• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Katujen kunto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juusokki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Juusokki

New member
Helsingissä autoillessa olen huomannut, että viemäreiden kannet ovat painuneet pahimmillaan noin 10-15 cm syvyteen. Tuohon monttuun kun ajaa moottoripyörällä, niin jälki saattaa olla todella pahaa. Pari kertaa olen autolla jysäyttänyt tuollaiseen painuneeseen monttuun, niin tuntuu, että pallit lähtee irti. Niitä on painautumia korjattukin, mutta eivät näköjään kauan pysy kunnossa, kun monttu on entistä syvempi. Olkaahan tarkkana siellä kaduilla, kun liikutte moottoripyörällä ja muutenkin
062802moto_prv.gif
 
tuusulan motari on kanssa aika karmeessa kunnossa monttuja siellä täällä. saman huomannu myös monessa muussa paikassa... suolaa suolaa enemmän suolaa...
 
joo, nyt varsinkin pahan talven (plussakelit) jälkeen tiet on päässyt ihan yleisesti hiton huonoon kuntoon. Vaikka onhan niiden annettu rapistua jo vuosia...
veryangry.gif
 
Ainahan talven jälkeen tiet ovat huonossa jamassa, mutta tän kuluneen talven jälkeen tiet ovat kertakaikkiisen huonossa kunnossa kauttaaltaan. Ainakin Etelä - sekä Länsi - Suomessa. Urat ovat kohtuuttomia ja reikiä reikien perään löytyy lähes joka tieltä, jopa viime kesänä päällystetyiltä.

Pahaa pelkään että renkaiden kuluminen on tänä kesänä normaalia suurempaa ilman burnauksiakin. No siitä vielä selviää rahalla.

Niin ja pessimistisenä totean, että vielä sitä lunta tulee tänä keväänä vaikka ei niin kauheata tarvetta olis
mad.gif
.
 
Päivittäin ajellessa samaa reittiä niin yks ärsyttävä kohta on jäänyt mieleen. Nimittäin kun tuut stadistapäin lahdentietä, laskeudut kehä III alas länteenpäin niin siinnä on kivasti juur mutkan jälkeen kiihdytyskaistan alussa useampi railo + kuoppa asfaltissa. Viime kesänä monenmonta kertaa sitä kironnu, varsinkin kun siihen on niin kiva lasketella kallellaan ja ei muista niitä...kunnes kuuluu se blatam ja ranteet on hellänä.
 
Ja nyt kun noita katuja/teitä aletaan putsaamaan hiekoista niin varokaa sitä märkää asfalttia koneen perässä. Se voi olla tosi liukas!
Mukana on jotakin liuosta jonka pitäisi vähentää katupölyä. Viime keväänä moni oli kaatanu kun liuoksen teko ei ollut oikeen onnistunut.
 
Tätä tää on joka kevät ja ei se taida siitä miksikään muuttua vuosien saatossa.
 
Kuoppia on.
crazy.gif

Esim. Vihdintiellä (H:ki-Vantaa-jne) aivan törkeitä kraattereita joihin EI tee mieli täräyttää. Mutta kun kumpikin silmä kyttää eri peltilehmää (ja kolmannenkin silmän soisi olevan näkevä) niin helposti jää ehtimättä väistää
confused_orig.gif
Jotenkin tuntuu että joku (minäkö?) vielä niihin tökkäsee...
sad_orig.gif

Ja urat samalla väylällä paikoitellen järkyttäviä. Kaikki tämä tietenkin meitsin työmatkalla
bawling.gif
bawling.gif
 
Niipperintiessä ei karmeampia monttuja ole, mutta muuten se on Niipperistä Juvanmalmille asti tosi karseessa kunnossa! Lisäks Juvanmalmilta kun lähetään kehä III:sta itäänpäin on muutama tosi iso kuoppa tiessä.
 
Tätä tää on joka kevät ja ei se taida siitä miksikään muuttua vuosien saatossa.
Itse asiassa se pahenee, koska tiemäärärahat ovat supistuneet. Tämähän on se perussyy sille, että tiehallinto haluaa laskea ajonopeuksia ja sysää valvontavastuuta poliisille. Tiet on menossa paskakuntoon ja lopullisena tavoitteena on 0 km/h, jolloin onnettomuuksia ei satu, vaikka tiet olisi viljelykunnossa.
 
Tätä tää on joka kevät ja ei se taida siitä miksikään muuttua vuosien saatossa.
Itse asiassa se pahenee, koska tiemäärärahat ovat supistuneet.
No mitäs syytä tässä on asiasta itkeä? Onhan asiassa valoisakin puoli: Ministerien palkat nousee!
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif


Ja niillähän on yleensä ilmajousitus, ei se kuoppa
missään tunnu.
 
Samaa olen katsellut pk-seudulla että tiet on järkyttäviä reikiä täynnä. Taidanpa suosiolla odotella vappuun asti niin kerkeävät paikkailemaan noita niin ei romuta itteensä ja pyörää.
 
Onhan niitä ollu kokeiluissa erilaisia asfaltteja mutta aika heikkoja tuloksia kaiken kaikkiaan ollu niitten kestävyyden suhteen.

Lohjalla kokeiltiin pari vuotta sitten ns. "hiljaista" asfalttia, jonka bitumirikkaampi pinnoite aiheutti uskomattoman hiljenemisen rengasmelussa. Mutta kuin tuossa pakkaskestävämmässä asfaltissakin, niin niitten käyttöikä on varsin lyhyt. Eli melkeen joka vuosi niitä teitä pitää korjata ku routa repii maat ja asfaltit rikki.

Pitäs harkita hakeutuu johonki Lemminkäiselle kesäduunariks asfalttihommiin... ei ainakaa työt lopu
smile_org.gif
 
..mutta tän kuluneen talven jälkeen tiet ovat kertakaikkiisen huonossa kunnossa kauttaaltaan. Ainakin Etelä - sekä Länsi - Suomessa. Urat ovat kohtuuttomia...
Ne nastat, ne nastat.. Ja kuluneena talvena ainakin etelässä aivan turhaan. Järjetöntä leikkiä koko nastahomma - talvella tuhotaan ja kesällä paikataan.. Vuodesta toiseen, vuosikymmenestä toiseen...

Ja tuo hiekoitusleikki myös aivan järjetön juttu, talvella sotketaan ja keväällä putsataan. Eikä ole ihan pikku vuori sepeliä se, mitä tuonne kaduille ja käytäville kylvetään.. Moni ei varmaan edes ajattele, että tässäkin tuhlataan uusiutumattomia luonnonvaroja. Ja sitä, mitä sen hiekoitussepelin tekeminen, kylväminen ja putsaaminen maksaakaan.. Mitenhän sitä ihmiset aiemmin pärjäsivät..?

Ja kolmas suola.. Määrätyillä keleillä toki tarpeellista, mutta miksi normaalista lumisesta talvikelistä edes yritetään tehdä suolaamalla kesää..? Suolaa kylvetään jopa auraamattoman sohjon päälle, kuten taas pari päivää sitten sain huomata.. ***ka lentää ja harmaa suolakalvo peittää joka paikan. Pohjavedet pilaantuu ja kalusto ruostuu, mieletöntä.
 
Kahdeksan vuotta ajoin kitkarenkaat alla ja pärjäsin todella hyvin. Nyt on nastat alla, kun tulivat uudemman auton mukana. Mutta kun on uudet renkaat talveksi hankittava, niin palaan taas kitkasrenkaisiin. Sellainen hyvä, ennakoiva ajotapa on tullut minulle kitkarenkaiden myötä.
 
Kyllähän nastatkin asfalttia syö, se on selviö, mutta tänä vuonna on ilmeisesti vetinen talvi aiheuttanut päällysteen reikiintymistä. Jokelassakin just eturenkaan mentäviä teräväreunaisia koloja, onneks ovat 40-rajoitusalueella. Sit niitä halkeamia, voi voi sentään...

Mutta kyllä se ajaminen on silti kivaa, ei siitä mihinkään pääse!
062802moto_prv.gif
 
Ja nyt kun noita katuja/teitä aletaan putsaamaan hiekoista niin varokaa sitä märkää asfalttia koneen perässä. Se voi olla tosi liukas!
Mukana on jotakin liuosta jonka pitäisi vähentää katupölyä. Viime keväänä moni oli kaatanu kun liuoksen teko ei ollut oikeen onnistunut.
tänään istuskelin linja-autossa ja kuuntelin jonkun yleisradion lähetystä jossa haastateltiin vantaa jotain kadunlakaisu chieffiä.

kerto just siitä miten veteen lisätään mäntysuopaa että tiestä lähtis hienoinkin pöly pois.

viime keväänä oli vissiinkin ollu seokset vähän persiilllään kun oli kohtuu liukkaaksi tiet tehneet.

ja takas aiheeseen: huonossa kunnossa ovat tiet, aivan käsittämättöminä rakoja ja monttuja joten tarkkana pitää olla
 
Back
Ylös