• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kauanko uutena ostettua mopoa kannattaa pitää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikkokoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eiköhän se arvo laske enemmänkin vuosittain, tyyliin:
1.vuosi -20%
2.vuosi -10-15%
3.vuosi -10% jne.
Kilometrit ja kunto vaikuttaa tietysti hieman, mutta uudehkoissa(1-3v.) taitaa mennä vuosimallin mukaan melko tarkasti. Vanhemmat sitten ihan kunnon mukaan.
Ja lisäksi päälle kaikki härpäkkeet, joita on mopoon hankkinut. Vaihtaessa niillä ei ole mitään arvoa. Yksityinen ehkä voi jotain maksaa.

1. vuosi -20% + härpäkkeiden hinta

Tuskaa lievittää jos härpäkkeet voi vaihtaa uuteen mopoon.

Olipa vaikea kysymys. Voisiko se olla,että 6 vuotta vanha pyörä olis arvoltaan puolet uuden samanlaisen hinnasta.

Tekniikka kehittyy, siksi kait niitä vaihdellaan vaikka itse kyllä kannatan .... no joo höpinäksi meni
biggrin.gif

Muistan kun vaihdoin 15 vuotiaan pyörän 5 vuotta vanhaan ja naureskelin koko kotimatkan 550km...Jaa mille no sille,että se oli niin sairaan hyvä ajaa.

Eipä taida järkevää vaihtoväliä löytyä.Perusteluja (vaimolle)vaihtaa pyörä löytyy sitt taas niin paljon ettei ne mahdu tähän.
sport05.gif

.

Samaten kun jokunen vuosi sitten olin ostamassa zrx-Kawaa, oli Tikkurilan Auto-Bikessa myytävänä 2v vanha 10tkm ajettu kesällä hintaan 13200e ja tismalleen samaan hintaan sain uuden Tuusmotorista seuraavana syksynä. Ja Auto-Biken mukaan hinta oli tiukka...

Jos meininki on tänä päivänä edelleen samanlainen, niin ihmettelen kyllä niitä, jotka ostaa vähän käytettyjä. Uuden ooveehoota ei kannata tuijottaa, sillä niitä maksavat vain tyhmät tai ne joille rahalla ei ole merkitystä.
Kyl meininki a edelleen samanlainen.
Eli kun vaihtamaan menet niin vaihdokkisi on just sellanen väärä.Aina. Ja hyvityshinta sellanen ettei kehtais ite etes tarjota.

Mut voitollahan liikkeet elää. Kait sitä on silloin taottava ku rauta on kuuma, mut se ärsyttää ku itkevät viel et kyl tänä päivänä katteet on niin pienet. Sanoisvat suoraan ettei tarvi eikä kiinosta tehä kuin parhaat kaupat päältä.
Hirvittää ajatus et mitä uudet pyörät maksaisi tänä päivänä jollei tuo harmaatuonti olis hieman pannut hintoja kuriin. Vaikka ohan siinä tippunu käytettyjenkin hinta.
mad.gif

Kawa LTD vm -80.
033102bebe_1_prv.gif
Toimii ku junan wessa. Ja salonkikelpoinen, kunhan kiillotan kromiosat.

Klassikko:
"Ei turhia muutoksia 40 vuoteen" Royal Enfield

on vähän pyörästäkin kiinni. itse en liikkeiden hintoja tuijottele, saati sitä vaihtokalustoa kun tuppaavat olemaan juurikin niitä laitteita mitkä ei niin hirveemmin mua kiinnosta. uudet mallitkin tahtoo olla vain sellaisia hetken huvituksia nykyään, kun eihän sellasta korjata enää kuin huollossa läppärillä.

enemmän kattelen nuita vanhempia laitteita jotka on matkansa aloittanut siinä 1950-luvun ameriikasta ja tavalla tai toisella, päätynyt tänne suohon. näillä laitteilla vielä tänäpäivänä se päivän hinta tahtoo pyöriä siinä 12K€:n molemmin puolin. ja tietty, mitä enemmän alkuperäinen, sitä kovempi hinta ja vastaavasti toisin päin (useimmiten). kun kyseessä on ns. rakennettu laite, niin sillon hoksottimet heräävät ja heti kattelen pyörästä että mitä osia on korvattu uusilla, millaisia rakennemuutoksia on tehty, minkä pyörän paperit (vm.) ja mitä alkuperäisistä osista jäljellä. nämä seikat muodostavat pyörän arvon, ja sen, kannattaako siihen sekaantua.

vielä viisi vuotta sitten möhkökawaa sai vielä johonkin kuuteen tuhanteen euroon, tänäpäivänä niitä ei ole edes montaa myytävänä ja hinta on silti siinä kymppitonnin molemmin puolin (puhutaan siis ruiskumallista).

mutta, kuten kaikissa laitteissa, sen uudenkin laitteen jälleenmyyntiarvon voi mitata huoltokirjan leimoissa, hyväkuntoisissa kulutusosissa sekä siistissä yleisilmeessä. ja siinä että myyjäliikkeelle jää se viisi tuhatta euroa katetta siitä välirahasta uuteen.

Sellaista tuli myös mieleen, että ihan kuin autoissa niin sitä enemmän tulee varmasti keskimäärin takkiin mitä kalliimman (eli mopoissa usein isomman) pelin uutena ostaa. Näin absoluuttinen arvonalennus rahassa mitattuna usein merkittävämpi (vaikka suhteellinen arvonalennus voisikin olla samassa linjassa pienempien kanssa...). Toki merkillä ja mallillakin on suuri merkitys (esim. Duce vs. japsit). Esimerkki: Mulla edellinen pyörä oli Z750, jolla ajoin 34 tkm. Ostin pelin 2 tkm ajettuna eli en ihan uutena mutta ei paljon puuttunut. Maksoin pelistä 8750 € ja sain 34 tkm myöhemmin 6250 €. Arvo tippui siis kahdessa ajokaudessa n. 750 €/10 tkm. Järkimopo kaikin puolin siis. Italialainen eksotiikka puree kyllä ajaessa mutta voipi olla, että tulee japsia ikävä myydessä...
tounge.gif

Olen myös samaa mieltä siitä, että noista melkein uusista maksetaan liikaa ja jostain 90-luvun peleistä ihan liikaa. Eipä munkaan tarvinnut kauaa miettiä, että ostaisko miltei pakasta vedetyn Z750:n vai jonkun elämää nähneen 90 -lukulaisen. Makuasioitahan nämä tietty ovat mutta jotain sille uudehkon pyörän takuulle sun muulle on annettava arvoa (esim. juuri tuo jaketin Hornet esimerkki tuolta aikaiemmin...)...

Fiilispohjalta vaan. Niinhän tämä homma toimii.

Jos mopo tuntuu hyvältä ja vielä jaksaa kantaa rahnaa huoltofirmaan, mitäpä sitä suotta vaihtamaan. Paitsi jos tekee mieli vaihtaa.

Esimerkiksi valuuttakurssien heilahtelu on sellainen sekä uusien että käytettyjen mopojen hintatasoon vaikuttava epävarmuustekijä, joka tekee parhaistakin laskelmista puhdasta arvailua.

Näitä laskelmia voi tehdä maailman tappiin saakka, mutta todellisuudessa päätökset tehdään puhtaasti mutuna. Etukäteislaskelmin voi toki jälkikäteen perustella onnistuneita päätöksiä.
biggrin.gif

minä sanoisin tähän että missä ovat ne pyörät millä on ajettu 100.000 tuhatta kilometriä no minäpäs kerron .niillä alkaa uusi elämä mittari kierähtää ja kilometrit alkaa taas alusta rullaamaan ensiksi tule 1 sitten tulee 2 itse olen vaihtanut pyörän vähän ennen 70.000 kilometriä se on minun mielestä semmoinen passeli kilometrimäärä pyörä on silloin vielä kuin uusi moottori ainakin on hyvin sisäänajettu .ja kun ostan pyörän sillä on yleensä ajettu noin 34-40 tuhatta/km pyörää pidän noin 5-6 vuotta kerralla kun vaihdan uuteen käytettyyn maksan käteisellä viimeksi oli väliraha 5600 euroa kun vaihdoin africatvinistä varadeeroon että tonni vuodessa säästöön niin saan uuden käytetyn pyörän taas 5 vuoden päästä se on noin 93 euroa kuussa 6 vuoden ajan .jos polttaisin paketin tupakkia päivässä se maksaisi 120 euroa kuussa ja kun en polta niin tienaan 27 euroa kuukaudessa joka tekee 324 euroa vuodessa niin sillä rahalla saa jo maksettua pyörän vakuutukset koko vuodeksi (miettikääpä sitä)
062802moto_prv.gif

Mikkokoo se Kawan Z oli kyllä melko hintaansapitävä. En ajanut sillä kuin 4 tonnia ja otin siitä satasen takkiin. Kaveri jolle myin sen myi sen eteenpäin samalla hinnalla jonka maksoi mulle 😉

Mikkokoo se Kawan Z oli kyllä melko hintaansapitävä. En ajanut sillä kuin 4 tonnia ja otin siitä satasen takkiin. Kaveri jolle myin sen myi sen eteenpäin samalla hinnalla jonka maksoi mulle 😉
Näin vähän ajattelinkin. Parhaan pisneksen ainekset on koossa kun ei osta uutena (ellei nyt sitten ylivuotista), ajaa vähän, ostaa yleisen pyörän ja laittaa kiertoon mahdollisimman nopeasti pyörää kertaakaan huoltamatta tahi lisää tuunaamatta. Jos kuitenkin ostaa uutena, vaikka sitten sen ylivuotisen, niin ajaa niin kauan kuin hyvältä tuntuu ja katsoo sitten aikanaan mikä on markkinahinta. Simppeliä siis sittenkin...
wink.gif

Pyörä kannattaa kyllä ostaa syksyllä tai talvella. Mielestäni riski "romun" ostamiseen on pieni jos se on maksimissaan 2 v vanha, joten sen voi ostaa koeajamattakin (toki siinä on riskinsä). Ja kun pyörällä on ajanut esim vuoden ja myy sen esim kesäkuussa ei tule kauhean paljon hävinneeksi. Korjatkaa joku jos olen väärässä.

uusi pyörä vuoden välein
033102ass_1_prv.gif
tai jos takakummi on silee ja huolto pitäis tehdä, sit puolenvuoden välein, jos siltä rupee tuntumaan, mitä noita pitämään, jos järki välirahalla saa uuden tilalle
033102bebe_1_prv.gif

Back