuraukset aina kohtuuttomat. Jätä vilkut pois, ja oikeastaan rekisterikilpi myös. Säästyy paljon bensaa, eikä kukaan tiedä, kuka syöttää.
 
Yli 250 kun ajaa, on seuraukset aina kohtuuttomat. Jätä vilkut pois, ja oikeastaan rekisterikilpi myös. Säästyy paljon bensaa, eikä kukaan tiedä, kuka syöttää.

Ei rekisterikilpeä tarvitse jättää pois. Kilven on oltava tiettyjen vaatimusten mukainen kun moottoripyörä on pysäköitynä ja ilman kuljettajaa. Liikkuvan pyörän osalta vaatimuksia ei ole, vaan ne tarkistetaan paikoillaan. Toisin sanoen kilpi saa kääntyä esimerkiksi jousituksen liikkeen, ilmanvastusvoiman tms vaikutuksesta ajon aikana piiloon. Kysymyksiähän tuollainen laite voi tietysti herättää.
 
General Motorsin mukaan 3% auton ilmanvastuksesta syntyy peileistä. Jos kaikista ajovastuksista ilmanvastuksen osuus on puolet, tuo tarkoittaa, että 1.5% kaikesta polttoaineesta käytetään peilien kuljettamiseen.

Asian ratkaisemiseksi rakensivat 90-luvun lopussa konseptiauton, jossa ei ole peilejä:

http://electrifyingtimes.com/gmprecept.html

Jenkit käyttävät päivittäin noin 1.5 miljardia litraa bensaa, joten peilien heivaamisella säästyisi 22.5 miljoonaa litraa päivässä.

Joissain muissa mittauksissa peilien vaikutus on ollut jopa 6% koko ilmanvastuksesta.
 
Suoranaisesti ei aiheeseen liity, mutta mitenkäs kuskin ilmanvastus/paino?
Usein laitetaan satasia kiinni pyörän keventämiseen (akku, hiilariosaa jne) vaikka kuskista saisi helposti 20kg pois :grin:
Sehän olisi paljon taloudellisempaa? Säästyisi rahaa kun ei tarvii lidlissä mättää tiskiin jokakerta 100€ ja vielä vuodessa voisi muutama lehmäkin jäädä henkiin, puhumattakaan sioista :häähää:
 
Niin joo, miksi tehdä flush asennus, kun todennäköisesti jonkun tyyppinen eväksi tehty vilkku voisi toimia jopa paremmin?

Mahtaskohan tuollasia olla valmiina tuotteina?

Katteisiin upotettaviakin on valmiina, tuon tyyppisiä:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/3830849/LED-vilkku-pinta-asennus-OE-tai-VT

Jos tuon upottaisi muutaman millin syvempään ja laittaisi muodon peittävän kalvon päälle niin se ei häiritsisi virtauksia eikä vaikuttaisi haitallisesti moottoripyörän ulkonäköön. Vilkun minimikorkeus maasta on 350 mm ja maksimikorkeus 1200 mm, eli ne voisi ruuvata melkein mihin tahansa kohtaan katteita tai laittaa jopa suoraan etupleksin alle.
 
Voi olla. Jos kuitenkin haluat poistaa vilkut aina siinä nopeudessa missä ne muuttuvat tarpeettomiksi ja asentaa taas takaisin kun nopeus hidastuu, projekti muuttuu vielä hankalammaksi.

Taitaa tuossa nopeudessa (288 km/h) olla tuo polttoaineen kulutus epäolennaista. Ajatko usein tuota nopeutta?
 
Jos muutostyön aiheuttama ahdistus käy ylivoimaiseksi, niin siihen on saatavilla helppo parannus. Voi esimerkiksi mielikuvaharjoitteluna kuvitella, että nyt ollaankin tekemässä moottoripyörästä 5 hevosvoimaa tehokkaampaa - se olisi suurissa nopeuksissa käytännössä sama asia. Toinen mahdollisuus on pidättäytyä kokonaan upottamasta oman pyöränsä vilkkuja katteisiin. Se vaatii rautaista itsehillintää, mutta sen pitäisi periaatteessa olla mahdollista.
 
Mites tangonpäätyvilkut, niitä löytyy E-hyväksynnällä ja monet ovat alkuperäisiä tangonpää puntteja sirommat (vähemmän ilmanvastusta extrana) Jotkut mallit valaisee vain eteenpäin, osa 360 astetta.
Nehän tulevat alkuperäisten punttien tilalle.
 
Back
Ylös